Puberteit bij paarden? ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kunnen paarden in de pubertijd komen?

Ja, paarden kunnen puberen
108 (94%)
Nee, pubertijd bestaat niet bij paarden
2 (1%)
Weet ik niet
4 (3%)

Totaal aantal stemmen: 114

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:35

Loes'sCorner schreef:
Mijn nu 4,4 jarige haflinger ruin is de afgelopen maanden giga in gedrag veranderd.
Zo gingen we eerst altijd samen op pad zonder problemen, nu vlieg ik er af door een schrikreactie of hij staat te snuiven en wil ergens niet langs.....achteruit en omhoog en uiteindelijk naar een klein tikje toch maar door :+
Ongelooflijk kijkerig en fris zijn.....en nee hij krijgt bijna geen krachtvoer.
Veel energie hebben en zelfs aan de hand lastig zijn en dagen van idioot gedrag zijn bij te weinig beweging meer normaal dan een uitzondering.

Ik behandel hem hierin consequent, straf hem af bij slecht gedrag en beweeg hem iets meer zodat hij niet zo gek doet.

En bij welke leeftijd hoort dat dan?

Nu vroeg ik mij af......zou het echt zo zijn, kunnen paarden puberen en worden ze om die reden tegen de draad, lastiger, frisser en noem maar op?

Wat denken jullie:

KAN EEN PAARD IN DE PUBERTIJD KOMEN?
Waaraan hebben jullie dat gemerkt en hoelang bleef het?

Ik betwijfel dit ten zeerste. Ik ben nog nooit tegengekomen dat een paard ging staken of zich anders onder het zadel ging gedragen zonder gegronde redenen. Een zadel wat niet meer lekker past, tanden waar ze opeens last van krijgen etc. Bij mijn jonge paarden was er altijd een oorzaak aan te wijzen. En kom je achter de oorzaak en kun je het verhelpen, dan is het andere gedrag ook zo afgelopen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:18

Mijn paard is ook in de puber leeftijd (4,5).

Ik merk wel verschil, maar dan vooral positief.

Ze heeft wel eens van die dagen dat ze moet uitproberen,
dat alles eng is of dat ze precies het tegenovergestelde wil als ik.
maar als ze daar door is (niet aanstellen) doet ze het juist extra goed.

Jessicauvita

Re: Puberteit bij paarden? ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:35

Mijn paard zat in haar pubertijd van haar 6e tot haar 8e ongeveer. Ze is nu 10. Sinds mijn kleine pony terug is, is ze net een moedertje geworden over haar. Ze is dan ook helemaal uit haar pubertijd.

m123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:23

ik heb een 2-jarige hengst en wat een puber is dat! happen, spelen enzovoort. je kent het wel
maar verder is het een schatje hoor(L)

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:25

ja zeker, paardne komen daar ook in terrecht

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:30

Me pony is aan ze 2de pubertyd begonne :+ of nog nooit uit ze 1ste gekomen :D kan ook nog terwijl hij echt 15 is me veulen van 6 maanden daarintegen is echt heel rustig en lief (nog wel)ondanks hij echt een hengstje is

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:22

Het bestaat zeker! Ik heb het meerdere keren gezien, maar de meest opvallende was wel op mijn oude manege. Een merrietje van 3, net pas ingereden en ach zo braaf! Die kon meteen mee in de manegelessen en dat is ook best een poosje goedgegaan, ik denk bijna een jaar. Toen op eens begon ze te puberen en ging ze er bokkend met beginners vandoor, allemaal van dat soort activiteiten (niet helemaal de bedoeling dus :D). Na een poosje wat consequenter gereden te zijn (de pony mocht alleen nog maar met de gevorderden mee) ging het een stuk beter, maar ik denk echt dat het beestje is ingereden voordat ze begon te puberen.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:27

Nou, mijn paard ook hoor! Ik kocht hem, toen was hij twee maanden onder het zadel. Zoo braaf, zette geen pas verkeerd. Toen na een half jaar kreeg hij ineens kuren, gewoon rechtdoor rennen als je wilde afwenden, kon niet eens meer van de hoefslag af. Alles laten nakijken, dierenarts, zadelmaker, fysio en tandarts, niets aan de hand. Conclusie: paard was een grote puber en daar moest ik maar even mee leven :Y) Mijn paard is begonnen met puberen op zijn 5e en nu hij 6 is, is hij er wel weer redelijk overheen moet ik zeggen :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:57

een absolute ja........... paarden hebben zeker een pubertijd :)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:31

Ik durf bijna geen nee meer te zeggen na al deze beduidende ja's, maar ik heb toch zeer sterk twijfels hierbij...
Ja paarden die lekker in hun vel zitten zijn op zijn tijd lekker fit en ondeugend, paarden die minder lekker in hun vel zitten zullen van tijd tot tijd gaan staken, paarden die geen goede leiding krijgen van hun leider zullen gaan proberen de leiding over te nemen...

Ik heb met mijn merrie voornamelijk de eerste 2 fases sterk voorbij zien komen, als jong dier was ze slap en was ze braaf, toen ze ouder en sterker werd kwam ze lekkerder in dr vel te zitten en schrok ze bij alles en bokte me er pardoes af... vorig jaar had ik ineens een stakend dier, waarbij ik er daarna achter kwam dat het zadel geheel verkeerd opgevuld was... En nu heb ik weer een heerlijk fijn energiek dier...

Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen pubertijd bestaat voor paarden, maar ik hoop hiermee alleen anderen allert te kunnen maken om niet alles op 'de pubertijd' te gooien, maar ook eens verder te kijken als je dier flink aan het staken is bijvoorbeeld...