Help! Paard stampt heel erg tegen de deur ook snachts. RAAD!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 13:54

Dana01 schreef:
uhm oke, en een goed slot op het hek? zou het dan niet mogelijk zijn? ik noem maar wat hoor, je paard kan zichzelf ernstige schade aanbrengen op deze manier :o

een goed slot helpt hier nergens tegen helaas. er is teveel jaloezie. ze lopen immers ook in de sport en word vaak niet geaccepterd

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 13:55

fransje23 schreef:
Het hele arsenaal aan symptoombestrijding wordt weer uit de kast gehaald. Kuisterne is toch niet meer helemaal van deze tijd..
Je kan je beter afvragen waarom je paard dit gedrag nu ineens gaat vertonen. Ze zal het niet doen om expres te pesten, zo ver reikt het denkvermogen van paarden nu eenmaal niet.

tsja hoe kom je erachter ze wil aandacht thats all

Dana01

Re: Help! Paard stampt heel erg tegen de deur ook snachts. RAAD!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:56

dan misschien de paddock/bak afzetten met stroom zodat hij daar niet kan slopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:57

chelletju schreef:
fransje23 schreef:
Het hele arsenaal aan symptoombestrijding wordt weer uit de kast gehaald. Kuisterne is toch niet meer helemaal van deze tijd..
Je kan je beter afvragen waarom je paard dit gedrag nu ineens gaat vertonen. Ze zal het niet doen om expres te pesten, zo ver reikt het denkvermogen van paarden nu eenmaal niet.

Ik ben het er mee eens dat je de oorzaak moet aanpakken, en dus niet de symptomen.
Sinds wanneer doet ze dit? :) En wat doe je als je haar 's nachts hoort stampen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:01

chelletju schreef:
fransje23 schreef:

Je weet niet hoe je achter moet komen wat ze wil maar trekt wel de conclusie dat ze aandacht wil? Ze wil je inderdaad iets duidelijk maken. Ik denk dat het haar niet gaat om de aandacht. Paarden zijn gewoontedieren en ik neem aan dat er normaal gesproken niemand is om 4.10 om haar aandacht te geven. Waarom zou ze dat dan nu ineens wel willen?

Doet ze dit sinds kort en is er wat veranderd de afgelopen tijd? Iets in en om de stal? Ander ruwvoer, andere brok, ander strooisel etc. heft ze jeukplekken?

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:01

heb je al een voerbal geprobeerd?
deze help bij mijn paardjes ook heel goed net al een hooinet met hele fijne mazen goed volproppen;)
voer in kleine porties verstoppen in de stal..
als het paard maar lekker lang bezig kan zijn om zn eten te zoeken.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:04

fransje23 schreef:

Die van mij deed het om het geluid, je zou kunnen zeggen dat het een soort van stalgebrek is. Voor luchtzuigers gebruiken ze toch ook de halsband tegen het luchtzuigen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:05

Maar dat wil niet zeggen dat het goed is. Ik ben het er ook mee eens dat niet de symptomen, maar de oorzaak bestreden moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:15

JoukjeV schreef:
fransje23 schreef:

Die van mij deed het om het geluid, je zou kunnen zeggen dat het een soort van stalgebrek is. Voor luchtzuigers gebruiken ze toch ook de halsband tegen het luchtzuigen.

Tsja.... maar ook dat doet niet iedereen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:15

JoukjeV schreef:

Nee hoor, is ook symptoombestrijding en veroorzaakt bovendien veel schade bij de keel van het paard. Veel luchtzuigers hebben maagproblemen en die kan je dan beter eerst oplossen. Veel buiten zetten en voldoende ruwvoer zal het luchtzuigen ook doen verminderen. Helemaal weg krijg je het nooit meer omdat ze toch "verslaafd" raken aan de endorfines maar verminderen kan wel.

Stalgebreken ontstaan niet zo maar, het paard ontwikkeld die niets voor niets..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:27

Ik ben zelf ook in het bezit van een sloper en herriemaker..
Jammer genoeg is deze heer al op leeftijd en heb ik echt geen zin meer om het af te leren.
Hij doet het al vanaf het moment dat we hem kregen van zijn fokker (beestje heeft daar zijn eerst 3 jaar alleen en op hok doorgebracht).
Eenmaal bij ons kwam hij er al snel achter dat herriemaken aandacht krijgen is, al was het maar een snauw van hou op.
Iedere avond gaat hij rustig op stal totdat meneer besluit ff feest te bouwen (vaak als er vreemde op het erf zijn of dat ik een trainingspaard heb staan of een ander paard krijg de aandacht die hij graag zou willen hebben).
24/7 buiten zie ik echt niet zitten daar meneer er een handje van heeft om ook met het hekwerk te gaan knokken of zoals gisteren ruzie te maken met zijn vliegendeken totdat hij dus compleet in de knoop zit.

Ik beken dat ik het van hem dus zonder problemen accepteer omdat het een paard is met een geschiedenis.
Zou voor de gein een foto moeten plaatsen van zijn stal deur want naast schoppen vind hij het super om dingen met zijn tanden aan te vallen.
Ook hebben wij zijn stal compleet in het rubber (geluidsdemper en hopelijk schok opvangend) maar ja das ook weer erg leuk om de tanden in te zetten en aan te gaan lopen trekken.

Maar ik had laatst mijn jonge ruin ff overdag op stal staan en die dacht het zelfde gedrag ff te vertonen, nou kan je verzekeren dat die niet meer op het idee durft te komen zo heeft hij op zijn klote gekregen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:37

chelletju schreef:
dat is dan jou probleem maar ik zet ze niet buiten. dan hun benen opentrappen tegen de bak ik ben niet gek

Jij opent zelf een topic met de vraag om raad. Mijn raad is: buiten zetten. Maar goed, ik begrijp dat dat niet in jouw straatje is....

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 14:46

quote="Dana01"]dan misschien de paddock/bak afzetten met stroom zodat hij daar niet kan slopen?[/quote]

er staat al stroom op maar ze reageert er niet op

Ik ben het er mee eens dat je de oorzaak moet aanpakken, en dus niet de symptomen.
Sinds wanneer doet ze dit? :) En wat doe je als je haar 's nachts hoort stampen?[/quote]

sinds een week ong. als ze snachts stamp dan geef ik ze of eten (als het na 5u is) of ik zet ze alleen buiten in het donker.
ik weet dat het fou is maar burenruzie is erger

Doet ze dit sinds kort en is er wat veranderd de afgelopen tijd? Iets in en om de stal? Ander ruwvoer, andere brok, ander strooisel etc. heft ze jeukplekken?[/quote]
ze doet het sindskort maar niks veranderd. alleen staan ze nu op vlas maar dat staan ze al dik een maand

stubeck schreef:
heb je al een voerbal geprobeerd?
deze help bij mijn paardjes ook heel goed net al een hooinet met hele fijne mazen goed volproppen;)
voer in kleine porties verstoppen in de stal..
als het paard maar lekker lang bezig kan zijn om zn eten te zoeken.

voerbal heb ik nog niet geprobeerd. hooinet ben ik tegen aangezien ze daar in verstrikt kunnen raken.

Zahlina schreef:
Ik ben zelf ook in het bezit van een sloper en herriemaker..
Jammer genoeg is deze heer al op leeftijd en heb ik echt geen zin meer om het af te leren.
Hij doet het al vanaf het moment dat we hem kregen van zijn fokker (beestje heeft daar zijn eerst 3 jaar alleen en op hok doorgebracht).
Eenmaal bij ons kwam hij er al snel achter dat herriemaken aandacht krijgen is, al was het maar een snauw van hou op.
Iedere avond gaat hij rustig op stal totdat meneer besluit ff feest te bouwen (vaak als er vreemde op het erf zijn of dat ik een trainingspaard heb staan of een ander paard krijg de aandacht die hij graag zou willen hebben).
24/7 buiten zie ik echt niet zitten daar meneer er een handje van heeft om ook met het hekwerk te gaan knokken of zoals gisteren ruzie te maken met zijn vliegendeken totdat hij dus compleet in de knoop zit.

Ik beken dat ik het van hem dus zonder problemen accepteer omdat het een paard is met een geschiedenis.
Zou voor de gein een foto moeten plaatsen van zijn stal deur want naast schoppen vind hij het super om dingen met zijn tanden aan te vallen.
Ook hebben wij zijn stal compleet in het rubber (geluidsdemper en hopelijk schok opvangend) maar ja das ook weer erg leuk om de tanden in te zetten en aan te gaan lopen trekken.

Maar ik had laatst mijn jonge ruin ff overdag op stal staan en die dacht het zelfde gedrag ff te vertonen, nou kan je verzekeren dat die niet meer op het idee durft te komen zo heeft hij op zijn stinkmodder gekregen.

die deur hier is ook niet meer normaal ook hier alles bekleed met rubber. ook vind ze het idd heel leuk om met haar tanden over de tussenwand te krassen onwijs irritant. ze is wel een heel apart dier maar hebben haar rechtstreeks van de fokker. de kans is klein dat er iets is gebeurd. maar verwacht het wel omdat ze al een boek van 100blz aan gebruiksaanwijzing heeft al maakt het haar ook wel weer leuk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:47

chelletju schreef:
dat is dan jou probleem maar ik zet ze niet buiten. dan hun benen opentrappen tegen de bak ik ben niet gek

WANNEER DE PAARDEN MET Z'N DRIETJES BUITEN STAAN, GAAN ZE DAN NOG STEEDS STAAN TRAPPEN DAN?

(SORRY, KRIJG MIJN LETTERTYPE EVEN NIET KLEINER???)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:57

chelletju schreef:
ze doet het sindskort maar niks veranderd. alleen staan ze nu op vlas maar dat staan ze al dik een maand

Stond ze voorheen op stro?

Misschien 's avonds naast hooi en voer ook 1 of 2 plakjes stro in de stal gooien om te zien of zichzelf dan langer kan vermaken :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 15:04

Ninx schreef:
chelletju schreef:

WANNEER DE PAARDEN MET Z'N DRIETJES BUITEN STAAN, GAAN ZE DAN NOG STEEDS STAAN TRAPPEN DAN?

jep trapt ze net zo goed....

fransje23 schreef:
chelletju schreef:

Stond ze voorheen op stro?

Misschien 's avonds naast hooi en voer ook 1 of 2 plakjes stro in de stal gooien om te zien of zichzelf dan langer kan vermaken :)

ja ze stond voorheen op stro. ik zal idd is kijken misschien dat dat het is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:11

Ninx schreef:
chelletju schreef:

Op het knopje 'Caps Lock' drukken op je toetsenbord kan nog weleens helpen :Y)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:13

Echt niet te geloven wat voor antwoorden hier gegeven worden, van kluisterriemen tot water straaltjes :r zoals eerder gezegd is dit symtoon bestrijding en snap ik niet dat mensen dit nog goed gaan praten ook :n

Je paard voldoende bewegings vrijheid geven (liefst onbepertkt )met vriendjes en wat dacht je van onbeperkt hooi dan vervelen ze zich niet meer hoor... of een paard dat expres doet :Z

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:18

Het bovenluikje dichtdoen?
Als het een deur is anders tralies van maken...

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:26

Alves schreef:
Het bovenluikje dichtdoen?
Als het een deur is anders tralies van maken...

Ja dan hangt die daar straks in met zijn benen ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:31

De tralies die ik ken zijn zo gemaakt dat er geen paardenbeen tussen kan komen... Volgens mij zijn alle paardenstallen met tralies zo gemaakt...
Ik heb zelf een hengst die zowel voor in de deuren, als naast zich op de plek van de muren tralies heeft... Hij kan zelfs met de paarden naast zich snuffelen...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:36

Alabaster ik keek net even op jou profiel en zie een foto van een stal met tralies staan... Kijk maar tussen die tralies past geen paardenhoef...

Ik zal ook genoeg hooi voor de nacht geven... Doe anders een deel in een hooizak dan heeft ze wat te vogelen...
Laatst bijgewerkt door doei op 20-09-09 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:38

Ik zou s'avonds een plak of twee stro uitstrooien in de stal, dan kan je haf dat tussen het vlas uit halen, dan is die wel even bezig en daarnaast zou ik hem toch meer hooi geven. Zoveel dat de volgende ochtend nog een klein beetje in de stal ligt, de hoeveelheid die je extra voert, kun je doen met ovejarig hooi, van 2007 of ouder, meestal heeft een boer in de regio dit wel liggen. Daar zit immers niets meer in, is puur buik vulling. Een hooizak(harry horse heeft ze volgens mij, zijn veiliger en handig op te hangen) er extra bij hangen.

Een paard slaapt beduidend minder als de mens en is daarom s'nachts nog bezig met hooi en stal slopen.

Het is verder schadelijk voor de paardebenen, mijn paard sloeg op vakantie heel zijn kroonranden kapot tegen de deur.

De dubbele wand is zeker te overwegen, zoals eerder genoemd.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:40

Ja klopt maar mijn paard slaat schopt niet. En als paarden daar tegen aan gaan schoppen is het zo krom want zo sterk is het niet met alle gevolgen vandien. Gelukkig staat mijn paard alleen met slecht weer in zijn zeer ruime stal en zowel binnen als buiten met onbeperkt hooi.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:52

Het lijkt me sterk dat het paard in de lucht gaat schoppen!!!
Maar goed...