Automaat niet geschikt voor trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gvmf

Re: Automaat niet geschikt voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:03

Wij hebben ook een automaat. BMW 3 serie. Gaat super met de trailer er achter! Geen probleem en het rijdt heerlijk :D 2-paardstrailer er achter 2 paarden er in en hoppaaa, gaan met die banaan ;)

Marjan1984

Ik heb een bmw 5 serie automaat voor de trailer. Gaat prima.
Zet hem wel op handschakelen want dan kan ik hem iets meer toeren laten maken.

Mikkee

Hier ook een automaat voor de trailer.
Onze onderhoudsman zegt zelfs dat het beter is, omdat je bij een gewone schakelbak met zo'n gewicht erachter sneller iets kapot maakt door fout schakelen (te laat/te vroeg).
Merk wel altijd als ik de trailer hebt afgekoppeld en weer wegrij, de auto de eerste tientallen meters wat zwaarder/later schakelt, of hoe ik dat ook moet zeggen :o? Alsof hij zich weer moet aanpassen dat er nu niet meer zo'n gewicht achter hangt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

in amerika rijden we met deze combi. Ook automaat (zijn bijna geen schakelauto's)...Afbeelding

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:05

Als wij met vrienden van ons op stap gaan, dan hebben we geregeld 2 paarden op de trailer staan.
Het is een zware trailer en dan dus de 2 paarden. Maar hun Opel Frontera automaat trekt dat met gemak.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:05

Sies schreef:
Wardie schreef:
Ik heb zelfs mijn rijles E achter B met een grote zware kar met een automaat! Denk dus dat het wel kan!

Ik ook!

Rijdt zelf ook met een automaat voor mijn trailer

En ik ook. Moet het nu met mijn handgeschakelde bakkie doen, maar die automaat was toch wel heel fijn hoor! Geen probleem dus :)

GraciaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:41

ik vind het super rijden met een automaat en een trailer. Wij hebben een mercedes 300d met een tweepaardstrailer met twee grote tuigers erin. Dus dat weegt aardig wat. Maar de auto trekt het prima. We rijden wel in z'n "3" en pas op de snelweg gaat 'ie n z'n "d"

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:46

Nadeel van een automaat zijn idd de toeren die je niet zelf kunt bepalen met opschakelen of je moet een tiptronic hebben.
Plus dat een automaat nog wel eens wil gaan zoeken als het paard niet rustig achterin staat en dat is niet prettig!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:49

Napie schreef:
Het gewicht wat op papier staan is alleen gebasserd op moterinhoud en niet op trekvermogen. Wie heeft hier ervaring mee?

Wat een onzin verteld jouw garage!
Ze kijken naar het totaalplaatje van de auto bij het bepalen van zoiets.

Ik vind een automaat voor de trailer het einde!
Onze privéauto is het niet, maar de auto van mijn werk (Mercedes Sprinter 515 CDI) is wel een automaat. Mag 3500kg trekken.
Het rijdt veel comfortabeler, ook voor de paarden! Het schakelen van de bak verloopt veel vloeiender.

Volgens mij zijn er voor automaten wel extra oliekoelers te krijgen.

Een automaat schakelt als je niet veel gas geeft bij minder toeren dan wanneer je vol gas geeft..

meggiemeg schreef:
Plus dat een automaat nog wel eens wil gaan zoeken als het paard niet rustig achterin staat en dat is niet prettig!
:?
Wat zoekt die dan? Nooit van gehoord!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:53

Ik trok de trailer ook met een automaat :j
Bmw 320d uit 2000
Hij trok de trailer met gemak en ik vind het persoonlijk prettiger rijden dan een schakelauto.. de overgangen verlopen soepeler.
Bij erge windtegen of ergens bij op moeten deed ik hem wel eens op schakelen, omdat hij anders te vroeg overschakelde en er teveel aan moest trekken dan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:57

@ Frank dan gaat de automaat lopen zoeken naar de juiste versnelling. Weer opschakelen en weer terug en dat vind ik niet prettig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:24

gvmf schreef:
Wij hebben ook een automaat. BMW 3 serie. Gaat super met de trailer er achter! Geen probleem en het rijdt heerlijk :D 2-paardstrailer er achter 2 paarden er in en hoppaaa, gaan met die banaan ;)

Gelukkig woon je ver genoeg weg dat ik je niet zomaar tegenkom met deze overduidelijk illegale combi!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:18

De rijschool waar ik les voor mijn aanhangerrijbewijs heeft ook een bus met automaat. Die bus gaat al 2 jaar zo mee, gaat prima dus :j .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:43

Voorheen reden wij ook altijd met een automaat (audi a6 3 liter) met de trailer. Die had er totaal geen moeite mee en het reed veel relaxter. Nu hebben we wel een schakeljeep ervoor, ik vind dit persoonlijk minder ontspannen rijden. Met lessen heb ik ook met een automaat (bus) gereden.

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:37

Wij hebben sinds 2 jaar een automaat voor de trailer, een mercedes E270. Heerlijk, het rijd veel rustiger. Wij willen nooit anders meer. Wij hebben er overigens een tweepaards trailer van alminium achter hangen.

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:12

wij rijden ook gewoon met een automaat. vind het zelfs makkelijker dan met schakelen :p

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:35

Allereerst maakt het niks uit of je een automaat hebt. Sterker nog ik trek liever zware dingen met een automaat dan dat ik zelf moet schakelen. voornamelijk omdat de automaat zelf bepaald wanneer hij schakeld, automaat kan dat beter regelen dan een mens dat kan.

Ten tweede hangt het gewicht wat je kan trekken voornamelijk af van hoe zwaar het voertuig is waarmee je trekt.
Het beste is gewoon een fatsoenlijke sterke diesel of benzine voertuig zoals een Grand Vitara, Range Rover, Jeep, Mitsubishi Parjero/Outlander. Ga je trekken met een gewone auto dan kan dit een zware belasting worden voor de auto.

vergeet niet dat je een optelsom moet maken, ledig gewicht van de aanhanger is leuk, maar er komt ook iets van 700 kilo paard in te staan. tel dat bij elkaar op en dan heb je zo'n 2ton...dat is aardig wat! daar heb je dus een behoorlijke auto voor nodig die je daarmee wil ,maar voornamelijk ook kan belasten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:56

Mijn Grand Vitara kan 1800 kg trekken en mijn trailer incl de inhoud is max 1200 kg.
De garage die dit heeft gezegd heeft dus dikke onzin verkondigd. Ook andere garages en Suzuki nederland gebeld, die hadden er ook nog nooit van gehoord.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:59

Marjan1984 schreef:
Ik heb een bmw 5 serie automaat voor de trailer. Gaat prima.
Zet hem wel op handschakelen want dan kan ik hem iets meer toeren laten maken.

je haalt me de woorden uit de mond.
wij trekken de trailer ook met een bmw 5 serie automaat, maar dan ook op handmatig schakelen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:01

Wij hadden in het verleden ook een automaat voor de trailer en dat ging prima.
Het enige nadeel wat ik aan de automaat vond ten opzichte van handgeschakeld
was dat je de auto niet op de motor kunt laten remmen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:04

wij hebben ook een automaat voor de trailer, geen enkel probleem

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:19

ProudJustify schreef:
was dat je de auto niet op de motor kunt laten remmen.

De vraag is, wil je dat, de motor heeft het al zwaar zat, wil je hem ook nog extra belasten door te remmen op de motor? met 2ton achter de auto? laat de remmen lekker hun werk doen en gebruik je verstand dat is het allerbelangrijkste je hebt niet alleen te maken met je eigen leven, maar ook dat van je paard.
Ten tweede de automaat regelt het voor een groot gedeelte zelf, als je het gas los laat en op de rem trapt...de rest gaat vanzelf.

mbt. auto's vs. mpv's ...wel duidelijk voorop stellen dat er een verschil is tussen wat kan en wat aangeraden word ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:23

Ik vind het remmen op de motor zelf toch wel fijner dan het remmen door
middel van het intrappen van de rem. Lijkt mij ook prettiger voor het paard wat
achterin staat dat het remmen geleidelijker gaat.

En mijn verstand gebruik ik altijd en zeker als ik aan het verkeer deelneem ;)

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:32

het gene is dat een automaat anders rijd dan een handgeschakelde, het is niet anders. het komt met z'n plus- en minpunten en daar moet je het beste van maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:15

AlterEvo schreef:
De vraag is, wil je dat, de motor heeft het al zwaar zat, wil je hem ook nog extra belasten door te remmen op de motor? met 2ton achter de auto? laat de remmen lekker hun werk doen en gebruik je verstand dat is het allerbelangrijkste je hebt niet alleen te maken met je eigen leven, maar ook dat van je paard.

Leg dat eens nader uit??