Ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntje1987

Re: Ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:13

Rozetjes zijn ook cool, helemaal om boven de stal te hangen ;) gewoon... voor de leuk

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:33

madamX schreef:
Eerst eens heeeeeeeeel goed nadenken voordat je het ruiterbewijs gaat halen: 1. je hebt 'm eigenlijk nergens voor nodig, is geen enkele wet die dit 'bewijs' ondersteund. 2. het kost geld en omdat je 'm eigenlijk nergens voor nodig hebt is dit zonde van het geld.
Omdat er geen wettelijke fratsen aan vast zitten is dit bewijs NERGENS in dit land nodig, ook al beweren sommige landeigenaren van wel.........

het ruiterbewijs halen is best leuk, zeker als je het leuk vindt om wat theorie op te doen. Dan is het zeker niet zonde van het geld.
Helaas is er een koppelverkoop met een volkomen overbodige verzekering; daarom heb ik de mijne al heel lang geleden laten verlopen. Maar het halen is echt wel leuk hoor!

Verder is elke landeigenaar gerechtigd om zelf te bepalen wie hij op zijn land toelaat. Als hij de eis van een ruiterbewijs stelt, mag hij dat doen. Ik mag ook zelf bepalen wie ik in mijn tuin laat, en wie niet. Dus jouw reactie is een beetje te kort door de bocht.

SRR schreef:
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:20

Ik heb dat ding al meer als 12 jaar. Mijn ouders hebben hem toen betaald. Ik vond het toen heel leuk om hem te halen.
Inmiddels verleng ik hem elke 3 of 4 jaar (weet niet meer precies). Maar hij ligt hier maar in de kast te liggen. Heb hem nooit gebruikt maar vind het zonde om hem niet meer te verlengen. Is iets van 35 euro per keer. En dan kan je weer een paar jaar verder.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:27

Het is toch ook zo dat als je een ruiterbewijs heb ,je verzekerd bent als je op iemand anders zijn paard rijd,en er gebeurt wat?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:41

Yommie schreef:
Het is toch ook zo dat als je een ruiterbewijs heb ,je verzekerd bent als je op iemand anders zijn paard rijd,en er gebeurt wat?

Nee, er zit een aanvullende WA aanvast die alleen maar uitkeert als je eigen WA tekort schiet (dus nooit). Als jij op iemand andermans paard rijdt is de eigenaar nog steeds aansprakelijk voor de schade die door het paard wordt aangericht. Op het moment dat het heel duidelijk door toedoen van de ruiter is kan (een deel van) de schade wel bij de ruiter worden neergelegd en daar heb je dan je normale AVP (WA) voor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:22

Yommie schreef:

Als jij van iemand anders zijn paard stuitert, is de eigenaar van het paard aansprakelijk. Hopelijk is hij APV verzekerd (maar wie niet?). De evt.schade aan zijn paard is zijn probleem.

Als blijkt, dat jijzelf toch wel erg hebt bijgedragen aan dat ongeluk kan het zijn dat (een deel van) de schade voor jouw rekening komt.
Maar: de schade van jouzelf is door je ruiterbewijsverzekering nooit gedekt. Schade aan het paard/anderen is in dat geval gedekt door jouw AVP.

Met andere woorden; de schade die de ruiterbewijsverzekering dekt, is totaal overbodig, tenzij je geen AVP hebt (maar hoe dom kan je zijn?)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:16

beantsje schreef:
Yommie schreef:

Als jij van iemand anders zijn paard stuitert, is de eigenaar van het paard aansprakelijk. Hopelijk is hij APV verzekerd (maar wie niet?). De evt.schade aan zijn paard is zijn probleem.

Als blijkt, dat jijzelf toch wel erg hebt bijgedragen aan dat ongeluk kan het zijn dat (een deel van) de schade voor jouw rekening komt.
Maar: de schade van jouzelf is door je ruiterbewijsverzekering nooit gedekt. Schade aan het paard/anderen is in dat geval gedekt door jouw AVP.

Met andere woorden; de schade die de ruiterbewijsverzekering dekt, is totaal overbodig, tenzij je geen AVP hebt (maar hoe dom kan je zijn?)

waarom moet je dan een ruiterbewijs hebben als je b.v een paard wilt huren? is dat omdat ze dan alleen het bewijs hebben dat je evt het paard in bedwang kunt houden?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:08

Yommie schreef:
waarom moet je dan een ruiterbewijs hebben als je b.v een paard wilt huren? is dat omdat ze dan alleen het bewijs hebben dat je evt het paard in bedwang kunt houden?

Dat zou kunnen, het is in ieder geval een indicatie dat iemand redelijk kan rijden. Je wilt niet weten hoeveel mensen die een paard willen huren, glashard zeggen dat ze kunnen rijden ookal zijn ze slechts 1 x op hun 5e verjaardag in ponypark Slagharen geweest.
Ook als zo iemand eraf stuitert, is de verhuurder verantwoordelijk.
Het zou trouwens best kunnen zijn, dat de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van de verhuurder dat eist. Geen idee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:17

Yommie schreef:

Het geeft de verhuurder inderdaad een indicatie dat je in ieder geval in 3 gangen boven kunt blijven. Maar dan nog zal een verstandige verhuurder je even voor laten rijden in de bak. Helaas zijn er niet heel veel verstandige verhuurders en dan is de eis van een ruiterbewijs een gemakkelijk en snel te controleren bewijs van basisvaardigheid.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:59

Dit hoort thuis bij BRT en niet bij TAO.
Zodoende een verplaatsing van TAO-->BRT.

Tevens zou ik je adviseren de zoekfunctie eens te gebruiken en eens in de boktwiki te kijken. Daar zul je meer info vinden over het ruiterbewijs.