Paard onafscheidelijk van weigenoten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElsVdWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:24

Princesje schreef:
ElsVdWater schreef:
dat hebben wij ook voor gehad, (met beleren van jonge d pony)
mijn pony was direct verzot aan die d pony

ik ging mijn pony in de wei zetten 1.50 m hoog afgemaakt, ging met de d pony rijden in de piste, stond er nog geen minuut en mijn pony was al over de omheining 1.50 m gesprongen

dit probleem kan je mss aanpakken door een ketting touw te gebruiken zodat je de ketting over zn neus kan doen, gaat ie draven dan trek je eens

dit hielp bij ons heel erg goed

Ik vind dit ook niet goed. Je 'dwingt' het paard d.m.v. pijn of een vervelend gevoel. Je kunt er beter voor zorgen dat hij zonder dwang normaal mee gaat. Ik vind dit altijd maar een tijdelijke oplossing.

Mijn paard is vroeger met 2 hengstenkettingen uit de wei gesleurd naar de ponyclub omdat ze overal bang voor was. Resultaat; zonder hengstenketting blijft mevrouw bang. Ik heb haar de tijd gegeven, rust en gewoon laten kijken wanneer ze het spannend vond. En ze is nu zo goed als verkeersmak :)

het is inderdaad een tijdelijke oplossing
als hij terug goed meegaat en bij je blijft kan je weer beginnen met een gewoon touw

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:24

lientjeds schreef:
Feit is dat jij als eigenaar/ruiter de dominante van het gezelschap moet zijn. Ook in de kudde moeten de paarden "luisteren" naar hun leider. Doen ze dat niet, dan zal deze leider door middel van oog/oor/tanden zijn ongenoegen laten merken, en zo nodig een trap of beet geven.

Er is dus helemaal niets mis mee, als het paard jou gaat testen, om hem es op zijn plaats te zetten. Jij bent de leider en jij gaat naar de stal.

Met die beloningen gaat het volgens mij ook niet goedkomen. Het paard doet gewoon zijn eigen zin. Beloon hem wel als hij/zij binnen staat, maar niet eerder.

Kan je niet es iemand die wat sterker is of wat meer ervaring heeft, jouw paard uit de weide laten halen.

Ik heb ook een jaartje "problemen" gehad met mijn merrie, ze was héél onrustig als er geen paarden id buurt waren, maar met consequent & rustig gedrag kom je vaak véél verder dan met betuttelen of het tegenovergestelde, afranselen. Nu loopt ze met los touwtje van & naar de weide.

Je raakt er wel, maar ik zou toch even raad vragen aan iemand die jou kan bijstaan in dit probleem, en dan bedoel ik samen met jou dit kan oplossen en niet je allerhande adviezen geeft via internet.

Met kracht kan niemand het van m'n paardje halen.. Het is een stevig dressuurpaard van 1m68.. M'n vriend en vader konden het uiteraard beter als mij en hebben dus ook geprobeerd maar met nog minder succes. We nemen nu mee de paarden naar de stal en longeren hem even. Daarna sturen we de andere paarden weg en dan is hij rustiger..

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:47

khirshanta schreef:
Een hengstenhalster of een scherp touw doen vrijwel altijd pijn. Zeker als je een paar honderd kilo paard in bedwang wilt houden. De neus is één van de gevoelligste delen van een paard, hier kun je je paard dus ook veel pijn doen (bot en zenuweinden liggen heel dicht op elkaar waardoor het veel meer pijn doet). Dit zal je paard hoogstwaarschijnlijk nog angstiger maken. Ik heb ook een ervaring zoals Princesje: twee mannen dwingen het paard met veel geweld de wei uit, 'die moest maar eens manieren leren'. Paard was eruit, inderdaad... de keer erna stond het paard al in de achterste hoek van de wei. Paardje was ontembaar en onvangbaar. Het duurde wel drie weken voor ik hem zonder problemen de wei uit had, maar dat deed hij dan ook met oortjes naar voren, netjes schuin achter me en zonder het kleinste spoortje angst.
Moraal van het verhaal: als je nu de minst pijnlijke weg kiest, lijkt die nu misschien langer. Kies je de korte weg, dan heb je misschien een paar keer profijt ervan, maar ook grote kans dat je daarna 5 x zo lang bezig bent terug te komen naar het niveau waar je al was :)

Het klinkt voor mij ook of je paard erg onzeker is, en dat hij gewoon nog een tijd moet wennen. Stel, jij wordt verhuisd door je vriend/ouders. Dan wil je denk ik ook wel eerst even wennen voor je 'gedwongen' wordt allerlei spannende nieuwe dingen te doen.

Als standaard regel geldt inderdaad dat je je paard een week of twee zou moeten laten wennen. Dan zal hij aardig 'gesetteld' zijn en kun je van daaruit kijken of het daadwerkelijk een nieuw gedragsprobleem is of dat het gewoon een beetje verhuis-onzekerheid was.

Edit: lientje, ik ben helemaal met je eens dat hij hoort te luisteren, maar een paard is geen robot en zal een verhuizing ook wel eng kunnen vinden. Je kunt en mag er niet van uit gaan dat je paard je dan blindelings volgt, of meteen afstraffen als hij iets niet doet. Als ze het paard mee sleurt, paard zit te vervelen, schrapen, draven en je geeft dán een snoepje... welk gedrag beloon je dan? Dan lijkt het mij beter telkens net een stukje verder te gaan en als dat goed gaat, belonen en terug.

Ik wil inderdaad dat m'n paard mij volgt uit respect voor mij en niet uit angst.. Ik was alleen bang dat als ik de eerste dagen niet direct met hem bezig zou zijn dat hij helemaal niet meer zou luisteren. Ik poets hem nu dagelijks terwijl de andere paarden er met hun neus bij staan. Als tijdelijke oplossing lukt dit goed.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:48

Zeeuwtje68 schreef:
Net verhuist? Ik zou je paard maar even laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en over een weekje ofzo maar aan de gang gaan met je paardje..
Als ik mijn eigen paardjes van de ene wei naar de andere breng. Laat ik ze ook even een tijdje met rust.
En na een paar dagen komen ze vanzelf naar voren toe. ;)
Dus mijn advies is even laten staan tot die gewend is.

Ga ik zeker doen. T'is m'n eerste paard (na 8 jaar zagen en smeken..) dus om hem zo direct een week te laten staan.. Vreemd gevoel :) maar we gaan het proberen!

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:52

Elise88 schreef:
Een ervaring met een 'zachte aanpak': Groot paard stond alleen, daar kwam een paard bij als gezelschap. Fijn aan elkaar laten wennen, totdat bleek dat ze wel heel erg onafscheidelijk werden. Begonnen met rondstappen in de wei e.d. om ze toch afzonderlijk mee te laten lopen. Maar nu is het zo ver dat het grote paard niet meer te pakken is en ze dus ook zeker niet meer afzonderlijk uit de wei te halen zijn. Grote vraag: hoe nu dát weer op te lossen?
TS kan in deze alleen zelf de situatie inschatten, dat gaat vanachter een computer niet. Maar soms kan je er dus beter actief op inspelen en mee aan de slag gaan, wat echt geen idioot harde aanpak hoeft te betekenen neem ik aan, dan toekijken en hopen dat het minder erg wordt ipv extremer.
De paarden waar ik zelf op rijd vertonen overigens ook dit niet te scheiden gedrag, maar gelukkig rijden we vrijwel altijd met minstens twee tegelijk en worden ze derhalve met z'n allen opgehaald. Ik lees toch even mee voor een gouden tip.
Overigens, hoe gaat het als ze met z'n allen op stal staan en jij alleen jouw paard meeneemt naar bijvoorbeeld de bak?

Helaas is de piste naast de stallen. Hij hoort en ziet z'n vriendjes heel de tijd om het nog eens moeilijker te maken. Nu heb ik hem gelongeerd met z'n vriendjes naast hem in de stal. Lukte prima na een tijdje

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:58

Komt heus wel goed, het lijkt me ook dat hij nu een houvast zoekt na de verhuis.. en die lijkt hij bij zijn 'vrienden' :P te vinden.
Zoals je nu bezig bent ga je het verste komen met je paard geloof ik, nu maar eerst aan die vertrouwensband werken en wat licht grondwerk zoals je nu doet!!
x

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 20:15

We zijn ondertussen al iets verder met het belonings-systeem. Hij loopt al vlotjes mee naar de stal (hier laten we hem dan telkens iets langer wachten) en blijft hier al een 15sec staan. Daarna loopt hij rustig aan z'n touw terug naar de wei. Zo ver zijn we al! Hopelijk kan hij volgende week gewoon een tijdje op stal blijven staan om hem eens grondig te kuisen.

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:53

ik weet niet of dat hier al staat
Maar bij wedstrijdpaarden doen ze het zo: zet ze gewoon apart
Dezelfde wei bijvoorbeeld, maar met een touwtje ertussen zodat ze niet te hard aan elkaar kunnen kleven
Niet echt hoe ik het zou doen, maar het werkt

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:17

ramgad schreef:
Dezelfde wei bijvoorbeeld, maar met een touwtje ertussen zodat ze niet te hard aan elkaar kunnen kleven

Ik denk dat de paarden bij 'ons' (niet van mijzelf) er dwars doorheen zouden gaan :=

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:27

Ik weet dat de TS dit reeds geprobeerd heeft... Maar haar paard was zo slim om een aanloop te nemen en zijn benen te heffen. 8-)

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 11:13

ramgad schreef:

Dit heb ik gisteren inderdaad een tijdje geprobeerd. Hem appart op stal gezet tot hij kalm werd en dan rustig terug naar de groep gebracht. Vandaag ga ik hetzelfde doen en hoop ik dat hij al veel rustiger is op stal..

kaas_

Re: Paard onafscheidelijk van weigenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:10

Waar blacky eerst stond was ook een paard, die kon niet zonder blacky. Het werd zelfs zo erg dat die uitbrak. Ik denk dat jou paard ook gewoon moet wennen aan nieuwe paarden. Bij ons kwam het vanzelf weer goed en toen we blacky gingen verhuizen had hij er ook geen problemen mee :)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:18

Ik zou hem even laten wennen, maar paard moet ook leren dat hij op den duur met jou mee komt...

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:08

Tsja, ik heb ook zo'n paard die niet alleen mee wil naar stal. Ze doet precies hetzelfde als de jouwe, heel snel draaien en dan terug rennen naar de wei, niemand die haar houden kan. Noem mij een dierenbeul, maar als ik het halstertouw door haar mond doe (hoef er absoluut niet aan te trekken) loopt ze wel gewoon mee. Ook ik heb het op de aardige manier geprobeerd, kwestie van angst is het absoluut niet.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:40

ik heb mijn paard ook verhuisd sinds vrijdag,hij is ook een superbraaf paard en erg makkelijk,maar nou vind hij alles eng is erg nerveus kan niet buitenrijden hij vertoont heel ander gedrag,poept en plast veel in de stal uit angst herkennen jullie dit ook dan?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:15

hoi hoi

hier nog een met het grote probleem ;( ...

ik ben afgelopen weekend ook verhuisd met mn 2 paarden en met nog 5 andere paarden van stal ..

ze stonden niet bij elkaar in de wei op de vorige stal maar wel in de winter vaak los gestaan wat goed ging ...

1e dag werden mijn 2 merrie flink opgejaagd door 2 ruinen die ruzie liepen te maken om die merries ... helemaal stress :o

nou volgende dag was het wel over en 1 ruin had mijn 2 merries toegeigend :o

mijn 2 merries waren nooit plak paarden konden altijd zonder elkaar waren wel vriendinnen maar gewoon normaal ...

maar nu mn oudste merrie raakt helemaal in de stress als mn andere paard bij haar weg is ... ook al kan ze der zien maar ze is ff paar meter verder gaat ze helemaal flippen .. gister is ze ook losgebroken van het erf om naar der toe te rennen ;(

ik heb haar al 15 jaar en heb der nog nooit zo mee gemaakt ... 4 jaar teug is ze ook verhuisd en was er niks aan de hand normaal is ze best nuchter ...

mn andere merrie heeft er ook helemaal geen last van .. gelukkig :o

nou moet ik over 2 weken op vakantie met mn ene paard .. dus staat die ander bij de andere paarden gewoon op het land .. maar ook dan is ze helemaal gek ..

nu na 4 dagen is het nog geen haar beter geworden :o ..

moet ik hier nou mee ...

had mn wedstrijd afgelopen weekend er al voor afgezegd :o

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:00

Mijn pony heeft nier na 3 jaar nog steeds last van. Het is gewoon heel irritant hij heeft al 1 halster 1 touwtje en 1x zijn hoofdstel kapot getrokken. Nu haal ik hem als ik alleen ga en ik merk dat hij druk is mijn hengsenkettingje eronder door en anders dan laat ik hem gewoon normaal aan het halster zitten. En de laastste tijd al ik merk dat hij druk is laat ik hem 10 minuutjes door de wei draven. (meestal tot ik zie dat hij een beetje op me reageert oortje naar je toe hoofdje laag enz). dan gaat het meestal wel.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:49

Die van mij heeft het ook en die staat toch echt al jaren met dat paard. Gaat niet over en zit altijd ermee te kl0te.
Ik zorg gewoon dat ik die van mij in de buurt opzadel en dan met rijden moet ik er even doorheen rijden.

Hinniken die andere paarden als je die van jou uit de wei haalt?

laura23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:00

ik heb 2 maand geleden een 2e paard gekocht en had hetzelfde voor. ik wou na al dat slechte weer eindelijk weer eens een wandeling gaan maken met onze oudere merrie en mijn vriend zou bij de jaarling blijven zodat ze wat rustiger was. maar toen ik 5 meter buiten de wei was begon de jaarling te hinniken en onze merrie reageerde hier nogal fel op. ze wou terug naar de wei en bleef gewoon in het midden van de baan staan en ook de jaarling begon zeer onrustig heen en weer te lopen. ik wou niet opgeven want anders zou dit altijd zo zijn in de toekomst dus na veel en lang proberen ben ik uiteindelijk afgestapt en ben met haar aan de hand verder gegaan. na zo'n 300 meter ben ik weer opgestapt en zijn we verder gaan wandelen. na ongeveer 20 min deed ze weer het zelfde en wou ze omkeren, ik ben weer even afgestapt en heb haar gekalmeerd en we zijn weer doorgereden. toen we terug bij de wei kwamen waren ze natuurlijk heel blij om elkaar terug te zien ookal was ik maar even gaan wandelen om mee te beginnen. ik wou nog niet overdrijven en stilaan opbouwen. de volgende dag heb ik aan onze dierenarts gevraagd wat ik hier het beste aan kon doen. hij heeft dit zelf ook al een paar keer meegemaakt en zei dat we het best met de merrie naar huis gingen aan de hand, haar daar wat eten geven zodat ze weet dat ze toch een beloning krijgt als ze van haar vriendin even weggaat, en dan weer naar de wei gaan. zodat ze allebei weten dat ze terugkomt. de jaarling zouden we volgens hem beter vastzetten in de stal en ook belonen door middel van eten. dit een paar keer herhalen en het zou in orde moeten komen volgens hem. ik denk dat wel redelijk wat mensen dit probleem hebben dus ik hoop dat het jullie helpt ;)