kan het gekker?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:11

iloonaa__ schreef:
ik kreeg bij mijn achterwaarts een 3 omdat de passen niet gelijk zijn wat voor bullshit krijg ik nou weer op mijn pad :+ sorry ik vondt het in iedergeval zwaar overdreven, omdat het niet zo was dat de ene pas onwijs veel scheelde van de ander, het was gewoon achterwaarts.

Achterwaarts rijden is iets anders dan alleen maar achterwaarts gaan.
Als je eens goed kijkt zal je zien dat er maar weinig paarden en pony's op een correcte manier achterwaarts gaan. 9 van de 10 keer wordt het dier achteruit getrokken, gaat het hoofd OF de lucht in OF komt veel te diep. Ongeveer de helft van de paarden gaat niet diagonaalsgewijs achterwaarts of zet aan 1 kant een grote pas en aan de andere kant krabbelt hij erbij. Hij mag ook niet slepen ed.
Je ziet maar zelden een achterwaarts gaan waarbij het paard netjes stilstaat en daarna op de kleine vraag van de ruiter in een goede aanleuning blijvend correct stappend achterwaarts gaat, met impuls en in een goede tact.

Laatst op een wedstrijd hoorde ik een groep meiden die het toevallig over achterwaarts gaan hadden aangezien 1 van hen het paard niet achterwaarts kreeg. Nou, je wil niet weten wat er voor tips gegeven werden. Enkele waren het stellig met elkaar eens dat ALS je al achteruit ging, je minimaal een 6 moest krijgen :n

Ik heb op de Brabantse kampioenschappen iemand een 9 gegeven voor het achterwaarts gaan. Was ook de eerste keer in mijn jury-carriere dat ik iemand zo correct achterwaarts heb zien gaan. (en als ze vierkant had gestaan was het een 10 geweest)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:27

iloonaa__ schreef:
en ik heb gewoon geen problemen met achterwaarts, alleen deze jury begon erover, terwijl ik altijd 7ens heb.

Dit zegt dus helemaal niet hè.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:40

Pff waarom gaan der nog zoveel mensen in op deze discussie...
Toch moet ik dit ff kwijt..
Dressuur is nou eenmaal een jurysport, de ene jury vindt dit, de andere weer dat.
Dat hou je.......
Enne, acht dat ene keertje, als je nou in plaats van je ergeren er aan gaat werken, heb je de volgende keer misschien wel een 8 :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:48

iloonaa__ schreef:
sorry nu klinkt het wel erg alsof ze het voor mij doen, ze zijn er zelf mee begonnen omdat ze het leuk vinden.

ik vindt gewoon dat ze te veel meedenken met hun eigen rijden. en ik vindt niet dat dat hoort.

Hoe weet jij nu waarom ik ben gaan jureren?? :?
Ik ben het gaan doen omdat ik zelf al jaren wedstrijden reed en vond dat ik ook eens iets terug moest doen. Daarom ben ik de cursus gaan doen. Later bleek dat ik het ook inderdaad leuk vind om te doen.

Het is ik vind...

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:02

ik denk dat deze discussie wel klaar is eerlijk gezegt,
ik hoor nu van verschillende mensen hetzelfde, en geen nieuwe reacties.
ik heb binnekort toch nog wedstrijden, dus ik zie het dan wel...
ik ben geen persoon die daardoor minder zijn best doet, ik rijdt gewoon weer 2 weken van te voren ernaartoe, en doe gewoon me best die dag ;) meer dan ik niet doen.

vaatwasser

Re: kan het gekker?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:14

Tact is een van de belangrijste en eerste prioriteiten volgens het Skala... Als je pony niet met gelijk passen achterwaarts ging, is de tact niet goed... Logisch dat dat zo streng afgestraft wordt.

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:21

Als je geen kritiek kan verdragen, moet je niet meedoen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:13

iloonaa__ schreef:
hallo, ik moet het echt even van me afschrijven... :o

vandaag had ik een wedstrijd, in mijn ogen ging het echt helemaal niet slecht.
maar het commentaar wat ik af en toe bij de onderdelen kreeg ( ik rijdt trouwens M2 bij de pony's)

ik kreeg bij mijn achterwaarts een 3 omdat de passen niet gelijk zijn wat voor bullshit krijg ik nou weer op mijn pad :+ sorry ik vondt het in iedergeval zwaar overdreven, omdat het niet zo was dat de ene pas onwijs veel scheelde van de ander, het was gewoon achterwaarts.

ik erger mij steeds meer over hoe jury's hun mening geven, en ik kom ook steeds meer jury's tegen die nog maar net meedraaien, en al de ruiter even gaan vertellen hoe het in hun ogen wel allemaal niet moet.
waar zijn de échte jury's gebleven, die jury's met ervaring en de correcte blik op rijden, die niet alleen 4en geven maar ook daarintegen 7's en 8'en. de jury's die ik de laatste tijd tegenkomen kunnen beter afstraffen dan belonen. als je wel iets goed gedaan hebt krijg je een mager 6'je.

sorry hoor, maar van dressuur begin ik zwaar chagerijnig te worden :o je kan beter springen, is veel eerlijker. ;)

Ik draai ook nog maar dik een jaar mee als jury, maar al wel 17 jaar in de dressuurwedstrijden en ik denk dat ik een aardige kijk heb op wat correct is. Van veel juryleden van de 'oude garde' vind ik juist dat ze veel 5jes en 6jes geven en daarbij weinig commentaar. Juist door de nieuwe lichting juryleden wordt beter gekeken naar de dingen die er echt toe doen, ipv netjes op de bordjes rijden.
Wat ik jammer vind is als ik een hele middag in de hitte zit te jureren en de hele middag nauwelijks zevens kan geven en met mijn 5-en en 6-en nog heel erg schappelijk ben. Ik denk dat het voor de meeste juryleden geldt dat ze het leuker vinden om leuke punten te geven!
Hoe moeten er ervaren juryleden komen als ze niet mogen jureren als ze net meedraaien?

Pucksnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:09

ik vind het tegenwoordig ook slecht met de jurys
sommige zijn echt dom

meestal ga ik na de proef ff naar ze toe en dan is het zo vn:
wat een mooi paard, goede gangen enzz.

en dan krijg ik een 6je voro alles

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:18

natuurlijk zijn er ook jury's waarmee ik het totaal niet eens ben, maar dat heb je nu eenmaal met een jurysport..
Je hebt ook vele opvattingen over wat een 'goede'manier van rijden is. met zulke grote verschillen tussen manieren van rijden kun je nooit bij iedere jury hetzelfde beoordeelt worden..

en pucksnoes, met een mooi paard met goede gangen hoef je natuurlijk geen winstpunt te krijgen, ligt aan de manier van rijden ;) wees blij dat de jury iets positiefs verteld, en niet negatief wordt benaderd.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:21

Als wedstrijdruiter weet ik dat het vervelend is om allemaal zesjes te rijden, maar als jury weet ik dat het niet leuk is om allemaal zesjes te geven, maar soms kan je gewoon niet meer geven...
Ik vind dat je wel altijd moet kijken of het ook echt meer waard was als je weinig punten hebt.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:31

iloonaa__ schreef:
ik denk dat deze discussie wel klaar is eerlijk gezegt,
ik hoor nu van verschillende mensen hetzelfde, en geen nieuwe reacties.

De discussie is klaar als jij je zin niet krijgt?Zo werkt discusieëren niet hoor :+ .

Jouw achterwaarts zal niet geweest zijn zoals het hoort, anders krijg je geen drie. En een jury jureert natuurlijk naar de wijze waarop ze rijden, vreemde stelling van jou.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:35

Heel simpel, als je als wedstrijdruiter vind dat het niet goed is wat je gepunt krijgt, schrijf dan eens bij een jury die de klasse jureert waar jij in rijdt, je zeit dan echt wel wat er bedoeld wordt.
Mijn dochter rijdt M1, en haar instructrice is ook jury, mijn dochter en ik zijn dan ook haar vaste schrijfsters, en geloof me, je leert er enorm van, en dan kan je ook beter je punten relativeren.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:07

Het meest onbevredigende is wel dat je als jury steeds maar rond die 6 moet blijven hangen. Helaas rijden er velen niet voor meer dan een 6, waarbij helaas ook veel slordigheden den betere dingen toch weer naar de 6 brengen. Bij het onderdeel hoort meestal meer dan achterwaarts gaan alleen, ook het voorwaarts gaan en soms de wending erna moeten worden meebeoordeeld en dat gaat helaas ook niet altijd allemaal vlekkeloos. Overigens is je taalgebruik nou ook niet bepaald vlekkeloos iloonaa...

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 01:32

iloonaa__ schreef:
hallo, ik moet het echt even van me afschrijven... :o

vandaag had ik een wedstrijd, in mijn ogen ging het echt helemaal niet slecht.
maar het commentaar wat ik af en toe bij de onderdelen kreeg ( ik rijdt trouwens M2 bij de pony's)

ik erger mij steeds meer over hoe jury's hun mening geven, en ik kom ook steeds meer jury's tegen die nog maar net meedraaien, en al de ruiter even gaan vertellen hoe het in hun ogen wel allemaal niet moet.
waar zijn de échte jury's gebleven, die jury's met ervaring en de correcte blik op rijden, die niet alleen 4en geven maar ook daarintegen 7's en 8'en. de jury's die ik de laatste tijd tegenkomen kunnen beter afstraffen dan belonen. als je wel iets goed gedaan hebt krijg je een mager 6'je.

sorry hoor, maar van dressuur begin ik zwaar chagerijnig te worden :o je kan beter springen, is veel eerlijker. ;)

Een jurylid welke M2 mag jureren, jureert al min 2.5jr!
Dus zeg nou niet dat die onervaren zijn. Voordat je aan een cursus IM of hoger mag deelnemen, moet je minimaal 2jr IL gejureerd hebben. En als je geen 7 of een 8 verdient zul je die ook echt niet krijgen, daar hoor je nu eenmaal voor te werken en vergis je niet ook een goede springruiter rijdt minimaal Z dressuur, die techniek heb je nu eenmaal nodig om je paard te kunnen begeleiden door een gevorderd parcours.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:55

Ik vind dit echt een tenenkrommend topic. Vreselijk hoe jij je uitlaat over juryleden. Vooral dat je zo laagdunkend over "jonge of nieuwe" juryleden praat. Iemand die geen verstand van dressuur, geen rijtechnisch inzicht en geen ervaring heeft wordt niet eens toegelaten tot de jury opleiding. De selectievoorwaarden en opleiding zijn zeer uitgebreid en daar komen alleen de beste doorheen. Dat jij dan nog twijfeld over de capaciteiten van jonge juryleden zegt meer over jou dan over de jury.

Juryleden zitten er ook voor JOU. Komen speciaal voor JOU die hele ochtend/ middag/ avond zitten jureren. Omdat ze het leuk vinden en de ruiters willen ondersteunen in hun weg naar een hoger niveau. Als er dan een onvoldoende staat op je coupon kun je daar boos om worden, maar het is juist de bedoeling dat jij er over gaat nadenken en er op gaat trainen zodat je het kunt verbeteren zodat jij de volgende keer een hoger cijfer kunt halen.

Maar ruiters zoals jij weten het allemaal al en weten het beter dan juryleden, ik vraag mij af waarom ga je dan wedstrijden rijden? Als jij het toch beter weet? Dan blijf je toch fijn thuis? Dan hoef je toch niks meer te leren?

Heb jij die proef en dat stuk achterwaarts op film staan? Nee?
Dan heb jij geen recht van spreken. Jij ziet niet op je pony wat een jury ziet. Laat je proeven filmen en ga het terug kijken met je instructeur en de coupon erbij. Dan zul je zien dat de jury het toch meestal wel goed gezien heeft.
Een jury kan ook heus wel eens een fout maken, ik heb ook wel eens een uitslag gehad waar ik een heel ander gevoel bij had. Maar dat is nou eenmaal zo, dat kan gebeuren, daar moet je rekening mee houden en het belangrijkste: daar moet je mee om kunnen gaan. En dat laatste moet jij dus nog leren.......

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:59

Ik ben het de laatste 2 proeven ook niet helemaal eens geweest met de jury, maar dat is dan gewoon dikke pech volgende keer beter. Vind het fijn dat jury leden tijd voor ons (en het meest toch recreatie ruiters) hun tijd willen opbrengen voor ons. Ze verdienen geen miljoenen om jou te komen jureren, en ze zijn er ook echt niet om jou de grond in te boren, maar om je tips en hulp te geven zodat je daar aan kan werken.

SoloLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:08

Hoi Dressuur is nu eenmaal een jurysport,
Zoals er al meerdere gezegd hebben, neem de dingen waar je punten slecht op waren in de training wat vaker mee, en misschien zij de punten voor die onderdelen de volgende keer beter..

groeten

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:14

Tja jury sport, de ene keer zit het mee de andere keer tegen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:20

Jij voelt het, hun zien het.
Dressuur is jurysport ja, niks aan te doen helaas..

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:22

iloonaa__ schreef:
waar zijn de échte jury's gebleven, die jury's met ervaring en de correcte blik op rijden.

Als ik dit lees kan ik zo kwaad worden.
Zo heb ik vorige week met mijn moeder gejureerd, en werd ons gezegd dat we de cursus maar opnieuw moesten doen...
Als je niet tegen commentaar kan, moet je niet gaan dressuuren.
Ook al draaien jury's net mee, dan nog hebben ze er wel verstand van, want ze krijgen niet zomaar hun diploma ervoor.
Ik denk zelfs dat je beter de net nieuwe jury's kunt hebben, gezien een aantal van de oudere stempel soms nog veel strenger zijn.

Dus ja, elke jury ''heeft het recht'' om jou te zeggen hoe het allemaal moet.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:45

soms vind ik dat er ook vage juryleden zijn..ik ken er ook wel 1 die erg streng is..

maar afgelopen weekend had ik ook iets raars bij proef 4 .21: MCH overgang arbeidsdraf. krijg ik een 5 met commentaar: te ver doorgedraaft..

okay die snap ik niet helemaal

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:59

Iedere jury is anders.. Soms tref je het en soms niet.. De 1 vind je stap mooi en de ander juist de draf..

Ik heb vorige week mijn eerste wedstrijd gereden.. mijn 2e proef ging voor geen meter.. ze liep onwijs te kl*ten, was niet vooruit te branden maar ik had toch 179 punten!
En dat terwijl ik op een vrij kak stal moest rijden om het zo maar even te noemen..
Nu rijd ik dan nog wel B waarbij alles nog niet perfect moet zijn, maar jeetje, die proef ging echt bagger!
Jury's doen het echt niet om je te pesten, ze geven gewoon hun mening..
En jij zegt dat je 7ens haalt voor je achterwaarts nou super toch! Helaas 1 keertje niet, nou volgende keer beter!!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:05

Pucksnoes schreef:
ik vind het tegenwoordig ook slecht met de jurys
sommige zijn echt dom

meestal ga ik na de proef ff naar ze toe en dan is het zo vn:
wat een mooi paard, goede gangen enzz.

en dan krijg ik een 6je voro alles

Ik rij geen wedstrijden én ik ben geen jury, maar bovenstaande opmerking doet mijn tenen werkelijk krommen...

manmanman...

Mellaniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:20

Paardrijden is en blijft een jurysport!
Die hebben het voor het zeggen.
Als je daar niet tegen kunt. kun je er beter mee stoppen.
En een andere leuke sport gaan doen :D