Bang paard springt naar je toe, of op je....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 00:24

Cassidy schreef:
LadyJ schreef:
Senna;
Ik denk dus dat het dommigheid is en mijn instructeur ook.

Hoe ver je daarmee kunt gaan? Zie filmpje in mijn onderschrift. Daar is tijd en heel veel werk voor nodig, maar je komt een heel eind. Ook met dat "domme" paard van je.

En nog een tip, als je met een paard wandelt, en je komt iets engs tegen, ga dan tussen het paard en het enge ding instaan. Ze kunnen zich dan met hun grote lijf achter jou kleine lijf verschuilen.

Dom is misschien het verkeerde woord, maar lomp is het zeker...
Denk eerder dat het ook onwetendheid is.
Lijkt me juist niet dat een paard achter jou moet kruipen als ze bang is ik zorg er juist voor dat ze netjes op armlengte naast me aan het (longeer)touw staat of loopt als ik ga wandelen, zo is het me altijd geleerd want als ze achter je lopen heb je juist meer risico dat ze je omver lopen. In mijn geval van het ongeluk gebeurde het zo snel en kon ik echt niet meer reageren.

LadyJ

Re: Bang paard springt naar je toe, of op je....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 00:35

Bedankt allemaal voor het advies, ieder zijn eigen mening dus laten we het leuk houden.

Ik ga dit eens allemaal rustig doorlezen, en zeker eens googlen op grondwerk enz.

Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom...
Vind een mening van iemand altijd wel belangrijk en soms leerzaam denk ook dat we daarom onder andere ook op dit forum zijn om van elkaar te leren en meningen te respecteren ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens. toch?

Sorry dit was even off topic maar moest ik ook nog even kwijt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:51

LadyJ schreef:
Dom is misschien het verkeerde woord, maar lomp is het zeker...
Denk eerder dat het ook onwetendheid is.
Lijkt me juist niet dat een paard achter jou moet kruipen als ze bang is ik zorg er juist voor dat ze netjes op armlengte naast me aan het (longeer)touw staat of loopt als ik ga wandelen, zo is het me altijd geleerd want als ze achter je lopen heb je juist meer risico dat ze je omver lopen. In mijn geval vanhet ongeluk gebeurde het zo snel en kon ik echt niet meer reageren.

Loop jij altijd aan de linkerkant van je paard? Stel je nu eens voor dat je ergens loopt met je paard en er komt van de rechterkant iets vreemds op haar af. Als jij je paard van beide kanten leert meelopen (is ook goed voor haar, omdat een paard twee hersenhelften heeft moeten ze allebei apart getraind worden, doe je bij het rijden toch ook?) is de schrikreactie een stuk minder als je aan de rechterkant, naast het hoofd van je paard gaat lopen. Maak je breed, je hoeft er echt niet voor te gaan staan zodat ze over je heen kan, maar geef ook met behulp van lichaamstaal aan dat ze zich veilig kan voelen. Ook als ze een armlengte afstand houdt. Op de momenten dat ze wegspringt, springt ze op dat moment dan wel bij je vandaan.

Als je met je paard gaat lopen, neem dan een zweep of een carrot stick mee als verlengde van je arm, om haar op afstand te houden mochten er dingen gebeuren zoals dat ongecontroleerd op je afspringen.

"When to be, where to be, why to be". Wanneer moet je er staan, waar moet je staan en waarom ga je er staan. In een hoek van 45 graden voor het paard kan hij je niet omver lopen, of bij het grondwerk met zijn voorbeen naar je uithalen als het hem niet zint. Zie filmpje dat ik eerder heb aangegeven van de leerling van Clinton Anderson.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:42

RT-P --> OPG

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:42

RT-P --> OPG

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:51

dat komt vaker voor....ik weet niet of het met lompheid te maken heeft.
als er rechts iets gebeurt,dan springt het paard ervan weg....naar links ,waar jij dus loopt.
het enige wat je kunt doen is er flink rekening mee houden....ik kijk altijd uit,zeker met jonge paarden...als die ergens van schrikken zien ze echt mij niet meer lopen....ze zijn zo gefixeert op hetgene wat 'eng' is.

het is trouwens een heel natuurlijke reactie....weg van hetgene wat eng is...
probeer er eens voor te gaan lopen...zodat ze jou volgt,misschien voelt ze zich dan wat veiliger?

En een zweep bij je nemen,en als ze weer over je heen dreigt te walsen even een flinke vloek en tik op de boeg...

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 12:44

Het probleem is dat je niet kan zien wanneer ze schrikt, gisteren had ze het ook, kom de bocht om en komt een vriendin achter haar en ze schrikt daarvan en wilt weer omhoog springen maar dit keer was ik haar voor en heb haar op haar nummer gezet en daarna laten kijken, maar toch even consequent aangepakt dat ze me niet omver mag walsen ook niet als ze schrikt.

Het is ook niet zo dat ze schrikt van iets wat rechts van haar is, ze loopt hoe dan ook mijn kant op.
Ervoor lopen vind ik in mijn geval helemaal gevaarlijk en ga ik ook echt niet doen.

Ben sowieso altijd voorzichtig, elk paard kan schrikken, jong of oud. Maar heb gewoon nog nooit meegemaakt dat een paard je omver loopt, maar ja aldoende leert men he.
Mijn instructeur gaat haar ook een paar keer meenemen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:52

Schiet mij nu te binnen:
Heb je haar ogen al eens laten checken? Ziet ze wel goed? 8-)
Ze kan natuurlijk een oogafwijking hebben. Dat hoeft niet te betekenen dat ze totaal blind is, maar het kan bijv. ook een deel van haar lens betreffen. (dat een paard een deel van het zicht mist)
Zou je door een DA kunnen laten checken.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:57

Dit lijkt wel een beetje op een pubertje wat je aan het uitproberen is.. Sorry als meerdere mensen dit al gezegd hebben, maar heb niet alles gelezen..

Zelf zou ik haar voor elke keer dat ze dit doet een tik geven.. En als ze het blijft doen 1 keer goed rammel geven en dan doet ze het echt niet meer..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:45

ik vind dit eigenlijk vrij normaal paarden gedrag :?
Een paard dat angstig en schrikt, zal niet uitkijken waar het loopt en zal inderdaad "dom" overkomen. Dat is vrij logisch, het paard is namelijk niet bezig met nadenken, maar met vluchten.
Stap 1 is om eens heel goed te observeren wanneer je paard schrikt, welke omstandigheden (omgeving, andere paarden, jouw gedrag), spanning in bepaalde lichaamsdelen etc etc.
Stap 2 is dan om er daadwerkelijk wat aan te doen. Parelli is een goede.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:41

Senna;
Dierenarts heeft haar gekeurd en ook haar ogen nagekeken.

verder zal ik jullie adviezen eens overleggen met mijn instructeur eens kijken wat hij ervan vind

meer tips en ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:46

Ik heb een paard op mijn rug gehad toen die uit angst (en vertrouwen dus) naar mij toe sprong ipv recht naar voren...
Heb er nog last van...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:56

Tijdens het schrikken/vluchten denken paarden echt wel na hoor. Een obstakel weten ze zo te ontwijken. Er zou geen paard meer leven als ze als een blinde en domme vink wegrennen, zónder daarbij op de omgeving te letten. Wat als er van achter en van links een tijger komt aan rennen. En ze zien die van achter iets eerder, en vervolgens die van links.. Het zou behoorlijk lomp zijn als ze vervolgens alsnog naar links wegrennen, omdat het 'dom' angstig schrik gedrag is. Om het moment dat ze die van links ook zien rennen ze naar voren/rechts. Enz enz
Een hele kudde dat op zo'n manier aan de haal gaat rent ook keurig weg zónder op elkaar te botsen. Dát moet dus ook kunnen als jij daarnaast loopt. Immers fungeer jíj dan als leider en desnoods (maar niet de bedoeling) als kuddegenoot en niet als voetveeg.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:12

Wegrennen gebeurt instinctief en echt logisch nadenken is dan ondergeschikt.
Paarden in paniek gaan overal doorheen.
Vooral de voorwaartse beweging is heel instinctief, maar dat betekent niet dat ze niet een beetje links of rechts kunnen uitwijken ;)
Daarnaast duwt een paard zich instinctief ook naar het midden van de kudde. Als jij het enige kuddelid bent, is dat dus bovenop jou :D

Een goede oplossing is dus om het paard iets te laten doen, waarbij hij beter moet nadenken.