verenigingen niet-rijdend lid, toch wedstrijden starten?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:28

Ik heb net nog even gekeken: ik betaal 262,50 euro per jaar.........

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 11:11

DL_ schreef:
wat betalen jullie veel!! :oo
Bij ons betaal je nog geen honderd euro!
Daarnaast kennen wij geen verplichte lessen, en verplichte hulp. Als je wilt lessen, gezellig, als je wilt helpen, graag, maar niets is verplicht en veel mag. Veel gezellige uitjes door het jaar heen, zoals bbq's, efteling, horse-event en meer (uiteraard met korting, en bbq is voor vaste helpers gratis)

En helpen is bij ons ook helpen, niet de poedersuiker opknappen terwijl de rest niks doet. ;)

de lessen zijn ook niet verplicht dat niet...helpen daarintegen dus wel...en dan heb je een meerdaagse wedstrijd en daar help je (zorg je voor extra hulp van ponyclub en meld je je ziek op je werk om ze een dag extra uit de brand te helpen...)...en dan TELT NIET MEE die wedstrijd nou dan breekt mijn klomp... :( en dan de x erop tot 3 uur aan de afwas. :(
bij de ponyclub is dit totaal anders maarja met je 18e MOET je wel overstappen... ;)
ik help wel nog steeds op de ponyclub en ik hoef dr niets voor te hebben maar ik krijg aan het einde van het seizoen een ruitershop kadobon...of iets dergelijks. ;) en daar doe ik het niet voor..meer voor gezelligheid die daar dus wel is. ;)

ik lees straks thuis jullie reactie's eens even door! :D

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:25

CM_ schreef:
Ik betaal 25,- euro per jaar... excl dat stomme verplichte P&S blad :(

Dat "stomme blad" is een kadootje bij je lidmaatschap. Je betaalt je lidmaatschap, voor je startkaart oa, en krijgt er een blad bij. Hoe denk je dat de KNHS kan draaien zonder inkomsten? Wie gaat er gratis een dagtaak uitvoeren?

En sjonge jonge wat een verenigingszin is hier te vinden zeg!! Niemand die er over nadenkt dat verenigingen zonder vrijwilligers en zonder inkomsten niet kunnen draaien? Wanneer verenigingen alleen nog maar startkaartleden hebben die dus weinig betalen kunnen ze hun accomodaties niet meer handhaven. Iedereen wil op een mooi wedstrijdterrein hun proefjes kunnen rijden maar het mag niks kosten?? Wat een onzin.

@ CGJ12: Wat is dat voor een kort door de bocht opmerking? Ken jij alle voorzitters van Nederland? De meeste bestuursleden (waaronder ik zelf) steken vrijwillig heel veel tijd in een vereniging. Ik ben penningmeester en ben in die hoedanigheid 4 dagen per week actief met onze vereniging bezig. Naast mijn reguliere baan. Aanzien win ik er niet mee, wel zorgen we op die manier met een stel mensen voor een goed draaiende, gezellige vereniging en houden we het mogelijk om een goede accomodatie aan te kunnen bieden aan onze leden en deze accomodatie modern en mooi te houden.

Ik ben het met Yvonnepuntnl eens dat het typisch iets van dressuurruiters is om met zo'n negatieve blik naar verenigingen te kijken. Je komt je proefje lopen en weg ben je weer. Belangstelling voor andere ruiters lijkt er niet te zijn. Springruiters en menners zijn op onze vereniging toch wel de meest actieve leden. Ook de ouders van ponyruiters doen lekker mee de laatste tijd. Hopelijk komen daar weer sociale, verenigingsgezinde wedstrijdruitertjes van!!!

Apple

Re: verenigingen niet-rijdend lid, toch wedstrijden starten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:31

Wat een bedragen allemaal :oo

Hier in de omgeving zijn meer verenigingen waar je gewoon lid kunt worden zonder gebruik te hoeven maken van accomodatie of lessen. Meestal kom je dan op 35-45 euro per jaar ongeveer aan clublidmaatschap.

Overigens is wedstrijd rijden al duur genoeg: lidmaatschap vereniging, lidmaatschap KNHS + startkaart, startcoupons, inschrijfgeld voor wedstrijden.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:34

Maar iedere week een bedrag tussen de 25 en 50 Euro of nog meer aan een privé-instructeur uitgeven is dan meestal weer geen probleem.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:39

gigagent schreef:
@ CGJ12: Wat is dat voor een kort door de bocht opmerking? Ken jij alle voorzitters van Nederland? De meeste bestuursleden (waaronder ik zelf) steken vrijwillig heel veel tijd in een vereniging. Ik ben penningmeester en ben in die hoedanigheid 4 dagen per week actief met onze vereniging bezig. Naast mijn reguliere baan. Aanzien win ik er niet mee, wel zorgen we op die manier met een stel mensen voor een goed draaiende, gezellige vereniging en houden we het mogelijk om een goede accomodatie aan te kunnen bieden aan onze leden en deze accomodatie modern en mooi te houden.

Lange tenen? :P
Een bestuurslid -zijnde niet de voorzitter- is anders dan een voorzitter.
Elke voorzitter heeft de typische eigenschap van eerzucht.
Elke....... :D

Macht, eer, roem, aanzien etc. etc.
Da's gewoon levenservaring. En je weet het: elke uitzondering bevestigt de regel... :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:46

Yvonnepunt.nl: dat lijkt me inderdaad geen probleem. Bij een prive-instructeur kies je zelf de instructeur, kies je zelf of deze bij jou komt of dat je op locatie gaat, kies je zelf dag en tijdstip, heb je prive les. Allemaal eigen keuzes.

Nogal een verschil met een groepsles bij een vereniging waarbij je maar moet hopen of de verenigingsinstructeur bij jou aan sluit en of je tevreden bent over de groep of niet.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:54

Hier een bijna wanhopig bestuurslid (secretaris en wedstrijdsecretaris van de paarden en pony's)van een "vereniging". Mijn medebestuursleden zijn niet gemotiveerd, saboteren de boel en zaaien tweedracht en voelen zich continue persoonlijk aangevallen en vooral niet verantwoordelijk voor iets.

De leden zijn grotendeels geenszins van plan om de handen uit de mouw te steken (gelukkig wel een aantal gemotiveerde mensen), maar hebben wel een grote mond over wat het bestuur allemaal dient te doen en hoe slecht we wel niet zijn.

Bij ons kun je lessen, ook als je geen eigen paard hebt, je kunt ook alleen een startkaart hebben of een combi hiervan, maar dan vragen we wel 2x per jaar een bijdrage aan de acties die we houden om het voor iedereen betaalbaar te houden en hulp bij andere voorkomende werkzaamheden. De afgelopen jaren hebben we het vriendelijk gevraagd, nog een keer vriendelijk, we hebben gesmeekt en haast op onze knieën gelegen,maar niks hielp. Afgelopen voorjaar hebben we het verplicht gesteld, nou je had ze moeten horen, de kantine was te klein (en die is al klein) en waar ik allemaal wel niet voor uitgemaakt ben, dat wil je niet weten. Want ik had het gedaan natuurlijk (tsja, als secretaris zijnde verstuur je de post namens het bestuur, en oja, een voorzitter hebben we al jaren niet meer...). De leden kwamen met een voorstel, een stelsel van verschillende soorten lidmaatschappen. Prima, het is uitgewerkt, maar moet nu ingevoerd worden. Maar rara waar zijn de bestuursleden die dit samen moeten gaan doen? Nergens! Men verwacht dat ik dat ook wel even doe. En met mijn stomme kop en niet aflatende geloof in het goede van een mens, steek ik er nog tijd en energie in ook. En dan onze AC, niet eens in staat om hun eigen **** te vinden in het donker, en alleen maar klagen. Grrr

Wat ik zo graag zou willen zien is een gezellige club, een plek waar de jongsten kunnen leren paardrijden, gemotiveerd door het voorbeeld van de ouderen, een bestuur wat zich er voor wil inzetten en eens buiten hun eigen straatje kijkt. Leuke activiteiten organiseren, waar door het jaar heen een ieder wel een keer aan meedoet. Ik wil leden niks hoeven verplichten, ik wil het ldmaatschap niet megaduur maken, maar zoals de mentaliteit nu is, zijn we het haast verplicht.

Volgende week weer bestuursvergadering, ik zal nogmaals mijn grieven op tafel leggen, maar ik ben bang dat het weer heel eenzaam wordt aan mijn kant van de tafel. Ik praat wel, maar word niet gehoord.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:59

oja, als iemand een club weet waar dit niet speelt, dan meld ik me graag aan! Of het nu in de regio is of niet, dat maakt me bijna niks meer uit...

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:08

CM_ schreef:

Maar daarom koos ik dus ook deze vereniging, weinig kosten, geen verplichtigingen.

Nu ben ik er wel over aan het denken om over te stappen op een andere club ivm kringwedstrijden.
Maar no way dat ik zoveel meer ga betalen :n Vind 212 een aso bedrag...
Maarz it daar niet wellicht strartkaart etc bij in?

En bij veel clubs kun je toch kiezen of je wilt lessen of niet.

nee je startkaart zit er niet bij in.
dit heb je ervoor:

-2x per week les a 3 kwartier (keuze uit 1x springen en 1x dressuur of 2x springen of 2x dressuur)
-vrij gebruikt van de bak indien er geen lessen/wedstrijden zijn
-wellicht aankomende winter ook tussen bepaalde tijd op zondag open
-verplichte 2x per jaar hulp (en mensen...als ik mocht schrijven,ringmeesteren enz maar het is als je "geluk" hebt bar/kantine dienst of balken oprapen, schrijven enz wordt door mensen die wat "hoger in rang" staan gedaan. meestal zo'n 5 uur lang

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:23

gigagent schreef:
CM_ schreef:

Dat "stomme blad" is een kadootje bij je lidmaatschap. Je betaalt je lidmaatschap, voor je startkaart oa, en krijgt er een blad bij. Hoe denk je dat de KNHS kan draaien zonder inkomsten? Wie gaat er gratis een dagtaak uitvoeren?

En sjonge jonge wat een verenigingszin is hier te vinden zeg!! Niemand die er over nadenkt dat verenigingen zonder vrijwilligers en zonder inkomsten niet kunnen draaien? Wanneer verenigingen alleen nog maar startkaartleden hebben die dus weinig betalen kunnen ze hun accomodaties niet meer handhaven. Iedereen wil op een mooi wedstrijdterrein hun proefjes kunnen rijden maar het mag niks kosten?? Wat een onzin.

Ik ben het met Yvonnepuntnl eens dat het typisch iets van dressuurruiters is om met zo'n negatieve blik naar verenigingen te kijken. Je komt je proefje lopen en weg ben je weer. Belangstelling voor andere ruiters lijkt er niet te zijn. Springruiters en menners zijn op onze vereniging toch wel de meest actieve leden. Ook de ouders van ponyruiters doen lekker mee de laatste tijd. Hopelijk komen daar weer sociale, verenigingsgezinde wedstrijdruitertjes van!!!

ehm sorry hoor...ik spring Z?....dressuur B....wat ben ik dan?

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:27

CGJ12 schreef:
Lange tenen? :P
Een bestuurslid -zijnde niet de voorzitter- is anders dan een voorzitter.
Elke voorzitter heeft de typische eigenschap van eerzucht.
Elke....... :D

Macht, eer, roem, aanzien etc. etc.
Da's gewoon levenservaring. En je weet het: elke uitzondering bevestigt de regel... :P

Dit heeft niets met lange tenen te maken maar met de respectloze manier waarmee jij iedereen over één kam scheert. Nogal onfatsoenlijk. Wat een negativiteit zeg.

@ Moska, onze vereniging voldoet aan de eisen die jij stelt. We zijn een gezellige vereniging waar jonge ruitertjes leuk les krijgen en waar plezier in het rijden pal naast de drang om prestatie wandelt. We hebben het geluk te beschikken over zeer goede instructie voor ieder niveau. We organiseren leuke activiteiten, hebben enthousiaste leden die over het algemeen wel hun steentje bijdragen en die altijd inspraak hebben in wat er gebeurt middels de ledenvergaderingen. Daarnaast is het bestuur zeer benaderbaar, bijna alle bestuursleden zijn zelf ook rijdende leden òf hebben kinderen die rijden.
Overigens gaat dit op voor de meeste verenigingen in onze kring. Over hun instructie kan ik niet oordelen maar gezelligheid en enthousiaste mensen kom ik vaker tegen.

Mocht je serieus belangstelling hebben voor een lidmaatschap kan je me pb'en.

Ik kan me voorstellen dat een aantal van jullie het lidmaatschap duur vinden. Paardrijden is in z'n geheel geen goedkope sport. Maar om dan zo negatief te doen tegen verenigingen die door hun bestaan de sport wel bestaansrecht verlenen vind ik erg. Je kunt bij de meeste verenigingen startlid worden, bij ons ook. Dat is een ieder z'n goed recht maar wij zouden geen wedstrijden meer kunnen organiseren zonder rijdende (en dus goed betalende) leden. Dan kunnen wij onze accomodatie niet meer betalen en geen (binnen)bak, ring of springterrein betekent geen wedstrijd. En ik denk dat dat voor de meeste verenigingen opgaat.

@ amazingstar: 2 maal per jaar 5 uurtjes helpen. Is dat teveel gevraagd voor verder 2 maal per week les en vrij gebruik van de bak?
Dat lidmaatschapgeld dat jij betaalt kan toch nooit genoeg zijn om daar mensen voor in te huren! Dat je geen leuke klusjes mag doen is inderdaad niet eerlijk maar laat je je stem wel eenns horen op ledenvergaderingen?

En wat je bent? Hopelijk voor je vereniging een enthousiast lid. Maar als 2 maal in het jaar een paar uurtjes helpen al veel is .....

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:30

Misschien moeten we een topic openen met als thema: de ideale vereniging

Wie weet doen we er nog goede ideeën op zodat alle verenigingen er beter van kunnen worden.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:34

mensen,

ik heb mijn verhaal net via PB gedaan en het is nogal lang het nogmaals te vermelden hier maar het draait in mijn verhaal helemaal niet om het bestuur...maar om 1 persoon die alleen op het secretariaat zit indien nodig als extra penningmeester(es)
Met de rest van het bestuur heb ik totaal geen moeite, daar komt bij dat mijn ouders mij gehele ponytijd in het bestuur hebben gezeten en ik dus alle klappen van de zweep ken en ik weet dat je het niemand nooit naar zn zin kan maken wat de leden betreft.
Ik ben helemaal niet beroerd te helpen, sterker nog heb me 1x ziek gemeld op mn werk om ze een dag extra uit de brand te helpen hartje winter....en zelfs gezorgd voor extra hulp vanaf de ponyclub.
Maar ik denk dat als elke wedstrijd alle klussen als schrijven,tijdwaarneming enz al standaard bezet zijn door "hoger in rang" personen en "vrienden" dat weinig mensen nog langer zin hebben te helpen dus wellicht ook aan die kant zit iets mis.
Vervlolgens zorg je wederom voor meer hulp vanuit de ponyclub bij de paarden en sta je met je vriendin om 3 uur 's nachts (terwijl je al 12 uur aan het helpen bent) af te wassen en gooit de rest zn vaat er gewoon lekker bij en viert het gehele bestuur feest in de kantine en krijg je nooit het woordje bedankt ofzo (gaat me niet eens om iets ervoor krijgen enz)

maargoed mensen dit is mn verhaal maar niet de hoofdmote om weg te gaan...200 euro ruim is mij teveel gezien ik altijd thuis priveles heb en nooit op les kom...en er nou lid te blijven voor de gezellige andere mensen dan kan ik wel zo een x langst gaan,verder moet je op onze vereninging je aanvraag startkaart,coupons enz zelf regelen dus daarvoor doe ik het dan ook niet.

Daar ik niet mega veel verdien ondanks mijn fulltime baan kan ik dit bedrag per jaar 150 in mn zak houden prima gebruiken ;)

dus ik wil de hele manege niet de grond in strappen in tegendeel zelfs! dus laten we de discussie staken en wie weet er verder nog nietrijdende clubs....trouwens bij de neuderuiters kan je dat wel worden maar volgens mij kan je dan geen wedstrijden rijden

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:40

Je zou haast zeggen dat het verenigingsleven niet meer van deze tijd is... Overal zie je een terugloop in actieve leden en het werk komt steeds op dezelfde mensen neer. Die zijn er op een gegeven moment zat van en stoppen er ook mee zodat de vereniging uiteindelijk op kan doeken. Wat wel weer mogelijkheden biedt, maar dat terzijde... ;)

Ik heb een jaar of uhm... acht denk ik in het bestuur gezeten. De eerste jaren als gewoon lid, de laatste 4/5 jaar als wedstrijdsecretariaat. Nou is dat op zich niet zo erg, ware het niet dat ik toen ik het wedstrijdsecretariaat overnam verhuisd ben 150 m verderop. Wij organiseerden een wedstrijd of 6 per jaar, dressuur en springen. De werkzaamheden werden voornamelijk verricht door de bestuursleden en daarnaast een groepje van een man of 5 die dus iedere keer de banketstaaf waren omdat de rest (stuk of 60) van de leden het dus gewoon verdomden om ook maar een vinger uit te steken.

Ik ben wel eens kwaad het manegeterrein afgestruind tijdens een wedstrijd op zoek naar leden die in het parcours wilden helpen. De een had het te druk, de ander had een zere pink en nummer drie had gewoon geen zin. Vijf minuten later zitten ze met zijn allen aan een tafel in de kantine uit hun neus te vreten en bier te zuipen. Kwaaier kun je mij niet krijgen! Het is maar goed dat ze de tweede ronde uit de kantine verdwenen waren, laat ik het daar op houden.

Men moet nu eenmaal lid zijn van een vereniging als je wedstrijden wilt rijden en zonder actieve verenigingen worden er geen wedstrijden georganiseerd. Maar een bijdrage leveren om de vereniging draaiende te houden, danwel een wedstrijd soepel te laten verlopen? Steeds meer mensen zeggen daar nee tegen en vroeg of laat gaat die houding de wedstrijdsport een keer de das omdoen.

Bij ons kun je ook gewoon startkaartlid worden, geen probleem, maar van de mensen die "rijdend" lid zijn van een vereniging, hun paard daar (in dit geval) gestald hebben staan en 7 dagen per week gebruik maken van de (goede) accomodatie zou je toch op zijn minst kunnen verwachten dat zij 1 of 2 keer per jaar (!! meer is het niet) een keer een dagje de handen uit de mouwen steken. Maar zelfs dat is soms al teveel gevraagd.

Inmiddels ben ik na 5 jaar lang heen en weer kachelen gestopt en na mij de voorzitter (die dat al 25 jaar, als het niet langer is heeft gedaan) ook. Ik hoop dat deze vereniging het hoofd boven water weet te houden maar ik vrees met grote vreze. En dat is gewoon zonde. Je hebt daar een "perfecte" accomodatie met heel veel mogelijkheden maar doordat er bijna geen mensen zijn om er de schouders eens flink onder te zetten breekt dat uiteindelijk zo'n vereniging op.

Een internetvereniging of een vereniging zonder verplichtingen klinkt allemaal heel leuk maar als iedereen dat uiteindelijk gaat doen wordt er geen wedstrijd meer georganiseerd.

Daarentegen vind ik 262 euro per jaar belachelijk veel geld als je géén gebruik maakt van de accomodatie en de lessen. Dan zocht ik wel een vereniging waar je gewoon voor 25-50 euro per jaar startkaartlid kon worden. Maar ruiters die wel gebruik maken van de accomodaties en lessen van een vereniging mogen daar ook best eens wat (spontaan, vrijwillig, zonder zeuren etc etc etc) voor terugdoen en op die manier de besturen (want dit speelt heus niet alleen bij die vereniging) wat werk uit handen nemen. Veel mensen denken er niet bij na hoeveel werk en tijd er in zit om een vereniging draaiende te houden en wedstrijden te organiseren.....

Zo... :o

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:41

Ennuh, deze vereniging was in Overijssel, dus dat helpt ook niet denk ik.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:45

Gitta1977 schreef:
Je zou haast zeggen dat het verenigingsleven niet meer van deze tijd is... Overal zie je een terugloop in actieve leden en het werk komt steeds op dezelfde mensen neer. Die zijn er op een gegeven moment zat van en stoppen er ook mee zodat de vereniging uiteindelijk op kan doeken. Wat wel weer mogelijkheden biedt, maar dat terzijde... ;)

Ik heb een jaar of uhm... acht denk ik in het bestuur gezeten. De eerste jaren als gewoon lid, de laatste 4/5 jaar als wedstrijdsecretariaat. Nou is dat op zich niet zo erg, ware het niet dat ik toen ik het wedstrijdsecretariaat overnam verhuisd ben 150 m verderop. Wij organiseerden een wedstrijd of 6 per jaar, dressuur en springen. De werkzaamheden werden voornamelijk verricht door de bestuursleden en daarnaast een groepje van een man of 5 die dus iedere keer de banketstaaf waren omdat de rest (stuk of 60) van de leden het dus gewoon verdomden om ook maar een vinger uit te steken.

Ik ben wel eens kwaad het manegeterrein afgestruind tijdens een wedstrijd op zoek naar leden die in het parcours wilden helpen. De een had het te druk, de ander had een zere pink en nummer drie had gewoon geen zin. Vijf minuten later zitten ze met zijn allen aan een tafel in de kantine uit hun neus te vreten en bier te zuipen. Kwaaier kun je mij niet krijgen! Het is maar goed dat ze de tweede ronde uit de kantine verdwenen waren, laat ik het daar op houden.

Men moet nu eenmaal lid zijn van een vereniging als je wedstrijden wilt rijden en zonder actieve verenigingen worden er geen wedstrijden georganiseerd. Maar een bijdrage leveren om de vereniging draaiende te houden, danwel een wedstrijd soepel te laten verlopen? Steeds meer mensen zeggen daar nee tegen en vroeg of laat gaat die houding de wedstrijdsport een keer de das omdoen.

Bij ons kun je ook gewoon startkaartlid worden, geen probleem, maar van de mensen die "rijdend" lid zijn van een vereniging, hun paard daar (in dit geval) gestald hebben staan en 7 dagen per week gebruik maken van de (goede) accomodatie zou je toch op zijn minst kunnen verwachten dat zij 1 of 2 keer per jaar (!! meer is het niet) een keer een dagje de handen uit de mouwen steken. Maar zelfs dat is soms al teveel gevraagd.

Inmiddels ben ik na 5 jaar lang heen en weer kachelen gestopt en na mij de voorzitter (die dat al 25 jaar, als het niet langer is heeft gedaan) ook. Ik hoop dat deze vereniging het hoofd boven water weet te houden maar ik vrees met grote vreze. En dat is gewoon zonde. Je hebt daar een "perfecte" accomodatie met heel veel mogelijkheden maar doordat er bijna geen mensen zijn om er de schouders eens flink onder te zetten breekt dat uiteindelijk zo'n vereniging op.

Een internetvereniging of een vereniging zonder verplichtingen klinkt allemaal heel leuk maar als iedereen dat uiteindelijk gaat doen wordt er geen wedstrijd meer georganiseerd.

Daarentegen vind ik 262 euro per jaar belachelijk veel geld als je géén gebruik maakt van de accomodatie en de lessen. Dan zocht ik wel een vereniging waar je gewoon voor 25-50 euro per jaar startkaartlid kon worden. Maar ruiters die wel gebruik maken van de accomodaties en lessen van een vereniging mogen daar ook best eens wat (spontaan, vrijwillig, zonder zeuren etc etc etc) voor terugdoen en op die manier de besturen (want dit speelt heus niet alleen bij die vereniging) wat werk uit handen nemen. Veel mensen denken er niet bij na hoeveel werk en tijd er in zit om een vereniging draaiende te houden en wedstrijden te organiseren.....

Zo... :o

precies...zoveel geld is zonde als je nooit gebruik maakt van de accomodatie...dat bedoel ik met mijn hele topic eigenlijk en mijn vraag is dus weet iemand regio GLD zo'n "internet of postbus vereniging"

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:58

Kiezen voor een 'papieren vereniging' zonder verplichtingen, maar wel op concoursen komen van verenigingen die volledig draaien op vrijwilligers is naar mijn mening de basissport om zeep helpen.

Als iedereen dit zou doen, zou het betekenen dat we over een paar jaar alleen nog maar 'commerciele wedstrijden' hebben, georganiseerd door professionele evenementenbureaus. En het zal er dan vast niet goedkoper worden. Voor mensen met een gemiddeld inkomen is wedstrijden rijden dan niet meer weggelegd.

Dus wordt lid van een 'gewone' vereniging en draag zo nu en dan je steentje bij. En 200 euro lidmaatschap is toch niet heel veel?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:04

Sabine81 schreef:
Kiezen voor een 'papieren vereniging' zonder verplichtingen, maar wel op concoursen komen van verenigingen die volledig draaien op vrijwilligers is naar mijn mening de basissport om zeep helpen.

Als iedereen dit zou doen, zou het betekenen dat we over een paar jaar alleen nog maar 'commerciele wedstrijden' hebben, georganiseerd door professionele evenementenbureaus. En het zal er dan vast niet goedkoper worden. Voor mensen met een gemiddeld inkomen is wedstrijden rijden dan niet meer weggelegd.

Dus wordt lid van een 'gewone' vereniging en draag zo nu en dan je steentje bij. En 200 euro lidmaatschap is toch niet heel veel?

wel voor een meisje van 19 jaar die fulltime werkt,stalling,da,enz betaald en werkt in de detail handel voor minimumloon...

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:07

manege kraay in Nijkerkerveen schijnt ook lidmaatschap te hebben.
RZN (rijvereniging zonder naam) iemand hier ervaring mee?

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:11

Sabine81 schreef:

Exact, dit is dus wat ik ook bedoel!! We draaien onze eigen sport de nek om als we niet oppassen.

@ Amazingstar, ik heb je teruggemaild. Zoals gezegd, ik begrijp je verhaal maar ik vind het gewoon jammer van de sport als verenigingen wegvallen doordat er geen rijdende leden meer zijn.
Het verenigingsleven kom ik in andere sporten wel tegen maar daar blijf je ook afhankelijk van de vereniging om wedstrijden te kunnen spelen. Het voetbalt zo moeilijk in je 1tje hè!
Maar....om op je eigenlijke vraag terug te komen: Zat verenigingen in Gelderland waar je startkaartlid kunt zijn, ook bij ons.

Diep in mijn hart hoop ik wel dat, om bovenstaand scenario te voorkomen, het startkaartlid zijn wordt afgeschaft door de KNHS. Dan moet iedereen wel gewoon rijdend lid zijn en kunnen verenigingen het hoofd boven water blijven houden. *\o/*

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:23

Ik heb vorig jaar €212,- euro betaald(lidmaatschap vereniging+ knhs+ 2 x startkaart). Ik ben wel rijden lid en betaal daar apart €27.50 per maand voor (lessen).

Vrijwilligers werk is vrijwillig. Het is toch erg moeilijk om hier aan te komen. Je wilt wedstrijden organiseren maar dat kan alleen met behulp van vrijwilligers.
Dit vind ik erg jammer. Het verenigingsgevoel is weg bij de meeste ruiters.

Immers: Een vereniging is er vóór leden maar ook dóór leden!!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:26

Vaak zijn de mensen die vrijwilligers werk doen bij ons, de mensen met een full-time baan. stal vol paarden en huis met kinderen. Die maken tijd vrij om een paar uur eens in de 2 maanden te helpen. Deze mensen (dus ik ook) moeten alles plannen en hebben soms dan wat tijd over.

Besef alsjeblieft dat verenigingen nodig zijn, ook voor de sociale contacten.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 14:28

laten we de discussie staken want ik lees steeds hetzelfde en ik heb weinig antwoorden op mn vraag:

wie weet waar je niet rijdend lid kan worden en toch wedstrijden mag rijden?

dit moet ik zelf weten wat jullie ook vinden....financieel komt die mij 100% beter uit ookal is het een bedrag per jaar! :(
jullie kunnen niet in een ander zn portomonee kijken :+

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:41

ik ben secretaresse en penningmeester bij zowel de rijvereniging als de ponyclub. We zijn een klein clubje. Ik wil al jaren uit het bestuur omdat ik graag eens lid wil zijn zonder voor alles te moeten zorgen (iedereen verwacht ook dat ik dan alles doe). En ik doe het nu al ongeveer 18 jaar. Maar ja, niemand wil het overnemen en om de vereniging een stille dood te laten sterven gaat mij te ver.

Bij onze vereniging kun je ook lid worden zonder lessen. Kosten zijn dan € 55,00 excl P&S en startkaart e.d.
Rijdende leden mogen gebruik maken van onze buitenaccomodatie (rijbaan 45 x 45). We verhuren ook stallen bij onze vereniging, alleen voor rijdende leden en je mag dan ook niet voor een andere vereniging op wedstrijden uitkomen. De stalhuur is heel laag (€ 37,00 incl gebruik bak, onbeperkt weidegang, ophalen mest, maar excl hooi, brokken, zaagsel e.d.). En dan zijn er nog mensen bij ons op stal die klagen.... Ik heb er zelf ook 2 staan.