Hoe krijgt dit paard weer vertrouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:51

Tja, dat oom-gebeuren maakt het wel lastiger. Maar wat heb je eraan dat hij jou vraagt om met dat paard bezig te gaan om dan vervolgens zoiets als die keuring te bedenken? Je hoeft trouwens ook niet te zeggen: "oom, zoek het maar uit", iets van "oom, ik dacht dat we hadden afgesproken dat ik dat paard zou doen, op mijn manier. Nu moet het dan op uw manier. Dat vind ik jammer. Maar ik wens u heel veel succes". En dan ook verder niet meer mee bemoeien, anders weet je oom ook wie hij volgende keer voor z'n karretje kan spannen :Y) Die draait wel bij wanneer het mis gaat met dat paard, alleen heb jij er tegen die tijd nog meer werk aan. Het is heel sneu voor het paard. Het is ook heel moeilijk. Maar als ik een afspraak met iemand heb verwacht ik ook dat beide partijen die afspraak nakomen. Ondertussen eenzijdig veranderen? Dan doe ik niet meer mee :Y)

Edit: als mijn paard bang is krijg ik hem overal behálve op een trailer. Mag jij het trailertrauma dan ook voor je oom oplossen? Het lijkt erop dat hij het wel handig vindt dat jij zo met het paard begaan bent. Dat zeg ik dus als buitenstaander he ;) En dat het paard hem verder weinig kan schelen, behalve als object (keuringsobject :+ )

Kim14

Re: Hoe krijgt dit paard weer vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 16:54

Ik snap je standpunt! Pff moet er nog wel even over nadenken..

Ben vandaag trouwens nog even in de weide geweest. De jaarling kwam er meteen aangerend, andere paard bleef eerst nog op ong. 5 meter afstand staan, maar begon later wel te kouwen en te likken. En vervolgens kwam die naar me toe. Heb haar toen een beetje brokjes gegeven, toen begon ze me helemaal te besnuffelen, en vervolgens weer te kouwen en te likken. En toen vond ze het allemaal wel goed, heb haar eventjes op der schoft gekriebeld en ben toen gegaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:56

Ah kijk, jullie maken vorderingen :D

Tja, die keuring is zaterdag al. Paard is er ook al lang en breed voor ingeschreven. Heeft je oom het daar destijds met jou over gehad? Ik beodel dus toen jullie afspraken dat jij dat paard handelbaarder zou maken? Of verwacht hij dat jij dat paard wel eens even zal temmen? Met als doel die domme keuring (ipv het paard :x )

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:00

Ik ben al een aantal weken met dit paard bezig, en heb vandaag gehoord dat het paard naar de keuring moest. Dat vind ik dus heel jammer, aangezien het nu een beetje de goede richting opgaat, en ik er waarschijnlijk na de keuring zeer veel werk aan zal hebben.

En ik heb geen idee wat zijn verwachtingen waren. Ik heb hem wel duidelijk verteld dat ik aan alles kan zien dat dit paard gewoon angstig is, en dat niet iedereen aan dit paard moet lopen trekken en vangen.
Mijn oom heeft zijn vriendin ookal verboden om wat met dat paard te doen, aangezien ze snel haar geduld verliest en dan nogal wat begint te schreeuwen en doen.
Mijn oom vind het ook heel erg vervelend wat er met dit paard aan de hand is, en hij is ook van mening dat het paard absoluut geen schuld heeft. Maar hoe die dan op het idee "keuring" komt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:02

Weet ik ook niet.... inschrijfgeld dat al betaald is? Een premie nodig om te kunnen fokken met de merrie? (Tegenargument: uit een getraumatiseerd dier kun je geen evenwichtige veulens fokken) Verkeerde inschatting van hoeveel tijd het paard nodig zou hebben?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:04

Of het paard is al een hele tijd ingeschreven. Óf (aangezien ze de vorige keuring dagkampioene was) ze is door (weet niet of dit met trekpaarden ook werkt).

En wat jij hebt gedacht, zal ook nog wel is heel goed kunnen zijn.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:05

Heb alleen de openingspost gelezen, de rest niet.
Is het niet een idee om een nekring te gebruiken i.p.v. een halster?
Iig net zolang totdat ze weer een beetje vertrouwen terug heeft.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:06

Dat kan idd, Maar dit paard wil nog proberen te vluchten als je alleen het touw om de nek hebt, en daar zal ze ook niet veel makkelijker van worden. Aangezien je daar niks aan houdt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:19

Paard dat stijf staat van de stress toont zich slecht tot niet op een keuring, of gaat in blinde paniek aan de ren. Beide hebben een heel slecht keuringsresultaat tot gevolg.

Overleg met je oom of de keuring af te zeggen is, niet komen (medische reden opgeven?) is waarschijnlijk gunstiger voor een stamboek oordeel dan nu het risisco nemen op het teniet doen van een hoop werk en een slechte(re) keuringsscore.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:08

En daarnaast is het voor de reputatie van haar oom ook niet al te best als hij met een flippend paard daar op het keuringsterrein staat.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 18:46

Ik zeg niet dat alle mensen zo zijn die op de keuring komen met een trekpaard. Maar de meesten vinden toch wel dat ze heel erg heftig moeten reageren als een paard een stapje verkeerd als het paard iets niet begrijpt..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:15

PP > OPG

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:55

Kim14 schreef:
Ik zeg niet dat alle mensen zo zijn die op de keuring komen met een trekpaard. Maar de meesten vinden toch wel dat ze heel erg heftig moeten reageren als een paard een stapje verkeerd als het paard iets niet begrijpt..

En vindt jouw oom dat ook? Want om heel eerlijk te zijn zou ik niet graag het paard van zo iemand weer handelbaar maken. Ten eerste zonde van je werk. Ten tweede knap onduidelijk voor het paard. Ik zeg niet dát jouw oom zo is ;) Ik vraag aan jou óf hij zo is.

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:02

Wat voor trekpaard is het, hoe oud (en hoe zwaar) is hij of zij nu? Dit is een moeilijke kwestie die heel veel geduld nodig heeft. Je hebt al veel goede tips gekregen, maar ik zou ook beginnen zoals je al aangaf, in het land, brokjes voeren en weglopen met een goede afsluiting. Ook het boekje lezen, aan de omheining werken en al dat soort dignen zijn heel erg belangrijk voor de gewenning. En die keuring, wat is het doel? Waarvoor is dat perse nu nodig? Ik denk dat er eerst tijd in het paard gestoken moet worden anders dan keuring. En kijk uit dat ze jou niet met negatieve dingen gaat combineren, want dan gaat het je nooit meer lukken het vertrouwen te winnen. Ik heb verschillende licht tot zwaar getraumatiseerde paarden geholpen, maar een keuring binnen enkele weken was gewoon absoluut niet mogelijk. Probeer goede te blijven overleggen met je oom en laat het kaas niet van je brood eten. Dit komt op jouw bordje, dus zorg dat het ookv erteerbaar is voor jou. Je kan ook nee zeggen, ookal krijg je daar heel veel, mits je het maar goed be-argumenteerd. Je oom zal best een redelijk mens zijn, probeer gewoon de communicatie open te houden. Succes er mee!

GroetjeS

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:08

Mijn oom is er nu wel achter dat je met dit paard met geweld werkelijk niks oplost, maar het alleen maar erger maakt. Daar hebben we wel in alle redelijkheid over kunnen praten. Mijn oom heeft niet voor niets zijn vriendin "verboden" om er mee om te gaan, aangezien ze zelf wel een beetje zo is.
Waar ik wel bang voor ben, is dat de voorbrengers het dit paard weer heel moeilijk maken, mijn oom kan haar zelf niet voorbrengen aangezien hij nogal overgewicht heeft. En zelf wil & kan ik dit niet.

Het trekpaard is drie, en is al behoorlijk vol. Zal even kijken of ik der een foto van heb, helaas. Zal vanavond een paar foto's maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:17

met geweld los je in dit geval inderdaad niets op,een trekpaard weegt al snel 800/1000 kilo.....dat kun je beter met wat geduld aanpakken.
Wat je al doet is goed hoor,beetje kriebelen enzo.
Krijgt ze hooi?
Dan kun je misschien terwijl ze eet een beetje borstelen en zo haar vertrouwen winnen.
Een halster omdoen zou ik nog mee wachten,daar is het nog te vroeg voor....dan ben je vermoedelijk weer terug bij af....

Probeer altijd goed te eindigen....als je haar borstelt of aait stop ermee voordat ze uit zich zelf wegloopt.
Ik weet niet hoe ik dit goed moet uitleggen,ik hoop dat je het begrijpt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:19

Helemaal met vreemde voorbrengers lijkt het me een bar slecht idee. Vreemd dat je oom dat niet inziet terwijl hij wel begrijpt dat het paard een rustige aanpak nodig heeft. Het lijkt me een verstandige man om zijn vriendin niet bij het paard te laten. Ook ik wil graag weten: waarom persé NU die keuring? Wie bepaalt dat (stamboek, jouw oom, iemand anders?) en waarom? Het is nu al woensdag := en er moet snel een oplossing komen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:21

Ja ik snap je!, Dit is ook een beetje hoe het nu op het moment gaat.

Het paard krijgt een touwhalster om als ze s' avonds naar binnen gaat. Ze gaat naar binnen, krijgt daar een handje brokjes, een aai, en dan mag ze weer naar buiten. Het contact word al wel stukken beter, ze komt er steeds gemakkelijker aangelopen, en vertrouwt me steeds meer. In de weide gaat haar halster af, en is nu bijna zonder problemen om te doen en weer af te krijgen. Gaat dus erg goed.

Geen idee wie dat bepaald, mijn oom word er eigenlijk chagrijnig van als ik het erover heb. Hij is wel vastberaden om het paard naar de keuring te doen :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:25

dan ben je goed bezig hoor!
wat lief van je dat je er tijd in wilt steken...arm beest!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:26

Misschien wordt je oom ook wel onder druk gezet, weten wij veel. Is het een optie om het paard aan een touwhalster te laten voorbrengen, als ze dat accepteert? En dan een rustige, ervaren voorbrenger te regelen? Kan het paard überhaupt draven aan de hand? :+

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:27

Dankjewel :o

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:29

Paard heeft wel ervaring met keuringen, maar weet natuurlijk niet hoe het paard een keuring ervaart. Ze kan wel draven aan de hand e.d. En dat is ook gewoon los te oefenen, als ze op een gegeven moment alles goed vind, dan loopt ze je achterna.
Kan inderdaad zijn dat hij onder druk gezet wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:30

Aha, het scheelt dat het paard al keuringervaring heeft. Dat speelt misschien voor je oom ook mee: paard kent het al. Het is dus vooral het halster wat het probleem is? Zou het wat zijn als het paard iets licht verdovends kreeg? Of mag dat niet bij een keuring :o

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:32

Heb eigenlijk geen idee! Ik heb wel van dat spul thuis, van die druppeltjes. Was voor mijn haflinger die zich altijd enorm zat op te stressen, maar daar zijn we via homeopatie achter gekomen wat het dan was.
Pff hoe heet dat spul, geel kartonnetje er omheem. Hmmm, Rescue Remedy (als ik het goed spel).

Geen idee of het mag..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:35

Ik noem ook maar wat hoor, heb geen ervaring met kalmerende dingen. Het lijkt erop dat je niet onder die keuring uit kan. Lijkt me dan zaak om er samen met je oom voor te zorgen dat dat zo stressvrij mogelijk verloopt.