op mijn oude manege was het ook 6 jaar , ben zelf ook wat later begonnen ..
Manon93
Geplaatst: 17-08-09 11:51
bij de manege waar ik eerder heb gereden was de leeftijd minimaal 8 jaar. waar ik nu rij zijn ook kindjes van 5 al aan het rijden en nog wel jonger.
hetbommeke
Geplaatst: 20-08-09 14:51
Bij beide maneges hier is de leeftijd 8 jaar. Ik begreep zelfs dat eerder niet mogelijk is verzekeringstechnisch.... maar of dat zo is weet ik niet zeker.
Zelf heb ik een paard en daar zit (rijden kun je 't niet noemen) mijn dochter van 4,5 soms op. Tis een Tinker dus behoorlijk breed en onze kleine meid zit dus half in spagaat, maar met een hele grote Waanzinnig vindt ze het.
Ik knoop een haltertouw om de nek van mijn paard. Leg een dekje op zijn rug met dekensingel eromheen. Hoofdstel in zonder teugels en een longeerlijn aan bit. En dan heel rustig in stap rondjes lopen. Na 5 rondjes is ze er klaar mee en is de aandacht weg. Dan stoppen we. We doen het voor ons plezier en niets moet.
Als ze straks 8 is gaat ze hier op les op de manege. En mss als het kan al bij 7 jaar.
Ik reed vanaf 5/6 jaar. Volgensmij is dit bij mijn manege ook de minimumleeftijd.
Voltige96
Geplaatst: 23-08-09 19:10
bij ons op de manege is het geloof ik vanaf 5 jaar, maar dan zit je wel in of prive lessen of in een les met op zijn hoogst 3 pony's
kido123
Geplaatst: 24-08-09 09:02
ik vind een jaarof 7 want dan kunnen ze ook de letters in de bak lezen enzo
m_a_r_l_y
Geplaatst: 04-09-09 16:08
volgensmij geldt er op manege's een minimum leeftijd van 5 of 6 zou je even kunnen opzoeken op een site van een manege.
Speedy_
Geplaatst: 04-09-09 17:15
Ik ben begonnen op de manege toen ik 6 jaar oud was. Inmiddels ben ik bijna 15 en rijd al 9 jaar Minimum leeftijd is meesta; 6 jaar. Omdat dan alles in verhouding klopt, dus het hoofd met het lichaam en de armen en benen.
Puchje
Geplaatst: 04-09-09 17:17
Vanaf een jaar of 8/9 zijn de bekken uitgegroeid en kunnen de kinderen dus imo pas op paardrijden, anders kan er schade ontstaan...
vanaf 6 jaar mag je bij de manege, en bij sommige manege's als je all ervaring hebt vanaf 5 jaar maar dan wel 1 x in de 2 week.
Fixie27
Geplaatst: 05-09-09 18:34
Ik ben begonnen toen ik 5 was in de zo-geheete peuter lessen beetje stappen en draven met iemand naast je...
liza_x
Geplaatst: 05-09-09 18:46
ik was 6 bijna 7. De leeftijd bij ons op de manege om te beginnen met paardrijden is 7 jaar. Leeftijd is niet eens zo heel belangrijk. Het belangrijkste is dat een kind genoeg volgroeit is. Als je met een kind van 4 of 5 al gaat rijden is dat slecht voor de ontwikkeling van bot en weefsel en kan dat op lange termijn voor problemen in het bekkenstelsel etc. veroorzaken.
Ik was 7 toen ik begon en vind dat eigenlijk ook wel een redelijke leeftijd, maar het hangt natuurlijk van het kind zelf af.
Lian
Geplaatst: 06-09-09 19:18
Ik was 8, maar op "mijn" manege mag je op je 6e beginnen, al klopt dat soms niet helemaal want af en toe zie je van die hele kleine die amper kunnen aandrijven, maargoed. 6/7 vind ik wel een redelijke leeftijd
Gisteren nog eens gekeken op de sites van diverse maneges hier in de omgeving maar alles is vanaf 8 jaar, helaas.
Of weet iemand in de omgeving van Lelystad een manege waar ze eerder naartoe kunnen?
Het rijden op mijn paard is voor nu een prima bezigheidtherapie maar dochterlief begint toch wat te miepen over echt les. Heb gezegd dat dat mag als ze 7 is maar geloof dat dat bij ons gewoon niet gaat, arme meid
Ik was al 10 jaar geloof ik. Volgens mij was bij de manege waar ik reed 7 jaar de afspraak en die kinderen reden dan een half uurtje. Denk dat jongere kinderen buiten het lichamelijke verhaal om de aandacht niet zo lang vast kunnen houden, maar een beetje rondstappen op shetjes ofso lijkt me geen probleem...
Evike
Geplaatst: 07-09-09 23:27
Bij BLOZO mogen ze al beginnen vanaf 4 jaar (erg jong he) en bij ons in ALken vanaf 6 jaar
SonjaG
Geplaatst: 09-09-09 10:33
bij ons hebben ze voor jonge kinderen eerst een starterscursus om kennis te maken met paard en poetsen en opzadelen en rijden met ouders die meelopen. Volgens mij mag dat vanaf 5 jaar ofzo
Toen mijn dochter 4 was stapte ze regelmatig mijn paard uit, met mij er naast. Toen ze net 5 jaar was kreeg ze haar shet. Ze is nu net 6 ze rijdt al een behoorlijk proefje!! Sta er versteld van wat ze op deze leeftijd al voor elkaar krijgt met haar eigenwijze shet! Ze kunnen lezen en schrijven met elkaar!!
ShetjesFan
Geplaatst: 09-09-09 15:40
Bij ons is het vanaf 6 jaar maar zelf mocht ik van mijn moeder (die er zelf les geeft) pas op mn 8e
Pebblesther
Geplaatst: 09-09-09 15:44
Bij ons op de manege is de minimale leeftijd dacht ik 6 jaar. In Duitsland worden ze met 3 jaar al op een pony vastgeboden, erg gevaarlijk!
Bij ons op de manege is het ook 6/7 jaar. Maar mijn dochter van 5 is zo fanatiek als het gaat om pony`s. Als er maar ergens paarden zijn wil ze erop rijden, is niet bang, speelt thuis paardje met vriendinnen en met speelgoed paardjes. Ik moet voorlezen uit paardenboeken en haar grootste wens is een eigen pony en op paardrijles. Nu mocht ze van mij op les om te proberen hoe het zou gaan en heeft ze 5 privelessen gehad. Meteen na de les telde ze de nachtjes slapen voordat ze weer zou mogen en sinds vorige week zit ze in de groep. Kind is zo blij ! Dus ja.. Wat is de juiste leeftijd? Ik denk vanaf 6, maar ligt inderdaad ook aan het luisterend vermogen van een kind, het enthousiasme en de frequentie waarmee ze rijdt. Ik denk dat het niet goed is als ik een pony aan huis zou hebben, dat ze daar nu met deze leeftijd 3 x per week op rond zou hobbelen…. Ik was zelf 7 jaar toen ik begon met rijden overigens...