Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
spatter schreef:met een veulen moet de smid wat geduld hebben, ook met een dier met slechte ervaringen
eerlijk gezegd weet ik wel dat veel shetjes een ramp zijn voor een smid, het kost hun echt hun rug
en eentje die bijt, dan vraag ik me af wie dat krengetje vast had want die moet dat voorkomen
Als je geen geduld hebt met dieren ga dan postzegels verzamelen.
beetje irritant ideetje dus van mijn paard, maar van mij mag ie 'm daar best voor straffen, vooral als ie het blíjft volhouden.
Over het algemeen ben ik het met je eens dat een paard niet zomaar lastig zal doen bij de smid. Mijn 2 jarige moest hij ook heel voorzichtig bewerken. Wat die heeft meegemaakt weet ik niet, ze komt uit de usa, maar die mocht absoluut geen tik hebben al stond ze te maaien ed. Een paard wat bijt (zoals mijn draak) die kan van mij of de smid een beste ram voor z'n kanus krijgen. Dat zijn geen manieren, maar steigeren of wegtrekken is onbalans of angst en zal je anders moeten oplossen. Veelvuldig oefenen met voetjes geven en evt zelf met een rasp licht eroverheen gaan. Kwa balans is het ook maar net hoe hoog ze een been halen, te hoog is met name voor het jonge spul te veel van het goede. Ik ga dan ook altijd aan de andere kant staan en ondersteun het paardje of ik zet ze tegen een muur ed waartegen ze dan kunnen leunen. En in het geval van algemeen angst voor de smid zet ik altijd mijn oudje erbij als rustgever. Zo hebben we ook de eerste paar keer die 2 jarige bekapt. Tegen die ouwe merrie aan gezet en voorzichtig bezig gaan. 
Potverdorie, een beetje geduld is wel op zijn plek..... Als ik dit soort dingen lees kus ik mijn twee handjes met onze smid en ben ik tegelijkertijd bang omdat ie er mee gaat stoppen binnenkort... Zo'n smeden hoef ik niet bij mijn paarden
Eentje is doodsbang en die wil wel eens steigeren... Als je die op zo'n moment slaat bevestig je zijn angst alleen maar.
Ga je gewoon rustig met hem om en houd je rekening met een paar dingen (oa het been niet op zij trekken en tussen de benen steken) dan is die doodbraaf... Maar hij kan er niet tegen als zijn been "geblokkeerd" word... Dan trekt hij los.
. Nu zetten ze zelf op commando hun voet op het bokje en zijn ze lief en meewerkend.
Het is gewoon even uiting geven aan "dit wil ik niet" dat is ook zo met aan het werk, dan zie je gewoon hoe de pet staat en of ik dr moet laten uitrazen. Die staat dan dus ook gewoon op dr achterbenen voor me (niet dat ik daar nou van onder de indruk ben).
Houd je hem gewoon vast zoals bij het uitkrabben van de hoeven dan is het een engeltje... Maar je mag hem niet opzij trekken en tussen de benen blokkeren... Misschien ook omdat het een a pony is... Dat het niet fijn voelt oid voor hem?

mootjah schreef:Nou was gister de hoefsmid bij ons en een aantal pony's waren vervelend en kregen dus een klap met de vijl van de hoefsmid.
Ook stijgerde er eentje en die kreeg een trap in zijn buik.
Nu snap ik wel dat het zwaar is als hoefsmid om zoveel pony's te doen en dan bij elk paard je geduld te bewaren.
Maar wat vinden jullie? Hoever kan een hoefsmid gaan? Tolereren jullie het als een hoefsmid je paard een klap geeft als hij of zij zich niet gedraagd?
Brand los
maar dan nóg vind ik het echt niet kunnen.