Cap eigen keuze...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:17

Sandeman schreef:
Op de manege rijd ik altijd met cap, verplicht. Maar met mijn verzorgpony, een pittig arabiertje laat ik me cap nogal eens thuis als het warm is.
Vorige week ben ik tijdens een buitenrit op de Hoge Veluwe er echt gruwelijk hard vanaf gevallen. Moet er niet aan denken als ik toen geen cap op had gehad. Klap opgevangen met me koppie, me nek en me stuitje.
Denk voortaan wel 3 x na voor ik weer naar buiten ga zonder cap.
Alleen is de verleiding zooo groot als het warm is.. En galloperen met je haren los.....ultiieme vrijheid...heerlijk...

Dat heb ik dus ook, ik begeleid buitenritten, en dan zet ik echt geen cap op.
Ik zou dan elke dag met migraine lopen, want het wordt echt 45 graden onder zo'n cap.

Kinderen krijgen ALTIJD cap op, volwassen mogen dit zelf beslissen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:20

jokari schreef:
__Nathalie__ schreef:
Is het wel een goed gekeurde? Het lijkt zo'n ouder wetse cap met dat bandje er zo aan en strikje achter op?

nog altijd beter dan geen cap, nietwaar. :)

zal iets schelen maar veilig is het ook niet.
Als je dan toch een cap op doet neem dan een veilige!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:25

Op onze manege is het verplicht, en terecht. Maar op me verzorgpony is het toch anders. reed hem op geven moment 4 tot 5 x per week in de duinen.Dan leer je hem snel kennen,. En hij heeft zo zijn streken, maar gaaT altijd goed. tot laatst mocht ie niet onder het zadel, eigenaresse zei je kan longeren of, als je durfd zonder zadel gaan rijden . Koos voor optie 2.
Ging helemaal top, zelfs rengaloppie.... tot we bij de stal aan kwamen, er reed een grote witte vrachtwagen lanngs en hij schrok erg en boem daar lag ik. Als ik hem zonder zadel rij, wel een cappie op.
Vorig jaar in Portugal paardrijweek, bloedheet, hele week zonder cap gereden, heeeeeerlijk.

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:37

TS: Mooie foto's die duidelijk laten zien dat het dragen van een cap niet zomaar aan te raden is. Als ik jouw 'post mortem' foto's zie ben ik erg blij dat ik ook een hoofddeksel draag. En jij ook, lijkt me....

Alle verhalen over 'eigen beslissing' en 'vrijheid' ten spijt: zo'n cap moet gewoon verplicht zijn. Ik draag altijd een cap en ben een paar keer flink blij geweest met dat ding.

Het niet dragen van een cap (vooral buiten) is niet stoer maar onverantwoord: zeker als je een groep begeleidt. Je moet het goede voorbeeld geven, klaar. Waar ik rij is een cap verplicht: wil je 'm niet, kom je niet op een paard en degenen die het hardst roepen dat ze 'wel zonder kunnen, want ervaring etc.' krijgen METEEN een cap.

Als er iets gebeurt ben je als stalhouder/eigenaar altijd verantwoordelijk en reken maar dat verzekeringsmaatschappijen het feit dat je geen cap droeg zullen inboeken als nalatigheid en dat heeft gevolgen voor de schadevergoeding en afhandeling.

En met de huidige keuzemogelijkheden uit alle denkbare vormen en kleuren kan je met een argument als 'geen keuze/leuke' etc. niet meer aankomen.

Overigens: na een val of andere beschadiging van de cap: altijd een nieuwe kopen; een helm of cap biedt dan niet meer die garantie tegen letsel als ervoor, en is ook verzekeringtechnisch gezien een must.

Bijke

Re: Cap eigen keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 18:45

Het was een goedgekeurde cap, maar nog een ouder model (één van de eerste van na de nieuwe regelgeving), nu komt er alleszins iets degelijks maar met ook een lekker kleurtje ;) En vooral iets dat goed zit en goed ventileert!

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:11

Jeetje das wel schrikken! Ik rijd ook áltijd met cap..
als volwassenen zonder cap rijden denk ik wel> eigen keuze.. ze weten wel beter maar moeten het zelf maar weten, bemoei ik me niet mee..
Maar kinderen.. moeten van mij altijd me cap rijden.. ik heb hier wel eens kleine ponys staan die dan ook gereden word van kinderen van een jaar of 13.. nou.. allemaal met cap.. nooit zonder cap.. al is het nog zo warm.. of al die andere excuses die je hier op bokt vooorbij ziet komen

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:13

vind die excuses ronduit idioot, eigenlijk. :)
Mijn koppie is mij meer waard dan er goed uitzien. :=

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:42

Toen bij mij in de les op de manege (laaaaang geleden) een meisje zonder cap in de les verscheen, gaf mijn instrucrtice haar de opties OF de les uit, of een cap op zetten. "Ja, maar ik ben deze week 18 geworden!" Waarop ze van de instructrice de vraag kreeg of daarmee ook haar hoofd harder was geworden.

Eigen verantwoordelijkheid was ook toen al in de les (of bij vrijrijden op een manegepaard) bij ons niet aan de orde. En terecht, wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door MoriMann op 05-08-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:43

Oei, dan ben je blij dat je een cap op hebt gehad zeg :j! Dat had toch een stuk vervelender kunnen aflopen. Maar dat wordt in ieder geval tijd voor een mooie nieuwe cap :).

Ik vervang trouwens niet mijn cap na iedere val, dan kan ik wel bezig blijven geloof ik(helaas ontbreekt het mij aan enig talent...:+). Het maakt trouwens ook nog wel een heel verschil of je op je hoofd valt of niet. Ik vervang trouwens wel elke paar jaar mijn cap, in tegenstelling tot anderen, sterker nog, ik ben de enige die ik ken die regelmatig een nieuwe cap koopt (gemiddeld elke 2/3 jaar ofzo). Heb tegenwoordig ook maar een crosscap, leek me veiliger in mijn geval.

Maar dit bevestigt voor mij alleen maar dat die cap toch echt noodzakelijk is.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 08:08

Te warm onder een cap is tegenwoordig ook al een slecht excuus, met de luchtige caps die nu bestaan... Daarom ga ik nu ook op zoek naar een super comfortabel exemplaar, dan kan ik iedereen zeggen dat ze die van mij maar eens moeten testen als ze met dergelijke excuses afkomen!

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:03

:oo maja! gelukkig had je je cap op!

ik ben ook zo n schijterd en draag altijd een cap! ook al is het super warm en zweet ik mij te pletter, die cap gaat op. ;)

hopelijk geneest je enkel goed, maja :(:)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:11

Ik draag altijd een cap en de kinderen ook (zij ook een BP trouwens, ook op die lieve shet die toch echt mijn zoon wel eens rodeoles gegeven heeft) en ik vind mijzelf absoluut GEEN schijterd, watje of bangerik. Ik voel me juist een volwassene (ben 35 hoor) met verantwoordelijkheidsgevoel. Ik moet wel weer gezond thuiskomen van het paardrijden en voor de kids en mijn man kunnen zorgen.

Ben laatst van peerd afgekukeld (zadel ging opzij) en had mijn schouder uit de kom. Nou dan ben je al behoorlijk in de bonen met een heel gezin, huishouden, dieren en je werk. Laat staan met een gat in je kop. Ik droeg trouwens mijn cap dus en ben met de klep van de cap op de grond terecht gekomen (blauwe plek op mijn hoofd) en daardoor dus niet vol met snufferd en al zand gehapt.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:28

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat na een valpartij mijn cap kapot was. Ik durf niet eens meer zonder.
En gelukkig zijn er tegenwoordig zat caps te koop die licht en luchtig zijn. Je hoeft echt niet meer een bezweet hoofd te hebben na het rijden.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:39

Maja!!! Amai, wat een tok tegen je appel :(:)

Ik vind het heel fijn dat je hier een topic over opent +:)+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:42

Ik rijd altijd zonder.

Je hebt idd veel geluk gehad door die cap op te doen! :j

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 12:46

Ik moest wel een topic openen, want was er zelf zo van geschrokken toen ik die halve tok naast mij zag liggen toen ik daar in het veld lag... Ik hoopte stiekem dat het ogen zou openen en mensen zou bevestigen die zelf overtuigd zijn van het dragen van een cap...

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:57

Zo, je hebt een klap gehad zeg :oo

Ik rij altijd met cap, heb 1x zonder gereden, maar als je valt, ben je gewoon de sjaak..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:20

Au je hebt geluk gehad en de zelfde wijze les gehad als ik destijds(vanaf een paniekerend paard in galop tegen een muur aan geknald en er dankzij mijn tok/cap enkel een hersenschudding aan over gehouden en een flinke deuk in mijn vertrouwen)! Want ben je dan blij dat je die stomme gewoonte hebt, nietwaar?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:25

Geen stomme gewoonte, een slimme!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:48

Citaat:
Te warm onder een cap is tegenwoordig ook al een slecht excuus, met de luchtige caps die nu bestaan... Daarom ga ik nu ook op zoek naar een super comfortabel exemplaar, dan kan ik iedereen zeggen dat ze die van mij maar eens moeten testen als ze met dergelijke excuses afkomen!

Nou moet ik zeggen dat mijn cap wel errug warm is hoor, het is zo'n extra superdik ding, heel goed hoor, maar bloedheet. Maar dat is nog steeds geen reden om 'm niet te dragen. Hoewel ik 'm wel eens eventjes afdoe om te luchten, anders trek ik het niet :n.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:06

rij nu ook altijd met cap. Vroeger reed ik altijd met en ben toen zonder gaan rijden omdat niemand een cap droeg (was in mn pubertijd). Toen ik mn eigen pony kreeg, ben ik ook maar met cap gaan rijden. Want ze was nogal gestoord. Tegenwoordig is ze niet meer zo gek, maar tis een gewoonte geworden.

Ken ook iemand die op het strand is gevallen. Dat natte zand is dan net beton. Cap was ook doormidden (hoewel het volgens mij geen goedgekeurde was).
Heeft wel zijn hoofd gered.

Vind wel goed dat je dit topic opent met "mooie" foto's.
En beterschap met je enkel