Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
daffie1986 schreef:cissy schreef:Een veearts die wel bij de koeien komt en niet je pony kan chippen??? wat is dat voor iets raars...?
Ik zou dan een andere bellen of misschien bij zijn praktijk vragen wie dan wel langs kan komen.
Een koe wordt niet gechipt hoor. Die hebben oornummers in en die moet de veehouder zelf blikken.
Maar bel even een ander en laat ze chippen, als je aangehouden wordt moet je bloed onderzoek laten doen en aangezien je waarschijnlijk de DNA ook niet weet heb je een probleem. En alle kosten zijn voor jou, de kosten die gemaakt moeten worden om te onderzoeken om welke pony's het gaat.
Tussenschot uit de trailer, moeder vast, veulen los en het achterzeil dicht houden.
fjordnina schreef:Shetlanders doe ik liever niet in een 2 paards trailer. 1,5 is groot zat. In een 2 paards kunnen ze veel te veel kanten opstuiteren en dat helpt niet bij het houden van de balans. De merrie zet ik dan vast, en het veulen gewoon los.
Officieel is het verboden om ongeregistreerde pony's te vervoeren, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat de politie vraagt of je je trailer wilt openen en de chip gaat controleren. Dit zal denk ik ook meer aan de grenzen spelen, dan dieper het land in. Ik vind het behoorlijk overdreven dat het je hier afgeraden wordt om te gaan. Als het goedkoper is om een klein stukje naar de VA te rijden zou ik ook gek zijn om ze aan huis te laten komen met de bijkomende voorrijdkosten.
In gevallen van chippen/scannen/enten etc. kijk ik naar de kosten. Als het goedkoper is om ze thuis te laten komen (bijv. doordat ze toch al voor iets anders moesten komen) doe ik dat, maar als het goedkoper is om naar een kliniek te gaan kies ik daar voor.
dobbel schreef:mijn shet is ook niet gechipt, heeft nog gewoon een oud entingsboekje waar alles in komt,
ons landje is 3 km rijden heen en 3 km terug, hij komt een keer of 6 per jaar op de trailer daar heen, en weer terug.
ik doe dat dus rustig zonder chip. mocht ik morgen naar de da met hem moeten omdat hij iets heeft dan doe iik dat gewoon hooor. ik maak me er niet zo druk om dat juist ik aangehouden zou worden.
gewoon gaan dus.