Springles met groot paard en pony; 'bouwtips' gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Springles met groot paard en pony; 'bouwtips' gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:56

Wilde inderdaad neerzetten dat lijnen op de gebroken lijn erg leuk zijn en doordat er wat meer afstand zit, ook makkelijk te rijden voor verschillende combi's. Denk daarbij ook bijvoorbeeld aan het plaatsen van hindernissen op de slangevolte (op de AC lijn) zodat ruiters dat in de slangevolte of op een gewone volte of vanaf de hoefslag kunnen aanrijden.

Zeker als ik echt verschillende combi's heb, laat ik de in-uitjes zitten.....daar heb ik dan echt geen zin in! En is voor de ruiters ook niks want ik ben veel te lang bezig om alles te verplaatsen!

sans6

Re: Springles met groot paard en pony; 'bouwtips' gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:29

dat lijntje zoals ik het beschreef kregen we ook op het toelatingsexamen Deurne voorgeschoteld, en was absoluut goed te doen hoor!
En chaotisch?? Nee als jij orde kunt houden in je lesgeven is dat niet het geval, heb het met verschillende groepen gedaan in mijn lessen.
Ze leren hierdoor ook in de goede galop te landen, en sneller aan te voelen in welke galop ze zitten.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:08

Zet 2 hindernissen haaks neer op de binnenhoefslag van de lange zijde. De eerste (kruisje of steiltje) zet je schuin neer zodat je deze aan kan rijden vanuit A of C. De 2e hindernis (steiltje) zet je op 3 of 4 sprongen (beetje afhankelijk hoe groot je bak is en hoe ver hindernis 1 van de korte zijde af staat) Door het paard strak naar de 2e hindernis te sturen, of juist "met een gebroken lijn, is deze opstelling te gebruiken voor verschillende formaten en paarden/pony's. Ook is dit een goede oefening om te leren schakelen in tempo. Als je de hindernis kunt rijden met 4 galopsprongen "terug in tempo" en je kunt hem rijden "3 naar voren" kun je in een barrage ook beter je kansen inschatten.
Je kunt de oefening nog uitbreiden met een 3e hindernis. Na de 2e hindernis rijdt je rechtuit naar de hoefslag, de hoek door en dan schuin afwenden van de hoefslag af. De hindernis zet je op ongeveer 2 spongen van de lange zijde af net naast de f-x-h lijn(of m-x-k beetje afhankelijk van welke kant je komt) zodat je na het nemen van de hindernis tussen hindernis 1 en 2 doorgaat.
Door het gebruik maken van hoeken in je lijntjes kun je prima inspelen op grote/kleine galopsprongen. Als je goede afspraken hebt over voorrang maakt het niet uit dat je op 2 handen tegelijk rijdt. Zolang iedereen voor zich kijkt en niet naar de oren van zijn paard gaat dat prima.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.