Kan niet vaststaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:39

Elvira24 schreef:
Vastzet haken??zodat ze geen kant op kan?en vast staat?
Dat werkt alleen maar averechts en durft ze straks niets meer!!
Niet bang vast laten staan want dat word een trauma!!
Los laten dat dier zodat hij je vertrouwt!

....Gewoon ringen waar je je paard aan vastkan zetten. Geen idee hoe ik dat anders kan noemen. En ik laat haar niet bang vaststaan, daarom ook dit topic ;) Ik ben juist opzoek naar een oplossing dat ik haar straks vast kan zetten ZONDER dat ze bang is. Even lezen mischien.

Elvira24

Re: Kan niet vaststaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:44

Hahaha oke!

Ik heb in deze topic ook neer gezet hoe je het kan doen..

succes

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:44

previr schreef:
in een week beleerd? nou dat klink mij erger in de oren dan 6 weken. 6 weken is vrij normaal hoor.
Hoe staat ie vast? aan 1 touw?
veel paarden hebben daar heel veel moeite mee en staan liever aan 2 kanten vast, dan heb je gelijke druk.
dat touw (veer) die ik hier boven zie staat vind ik erg interesant, maar betwijfel of het t probleem met vast zetten aan 1 touw daarmee opgelost is.
een paard raakr in paniek als er spanning op komt te staan en dat komt op deze evengoed, maar ja proberen waard

Gewoon aan 1 touw ja. Zal dus een keer proberen met 2 touwen.
Bedankt voor je reactie!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:45

Elvira24 schreef:
Hahaha oke!

Ik heb in deze topic ook neer gezet hoe je het kan doen..

succes

Ja, maar het kwam erg aanvallend over wat je net zei.
Dankje! *D

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:46

Bedankt voor de reacties allemaal! Ga er zeker mee aan de gang. Nu gebruik ik mezelf als muur, maar een vriendin voor paal zitten zie ik ook wel zitten! Haha.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:49

Onee zo bedoel ik het helemaal niet hoor,niet aanvallend bedoeld alleen schrok ik een beetje haha

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:58

Waar schrok je precies van dan? :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:57

Hey Daisy, Als ik zo je beginpost lees, dan lijkt me eerder dat die merrie een trauma heeft meegemaakt dan dat er iets anders is. Binnen een week zadelmak en hobbelen vind ik snel... maar dat is persoonlijk.

Je hebt goede tips gehad, het maakt niet uit of het een Arab of een Belgisch trekpaard is, trauma is trauma en een paard wil niet zomaar ineens niet meer vaststaan. Zorg dat ze vertrouwen in jou gaat krijgen, dat is de basis en van daaruit kan je verder. Niet gedwongen waar dan ook aan vast zetten, dan vertrouwt ze jou ook niet meer en ben je verder terug dan af.

Succes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:43

Mijn merrie heeft het ook nooit geleerd en had er erg moeite mee. Ze kon bij alles wel gaan hangen en kon haar dus ook niet alleen laten. Na verschillende uitbraken en glijpartijen hebben mijn vader en ik een systeem bedacht: een strop. Klinkt heel onvriendelijk, maar het breekt niet en het halster hield haar niet meer waardoor te gevaarlijke situaties ontstonden.

Heb ook foto's gemaakt voor een eerder topic:
Afbeelding
Goede zware schakel nemen, zodat de strop wel loshangt als er geen druk op komt. Je kunt hem ook gemakkelijk over het hoofd halen op deze manier.

Afbeelding
Zo ziet het eruit. Zolang het paard niet hangt, is er niets aan de hand. Wanneer het paard gaat hangen, krijgt hij eerst de ruimte totdat het halster losschiet. Daarna trekt de strop aan en kan het paard geen kant op. Het is dus meer een voorzorgsmaatregel.

Het ziet er misschien heel wreed uit, maar het touw is gevlochten door een oud mannetje en ijzer sterk. Paard klapt dus nooit achterover,maar kan zich ook niet ophangen omdat het touw lang genoeg is en het gelijk loskomt als de druk eraf is. Ik wacht gewoon tot ze weer rustig is en ga verder waar ik gebleven ben. Mijn paard hangt nu nooit meer, maar ik gebruik hem nog wel, just in case.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:01

Eeeehm... maar wat als het paard stomweg blijft hangen en trekken? Lijkt me dat het zichzelf dan toch echt wel op kan hangen.... vind het niet echt een vriendelijke manier als ik eerlijk mag zijn. Ben echt geen watje, vind alleen dat geduld en rust veeeeel meer goed doen bij een getraumatiseerd paard....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:27

Breghje schreef:
Eeeehm... maar wat als het paard stomweg blijft hangen en trekken? Lijkt me dat het zichzelf dan toch echt wel op kan hangen.... vind het niet echt een vriendelijke manier als ik eerlijk mag zijn. Ben echt geen watje, vind alleen dat geduld en rust veeeeel meer goed doen bij een getraumatiseerd paard....

Breghje, het lijkt ook niet vriendelijk, maar omdat het touw onderaan de hals "hangt" trekt het daar ook strak. Paard heeft heel veel ruimte. Dit komt ook pas in actie wanneer het touw of het halster breekt, dus paard is dan vaak al niet meer hangende. Ik heb het echt gedaan omdat mijn paard in paniek was en dan wegrende. Op deze manier blijft ze bij mij, en door mijn rust, leert ze dat het ook weer goed kan zijn op die plek. Ik ben zelf ook van rust en geduld, en juist doordat ze op de plek blijft, kan ik haar weer geruststellen. Het werkt voor ieder paard anders, maar ik heb er erg veel aan gehad. En mijne is ook vol in de ankers gegaan, en heb ik laten gaan. Ze snapte het daarna snel genoeg, want ze kwam niet meer los. Ik heb nu een paard wat niet meer hangt en op deze manier lijkt het onvriendelijk, maar kan ik zelf de rust bewaren om haar achteraf gerust te stellen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:17

Caesar schreef:
Breghje schreef:

Breghje, het lijkt ook niet vriendelijk, maar omdat het touw onderaan de hals "hangt" trekt het daar ook strak. Paard heeft heel veel ruimte. Dit komt ook pas in actie wanneer het touw of het halster breekt, dus paard is dan vaak al niet meer hangende. Ik heb het echt gedaan omdat mijn paard in paniek was en dan wegrende. Op deze manier blijft ze bij mij, en door mijn rust, leert ze dat het ook weer goed kan zijn op die plek. Ik ben zelf ook van rust en geduld, en juist doordat ze op de plek blijft, kan ik haar weer geruststellen. Het werkt voor ieder paard anders, maar ik heb er erg veel aan gehad. En mijne is ook vol in de ankers gegaan, en heb ik laten gaan. Ze snapte het daarna snel genoeg, want ze kwam niet meer los. Ik heb nu een paard wat niet meer hangt en op deze manier lijkt het onvriendelijk, maar kan ik zelf de rust bewaren om haar achteraf gerust te stellen.

Onderaan de hals loopt ook de luchtpijp van het paard, no way dat ik daar een wurginstallatie ga hangen, één keer te ver doorschieten en wie weet wat je allemaal beschadigd krijg vanbinnen. Dan duurt het maar wat langer, maar ik heb het gelukkig tot nu toe altijd met geduld en aandacht op kunnen lossen. Als het halstertouw gebroken is en het paard schiet naar achter hangt het zichzelf alsnog op. Nee merci.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 18:44

@ Caesar: Dit durf ik er gewoon echt niet om te hangen. Wel super natuurlijk dat het bij jou paardje geholpen heeft natuurlijk, maar ik ben bang dat deze merrie doorgaat tot het eind, en dan is het denk ik ook écht het eind. Wel bedankt voor je reactie!

@ Diaan: Ik denk ook dat zei een trauma heeft gehad oid. Zal het toch eens navragen. Ga het zoiezo met rust en vertouwen proberen, en dan (hoop) ik dat het goed komt! Zal wel tijd kosten. Bedankt voor je reactie! :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:17

Ts, ik dacht dat je verstand van paarden had maar jij denkt dus dat het ongeluk met de hoefsmid geen trauma heeft veroorzaakt, daar doelde ik dus op met mijn opmerking dat een paard nooit vergeet.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:49

@ Bigone, beetje anders mag ook wel. Ik weet niet zeker of dat het trauma geweest is. Ze zijn allebei ongeveer 6 jaar. Lijkt mij dat ze in die 6 jaar meerdere malen zijn bekapt oid. De laatste keer is het echter misgegaan, toevallig bij de hoefsmid. Nu weet ik dus niet of dat het trauma geweest is, of dat er eerder iets heeft voorgevallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:47

Tja, je geeft dit zelf in je openingspost aan en niet dat ze daarvoor last had, dus dan word het nu de eigenaresse vragen hoe het de andere keren ging, natuurlijk kan ze een sterk karakter hebben en het vaststaan bedreigend vinden, maar als ze daarmee zoveel problemen geeft dan had ik i.i.g. diegene die haar beleerd en haar baas en de hoefsmid gebeld hoe ze zich daar gedragen heeft, ik probeer bij problemen eerst te zoeken naar de eventuele oorzaak om zodoende daar ook naar te kunnen handelen en ik dacht dat jij dat ook deed, alleen je opmerking veel later, goh, zou ze een trauma hebben, viel bij mij verkeerd en vandaar mijn reactie want ik vond het gezien je openingsbericht pennyachtig overkomen, terwijl ik al veel eerder vertelde dat het aan het gebeuren met de hoefsmid gelegen kan hebben , excuses dan maar.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 14:59

Geeft niet.. dan hebben we elkaar gewoon verkeerd begrepen, echter bij de hoefsmid is het mis gegaan en daarna heeft zei nooit meer vastgegaan, omdat dit een groot probleem is.. Daar ben ik nu mee aan de gang, of het nu dus aan de hoefsmid heeft gelegen of dat er iets anders is voorgevallen weet ik niet. Hoop dat je me nu iets beter snapt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:05

Ik snapte het de hele tijd al en ik zou dan toch ook proberen aan de informatie te komen hoe ze zich gedroeg voor het gedoe met de hoefsmid want daar kun je dingen uithalen die haar gedrag nu verklaren en dan kun je weer verder, succes.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 16:10

Inderdaad, dat ben ik ook van plan. Maar was toch benieuwd of andere bokkers iets ingelijks meegemaakt hadden en hoe het opgelost was. Of juist niet, haha. Dankje!

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:21

Ik heb pasgeleden het boek Freestyle training fase 2 van Emiel Voest binnen gekregen. Hier staat een hele goede methode in over het vast ( leren ) staan van paarden. Dit word over het algemeen toegepast bij jonge paarden, maar gezien ze zo in paniek raakt als ze vaststaat is het voor deze dame wellicht ook wel nuttig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:34

wat ik zelf een mooie oplossing vind is een longeerlijn gebruiken
je doet de lijn aan het halster en legt de lijn over de balk
paard staat dus niet vast maar denkt van wel
zogauw je paard gaat trekken heb je een x aantal meters om te laten vieren en jij dus alle tijd om de lijn rustig vast te pakken en je paard weer richting vastzetplaats te leiden
op den duur krijgt je paard vertrouwen dat het daar helemaal niet zo eng is en dat ze weg kan als ze het toch eng vind

verder is het heel belangrijk om met haar aan vertrouwen te werken
ze moet juist naar jou vluchten als er iets engs is, zo blijft ze altijd bij jou en wil ze niet meer van de poetsplaats af, ook niet bij iets beangstigends want jij bent immers bij haar

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:44

Citaat:
wat ik zelf een mooie oplossing vind is een longeerlijn gebruiken
je doet de lijn aan het halster en legt de lijn over de balk
paard staat dus niet vast maar denkt van wel
zogauw je paard gaat trekken heb je een x aantal meters om te laten vieren en jij dus alle tijd om de lijn rustig vast te pakken en je paard weer richting vastzetplaats te leiden
op den duur krijgt je paard vertrouwen dat het daar helemaal niet zo eng is en dat ze weg kan als ze het toch eng vind

Deze oefening bedoelde ik, maar kon hem zo gauw even niet uitleggen :)

Jessylover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:28

Waarom MOET ze vaststaan? Als het geen probleem is als ze los staat is toch alles goed??

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:32

Om haar te kunnen opzadelen ed. Dit is inderdaad geen probleem omdat ik toch in de paddock poets en opzadel ed. Echter als ik naar de manege oid ga in de toekomst, word dit wel een probleem natuurlijk. Of mischien ooit zelfs wel een keer met de trailer op pad. (Nu denk ik erg ver door hoor, dit allemaal is op dit moment nog niet mogelijk)

De oefening met de longeerlijn vind ik wel een hele goeie. Die ga ik ook zeker proberen. Bedankt!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:42

Ik weet niet of het al gezegd is maar..
Je neemt een lange lijn die haal je achter een paal door of door een ring en het ene uiteinde klip je vast aan het halster en het andere uiteinde hou je in je hand. Telkens als je paard naar achter gaat geef je druk op het touw en bij 1 stap naar voren laat je de druk weg vallen, druk vrij is dus beloning hierbij is timen erg belangrijk. Zo vraag je continu een stapje en leren ze dat druk -> naar voren is. Telkens corrigeren, niet met je stem of teveel druk op het paard maar alleen druk op het touw om een stap naar voren te vragen en bij elke stap druk vrij en naar een aantal keer oefenen ga je meer passen vragen voordat je hem beloont met druk vrij. Als ze dit leren merken ze dat vast staan zo erg nog niet is en voor je het weet staat je paard los aan bij de poetspaal omdat hij geen druk wil dus niet veel zal gaan bewegen.
Paard vriendelijk en het werkt :) . Als je maar consequent weet te zijn en goed kan timen werk met beloningen dmv druk vrij en laat zien hoe het wél moet dan willen ze wel als jij zelf maar vriendelijk blijft.

Touwen om de nek of allemaal verende dingen helpt voor even maar als ze echt willen gaan ze overal door heen en heb je dadelijk een angstig paard. Nu heb je de 'touwtjes' zelf in handen en werk je op een rustige manier met veel belonen je zult merken dat ze dat sneller accepteren en openstaan om te leren. Zadelen komt dat ook helemaal goed aan de paal maar geef ze het vertrouwen dat ze het goed doen als ze het goed doen dan willen en kunnen ze wel :) .