hoe kom ik van mn wedstrijdstress af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: hoe kom ik van mn wedstrijdstress af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:03

mooi :)

leuke punten ook :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:06

ja ben er echt blij mee. dus ik kan als tip meegeven blijven ademen

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:26

Ik had vroeger ook wel de zenuwen voor een proef. Ik verloor dan ook elk gevoel voor ritme en impuls.
Mijn benen voelden aan als of ik de zevendaagse naar Rome had gelopen, echt als lood.
Tegenwoordig weet ik hoe lang ik moet losrijden. Ik neem daar een half uur voor + een half uur van te voren er zijn zodat ik ruim tijd heb om te betalen en te gaan kijken hoe de losrijsituatie is en waar de ringen precies zijn. Ik ga het liefst alleen met mijn paard naar de wedstrijd. Wil ook liever niemand erbij hebben met opzadelen zodat ik nog lekker de tijd heb om de staart nog een keer los te maken, mijn paard rustig uit de bandages kan halen, fijn de tijd heb om ons klaar te maken en zo ontspannen naar de losrijbaan te gaan. Dit alles werkt bij mij erg ontspannend, ik ken mijn proef zodat ik niet voor verrassingen kom te staan als de lezer een keer wat laat is met lezen ook dat geeft n.l stress.
Kortom ik maak er een lekker dagje uit van voor mij en mijn paard. Zit daardoor ook elke keer in de punten en vaak ook in de prijzen, maar als ik een aardige helper mee heb, dan wil het gewoon niet meer dan heb ik ook telkens het gevoel dat die helper denkt van ; Joh schiet toch een s op gooi dat zadel erop hoofdstel in en wegwezen, snel rijden en dat paard de trailer in. Dus dan begint daar voor mij de stress al en denk ik vaak effe snel rijden. Ik voel dan toch de spanning weer komen en ook mijn paard voeld dat en wordt daar ook wel wat" kort aangebonden" door. ONZE WEDSTRIJD IS ONS DAGJE en die laat ik door niemand afpakken na een week van hard werken. :(:)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:38

Ik heb het hoe raar het ook klinkt alleen met losrijden.
Heb alleen nog onderling gestart maar ga indoor seizoen echt starten.
Maar ik heb ook een keer jankend op Ouke gezeten van de zenuwen.
Dat vond ik zo erg!!!

Hopelijk kan ik de zenuwen nu de baas.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 22:32

ik had het de hele week al heel erg. gisteravond echt gyga erg. borreltje hielp toen wel goed hoor :D.
is wel vreemd dat je het alleen bij losrijden hebt.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:37

Op zich aan de ene kant wel fijn dat ik dat niet in de proef heb.
Ze zeggen dat valeriaan ook helpt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 23:00

dat wel ja maarja zonder of met beetje gezonde stres is leuker
ik gebruik bach rescuw kwam er vandaag ook achter dat ik veel meer mocht pakken. paard krijgt er ook beetje van en ikzelf ook werkt ook wel wat

junojuno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:01

Hey Ikke20,

Heb hetzelfde probleem gehad, dacht dat het hele wedstrijdterrein mn geklungel zat te bekijken terwijl het thuis helemaal niet zo slecht nog niet ging. Omdat het bij jou thuis en bij het losrijden wel goed gaat moet je het volgende doen. Ik zeg bewust niet 'proberen te doen' : Als je naar concours gaat doe dan net alsof je gaat oefenen. Als je de ring binnenrijdt, stel je dan voor dat je op je eigen oefenterrein bent en alles om je heen moet je niet zien. Je moet je normale oefenterrein vóór je zien. Met ook de mensen die er normaal rondhangen. Het vergt wel een soort van ontspannen concentratievermogen, maar als jij net doet alsof je gewoon 'thuis' aan t rijden bent, dan zul je dus ook het gevoel daarvan meenemen. Die jury(-auto)? Die staat er gewoon niet! Als je met die geestestoestand naar concours gaat en natuurlijk lekker blijft ademen weet ik zeker dat het helemaal goed komt!!

Juul

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 23:03

ga je tip meenemen voor aanstaande zondag :D dank je wel

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:09

Wat bij mij hielp was gewoon vaker doen alsof je wedstrijd reed. Dan ging mijn instrictrice bij/in het jury hok staan en beoordeelde mijn werk zonder commetaar er doorheen te geven.

*en een enorme lachkick/meligheid ken ook helpen*

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 23:13

ja lachen en geintjes maken had ik vandaag ook wel. had eerst mega stress omdat groom/voorleester vanochtend liet weten niet mee te kunnen. maar ander meske kwam me wel voorlezen wasse wel zellie. scheeld ook
wat bij mij ook nog goed helpt is mn vader meenemen. staat vaak te kletsen enz tegen me en dan ben ik afgeleid. ook tijdens het voorlezen is het een hele bekende stem. meestal als pa meegaat gaat het ook net wat beter.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:19

Ik ben van plan die rescue te halen voor op wedstrijd,werkt dit echt?En hoeveel moet je daar dan van gebruiken?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 22:21

ik vind het wel wat werken
heb voor mn paard de spray doe ik meestal thuis voor hij op de trailer gaat 2 x sprayen in zn mond
en op wedstrijd voor ik hem eruit haal ook 2 x.
voor mezelf heb ik de snoepjes. meestal 1 a 2 als ik trailer aankoppel enz en dan op wedstrijd voor et opzadelen en vaak net voor ik eropstap ook 2