wat doen jullie met deze warmte bij je paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dapnik

Re: wat doen jullie met deze warmte bij je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:37

Ik rij gewoon maar dan wel 's avonds, gelukkig hebben we hier altijd wel een beetje wind en is het niet zo warm als in het binnenland.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:27

Half uurtje longeren , maar dan wel laat in de avond.
En als het dan nog vies warm is , gaan we lekker wandelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:58

Gelukkig is het nu weer even wat minder heet :) Mijn paard lijkt zich niet zoveel van de warmte aan te trekken maar ik vond het de afgelopen dagen geen weer om echt wat met 'm te doen. Eergister heb ik 'm onder de slang gezet en daarna even laten rollen en hem z'n eten gegeven, dat was het wel weer. Gisteren was echt te gek. We zouden gaan oefenen met trailerladen (vorige week afgesproken voor gister) maar het was veel en veel te heet. Ik was pas rond een uur of negen, na een verkoelende bui, op stal, daar heb ik een bitje dat ik te leen heb om uit te proberen gepast en aan de hand wat met 'm gerommeld (beetje sturen enzo) en verder niks. Vanavond, als het koeler is, wil ik er een stukje mee gaan rijden, moet je je zo voorstellen dat ik er dan rond een uur of half negen op zit voor een stapritje met misschien hier en daar een drafje of töltje ;)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:09

Niks lekker laten lopen in de wei.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:11

Ik ga of 's ochtends vroeg rijden of 's avonds laat. Overdag is gewoon geen optie met die warmte! We zitten net lekker in ons trainingsritme, dus we gaan wel rijden iedere dag. Ik rij haar normaal een uur per dag, maar ik breng dat nu terug naar een 30 a 40 minuten. Het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven. Daarna geef ik me lieverd natuurlijk een lekkere douche ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:15

er zijn hier al zoooooo veel topics over! gebruik de zoekfunctie eens.

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:26

Op zo'n dag als gister, doe ik helemaal niks.
Of het moet zo uit komen dat ik 's morgens heel vroeg kan gaan rijden als het nog niet zo benauwd is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:36

Met de extreme hitte heeft Tommie lekker vrij. Vind het niet nodig om dan te gaan rijden.
Als ik een concours heb met extreme hite, dan ga k niet. Zonde van het geld maar Tommie gaat voor.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:58

Ik doe zelf ook niets en anders 's ochtends vroeg rijden.

Ik reed donderdag naar m'n vriend en dan kom ik langs de manege. Het was half 2 en er was iemand aan het rijden in de bak zonder schaduw. Toen ik langs reed was ze aan het galopperen. Vind het absoluut niet kunnen, donderdag was het mega warm!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:09

paarden vallen niet dood neer van de hitte; ik heb ook gewoon een uur les gehad. als je tussendoor maar stapt om ze op adem te laten komen en na afloop lekker uitstapt en koelt is er niets aan de hand.
het zijn geen watjes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:11

Of heel vroeg rijden of een dag vrij.
Mijn paard kan slecht tegen de warmte.
Overdag staan ze lekker buiten en zodra hij me ziet wil hij echt naar binnen met de warmte, op stal is het veel koeler.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:28

Ik probeer zo veel mogelijk s'ochtends of s'avonds te gaan met warm weer. Dan is het iets afgekoeld!
Als ik tóch niet anders kan en overdag moet met warm weer doe ik niet veel. Dan maak ik een stapbuitenritje, of ik wandel even. Echt rijden doe ik dan niet.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:37

Ik zou gewoon lekker een buitenritje doen, of lekker rustig aan rijden. En dan lekker afspoelen.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:15

met deze hitte doe ik helemaal niks :P het was hier 36 graden! nee hoor, echt helemaal niks, alleen even afspoelen met water vinden ze heerlijk, en daarna lekker laten rollen in het zand, hebben ze beetje beschermlaagje tegen de zon ook.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:18

benangelique schreef:
paarden vallen niet dood neer van de hitte; ik heb ook gewoon een uur les gehad. als je tussendoor maar stapt om ze op adem te laten komen en na afloop lekker uitstapt en koelt is er niets aan de hand.
het zijn geen watjes!

Het zijn zeker geen watjes, maar waarom zou je willen?
Vooral als het maar 1 of 2 dagen zijn.

Maar koelen werkt zeker heel goed. Gelijk het zweet weg wat al die vervelende vliegen aantrekt!

Dan kan mijn pony slecht tegen de warmte, hij is meer een winterpaardje. Dat is per ras natuurlijk ook wel wat verschillend, maar ik zie het nut er niet zo van in om te gaan rijden :o

stepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:35

vroeg in de ochtend rijden of tegen de avond
verder alleen in de ochtend op de wei en tegen de midag of als het erg heet wordt in de stal
zorgen dat ze altid goed koud water hebben en als het erg heet wordt de benen met natte bandage in wikkelen
en de neus lekker fris houden
eigenlijk het zelfde als bij ons zelf uit de zon voldoende drinken en zogen voor verfrissing

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:36

Natte bandages zou ik niet doen. Zodra ze drogen gaan ze krimpen. Niet goed voor de bloedsomloop!
Lekker koelen met water is super. Als de neus snel verbrand is insmeren met een goede factor ook belangrijk!

stepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:42

standaard factor 50
en klopt wat je zegt met de bandage maar we zijn er wel bij dus we houden het wel goed in de gaten
ze staan nooit allen met nate bandage om :o

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:47

Buitenritje :D en dan liefst ff ergens het water in langs de dijk..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:03

Ik heb sowieso niet veel tijd, dus ik ga meestal 's avonds rond 20-21u rijden als het weer wat meer is afgekoeld. Anders 's ochtends voor 10u. Paard is zwart dus die vindt de hitte ook niet zo fijn :+

Qua rijden niet te intensief aan één stuk door, tussendoor genoeg stappen. Dan lukt het allemaal. Na het rijden krijgt hij wel altijd een verfrissende douche.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:11

ik doe niets met die hitte.
mensen die ik met die warmte midden op de dag zie rijden verklaar ik dan ook voor gek......
in de avonduren als het afkoelt wil ik nog wel eens zonder zadel naar het strand toe stappen om lekker pootje te baden.
de rest komt wel weer bij betere tempraturen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:18

stepje schreef:
standaard factor 50

Of nog beter: groene leem op de witte huid van neuzen en kootholtes. Blijft beter zitten dan zonnebrandcreme ;)

Nadat donderdag niet doorging zouden we vandaag gaan trailerladen. Maar stalenootje (eigenaar van trailer) en ik zijn het er over eens dat dat geen goed plan is. Veel te heet. Dus vanavond ga ik 'm even een knuffel en z'n eten brengen en verder hoeft hij niks.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:24

Ik ga vanavond na het eten even rijden. Lekker veel stappen en halt houden oefenen meer niet.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:28

Als het boven de 25 gr is, en windstil, laat ik mijn paard op de wei staan, ik heb ook geen zin in fysieke inspanningen als het zo warm is.

Als het 25 plus is en het waait ga ik gewoon een stap buitenritje maken.

En uiteraard doe ik dat dan sochtends vroeg, om 800 wegrijden, of om 20.00 savonds..Niet overdag, dat vind ik zelf niet te doen, dus laat staan wat mijn paard er van vindt..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:35

Op vakantie gaan naar Zeeland met je peerd en lekker de zee in :D Thuis waterspelletjes doen, dus met een bekertje water balkjes lopen of een klein sprongetje maken, paard is binnen no time nat en jij ook. Of door de sproeier heen rijden :D