Belonen maar hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linscho

Re: Belonen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:51

Ik gebruik heel veel mijn stem, en ik merk dat ze daar heel fijn op reageert! Verder even een kriebel over de hals en vaak de ontspanning opzoeken vind ik wel belangrijk. Na het rijden krijgt ze altijd wat snoepjes.

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:03

soms geef ik voer, maar niet heel vaak.
maar meestal geef ik een klopje en zeg ik 'braaf'
dat snapt hij wel :o

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:51

Straffen heeft niet zoveel zin :n . Je zegt alleen wat je paard niet meer mag doen, maar je verteld hem dan niet wat wel de bedoeling is. Bij het belonen kun je onderscheid maken tussen "echte beloning" (voedsel, kriebel in zijn manen, wegnemen van druk) en de "aangeleerde beloning" (klopje, stem). Maar denk om je timing! Je krijgt wat je beloond ;)

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:21

Ik geef mijn paardjes rust, ontspanning en geef met mijn stem aan dat ik heel blij ben wat er op dat moment gebeurt.
Negatief gedrag negeer ik.
Zodra er iets verkeerd gaat. Dan ga ik eerst bij mijzelf terecht wat zou ik anders kunnen doen. En zet ik een plan de campagne op

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:16

Straffen heeft alleen bij honden geen zin, omdat die elke vorm van aandacht (ook negatieve) nou eenmaal als "goed" beschouwen. Dat ligt aan hun roedelverleden: daar was de straf van een hoger staande hond het negeren. Dat moet je dus als mens (=baas van je hond) ook gaan doen.

Maar bij paarden werkt dat anders. Bij paarden wordt een lager in rang staand paard wel degelijk afgestraft als het buiten zijn boekje gaat. Je moet alleen altijd blijven opletten op welke momenten je straf/beloont: er wordt gereageerd op het moment dat jij het doet, en in de beleving van het dier wordt het dus toegepast op wat het op DAT moment aan het doen is.

Straffen moet natuurlijk niet constant: als het paard gewoon iets verkeerd doet omdat het niet begrijpt wat je wilt, neem het dan gewoon nog een keer door, maar ga niet lopen meppen. Dat soort dingen bewaar ik alleen voor als het paard bv. niet harder gaat lopen aan het been (wat dus ook gebruikelijk is, dus nogal duh) of voor als het aan het bokken/steigeren/klieren gaat.

Puur dus als het been niet meer genoeg is.

Voor de rest gewoon de oefening blijven doornemen tot het paard het goed doet, en DAT dan uitgebreid belonen.

Dus even een combinatie van wat iedereen hier zegt, denk ik. Misschien klets ik gewoon te veel. ;)

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:12

Ik beloon met mijn stem en ik straf ze niet nouja op een andere manier ik herhaal die oefening nog 2 keer lukt het nog niet rijd ik gewoon verder en probeer ik het later weer als het dan wel goed gaat beloon ik met mijn stem en ik stop ook op een goeed stuk zodat paard denkt hee als ik het zo doe is het goed

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:07

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:54

Twilight - is verstandig, maar wel gevaarlijk aangezien je niet weet hoe lang ze iets onthouden. Het beste is door te gaan tot het wel lukt, en niet tussendoor te stoppen, maar ik kan me wel voorstellen dat je dan wel erg gefrustreerd raakt en het handig is "het even te laten zitten". Als je maar wel onthoudt dat je het later weer probeert.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:59

heb ook eens gelezen dat een paard klopjes niet zo positief ervaart. Ik beloon vooral door ontspanning en stem. Maar als we iets nieuws doen, dan wrijf of aai ik ook op haar hoofd (aan de hand) en in de hals (onder het zadel), hiermee is ook in een keer de druk van m'n teugel
straffen indien echt nodig, dan gebruik ik alles wat ik op dat moment nodig acht en heb, dwz stem, been (spoor), zweep en teugels. Normaal gezien is stem en eventueel kordaat naar voor rijden voldoende en daarna de beloning dat ze het goed doen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:06

Petitparis: dat vind ik niet echt kloppen. Nou beweert elk onderzoek sowieso weer iets anders, en het klopjes geven is dan wel een aangeleerde beloning maar de meeste paarden gaan er wel met de oortjes van naar voren als je het doet.

Het is gewoon iets dat mensen gewend zijn te doen, dus ook veulens leren al van jongs af aan dat het goed is. Je moet ze natuurlijk ook niet keihard op de hals gaan staan meppen... Ik geef altijd heel lichte klopjes tenzij het paard een dikke huid heeft - van die ouwe manege-rotten krijgen het iets harder van mij omdat ze algemeen wat afgestompter zijn. ;)

Maar inderdaad, meestal doe ik een aai of een HEEL klein klopje op de schouder want de schouder zit lekker net voor je zadel, is lekker dichtbij.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:13

Altijd een aaitje of bij de maantjes kriebelen en dan een paar rondjes rust,ik had een keertje gelezen dat de moeder dat ook altijd deed.(kroelen bij de schoft/manen)
Of als ze ineens iets helemaal perfect doet terwijl ze normaal altijd heel bang ervoor was dan krijgt ze echt een mega knuffel(en rust),want dan ben ik echt mega trots op haar :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:17

1 dit heb ik eens gelezen en 2 ik zeg ook niet dat een paard dit negatief ervaart, want het is inderdaad zo geconditioneerd
Nu weet ik echter verschillende paarden (die weinig in de hand geweest zijn als veulen en ook eenmaal in training niet veel beloond en betutteld worden) beter reageren op een aai, dan een klopje.
Maar ja 't is allemaal een kwestie van conditionering

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:19

jana krijgt als beloning even lekker hals strekken en ontspannen en een beetje kriebelen op de schoft en wordt uitvoerig beloont met de stem...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:20

Petitparis: Dat is ook zo, ik wees je ook niet terecht, sorry. ;) Ik kom nogal bot over op het internet. Oh nee wacht, in het echt ook... :+ In ieder geval, paarden die weinig in de hand zijn geweest zullen er inderdaad van schrikken, daarom is het ook niet handig om een paard dat je niet goed kent meteen een flinke knal op de hals te geven (is sowieso niet erg netjes natuurlijk).

Met kroelen bij de schoft geef je inderdaad een meer paard-ig signaal af. Bovendien krijg je ze er helemaal mee verlamd als je het goed doet. ;) Leuk is dat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:22

internet is niet altijd even handig om te discussiëren :D dus no offence

maar ja "paardachtige" handelingen zullen waarschijnlijk positiever ervaren worden dan "paardvreemde" handelingen

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:23

Ik denk dat als het paard gewoon volwassen en al een tijdje onder het zadel is, het eigenlijk weinig verschil maakt. Klopje WETEN ze dat het een beloning is en kriebelen op de schoft weten ze dat het lekker is. :)

Anneliees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:25

Ik beloon mn halvestalpaardje ook altijd met een 'aaike' en met m'n stem, daar reageert ze best goed op vind ik :)

brosenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:01

wij hebben geleerd: klopjes of een koekje

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:28

Koekje moet je mee uitkijken, is zoetigheid en kunnen ze bijterig van worden. En worden ze dat niet, dan natuurlijk alsnog niet te vaak geven want het is natuurlijk wel dikmakend. Maar 1 koekje moet te doen zijn toch? ;)

brosenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:29

Nemurin schreef:
Koekje moet je mee uitkijken, is zoetigheid en kunnen ze bijterig van worden. En worden ze dat niet, dan natuurlijk alsnog niet te vaak geven want het is natuurlijk wel dikmakend. Maar 1 koekje moet te doen zijn toch? ;)

nee tuurlijk geef ook niet elke keer koekjes en waar ik het geleerd heb zijn het geen koekjes maar gewoon eten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:30

Oooh, juist. Verantwoorde koekjes. Bedacht me na het posten van mijn commentaar dat het dat ook wel eens kon wezen ja... Oeps.

Ik heb zelf ook gewoon een bepaald soort snoepjes voor ze. Appelsmaak. Lusten ze allemaal. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:32

Euuhm van mn instructeur krijgt ie tussen door een suikerklontje :+ . En Ik aai hem altijd en gebruik mijn stem altijd als hij wat goeds doet, en een klein klopje :) En na het rijden op stal altijd een koekje, of een appeltje. Nou genoeg beloning lijkt me?! :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:34

Oh ja, mijn opa gaf zijn Welshjes ook altijd suikerklontjes, en die stonden eigenlijk alleen maar in de wei want hij gebruikte ze voor de hobby-fokkerij. Zijn menpaard kreeg echter ook altijd suikerklontjes als ze wat deed, maar hij kon paarden/pony's met een naar karakter ook gewoon niet hebben dus dat werd gewoon gecorrigeerd - mochten ze dan toch bijterig worden dan kregen ze gewoon niet meer.

Maar dat is eigenlijk nog nooit voorgekomen. Die man had nogal wat gezag over zijn dieren. :+

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:37

Snoepjes geven is een goede beloning, amar zorg dat je paard snapt waar het voor is. Een uur rijden en op stal een appel geven is gewoon leuk, maar niet een beloning voor zijn werk (althans dat snapt het paard niet).
bedelen en bijterig zijn is aangeleerd en is binnen 5 minuten af te leren (zonder een draai om zijn oren te geven). Een van mijn paarden draait zijn hoofd zo ver weg dat ze achterom kijkt. Ze weet dat bedelen helemaal niet opleverd. Ze snapt ook als ze niet zit te bedelen ze wel iets krijgt. :))

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:42

Over het algemeen is een klopje geven een aangeleerde beloning dus dit ervaren paarden dan als positief. Maargoed grenzen heb je natuurlijk altijd, jij kan wel dolblij zijn omdat je je wedstrijd hebt gewonnen en je paard vol enthousiasme een aantal flinke klatsen op z'n hals geven, maar of je paard het dan nog als positief ervaart? ik betwijfel het! er was ook een filmpje hier eens op bokt dat iemand dat had gedaan (volgens mij nog een bekende ofzo, maar ik weet de naam niet) nou beest vloog alle kanten op :+

Gewoon een vriendelijk zacht klopje geef ik altijd. Aai geven héb ik een tijd ge'probeert' maar op een gegeven moment was m'n paard zo drijfnat (van het zweet) dat ik dat toch niet zo zag zitten dus dan geef ik gewoon even een klopje, dan weet ze net zo goed dat ze braaf is geweest :)