pony laat zich met geen mogelijkheid vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:29

IngridB schreef:
Ik zou toch on de wei gaan zitten en dan wachten tot ze bij je komt. Geef haar iets lekkers als ze eenmaal bij je is en laar haar dan weer weggaan als ze dat wil. Doe dit zo een paar keer per dag tot ze op een gegeven moment toch bij je blijft. Als je haar dan toch een keer voorzichtig kunt pakken, dan meteen belonen met iets lekkers en haar 'even' uit de wei halen, weer iets lekkers geven en weer terug de wei in zetten. Doe dit een tijdje en dan zal ze misschien gaan begrijpen dat ze iets lekkers krijgt als ze eenmaal komt en dat ze toch wel terug in de wei mag.

Ik hoop voor je dat dit zal gaan werken op den duur. Anders weet ik het ook niet.

succes

Ik vind hier een goede kern inzitten. Ik kan er zelf ook echt niet tegen dat een dier zich niet wil laten vangen, maar als je in het land gaat zitten een paar keer per dag en je geeft haar telkens iets lekkers totdat ze op een gegeven moment niet meer zo snel weggaat. Dan kijk je of je haar aan mag raken op wat voor plek ook.

Houd het alleen bij aaien, zodra ze gepakt wordt zal ze weer in de verdediging schieten, probeer dit eens een week of 2 en ga alleen maar heen om iets lekkers te geven en haar te aaien. Probeer dan in de loop van de tijd haar met een borstel te borstelen. Alleen waar ze het leuk vindt. Maar pak haar vooral niet vast, werk helemaal om het vastpakken heen. Oefen met het aanraken van het halster en het hoofd, maar pak het niet vast waardoor zij het gevoel krijgt dat ze vast staat.

Dit doe je totdat ze zonder problemen bij je komt voor een poetsbeurt en wat lekkers en neem haar vervolgens rustig bij het halster en kijk hoe dit gaat. Reageert ze goed, hou dan even vast en nodig haar zelfs al uit om een paar pasjes met je mee te gaan. Dit hoeft echter de eerste keer nog niet. Dit kan later ook wel.

En bouw dit steeds verder uit, maar zorg dat wat je ook met haar doet in het begin dat het leuk is anders zal ze weer terug vallen in die vervelende gewoonte.

Ik hoop voor je dat deze manier misschien werkt. 1 ding is zeker en dat is dat je geduld met zo'n knol moet hebben! ;)

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:06

Yvet_90 schreef:
IngridB schreef:
Ik zou toch on de wei gaan zitten en dan wachten tot ze bij je komt. Geef haar iets lekkers als ze eenmaal bij je is en laar haar dan weer weggaan als ze dat wil. Doe dit zo een paar keer per dag tot ze op een gegeven moment toch bij je blijft. Als je haar dan toch een keer voorzichtig kunt pakken, dan meteen belonen met iets lekkers en haar 'even' uit de wei halen, weer iets lekkers geven en weer terug de wei in zetten. Doe dit een tijdje en dan zal ze misschien gaan begrijpen dat ze iets lekkers krijgt als ze eenmaal komt en dat ze toch wel terug in de wei mag.

Ik hoop voor je dat dit zal gaan werken op den duur. Anders weet ik het ook niet.

succes

Ik vind hier een goede kern inzitten. Ik kan er zelf ook echt niet tegen dat een dier zich niet wil laten vangen, maar als je in het land gaat zitten een paar keer per dag en je geeft haar telkens iets lekkers totdat ze op een gegeven moment niet meer zo snel weggaat. Dan kijk je of je haar aan mag raken op wat voor plek ook.

Houd het alleen bij aaien, zodra ze gepakt wordt zal ze weer in de verdediging schieten, probeer dit eens een week of 2 en ga alleen maar heen om iets lekkers te geven en haar te aaien. Probeer dan in de loop van de tijd haar met een borstel te borstelen. Alleen waar ze het leuk vindt. Maar pak haar vooral niet vast, werk helemaal om het vastpakken heen. Oefen met het aanraken van het halster en het hoofd, maar pak het niet vast waardoor zij het gevoel krijgt dat ze vast staat.

Dit doe je totdat ze zonder problemen bij je komt voor een poetsbeurt en wat lekkers en neem haar vervolgens rustig bij het halster en kijk hoe dit gaat. Reageert ze goed, hou dan even vast en nodig haar zelfs al uit om een paar pasjes met je mee te gaan. Dit hoeft echter de eerste keer nog niet. Dit kan later ook wel.

En bouw dit steeds verder uit, maar zorg dat wat je ook met haar doet in het begin dat het leuk is anders zal ze weer terug vallen in die vervelende gewoonte.

Ik hoop voor je dat deze manier misschien werkt. 1 ding is zeker en dat is dat je geduld met zo'n knol moet hebben! ;)

Heel erg bedankt voor je tips en ga er zeker mee aan de slag.

IngridB

Re: pony laat zich met geen mogelijkheid vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:52

succes ermee

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:59

Goh, lijkt mijn pony wel ...
Heb een paar pony's opgevangen, waren erg verwaarloosd, met 2 gaat het super. Maar Bernice (foto profiel) kan ik ook met geen mogelijkheid pakken. Ook al van alles geprobeerd, geduldig in de wei zitten, insluiten ... dit lukt eens een keer maar ook niet altijd, ze is watervlug. Bovendien is ze zo in paniek dat ze overal doorheen gaat.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 22:25

pony is vanavond verkocht via marktplaats we hebben haar wel maar een aantal mensen moeten vangen en dat ging niet gemakkelijk.
hoop nu dat het daar beter gaat maar daar beschikken ze over een stal dus dat scheelt heel veel.
heb wel gevraagd of ze me opde hoogte willen houden hoe het gaat.
Dus hier mag een slotje op

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:30

IngridB schreef:

succes

Ik ga zeker voor het bovenstaande, heb het zelf op deze manier opgelost met ee paard, je moet dan wel echt meerder keren per dag de wei in lopen op verschillende tijden zodat er geen patroo ontstaat en met iets lekkers. De eerste tijd de pony gewoon in de wei laten en niet vast pakken alleen, mits je denkt dat dit kan, even aanhalen. Wel heb je een lange adem nodig maar zoals altijd wint de aanhouder, succes +:)+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:35

Sinds mijn paard in een ander weiland staat krijg ik haar ook echt niet te pakken. Ze pakt ook niets aan, geen appel, geen brokjes, geen snoepje, geen broodje :D Ik moet zeggen dat ik er wel heel hard om kan lachen. Wel loop ik elke keer het weiland in en loop gewoon rustig wat rond, controleer de omheining en ik controleer op raar spul in de weide wat er niet hoort, gaten e.d.
Langzamerhand merk ik wel dat ze steeds wat nieuwsgieriger wordt en achter me aan wandelt.
Het duurt even, maar ik heb het liever zo dan dat ik haar insluit, dan gaat ze door het dolle heen.
Wat ik ook vaak doe is dat ik een boekje mee neem en ga lekker bij het weiland zitten, ze wordt vanzelf nieuwsgierig en komt dan kijken. Verder doe ik niets, ik kijk haar niet aan en ik haal haar niet aan.
Inmiddels kan ik haar wel een koekje geven, maar dat is wel met uitgestrekte hals, het gaat dus al de goede kant op :)

Succes ermee in ieder geval!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:02

heb je er wel bij vermeld toen je haar verkocht dat ze niet te beschieten is in je advertentie stond namelijk dat de pony rustig is en met veel geduld een goede rijpony dit geeft wel een verkeerd beeld met wat je hier in dit topic over de pony plaatst.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 09:21

Nelleke1 schreef:
heb je er wel bij vermeld toen je haar verkocht dat ze niet te beschieten is in je advertentie stond namelijk dat de pony rustig is en met veel geduld een goede rijpony dit geeft wel een verkeerd beeld met wat je hier in dit topic over de pony plaatst.

de pony is ook rustig als je haar eenmaal hebt was gister ook zo dan kan je der gewoon alles mee doen. Dus het klopt wel wat ik in de advertentie heb gezet. Alleen omdat ze bij ons 24/7 in land kwam had ze zoiets van ik hoef hier toch niet in stal en er staan toch geen brokjes op me te wachten waarom zou ik me dan laten pakken , Wat wel weer zo was bij de vorige eigenaar dus

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:48

maar komt de pony dan bij de volgende eigenaren wel weer op stal want als die daar 24/7 in het land komt hebben zij weer hetzelfde probleem daarom zou ik het erbij vermelden dat ze ervan weten.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 10:23

Nelleke1 schreef:
maar komt de pony dan bij de volgende eigenaren wel weer op stal want als die daar 24/7 in het land komt hebben zij weer hetzelfde probleem daarom zou ik het erbij vermelden dat ze ervan weten.

jaa die hadden daar wel een stal en had ze aangeraden om de pony eerst even op stal te zetten en desnoods in een kleine paddock
zodat ze eerst haar vertrouwen kunnen winnen en desnoods weer de ouwe draad oppakken van der, smorgens de wei in en savonds naar stal waar er brokjes te wachten staan.

maar had gister niet eens de tijd om alles uitteleggen want alles ging zo snel.Ze hadden die vorige avond nog geboden op mijn pony ik ermee akkoord.
Dus ze belde op van ja we komen de pony halen dus we zijn er over een uur en kwartier dat was om kwart voor 8 savonds.
Dus vertelde dat de pony moeilijk te vangen was en dan een stal daar een pre was en dat ze als je ze eenmaal hebt echt heel mak is.
Oja geen probleem we vangen der wel mee zei ze toen.
Maar alles ging zo snel dat ze even laten op de wei stonden en we haar hebben gevangen ik nog snel de laatste dingentjes kon uitleggen en toen gingen ze weer weg omdat het donker was.
Maar als ik het over kon doen zou ik het nooit meer zo doen zo snel , zou er liever de tijd voor hebben genomen en dat ik ook het een en ander uit kon leggen. Maar dat word dan weer een leer als ik ooit nog een pony zou verkopen.

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:12

lastig he, paard van mijn vriendin wat ik ook soms bijrij is ook niet te vangen.
Met wat voer en heeel erg veel geduld heb je hem zo na een uurtje, en dat is geen prettje als het regent.
paddock arrest gaat soms ook mis, springt gewoon over de omheining heen. als er wat belangrijks op het schema staat
word hij de dag ervoor wel gevangen en gaat hij een nachtje op stal. sinds kort is de omheining verhoogd en het weiland in
kleinere stukken opgedeeld, dit gaat toch al wat beter xp