pony mishandeld of gewoon niet in handen geweest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: pony mishandeld of gewoon niet in handen geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:29

Ik vind haar op de foto wel heel jong ogen, weet je zeker dat ze 3 is en geen 2?

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:54

Dankje montyjansen!

@chocobroodje, ik weet zeker dat ze 3 is dat staat namelijk in haar paspoort. Dus ik neem aan dat die gegevens wel kloppen. Waar maak je dat uit op dan dat ze eerder 2 oogt?

Update:

Vandaag hebben we al een hoofdstelletje in kunnen doen. Ging echt super ze wou het bit wel aan nemen en ook het kopstuk over de oortjes doen was geen probleem. We konden ook heel gemakkelijk de riempjes van het hoofdstel rustig vast maken. Zaterdag is ze de hele dag ingevlochten. Zaterdags geef ik les en het was heel erg vies weer, dus heb ik met de kinderen binnen gewerkt (invlechten) je bent zo lekker rustig met je pony bezig plus dat ze leren invlechten. Ik heb Aisha ook gewoon mee laten doen, ze is al zo rustig dat ik het wel vertrouwde. Dit ging dus echt super ze liet zich mooi in vlechten en bleef heel rustig staan. Ook wil ze nu eindelijk een beetje biks uit onze hand pakken. Dat maakt alles gemakkelijker. Aangezien zij haar hoofd had gestoten nog voor ik haar kocht had ze een wondje op haar voor hoofd. Deze hebben we zaterdag ook kunnen behandelen! Ongelovelijk hoe snel ze alles wil op pakken.

Oja nog heel grappig! Ik was zo een beetje haar benen aan het aaien om ook dit te laten wennen. Elke keer als ik bij de knie kwam was het ineens hup been omhoog. Nu ging dat vandaag beter en liet ze haar been staan. Duurde wel even, want waar een ander paard steigert ging zij gewoon liggen als ik haar onderbeen aan raakte (of naja aan bleef raken) Ze trekt het been omhoog en als ik mijn hand daar laat gaat ze liggen (hup op naar de vrijheidsdressuur:P). Maar goed naar gewoon wat herhalen liet ze het been eindelijk staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:43

Het klinkt steeds meer naar een pony die weinig in handen is geweest. En ergens mag je daar blij mee zijn, hoef je ook geen dingen af te leren die er verkeerd zijn ingebracht.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 23:30

@Cassidy, Haha ja dat is wel handig. maar ik weet zo'n 99 % zeker dat ze niet mishandeld is. Ik heb haar nu een weeke en een dag en ik kan haar al een hoofdstel in doen zonder ruzie of andere negatieve dingen met haar te krijgen. Als ze echt mishandeld zou zijn dan was dit nog lang niet mogelijk!

ook een buik singel kan ik al om krijgen (zo'n rek ding voor om dekens) en dit gaat ook gewoon gemakkelijk. Als ze mishandeld zou zijn had me dit maanden gekost! Ik ben gewoon blij dat ze elke dag wat vooruit gaat en dat het gelukkig allemaal op een leuke, speelse en rustige manier kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:50

Ik kan me heel goed voorstellen dat menigeen, die deze pony voor het eerst meemaakt en van haar heftige reacties schrikt, daar snel de stempel "mishandelt" opdrukt, maar zoveel mishandelde paarden zijn er echt niet hoor!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 00:00

Lijkt inderdaad dat ze niet veel in handen is geweest.
Sommige veulens worden ook een beetje kopschuw enz. geboren en als ze dan niet ingeprent worden en niet in handen komen lijken ze wat schuw waardoor mensen denken dat ze mishandelt zijn. Meestal is dat dus niet zo.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:24

Bij de openings post staat dat ze drachtig zou zijn ? mischien de dekking niet zo leuk verlopen ?? gebeurt vaak niet op de leukste manier, de merrie word gekluisterd ( mogelijke oorzaak waarom je niet aan haar benen mag komen) en aan halster of hoofdstel voor een boord of muur gezet.

Hoeft niet altijd zo te gaan maar gebeurt wel vaak

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:29

lees net een stukje terug en lees dat het al een stuk beter gaat !! harstikke fijn voor jullie ! Zeer waarschijnlijk dat ze geen negatieve ervaaring heeft als je zo snel vooruit gaat met haar, super !!!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 22:45

Hi mensen,

Na vandaag ging het ook wel goed. Ze was alleen wat drukker dan anders (ze zal haar dag wel niet gehad hebben). <aar we hebben er ook al een zadeltje op en ook hier reageert ze prima op! Ik vind het een hele vooruit gang. Ze is gewoon super braaf ook kan ik haar nu makkelijk over haar voorhoofd aaien. Maar wat vandaag weer minder ging was het hoofdstel ze wou gewoon niet dat ik dicht bij de oren kwam. Best raar na dat, dat juist eerste helemaal geen probleem was. Nou ja trekt wel weer bij. rustig en kalm blijven en niet boos worden. Ze leert het vanzelf :)

Evike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:36

Ik zou grondwerk beginnen te doen, als ze jouw vertrouwd en jouw ziet al haar leider, komt de rest ook.

__Tetske__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:40

Indd gewoon lekker aan de slag gaan met grondwerk. Zodra ze jou ziet als leider en het vertrouwen is er, komt de rest ook allemaal wel ;).

edit: Hele gave meid trouwens!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:47

Hmm ik denk dat het beide gevallen kan zijn..
Samen met MarlinH hier op bokt hebben we ook een pony beleerd, die ook erg schuw was, maar als veulen ook niet lief was behandelt. Je kon nog geen halster omkrijgen..
Inmiddels, met veel geduld, kun je er ookal rustig een zadel opleggen. De achterbenen moet je echter niet aan zitten, dan trapt ze.. Onder de buik is ze wel gespannen, maar ze laat het al wel toe..
Blijven oefenen zou ik zeggen! Het komt vanzelf goed, gewoon veel tijd met haar doorbengen. En niet alleen de stal uit halen om te werken, maar ook voor gewoon even om alleen te poetsen, of om even te aaien etc.
Veel succes met de pony, tis wel een mooi diertje :D!

Edit: ik zie dat je vandaag weer met haar bezig bent geweest en dat het goed ging, super! +:)+ Vooruitgang is altijd goed, haha!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 23:59

Het is ook zo'n schatje, ze kan je echt aankijken van krijg ik nu ook weer een beetje biks, ik ben toch wel zo braaf geweest. Echt ze is dol op biks ik kan haar daar zo blij mee maken. We zijn al zo ver met haar dat ik bijne geneigt ben om te snel te gaan. Dit zou het alleen maar verpesten. Maar o wat is het verleidelijk om al wat meer met haar te doen. Hehe maar ik hou het eerst mooi bij longeren, wandelen, poetsen, hoofdstel, zadel en spelen.

Vandaag had ik geen zin om dat hele stuk (eeh ik ben erg lui) van het weiland naar de stal te lopen (oki het is wel bijna een kilometer) dus dacht ik waarom niet gewoon aan de fiets. Dit doe ik ook met mijn kruising en die is altidj super braaf. Gister hadden ik en het meisje dat mij helpt met beleren en ook straks op haar gaat rijden, haar aan de fiets mee genomen, zij zat bij mij achter op en hield Aisha vast. Dit ging super Aisha draafde dapper met ons mee aan de fiets. Dus ik dacht vandaag go laat ik het zelf eens proberen, je raad het nooit! Ze was net zo braaf als mijn kruisging die al jaren met mij meer rent aan de fiets! Ze liep keurig met mij mee en reageerde meteen op mijn DRRRRAF comando. Ik was echt even verbaast, ik ben altijd erg op mijn hoede als ik een pony aan de fiets mee neem, maar go dit was echt net zo makkelijk als een eitje bakken. Naja weet ik dat ook weer ik hoef niet meer dat hele stuk te lopen!

Heb ik verder nog bijzonderheden? nee dat was het echt voor vandaag!

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:33

Hee leuke pony lijkt een beetje op mijn misschien toekimstige pony,
maar even op het onderwerp;
ik heb hetzelfde probleem nouja het is niet mijn probleem maar toch zal ik het even uit leggen.
Er kwam een nieuwe pony op de manege, nou ik even kijken ik was alleen.
ik kwam bij zijn box en hij stond helemaal achterin zijn stalletje en keek me angstig en boos aan.
ik deed de boxdeur open om even te kijken of het een mannetje of een vrouwtje was hij kwam boos op me afgelopen maar ik bleef gewoon staan dat vond die heel raar blijkbaar want hij stond alleen maar me aan te kijken.
Ik kreeg de taak om zijn vertrouwen te winnen en het een brave manegepony te laten worden.
De eerste keer dat ik erop ging was hij al opgezadelt en ging de manege eigenaar hem even longeren voordat ik erop ging.
Daarna ging ik het zelf doen met soms een les, ik mocht hem er gewoon uit halen maar hij wou niet dat ik te ver in de stal kwam,
dus moest ik wachten tot hij naar mij toe kwam. Ik mocht niet bij zijn benen komen en ook niet onder zijn buik.
Ik heb de oefeningen van monty roberts gedaan en altijd als ik klaar was met die training mocht ik aan hem zitten en steeds verder bij zijn benen komen.
Ik heb toen ook een L1 proef met hem gereden 190 punten. Hij was fantastisch en ik mocht hem peesbeschermers om doen en echt alles zolang ik maar voorzichtig was bij hem en rustig.
Toen moest die de les in en eigenlijk heb ik hem altijd in die tijd nog opgezadelt voor iedereen, en toen mocht die mee op een buitenrit van 3 uur maar er is dus een meisje geweest die hem onze spuitplaats in heeft geslagen en gescheeuwd en hem daarna zijn stal heeft in laten rennen.
En sindsdien mag je geen stap in zijn stal doen en als je de peesbeschermers om wilt doen dan geeft die je een enorme klap met zijn voorbenen.
Met de enting van de dierenarts had de DA bijna haar hoofd eraf door die pony en ik hield hem vast maar alleen zijn ene hoef vloog naar de DA en hij deed verder niets tegen mij.
Maar ik vind dat die weg moet hij is te gevaarlijk voor de manege hij moet gewoon een eigen baasje maar de manege eigenaar denkt dat het allemaal wel goed komt maar ik weet het ook even niet meer weten jullie iets hoe ik hem misschien kan helpen behalve lekker met hem grazen en leuke dingen doen?

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:53

Eeeh Hoe je hem kunt helpen :P Hem kopen? Je kunt het blijkbaar goed met hem vinden en inderdaad is het niet echt een geschikt manege paard. Misschien draait hij nog wel bij maar goed manege paarden blijft gewoon niet veel van over (in de meeste gevallen). Maar goed ik ben niet weg van maneges dus....

Er zullen altijd kinderen zijn die de paardjes op de manege pesten en er zullen ook altijd leuke kinderen rond lopen. Geduld hebben en dan denk ik dat het wel goed komt. Hij moet heel erg wennen waarschijnlijk. Het beste is gewoon weer overnieuw beginnen. Zoals hij binnen kwam op de manege, wat je toen hebt gedaan om zijn vertrouwen te winnen. Hij is het vertrouwen nu even kwijt, maar als jij hem weer die aandacht geeft gaat hij jou vast weer vertrouwen. Als je dat voor elkaar hebt kun je iemand anders bij hem laten. Je verteld die gene dan hoe jij het doet en laat het haar/hem ook doen, zodat het paard niet alleen aan jou went maar ook aan de rest.

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:31

Ik denk dat het altijd gissen blijft naar haar achtergrond. Dat kun je nu nooit meer weten. Wellicht is ze niet goed in handen gekomen, of ze is daadwerkelijk geslagen of iets in die richting. Maar je weet het niet. Denk dat je je meer moet gaan focussen op wat er aan te doen valt.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 11:20

Ik denk dat als ik updates wil geven maar even een ander topic moet aan maken. Want ik heb genoeg reactie gehad op mijn vraag en dat heeft me heel erg geholpen. Alleen nu zie ik dat iemand de rest van het topic niet heeft gelezen en dan krijg je weer zo'n vaag antwoord :P

Dus bij deze mag hier wel een slotje op!