Even een aanvulling op mijn post:
Er zijn meerdere mensen die zich in bovenstaande aangesproken voelen
. Jonge jonge wat kan het leven soms moeilijk zijn!
Ook voor een andere (ex-) leerling geldt inderdaad hetzelfde: andere percentages, andere periode, andere uitslagen en o ja zij is niet gestopt bij de subtop omdat ze lage scores reed, maar omdat het paard is verkocht (of ik dat nog even wilde vermelden want de indruk kan gewekt zijn dat dat zo is ook al heeft dit niets met haar te maken....
Nogmaals als instructie zeg je niet dingen om de leerlingen maar in een lagere klasse te houden voor de lol of omdat ik bijvoorbeeld niet zou willen dat ze tegen mij rijdt
..... Nee je zegt dingen om leerlingen te behoeden voor lage scores en dus uiteindelijk voor het niet meer leuk wedstrijden rijden. Het blijkt maar weer eens dat het erg moeilijk is om de lat eens iets hoger te leggen voor jezelf en je niet alleen te laten beinvloeden door: Ik wil wedstrijd rijden. Er wordt nu gezegd: van mijn instructrice verwacht ik dat ze me steunt. Van een leerling verwacht ik dat ze mijn professionaliteit als instructrice EN jurylid niet in twijfel trekt. Als je toch geen raad wilt aannemen van je instructrice of instructeur kan je je beter beraden of het niet beter is een andere op te zoeken! Dat probleem is inmiddels opgelost.
Zoals prakkie al zegt: prakkie schreef:Wanneer ben je nou eigenlijk klaar voor het zz-licht? als het goed is kan de instructie je hier enkel en alleen maar positief inzicht in geven maar als ruiter/amazone moet je daar wel open voor staan!
dus idd:
-kijk kritisch naar jullie als combinatie en kijk of je je paard daadwerkelijk mooi op het achterbeen hebt en of ze de oefeningen ook echt goed beheerst (van het zz-licht dus)
-Oefen thuis een keer je proef en laat hem opnemen. Je moet -voordat je de film terugkijkt- voor jezelf opschrijven wat goed ging en wat niet en hoeveel je ongeveer gescoord denkt te hebben. Bekijk daarna de video kritisch terug en zie wat een jury ziet. Klopt je gevoel bij wat je ziet en heb je nog steeds dezelfde opmerking of zie je nu juist andere dingen. Daar kan je dan aan werken.
-Als je een nationale jury kent (of wees gewoon brutaal en bel er 1 op die bij je in de buurt zit), vraag hem/haar dan eens naar zo'n video te kijken of vraag of je een keer bij hem/haar kan lessen voor een proefgerichte les. Dus ook dan een proef rijden uit het zz-licht en hun laten beoordelen. Als die mogelijkheid zich voordoet dan ook daadwerkelijk gaan! Je leert er alleen maar van en niet alleen jij, maar je paard ook!
Ik heb zelf ook wat van die lessen gehad (in de vorm van clinic, 1 keer per maand bij ons op stal) en het heeft mij erg geholpen. Ik wist toen meer wat ze willen zien en waar mijn verbeterpunten lagen. Hierdoor kon ik ook relaxter mijn eerste proeven rijden. Ik rijd zelf geregeld clinics om bij te blijven en bij te leren. Een mens is nooit uitgeleerd en van iedereen steek je weer iets op. Niet alleen de dingen die je moet doen, maar ook de dingen die je juist niet moet doen.
Succes en als je denkt dat je er klaar voor bent, gewoon doen!!