Hengstengedrag onophoudelijk in alleenstaande stal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Hengstengedrag onophoudelijk in alleenstaande stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:05

Misschien is nu de tijd om ernaar op zoek te gaan. Ik heb zelf het probleem niet omdat mijn hengst erg sociaal opgegroeid is en hij gewoon met een ruin op het land staat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:38

Ik begrijp dat de hengst met pensioen is, dus ook niet meer dekt?

Ik zou dan toch adviseren hem ruin te maken, en liefst in het najaar/winter als de dagen kort zijn (minder hormonen) hem met ruinen te introduceren.
In ieder geval lijkt hij niet alleen te willen zijn.

Een eigen merrie klinkt leuk, maar er zijn heel wat oudere dekhengsten die zon merrie volledig zouden slopen.
Hoeft niet, maar wij hebben met een heel lieve sociale hengst meegemaakt dat in het voorjaar deze kerel een van onze merries volledig verkrachtte, terwijl deze hengst de hele winter bij merries gelopen had zonder problemen.
Wij hadden hem ook al enkele jaren iedere zomer met een merrie op de weide, maar deze hengst is rond zijn 6de helemaal volwassen geworden en werd toen toch veel krachtiger tegen de merrie.s
1 merrie is gewoon wat weinig voor een groot libido.

Succes ermee, klinkt niet fijn.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 18:13

Hoi Randal, bedankt voor de tips :D
hij is met pensioen op vlak van werken en zal nog enkel indien merrie's aangeboden worden, mogen dekken.
Hij is veel te mooi met zijn vlekken om hem te ruinen, ik hoop eerst nog wat nakomelingen te verkrijgen van hem weliswaar niet hier bij ons.
En één merrie met een hengst is ook wat om problemen vragen vind ik, ik hoor vaak genoeg dat hengsten de merrie's verkrachtten idd...
Kijk maar met Bon van Melanie die deed het ook... ;)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:04

Audrey moeilijk hoor,

Ik denk idd ook dat frustratie een rol speelt, maar zou ook niet weten hoe je op moet lossen eigenlijk.
Toch zitten hier best wel informatieve antwoorden tussen. Hoop dat je gauw een oplossing vind.
En 1 merrie bij hem zetten denk ik dat hij ook gaat najagen zoals Bonfire dat bij Belle ging doen.

En wat zei de dierenarts erover dan?

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:28

Eponastable schreef:
Hoi Randal, bedankt voor de tips :D
hij is met pensioen op vlak van werken en zal nog enkel indien merrie's aangeboden worden, mogen dekken.
Hij is veel te mooi met zijn vlekken om hem te ruinen, ik hoop eerst nog wat nakomelingen te verkrijgen van hem weliswaar niet hier bij ons.
En één merrie met een hengst is ook wat om problemen vragen vind ik, ik hoor vaak genoeg dat hengsten de merrie's verkrachtten idd...
Kijk maar met Bon van Melanie die deed het ook... ;)

Idd, hengsten moet je gewoon netjes aan de hand leren dekken. Bovendien als het je hengst uit je profiel is dan zou ik maar zuinig op em zijn. Prachtdier! Merries kunnen ook hengsten ernstig verwonden nl.

Indien je een merrie los bij de hengst wil zetten moeten dit er altijd MEERDERE zijn. Zo krijgt iedere merrie haar rust en is de groep meer natuurlijk. Maar ook dan is het geen garantie op het uitblijven van veel ellende.
Mijn advies NIET DOEN!
Laatst bijgewerkt door zoetjes op 18-08-09 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:35

Die van mij dekt ook aan de hand, merrie was drachtig gescand toen ik ze samen gezet had. dit heeft een week goed gegaan toen ging hij de merrie najagen ;)

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:37

Zoals ik zei: NIET DOEN!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:19

Geef hem nog even de kans om te wennen. De verandering is groot voor hem geweest.. Van veel paarden om hem heen na weer alleen op een weiland en stal.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:20

Ben benieuwd wat de DA gezegd heeft...
Hopelijk moet hij gewoon nog wat wennen en is hij binnenkort weer de oude!
succes

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 09:51

Jessix schreef:
Geef hem nog even de kans om te wennen. De verandering is groot voor hem geweest.. Van veel paarden om hem heen na weer alleen op een weiland en stal.

Rectificatie ;) hij is nog steeds niet alleen...

Nou ik denk toch dat het aan zijn hormonen ligt want hij staat daar altijd met zijn 5de been klaar... :+
DA over aangesproken maar door de emoties erna ben ik vergeten er verder over te praten... |o
Kieke...

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:02

Eponastable schreef:
Jessix schreef:

Rectificatie ;) hij is nog steeds niet alleen...

Nou ik denk toch dat het aan zijn hormonen ligt want hij staat daar altijd met zijn 5de been klaar... :+
DA over aangesproken maar door de emoties erna ben ik vergeten er verder over te praten... |o
Kieke...

Hoeft niet hoor. Een hengst die gefrustreerd is maakt niet uit waarom schacht bijna altijd uit. Doordat zijn "opgewonden "geestelijk toestand bepaalde stoffen in hersenen aanmaken die op hun beurt weer testosteron kunnen gaan activeren.

Er zijn dus twee opties:

Of hij is sexueel opgewonden en schacht dus uit (oorzaak). Of hij is ergens om gefrustreerd en als (gevolg) gaat hij uitschachten.
Begrijp je het een beetje?