slachten gezond paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natascha44Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:18

Ik heb een paar jaar geleden een cursus hoefbekappen gedaan en daar moesten we oefenen op echte paardehoeven die deze man bij het slachthuis weghaalde..
Ik heb me er in eerste instantie geestelijk goed op moeten voorbereiden anders als ik het niet geweten had, had ik het niet gedaan..
On-topic: van deze hoeven zaten een heleboel gezonde bij (ook zieke zoals ernstig hoefbevangen etc.) bijvoorbeeld een fries paard waarbij 1 wit voetje aanwezig was en dat kan natuurlijk niet volgens bepaalde mensen en dan gaat deze doodleuk naar de slacht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:20

Discussie is hier idd helemaal een andere kant opgegaan.

Mij niet gelaten of iemand nu wel of niet vlees wil eten of leer gebruikt. Uit principe (geen dieren willen doden) geen vlees eten, maar wel leer gebruiken vind ik ook beetje moeilijk te volgen. Er zijn genoeg kunststof producten als je echt wil.

Een kreupel paard mag alleen geslacht worden als hij nog rechtstaand naar het slachthuis vervoerd kan worden. Voor het vlees zijn het zowieso vaak jongere dieren (hengsteveulens bv van trekpaarden, zelfs met papier zijn die tegenwoordig minder waard dan hun slachtprijs).

Ik eet vlees (en ja, ook paard) en ik mag idd hopen dat dat vlees van een gezond dier komt.

Binckydenice

Re: slachten gezond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:32

waarom zou ze? Het blijft niet fair, dat er van de vijf er twee zijn die naar de slager gaan... Terwijl de dieren allen gezond zijn.... Mensen zijn en blijven egoisten.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:36

is het dan faider om zo'n dier van veemarkt naar veemarkt te slepen? grootste deel van de dag door te brengen vast staand aan een paaltje, en dan weer op transport naar de volgende markt? en wat uieindelijk dat dier niet ten goede komt, en uiteindelijk toch nog richting slacht gaat....
Dan is het voor zo'n dier een genade dat het marktgesleep hem bespaard blijft vind ik fair...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:43

Binckydenice schreef:
Ik gun al die paarden en katten en honden een goed leven, niet de dood....

Ik ook! Zonder twijfel!!

Maar...dieren houden kost handen vol geld en er zijn simpel té veel dieren, en wat is dan eerlijkere?

*Slachten zodat ze een slecht leven bespaard blijft

*Of persé in leven houden, van handelaar naar handelaar, van veemakrt naar veemarkt en naja noem alles maar op...

Dan is naar de slager brengen niet egoïstisch of wat dan ook, nee dat is dan leed besparen!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:00

De slacht vind ik zo`n slechte optie nog niet.

Het land van de slager is tegenover het land waar mijn paarden staan. Deze paarden staan minimaal een maand in een groene wei met water lekker de hele dag buiten,(om heel logisch vetgemest te worden) ze staan nooit alleen. En na een maand of meer worden ze geslacht.
Lijkt me toch wat prettiger dan van veemarkt naar veemarkt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:44

Moderatoropmerking:
Veel reacties zijn verwijderd uit dit topic omdat het offtopic ging. Graag nu ontopic blijven en alleen reageren op de vraag van de topicstarter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:46

waarom zou men wel gezonde koeien, schapen en varkens mogen slachten maar geen paarden........?

beetje onzin dit :)

gieltje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 23:10

oke het is me duidelijk dat het zomaar mag
aan de ene kant logisch en andere kant een idee wat ver van mijn bed staat
maar deze mensen hebben net deze boerferij gekocht de paarden moesten er perse bij, en die mochten niet verkocht worden
ook de ouwe eigenaar mocht er geen houden het was alles of niks
en nu dit, het is moeilijk aanvaardbaar voor mij
en ze heeft ze heel even op marktplaats gehad en al heel snel dit besloten
terwijl we genoeg mensen weten die ze hadden willen hebben, maar we wisten het gewoon niet

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:36

Wettelijk is het allemaal toegestaan. Er worden te veel paarden gefokt en voor veel mensen is één paard niet genoeg terwijl ze het eigenlijk niet kunnen betalen of (al dan niet door eigen schuld) in de problemen raken. Dan krijg je dit soort situatiess die -hoewel wettelijk toegstaan- je toch tegen de borst stuiten. Goed dat je er vragen bij stelt en niet gewoon vindt als paarden als producten worden gebruikt. Natuurlijk is het niets anders dan bij andere dieren. Daarom ben ook ik niet zo dol op onnadenkende mensen en carnivoren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:46

Ik verplaats dit topic tevens van MD naar TAO omdat het hier beter past.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:39

intral schreef:
Ja, dat mag wel dergelijk :) . Het is een manier van inkomen voor sommige gruwels ..

Ik vraag me af of jij vegetariër ben, anders vind ik deze opmerking niet zo slim.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:01

Renske_ schreef:
Binckydenice schreef:
Ik gun al die paarden en katten en honden een goed leven, niet de dood....

Maar...dieren houden kost handen vol geld en er zijn simpel té veel dieren, en wat is dan eerlijkere?

Er zijn ook simpelweg Té veel mensen, die ga je daardoor toch ook niet een rotleven geven of laat staan slachten?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:47

Als het goed is verdienen mensen zelf hun geld om van te leven, en zijn ze niet afhankelijk van iemand anders.(ok uitzonderingen daargelaten)
En er zijn ook heel veel mensen met een slecht leven(3e wereld landen, overbevolkte landen met allerlei ziekte's, zoals bv de pest die in china is opgedoken...)

En er zijn nog tig dingen op te noemen die niet goed zijn en die anders zouden moeten, maar helaas gaat dat allemaal niet zo 123.

Maar in dit geval zijn het dieren, waarvoor iemand moet zorgen en daar dus het geld en de tijd/ruimte enz voor moet hebben.
Is er niemand die zo'n dier een goed leven wil/kan geven, wat vind jij dan een betere optie?

De handel in, en maar afwachten hoe&wat er van het dier terecht komt, of de slacht, waarbij het dier een duistere toekomst bespaard wordt?

Je kan nou eenmaal niet alle zielige dieren redden en zoals ik al zei ik gun die dieren ook een goed leven, met een fijn baasje en alles wat ze nodig hebben!
Maar als dat niet haalbaar is, wat dan?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:51

natascha44 schreef:
Ik heb een paar jaar geleden een cursus hoefbekappen gedaan en daar moesten we oefenen op echte paardehoeven die deze man bij het slachthuis weghaalde..
Ik heb me er in eerste instantie geestelijk goed op moeten voorbereiden anders als ik het niet geweten had, had ik het niet gedaan..
On-topic: van deze hoeven zaten een heleboel gezonde bij (ook zieke zoals ernstig hoefbevangen etc.) bijvoorbeeld een fries paard waarbij 1 wit voetje aanwezig was en dat kan natuurlijk niet volgens bepaalde mensen en dan gaat deze doodleuk naar de slacht.

Dat is niet meteen waar hoor ;)
Er lopen meerdere friezen met een al dan niet weggewerkt wit voetje rond, ook hier op bokt & in de sport.

Zo'n fries zal idd voor een fokker weinig waarde hebben, maar als rijpaard/tuigpaard verkopen levert meer op dan wat de slager er voor geeft.
Zo'n dier zal wel eerder in de handel belanden, maar slachtprijs is zo laag dat een paardenmarkt/verkopen aan handelaar vaak al meer oplevert en ja dan gaat zo'n dier toch echt weg naar hetgeen waar ze er t meeste geld voor krijgen.

Maargoed dit was even offtopic.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:58

cutie_lover schreef:
intral schreef:
Ja, dat mag wel dergelijk :) . Het is een manier van inkomen voor sommige gruwels ..

Ik vraag me af of jij vegetariër ben, anders vind ik deze opmerking niet zo slim.

Ja dat ben ik, maar ik bedoelde meer voor de mensen die paarden fokte voor de slacht.

kirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:41

kan me helemaal bij de antwoorden van Renske voegen...het is allemaal al benoemd lijkt me.
en aan een hoef van een paard kun je natuurlijk niet alle gebreken en of redenen van naar de slager brengen vinden...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:44

En waarom noem je die mensen dan "gruwels"? Paarden die voor de slacht worden gefokt hebben over het algemeen een veel beter leven dan een kip, varken of kalf dat voor de slacht wordt gefokt. Of noem je mensen die andere dieren voor de slacht fokken ook "gruwels"?
Er is nou eenmaal ook vraag naar paardenvlees en zoals gezegd, een ziek paard is niet voor consumptie geschikt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:55

Ik heb afgelopen week een van mijn paarden laten slachten. Hij was op het oog helmaal gezond, klinisch en rongtologisch. Maar zeer waarschijnlijk een tumor / hormonaal probleem oid in zijn hoofd, waardoor hij een soort van toevallen kreeg, je kon die toevallen niet voorspellen wat het paard dus vrij gevaarlijk maakte voor de sport. Juist omdat hij nog zo jong was hebben we de keuze gemaakt om hem te laten slachten. hij had misschien wel weide paard kunnen worden, maar er zijn zoveel eigewijze mensen die misschien toch wel weer zouden proberen te rijden, of hij kwam weer in de handel. En we hadden ook geen zekerheid of het erger zou worden of niet. Daarbij had het paard al een moeilijk verleden en had al bijna een jaar in de handel gezeten voor hij bij ons kwam. steeds van eigenaar naar eigenaar. Dit probleem bij het paard was dus al langer bekend bij vorige eigenaren, maar tja handel is vaak niet eerlijk en wij zijn door schande wijs geworden.

Ik vond het heel moeilijk om deze keuze te maken, maar het was imo de eerlijkste keuze naar het paard toe. Zekerheid dat hij niet meer in de handel terecht kwam, en zekerheid dat ik niet in de krant hoef te lezen... meisje verongelukt met paard wat toeval kreeg.

xxKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:44

Tuurlijk mogen ze gezond worden geslacht,
Ze mogen nieteens geslacht worden als ze ziek zijn

Of wil Jy ook ziek?