Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hestejente schreef:Die ezel zou toch verkocht worden? Spreek een redelijk bedrag af met die handelaar, trek daar de al gemaakte kosten (bekappen, ontwormen, hooi en wat je verder aan 'm hebt uitgegeven toen de ezel nog eigendom van de handelaar was) van af en voila. Probleem opgelost lijkt me, als jij die ezel inderdaad een thuis wil bieden.
We gaan gewoon niet meer bellen naar de eigenaar en het dier verzorgen alsof het ons dier is. Hoefjes laten kappen, laten ontwormen & op tijd inenten enzo. Voorlopig kan hij lekker hengstje blijven want ons merrietje is al drachtig van hem. Volgend jaar zien we dan weer wel 
orienta schreef:nou ik denk eigenlijk niet dat je de kosten op de eigenaar kan verhalen
hij kan namelijk zeggen dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven.
hestejente schreef:Wanneer je een half jaar voor een dier hebt gezorgd ben je juridisch gezien inderdaad eigenaar van het dier. Ik weet niet of dat in Belgie ook zo geregeld is.
laverite schreef:Heb met ouders overlegd!We gaan gewoon niet meer bellen naar de eigenaar en het dier verzorgen alsof het ons dier is. Hoefjes laten kappen, laten ontwormen & op tijd inenten enzo. Voorlopig kan hij lekker hengstje blijven want ons merrietje is al drachtig van hem. Volgend jaar zien we dan weer wel
Bedankt allemaal voor de hulp.
Lia_ schreef:hestejente schreef:Wanneer je een half jaar voor een dier hebt gezorgd ben je juridisch gezien inderdaad eigenaar van het dier. Ik weet niet of dat in Belgie ook zo geregeld is.
Dat is in NL absoluut niet zo geregeld.
Pas als de gemaakte kosten hoger zijn dan de waarde van het dier kun je via de rechtbank een procedure aanspannen om eigenaar te worden, dat wordt je NOOIT automatisch.
goeroe schreef:hestejente schreef:Aha. Dus jullie gaan 'm nu verzorgen en wanneer die handelaar 'm alsnog komt halen bedankt hij jullie voor alle goede zorgen en laadt "jullie" ezel in?
Pas nadat hij de rekening betaald heeft natuurlijk.Het zou me verbazen als TS nog iets van die man hoort.
tamary schreef:laverite schreef:Heb met ouders overlegd!We gaan gewoon niet meer bellen naar de eigenaar en het dier verzorgen alsof het ons dier is. Hoefjes laten kappen, laten ontwormen & op tijd inenten enzo. Voorlopig kan hij lekker hengstje blijven want ons merrietje is al drachtig van hem. Volgend jaar zien we dan weer wel
Bedankt allemaal voor de hulp.
Is er wel al dekgeld betaald?
Heb het vermoeden dat eigenaar ivm credietcrisis de boel lekker heeft laten schieten. Dekgeld als verkoopbedrag zien en wegwezen. Ondertussen hebben jullie er bijna 2 dieren erbij (plus bijkomende kosten) en is hij erg makkelijk van zijn verantwoordelijkheid af. Ik snap je motivatie om een dier waar je al aan gehecht bent dan maar te houden, maar ik had er zelf binnen 2 maanden al hard over gedacht om een trailer te regelen en hem daar aan het hek te knopen. Hoe moeilijk ook, hij is eigenaar en dus verantwoordelijk.
Zoek ook heel goed uit wat de wet hierover zegt, want als de economie aantrekt kan het best nog zijn dat meneer probeert om zijn ezel terug te halen. En dan moet je heel goed weten wie welke rechten heeft en of het de mogelijke ellende/risico's (pissige eigenaar) waard is.
meintje schreef:of hem opbellen (en dat opnemen) en hem vertellen dat als hij de ezel niet van jullie terein af haalt die vanaf een die en die datum als jullie eigendom beschouwd wordt. dit omdat jullie kosten voor de ezel moeten gaan maken en dat jullie dat allen doen voor je eigen dieren. als hij hier niet mee accoord gaat moet hij de ezel ophalen/ergens anders stallen. als de ezel per genoemde datum nog op jullie terein is beschouw je dat als een accoord van zijn kant.
dat is een mondelinge overeenkomst en dus bindend. en omdat je dat hebt opgenomen kan hij dit ook niet ontkennen.
weet niet of dat juridisch haalbaar is maar t is een poging waard.
friesiszwart schreef:Ik zou zeggen inladen en wegbrengen naar de eigenaar.