Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
criollolover schreef:ts, is er een foto gemaakt ter controle na de operatie??
ik ken een geval waarvan dat dus niet zo was toen bleek dat de ocd er nog gedeeltelijk zat en dat het desbetreffende paard daar dus nog pijn aan had...een paard toont niet zomaar een bepaald gedrag, beestje heeft er altijd een reden voor
Horse_ schreef:criollolover schreef:ts, is er een foto gemaakt ter controle na de operatie??
ik ken een geval waarvan dat dus niet zo was toen bleek dat de ocd er nog gedeeltelijk zat en dat het desbetreffende paard daar dus nog pijn aan had...een paard toont niet zomaar een bepaald gedrag, beestje heeft er altijd een reden voor
Ja meteen na de operatie is er een foto gemaakt. Alles was verwijderd alleen na de operatie was het dikker geworden en bleek ze een botbloeding gehad te hebben. Ben zelf op aandringen toen terug gegaan omdat ik het niet vertrouwde. Ze wouden haar toen inspuiten met ontstekingsremmer maar ipv vocht kwam er bloed uit. Volgens de arts kon dat geen kwaad. Sprong is en blijft dik van binnen en aan de buitenkant een balletje.
Ze moet binnenkort geent dan ga ik meteen een extra kreupelheidsonderzoek laten doen. Gewoon voor mijn gemoedsrust. Bedankt voor de tip had ik geen eens meer aan gedacht.
sanne83 schreef:Als je al weet dat het aan je eigen uitstraling en energie ligt, ga daar aan werken!
Neem les, ga verder met grondwerk en laat je paard volgend jaar door een proffesionele nh-er (zoals eddy modde) inrijden.
Het beste voor jou zou zijn om een cursus te doen, als je dagenlang op een bepaalde manier met je paard omgaat, wordt het een stuk moeilijker om in een oud patroon terug te vallen. Bij een uurtje les per keer is dat vaak moeilijker.
Horse_ schreef:sanne83 schreef:Als je al weet dat het aan je eigen uitstraling en energie ligt, ga daar aan werken!
Neem les, ga verder met grondwerk en laat je paard volgend jaar door een proffesionele nh-er (zoals eddy modde) inrijden.
Het beste voor jou zou zijn om een cursus te doen, als je dagenlang op een bepaalde manier met je paard omgaat, wordt het een stuk moeilijker om in een oud patroon terug te vallen. Bij een uurtje les per keer is dat vaak moeilijker.
Dat zou inderdaad fijn zijn een soort kamp ofzo.
Horse_ schreef:Nou met doorpakken bedoel ik op de normale manier inrijden of laten inrijden op een professionele stal. Dan zitten de knoppen er binnen een maand een beetje op maar is ze wel 'gebroken' in de termen van Parelli.
Nu probeer ik alles lief en probeer een natuurlijke leider te worden zoals het programma voorschrijft (ben met level 1 bezig) maar probeerd ze niet gewoon in de rangorde boven mij te staan? Word deze situatie niet gevaarlijk? Ook staat ze in pension dus heb ook met anderen te maken.
Moet eerlijk zeggen dat ik haar van binnen wel eens vervloek ja. Maar als ik dat op voel komen dat ik frusti word dan stop ik al sluit ik dan de training niet met een positief gevoel af helaas. Ben zelf een redelijk ongeduldig type al hoef ik er niet perse met 3 al op te rijden wil ik toch van de winter haar wel op een leuke manier beweging willen geven.
Waratje schreef:Horse_ schreef:Nou met doorpakken bedoel ik op de normale manier inrijden of laten inrijden op een professionele stal. Dan zitten de knoppen er binnen een maand een beetje op maar is ze wel 'gebroken' in de termen van Parelli.
Nu probeer ik alles lief en probeer een natuurlijke leider te worden zoals het programma voorschrijft (ben met level 1 bezig) maar probeerd ze niet gewoon in de rangorde boven mij te staan? Word deze situatie niet gevaarlijk? Ook staat ze in pension dus heb ook met anderen te maken.
Moet eerlijk zeggen dat ik haar van binnen wel eens vervloek ja. Maar als ik dat op voel komen dat ik frusti word dan stop ik al sluit ik dan de training niet met een positief gevoel af helaas. Ben zelf een redelijk ongeduldig type al hoef ik er niet perse met 3 al op te rijden wil ik toch van de winter haar wel op een leuke manier beweging willen geven.
Als een paard bij een goede professionele stal wordt ingereden hoeft ze niet "gebroken" te zijn. Een goede trainer kan namelijk met veel karakters uit de voeten.
Lief zijn voor je paard is heel lief bedoeld, maar een paard wil graag duidelijkheid. Dat is niet hetzelfde als hard zijn, duidelijk zijn is aangeven waar de grenzen zijn en je daar ook zelf aan houden. Als ik je zo inschat heb jij meer aan een goed lesgeefmens dan aan een parelli-pakket.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit paard jou heel goed gaat leren om beter om te gaan met je eigen emoties en energie, want ze reageert dus heel duidelijk op wat er in jou omgaat. Zoek hier begeleiding bij, dit kun je niet uit een boekje leren.
joyfordogs schreef:Je zegt zelf dat je een ongeduldig type bent, als ik goed lees, ligt het probleem bij jou en daar is heus wel aan te werken.
ik kan ook super ongeduldig zijn, maar in mijn werk (hondentrainer) en met mijn paarden, heb ik echt geleerd rustig te blijven en zeer veel geduld te hebben terwijl ik verder als een soort ADHDer door het leven ga.
zelfreflexie kan zeer nuttig zijn, ik zou echt eerst goed aan mezelf werken, kun je je paard niet in de winter ergens in een opfok kwijt waar ruimte zat is en voldoende andere paarden?
wat betreft de opmerking dat een paard na een jaar toch goed te halsteren moet zijn, tja, mijn ruintje van 9 heeft er nog steeds wel eens moeite mee, hij heeft hier heel slechte ervaringen mee opgedaan toen hij nog heel jong was.

Cassidy schreef:Waarom moet dat kopstuk perse over haar oren heen? Maak het halster los, ga links van je paard staan, sla je rechterarm over de hals heen en pak het halster aan de rechterkant vast (het gedeelte dat achter de oren gaat). Gesp in je linkerhand. Halster laten zakken, neusje erin, rechterhand met halster over de nek heen, halster dicht, voila.
http://www.youtube.com/watch?v=J__-B8-Z ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Lk3l4vIO ... re=related
Je hoeft echt niet iedere keer de situatie te laten ontstaan dat je paard gaat flippen. Gewoon dingen anders gaan doen.

.
.
Sommige dagen gaat het wel goed naar mijn idee maar doe ik het blijkbaar toch niet goed blijkt dan de dag erna ofzo weer. Omdat ik ook niet echt veel resultaat gezien heb werkt het ook erg demotiverend. Wel jammer want wil die cursus zeker afmaken.
. Het heeft als tweede voordeel dat je niet met twee handen vlak voor haar ogen langs gaat, veel paarden vinden dat vervelend. Op een gegeven moment kun je best gaan proberen om het halster wel weer over haar oren te doen, maar pak dan een tweede halster om over de eerste te doen, dan heb je haar altijd te pakken als er wat mis gaat en is ze niet 'vrij' als het mislukt. Als je het gaat proberen, zet het halster dan op het allerruimste gaatje zodat je het ruim en gemakkelijk over haar hoofd kunt krijgen en haar oren niet hoeft aan te raken. Op die manier kan ze eraan wennen dat je voor haar ogen langs gaat en laat je haar oren met rust, zo behandel je het probleem 1 voor 1.