hoe vervoer ik veulen&moeder samen in trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: hoe vervoer ik veulen&moeder samen in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:42

mijn shet is ook niet gechipt, heeft nog gewoon een oud entingsboekje waar alles in komt,
ons landje is 3 km rijden heen en 3 km terug, hij komt een keer of 6 per jaar op de trailer daar heen, en weer terug.
ik doe dat dus rustig zonder chip. mocht ik morgen naar de da met hem moeten omdat hij iets heeft dan doe iik dat gewoon hooor. ik maak me er niet zo druk om dat juist ik aangehouden zou worden.

gewoon gaan dus.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:54

het is gewoon verplicht simpel....
Met auto doe jij je gordel toch ook om? ga je toch naar de APK?
scooter heb je toch je helm op?

dit zijn van die simpele dingen die gewoon verplicht zijn.....

En geloof me....
mocht je pony ooit(wat ik je niet gun...) gestolen worden...
Dan geeft zo'n chip zoveel meer info he....

Maar je moet het zelf weten. Desnoods als je naar de veearts toe gaat, laat ze dan gelijk chippen? :)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:05

als ik er ooit kom met hem zal het misschien wel gebeuren, maar ik kom er nooit met hem, en ja iik rij ook wel eens zonder gordel,

rest van de paarden zijn overgens wel gechipt, moeten naar keuringen of wedstrijden, dan kom je er niet onderuit, en die staan veeel vaker en langer op de trailer dan 3 km. ik maak me er dus echt geen druk om, hij zal nooit naar een keuring of wat dan ook,

hij wordt elk jaar wel netjes geent ontwormt enz enz,

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:08

daffie1986 schreef:
cissy schreef:
Een veearts die wel bij de koeien komt en niet je pony kan chippen??? wat is dat voor iets raars...?
Ik zou dan een andere bellen of misschien bij zijn praktijk vragen wie dan wel langs kan komen.

Een koe wordt niet gechipt hoor. Die hebben oornummers in en die moet de veehouder zelf blikken.

Maar bel even een ander en laat ze chippen, als je aangehouden wordt moet je bloed onderzoek laten doen en aangezien je waarschijnlijk de DNA ook niet weet heb je een probleem. En alle kosten zijn voor jou, de kosten die gemaakt moeten worden om te onderzoeken om welke pony's het gaat.

Tussenschot uit de trailer, moeder vast, veulen los en het achterzeil dicht houden.

dat weet ik ook nog wel dat een koe niet gechipt word. we hebben zelf koeien.
Laatst bijgewerkt door Evelien14 op 08-09-09 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:10

Nou jeetje je bent wel een beetje opvliegend?
De mensen in dit topic proberen je alleen maar te helpen hoef je nog niet zo te snauwen.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:11

fjordnina schreef:
Shetlanders doe ik liever niet in een 2 paards trailer. 1,5 is groot zat. In een 2 paards kunnen ze veel te veel kanten opstuiteren en dat helpt niet bij het houden van de balans. De merrie zet ik dan vast, en het veulen gewoon los.

Officieel is het verboden om ongeregistreerde pony's te vervoeren, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat de politie vraagt of je je trailer wilt openen en de chip gaat controleren. Dit zal denk ik ook meer aan de grenzen spelen, dan dieper het land in. Ik vind het behoorlijk overdreven dat het je hier afgeraden wordt om te gaan. Als het goedkoper is om een klein stukje naar de VA te rijden zou ik ook gek zijn om ze aan huis te laten komen met de bijkomende voorrijdkosten.

In gevallen van chippen/scannen/enten etc. kijk ik naar de kosten. Als het goedkoper is om ze thuis te laten komen (bijv. doordat ze toch al voor iets anders moesten komen) doe ik dat, maar als het goedkoper is om naar een kliniek te gaan kies ik daar voor.

ja daarom. ik heb ook nog nooit van iemand die ik ken ofzoo gehoord dat die aangehouden is.
en ze kunnen hier zeggen wat ze willen. maar ik gooi ze in de trailer en rij daarheen.
hoeveel procent kans heb je nou om aangehouden te worden?en anders is het mijn eigen probleem.
maar zet jij de moeder wel vast?

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:12

dobbel schreef:
mijn shet is ook niet gechipt, heeft nog gewoon een oud entingsboekje waar alles in komt,
ons landje is 3 km rijden heen en 3 km terug, hij komt een keer of 6 per jaar op de trailer daar heen, en weer terug.
ik doe dat dus rustig zonder chip. mocht ik morgen naar de da met hem moeten omdat hij iets heeft dan doe iik dat gewoon hooor. ik maak me er niet zo druk om dat juist ik aangehouden zou worden.

gewoon gaan dus.

was ik ook van plan;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:06

De dierenarts kan ook aan huis komen om te chippen.
Indien je zelf wilt vervoeren. Merrie en veulen in een ruime 1,5 of 2 paards zonder tussenschot en veulenrek aan de achterzijde van de trailer.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:38

@friesiszwart: Voor rijpaarden inderdaad ruime 1,5 of 2 paards, maar voor shetjes liever zo klein mogelijk.

@ TS: Ik zet de merrie inderdaad vast, zo keren ze zich ook niet om.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:46

Zoals friesiszwart ook al aangeeft....een veulenrek of iets dergelijks. Veulens zijn goede klimmers en mocht er paniek ontstaan hangt je veulentje zo over de laadklep heen.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:46

Waarom mag de merrie zich niet omkeren ?
Bij ons staan de kleintjes altijd los in een 2-paards trailer, voorin leggen we dan een berg hooi, gaat altijd hartstikke goed. We zijn laatst zelfs zo naar Duitsland gereden en je hoort ze de hele weg niet, staan gewoon rustig in de trailer. We laten ook het zeiltje gewoon open, ze gaan echt niet tegen de klep opsteigeren. Ik vind het wel erg benauwd worden met het zeiltje dicht.
Met een groter veulen doe ik wel het zeiltje dicht.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:51

@ mic, ook kleine veulentjes redden het om over de klep heen te komen. Was laatst op een kliniek waar net een veulentje werd binnengebracht dat op het wegdek was geknald tijdens het rijden. Geen fraai gezicht :n

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:58

@rissa Een veulentje van een shetlander ???? Dat is wel een goed spring-shet-veulen zo zonder aanloop recht omhoog springen, die kun je misschien nog voor veel geld verkopen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:34

Mic pony's in paniek kunnen rare sprongen maken, zoiets moet je serieus nemen.
Over het chippen ik heb bijna al mijn paarden gechipt maar mijn 2 shetveulens nog niet, ben er nog niet aan toegekomen en mooi niet dat ik daarvoor naar de dierenarts ga, kost me te veel (ja ik weet bekeuring kost ook veel) ze lopen hier lekker op het land en als ik ooit bij de chipper in de buurt ben is het vroeg genoeg (kost 30 euro per pony en komt me beter uit)
Er zijn zoveel paarden en pony's in Nederland die nog neit gechipt zijn kunnen die 2 van mij ook nog wel bij.

Ts als je je pony's gechipt wil hebben mail even je woonplaats door dan zal ik je telefoonnummer geven van chipper in de buurt.

Merrie zou ik vast zetten als ze het gewend is en anders los en veulen zowiezo los.
Leuk hoor shetveulentje, heb er ook 2 en verwacht er volgend jaar nog eentje, zijn ze niet om op te vreten (zelfs zonder chip)

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:10

Nou sorry hoor maar een shetveulen lukt het bij ons echt niet om over de klep te komen :n en als de merrie gewoon rustig staat is het veulen ook meestal rustig. Wij hebben nog nooit problemen hiermee gehad.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:20

Mic bedoel het niet verkeerd hoor maar uit ervaring weet ik (12 shets) dat ook shetveulens rare sprongen kunnen maken.
Paardjes in paniek pffff kunnen rare paardensprongen maken en voorkomenis altijd beter dan genezen toch?
Maar was geen kritiek op jou en wil echt niet hatelijk over komen of zo hoor, sorry als het wel zo overkomt, was gewoon puur uit ervaring oftewel rotervaringen eigenlijk

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:45

Ik haak even in. Ik moet eind deze maand mijn veulen naar de opfok brengen. Ik denk dat het het verstandigste is om moeder en veulen samen op de trailer te zetten. Maar weet nog niet precies hoe ik het moet doen.

OP de wiki staat dat je de voorstang eruit moet halen, maar ik ben bang dat de merrie dan te weinig steun heeft. En het veulen los laten staan is dat niet wat riskant? Tja hetzelfde denk ik eigenlijk ook over vastzetten dus ik weet het zo niet nog niet hoe ik het wil doen.

Ik heb een 2 paards trailer, zonder tussenschot, met een zeiltje achter. Wat denken jullie dat de beste manier is. Ik heb trouwens een gewoon rijpaard (geen shetje dus).

Groetjes Wendy

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:47

Tja, dat is inderdaad altijd moeilijk. Het veulen staat rustiger als de moeder er ook bij staat. Wij hebben afgelopen weekend ons nieuwe veulen meegenomen na de keuring, stond dus zonder moeder in onze trailer (haar moeder ging weer met de trailer van de fokker mee naar huis). Je snapt wel dat het veulen niet rustig stond, de fokster had liever dat wij het veulen (groot veulen) aan twee kanten vastzette. Ik ben maar snel gaan rijden in de hoop dat het veulen dan rustiger werd. Maar ik voelde me er helemaal niet lekker bij, wat als het veulen valt ? Dan hangt ze zichzelf op... We moesten 2 uur rijden naar de opfok, ik was blij dat we er waren en gelukkig is alles goed gegaan. De eigenaar van de opfok zei dat hij de veulens altijd los vervoert wel met zeiltje of klep dicht, ik voel daar zelf ook meer voor.