Merries makkelijker om mee te werken dan hengsten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:08

[***] schreef:
Ik ben van mening dat het helemaal ligt aan het paard en niet aan het geslacht.
Een hengst is meestel erg sensitief, maar kan ook goed bot uit de hoek komen qua gedrag. Maar een merrie is 'vaak' ook wat nukkiger en die heb je soms ook sneller beledigd.
Dit zijn allemaal eigen ervaringen, maar ik heb nu (mag ik zelf wel stellen) behoorlijk wat paarden voorbij zien komen, maar kan niet een hele duidelijke lijn trekken. Want de gedragingen heb ik ook vice versa vaak voorbij zien komen....
Mijn ruin denkt ook dat hij nog hengst is (qua gevoeligheid) het is een zeeer sensibel paard waar niet iedereen mee kan werken. Maar kan zo ook 10 merries opnoemen die datzelfde hebben..
Tis maar net welk paard je voor je hebt. En karakter van vader/moeder spelen ook mee!

ben het er helemaal mee eens. het ligt aan het paard zelf en hoe het is opgevoed.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:12

Ik rij een merrie en een hengst en ze zijn totaal het omgekeerde van wat je zegt.
de merrie is echt tam en lui, zeker als ze hengstig is
De hengst is voorwaartser, koel in zijn kop, bij z'n werk,...
Tuurlijk zijn andere paarden interessant maar zijn aandacht heb 'k veel sneller terug dan die van de merrie! Hengst is ook echt een knuffelbeer, merrie heeft het er niet zo op.
Ook moet je de hengst maar 1x iets voordoen, merrie daarintegen 8)7

JorisDy

Re: Merries makkelijker om mee te werken dan hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:01

Ik heb nog nooit een hengst gereden maar mijn Merrie is een ongelovelijke trut onder het zadel af en toe :').

Gerianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:03

ligt er aan hoe de paarden zijn.
ik ken een hele lieve hengst en een hele iritante merrie :P

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:10

Gerianne_ schreef:
ligt er aan hoe de paarden zijn.
ik ken een hele lieve hengst en een hele iritante merrie :P

Oh, ken je mijn paarden :D

Mijn hengst is aan de hand soms wel vervelend. Thuis wil hij wel eens over het erf heen schieten. Maar als ik rij is hij zeer braaf, kijkt vrijwel nergens naar. Soms liever lui dan moe en ik moet hem dus wel eens kietelen om hem aan het werk te krijgen.

Mijn merrie is op stal braaf en heel attent. Vind alles gezellig. Maar als ik rij schrikt ze van de gekste dingen. Vind het moeilijk om te ontspannen en reageert gelijk als ik ergens iets te lang vast houdt. Ze kan niet tegen druk. Gaat dus aan het touw hangen, komt overeind als iemand te vast houdt en spant zich met rijden ook als ik ergens spanning heb. Met rijden dus veel moeilijker dan de hengst. Ook veel wisselvalliger.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:43

KDS schreef:
Van ruinen kun je eisen, hengsten kun je vragen en merries moet je zeg maar in drievoud schriftelijk indienen zo werd mij ooit verteld (toen ik net met hengsten ging werken).

Haha! Ik moet hier wel om lachen, maar er zit wel een kern van waarheid in. Ik heb thuis een ruin waarvan ik inderdaad dingen kan eisen. En een merrie gehad waarbij ik soms tig keer vriendelijk moest vragen en het dan nog niet kreeg.
Hengsten heb ik geen ervaring mee (behalve die van 6 weken die nu bij ons in de wei loopt :+ en dat is een echte belhamel).

Maar ik heb ook een merrie thuis die gewoon hartstikke lief en meewerkend is. Daar hoef ik alles maar 1x aan te vragen en ze doet het gewoon. Ik hoef dus ook nooit iets te eisen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:48

Ik kan me helemaal vinden in Niisj haar reacties.
Mijn merrie is echt een nukkig ding en behoorlijk dominant. Daar zit dan ook heel wat werk in om te zijn waar we nu zijn.
De quote van KDS vind ik dan ook geweldig en slaat exáct op mijn merrie :') Als ze haar dag niet heeft dan negeert ze je eerst en dan gaan oren naar achteren en staartzwiepen en doet ze wat je van dr vraagt, muts.

Maar ik vind het geweldig, ik vind merries ook veel leuker dan ruinen of hengsten. Dat sterke karakter en dat wispelturige, elke dag is het weer een verrassing _O-

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:50

Hannah_Menno schreef:
Volgens mij is het inderdaad zo dat merrie's harder voor je werken omdat ze in de kudde ook naar de leider moeten luisteren. Het verschilt natuurlijk ook per paard! ;)

Daarom lopen er ook zoveel merries op topniveau mee.... :n

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:53

Dat kun je toch niet vergelijken? Een merrie die heel goed is kan ook voor de fok ingezet worden. Dan bereiken de meesten de top niet meer. Wie weet hoever ze waren gekomen als ze doorgereden waren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:55

Inderdaad, en eigenlijk doelde ik op VD, had ik er even bij moeten zetten! ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:00

Ben ik het niet helemaal mee eens..
Vergelijk het springen maar eens met dressuur.. op topniveau dan hè?

Bij de dressuur zie je bijna geen enkele merrie, terwijl bij het springen regelmatig merries in de ring verschijnen.
Een andere manier van rijden wellicht, icm het karakter van het dier.. (en daar speelt geslacht toch een rol in).

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:18

Ik dacht juist dat het andersom was?
Merrie's zijn vaker chagerijnig, en hebben meer gedragswisselingen.
Maar ik denk zowieso dat het per paard verschilt. :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:43

Mijn merrie wil graag zelf bepalen wat ze doet. De kunst is dus om haar te laten denken dat ze het zelf bepaald.
Ze wilde op de manege een hoek niet in. Had geen zin in gesteiger en wende haar zelf ruim voor de hoek af. Na een paar keer wilde ze zelf rechtuit en liep zo de hoek door. Ik kan haar niets afdwingen, dan gaat ze het gevecht aan.
De hengst kreunt een keer en doet het dan toch. Eigenlijk veel gemoedelijker.