Deze haf [foto] wel of niet scheren, wat zou jij doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: Deze haf [foto] wel of niet scheren, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:29

ik zou hem scheren, als je echt wil rijden zou ik dat doen..
je krijgt in de winter een boel werk als je hem zo in deze
vacht houd, denk aan al dat zweten en omdat het zo koud
is moet je maar wat !! lekker scheren :)

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:32

Aranel schreef:
Ik zou 'm wel scheren :j Gewoon veel handiger met rijden/uitstappen.

ja klopt! *D

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:33

ik zla shceren en een dikke onderdeken eronder doen lekker warm zowel buiten als binnen.
dat houd de haren ook weg

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:34

Ik heb dan geen hafje, dus misschien is het rasgebonden maar als ik op tijd begin met dekens op doen, heeft mijn paard weinig tot geen wintervacht. Ik begin als het straks iets kouder wordt met een 0-grams. Daarna een 150 grams en als het echt winter wordt heb ik een 300 grams. Ik kreeg afgelopen winter de complimenten of ik mijn paard geschoren had (nee dus), want ze had zo'n mooie dunne vacht. Ze staat wel overdag een paar uur in de wei zomer en winter.
Of jij jouw hafje wilt scheren kun je ook later beslissen, bijv in oktober of zo. Als haar vacht snel begint te groeien, kunje het weer afscheren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:34

Ik vind die vacht ook wel meevallen eigenlijk?
Ik zou beginnen met een patroontje te scheren, daarna kan er immers altijd nog meer af als het toch niet voldoende blijkt :)*

In maart was het zo warm toen kon onze welsh zijn warmte ook niet kwijt met zijn dikke vacht (stond gewoon te hijgen in de paddock, we konden niet eens rijden zo wamr!), toen hebben we hem zo geschoren en was het gelijk over:

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:38

je kan evt ook omdat ik las dat je in januarie wilt starten

gewoon tijdens starten de pluizige haren weg knippen, dus die dingen die uitsteken. Zo heeft die wel zijn wintervacht. Maar niet de uisteeksels, je haf ziet er dus dan ook al verzorgder uit

mijn haf scheer ik niet, hij zweet niet snel en anders maar een beetje op de hals, en dat terwijl ik behoorlijk wat train met hem haha

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:26

Oké, bedankt voor de tips.
Áls ik scheer, scheer ik hem zoiezo niet helemaal maar ik zit dan te denken aan iets van een laag streepmodel oid...
Maar ik twijfel nog wel een beetje :o
Misschien dat ik eerst wel even aankijk van hoe en wat als hij z'n dekentje op krijgt.. Denk dat ik dan vrij snel kan zien of hij wel of niet snel weer een dikke vacht aanmaakt.

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:28

ik scheer mijn fjord in een alternatief deken model daarna krijgt hij een 200 grams deken op en staat daar 24/7 mee buiten. zonder scheren is hij een ramp, heel snel warm, zweten. zelfs met alleen stappen en een klein drafje wordt hij al zeiknat. het scheren bevalt mij goed. zelfs geheel geschoren kan hij niet meer dan 200 gram op. toen hij nog 's nachts op stal stond met en luik naar buiten had hij het onder een 150 grams staldeken te warm en dan was hij geheel geschoren en was het rond het vriespunt.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 20:09

Wat voor "alternatief deken model" is dat dan, als ik vragen mag jordal :o

bibalootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:43

ik zou ook scheren....veel makkelijker qua droogrijden enz

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:45

leiin schreef:
Wat voor "alternatief deken model" is dat dan, als ik vragen mag jordal :o

Ik denk dat dat onder creatief scheren val en dat is gewoon alleen dat gene dat nodig zou zijn om je paard droog te krijgen. ;)

Ik ga in ieder geval dit jaar wel weer heel creatief scheren. :+

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:53

ik scheer mijn haf ook ieder jaar helemaal
als ik het niet doe zit ik 3 uur te wachten tot hij een keer droog is en zijn er al 6 zweetdekens opgeweest dus das niet echt handig.
wij erijden trouwens ook nog eens in een buitenbaan dus vind het ook te koud om dan nat met hem rond te stappen en hem nat op stal te zetten.

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:40

ik zou em wel scheren :j

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:46

Die haflinger van mij heb ik helemaal geschoren, heb m maar 1 x hoeven scheren. Wel ideaal hoor, ik zette haar altijd onbezweet weg, en deze zomer kwam ze heel mooi in de haren.

Afbeelding

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:02

Kim14 schreef:
Die haflinger van mij heb ik helemaal geschoren, heb m maar 1 x hoeven scheren. Wel ideaal hoor, ik zette haar altijd onbezweet weg, en deze zomer kwam ze heel mooi in de haren.

Afbeelding

ziet er mooi uit zo :j

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:08

Toen was alleen de helft van zijn hoofd nog behaard, madame werd irritant omdat het haar te lang duurde, dus we hebben het toen maar niet geschoren voor de veiligheid

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:38

mijn poontje zweet ze eigen rot, als we rijden, het is ook echt een teddiebeer. nu zit ik zoooo te twijfelen, en welk patroontje en dan moet ik nog weten welke deken ik op moet doen, hij staat in een paddock met inloop stal.
moet je eigelijk wel een deken opdoen als je bij patroontje 11 scheert? heeft toch geen zin?
groetjes van bren

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:02

mijn paardje heeft dus racestreep.
zie mijn profiel voor foto's van haar met haar geschoren vachtje!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:02

cherish schreef:
mijn paardje heeft dus racestreep.
zie mijn profiel voor foto's van haar met haar geschoren vachtje!

als je zzo`n race streep doet moet ik dan een deken opdoen? hij staat 24/7 in padock met schuilstal.
want de deken is alleen van boven en beschermt niet van onder.
groetjes van bren ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:44

Ik zie dat op dit topic best wat ervaringsdeskundige zitten qua scheren!!!
Ik weet dat mijn haflinger ieder jaar superdik in zijn wintervacht komt... En ik zit maar te dubben en te doen, wat is nou het beste etc. (jullie kennen het denk ik wel :P)

Nu het volgende:
Vanaf November gaan we samen wat fanatieker aan het werk voor de keuring, dikke vacht, bezweet paard etc etc...
Nu denk ik erover na om hem te laten scheren...
Begin Februari is de hengstenkeuring en het mooiste zal zijn dat hij dan een mooie dunne vacht heeft met zijn kleur al terug...
Is het dan een goed idee om hem eind November te scheren? en dan een 400 grams deken (met hals of niet?) op te leggen? En als het vriest een onderdeken...

Ik hoop op jullie reacties!!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:06

Ik heb wat foto's van hem erbij gedaan...
Hij staat op het moment super kort in zijn vacht met een enorme glans erover heen!!!
Er gaat sowieso binnenkort een zomerdeken op en met de tijd een 200 grams en is even wikken en wegen en aankijken...
Ontwikkeld hij geen hoogpoligtapijt en kan ik het met dekens houden dan natuurlijk niet scheren!!!

De eerste twee foto's zijn van eind mei en de rest van vorige week...
http://www.mijnalbum.nl/Album-JYWPIQ3R- ... Paard.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:37

Als je paard flink in training komt te staan en mee op wedstrijd gaat zou ik hem toch scheren.... :j
Is geen doen om hem met zo'n vacht elke keer droog te moeten stappen en met zweetdekens te gaan werken...

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 15:13

Dan staat wél scheren dus nog steeds voor. Dat word 'm dan ook wel denk ik. Alleen niet helemaal, word een laag streepmodel denk ik!

RomyxHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:10

Ik ga morgen mij Haf ook scheren, type jachtmodel.
Dus de benen, de zadelplek en het hoofd laat ik ongeschoren.
Ze heeft nou al een enorme vacht, heb vandaag 20 minuutjes gereden en kon 3 kwartier uitstappen!
En ze liep echt nog langzamer dan een koe, en ik zeg alvast; das erg langzaam!
Vorige winter heeft ze zonder deken met 15 graden vorst alleen op het land gestaan, en werd er tot en met februari niet met haar gereden. Maar omdat ik wel actief met haar werk is het onmogelijk om er een wintervacht op te laten zitten ;)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:21

RomyxHaffie schreef:
Ik ga morgen mij Haf ook scheren, type jachtmodel.
Dus de benen, de zadelplek en het hoofd laat ik ongeschoren.
Ze heeft nou al een enorme vacht, heb vandaag 20 minuutjes gereden en kon 3 kwartier uitstappen!
En ze liep echt nog langzamer dan een koe, en ik zeg alvast; das erg langzaam!
Vorige winter heeft ze zonder deken met 15 graden vorst alleen op het land gestaan, en werd er tot en met februari niet met haar gereden. Maar omdat ik wel actief met haar werk is het onmogelijk om er een wintervacht op te laten zitten ;)

ik ga dit weekend denk ik ook maar scheren hij heeft het ook zoo warm !
ben benieuwd hoe het eruit komt te zien! groetjes!!