panisch door geluid spraybussen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:55

Ik vraag me af hoe het paard van TS op een plantenspuit reageert. Als hij nog nooit ergens mee is ingesprayd en ineens een eng geluid hoort en wat raars op zijn lijf voelt (mijn paard, wat overigens niet het paard uit mijn eerdere posts is, vond de plantenspuit met antidaas maar raar. Hij vond toch wel dat hij een stapje opzij moest doen :P ) lijkt me dat een beetje te veel van het goede. Waarom niet eerst laten wennen aan het gevoel van de spray, en los daarvan aan het geluid van een spuitbus, en pas als dat allebei goed gaat met een spuitbus op je paard sprayen?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:58

hestejente schreef:
Ik vraag me af hoe het paard van TS op een plantenspuit reageert. Als hij nog nooit ergens mee is ingesprayd en ineens een eng geluid hoort en wat raars op zijn lijf voelt (mijn paard, wat overigens niet het paard uit mijn eerdere posts is, vond de plantenspuit met antidaas maar raar. Hij vond toch wel dat hij een stapje opzij moest doen :P ) lijkt me dat een beetje te veel van het goede. Waarom niet eerst laten wennen aan het gevoel van de spray, en los daarvan aan het geluid van een spuitbus, en pas als dat allebei goed gaat met een spuitbus op je paard sprayen?

Als ze inderdaad al bang worden voor het gevoel, dan is gewoon een plantenspuit ook een hele goede begin optie.
Maar ook dan niet zelf te veel moeilijk doen, maar gewoon hup sprayen.
Dan komen ze er zelf wel achter dat ze niet opgegeten worden. :D
Meeste problemen komen doordat de baasjes zelf bevestigng geven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:15

toevallig ben ik met mijn angstige 3 jarige hier mee bezig en het gaat sneller dan ik had verwacht! Gewone vliegenspray, dus niet onder druk, kende hij al wel maar was altijd wel gedraai en gedoe. Maar geen paniek, alleen lichte angst. Dus stug doorgaan en daar is hij nu aardig aan gewend. Ik ga met de meesten wat dat betreft wel mee hier, dat je vaak niet te moeilijk moet doen. Zelf aarzelen of bang zijn kan al reden genoeg zijn om zo te reageren. Vol zelfvertrouwen gewoon blijven oefenen is in de meeste gevallen erg effectief. Maar deze methode werkt niet voor elk paard, daar ben ik nu wel achter gekomen!
De gewone spuitbussen gaan nu dus wel 'prima' (nog niet ontspannen maar het lukt zonder drama)

De bus veerust was echter een heel ander verhaal... Ik eerst een keertje van hem af spuiten, voor het geluid. Nou ik heb het geweten, meneer ging direct omhoog, zo eng vond hij het. Pure paniek, waar hij heerlijk in kan blijven hangen. Dus ook stijgeren, laten vallen, noem het maar op. Hierbij heeft simpelweg doorspuiten dus ook totaal geen effect (ja negatief effect...) omdat hij zich volledig afsluit vanwege de angst. Zo te horen kan de jouwe dit dus ook? Volledig blinde paniek? Ik ken die kerel van mij zo langzamerhand wel en weet dus (ook uit ervaring...) dat in zulke gevallen stug doorgaan ook echt niet werkt. Die paniek blijft dan. Als de jouwe ook zo is, dan kan je beter andere manieren proberen, meer stapsgewijs.

Op dit moment ben ik 2 keer 10 min met hem bezig geweest (met een paar dagen ertussen) en op dit moment kan ik zelf naast hem in de lucht spuiten zonder dat hij in paniek raakt. Terwijl hij de eerste keer daardoor dus al volledig door het lint ging.
Wat bij het desensibiliseren belangrijk is, is dat je de paniek voor bent. Dus hele kleine stapjes nemen! En pas volgende stappen nemen als de vorige volledig geaccepteerd is. Het duurt even, het kost veel geduld maar het werkt echt heel effectief. Zulke dingen zijn echt aan te leren!

Ik ben begonnen door hem eerst de bus te laten onderzoeken. Lekker aan snuffelen totdat het niet meer eng is, want zo'n gele bus eet namelijk paarden... Vervolgens iemand verderop met de spuitbus laten spuiten (meter of 10 van hem af!). Eerste reactie was alweer paniek. Nog een stukje verderop dan. Na een tijdje was de paniek weg en begon de interesse te overwinnen. Daar gebruik van gemaakt en een paar passen richting de persoon met spuitbus gedaan. Laat dit wel van hem afhangen, pas dichterbij gaan als hij aangeeft dat het wel interessant is en al wat minder eng. Zo kan je steeds dichterbij komen en resultaat na 2 x 10 minuutjes met mijn angsthaas was dus al dat ik gewoon naast hem kan spuiten :D Hopelijk volgende oefensessie werkelijk resultaat dat ik hem kan sprayen!

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:17

Dat lijkt me inderdaad de paardvriendelijkste methode zwerte. Zo'n spray is niks om je druk over te maken. maar als je paard dat neit weet en je 'm gewoon insprayt, dan heb je niet eens de gelegenheid om hem dat uit te leggen.

Alles wat je met je paard doet is druk. Zo ook insprayen. En net zoals je een paard laat wennen aan de druk van een halster, zadel, hand, noem maar op, kun je 'm toch ook gewoon laten wennen aan de spray? Op een manier die bij je paard past? Bij het ene paard zal dat wat sneller gaan dan bij het andere. Gewoon maar sprayen terwijl het paard zich duidelijk niet op z'n gemak voelt lijkt me in ieder geval geen goed idee, hij leert zo hoogstens zijn angst te onderdrukken, terwijl die angst dus nog wel aanwezig is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: panisch door geluid spraybussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:27

precies hestejente! Laten wennen in het tempo van het paard. De mijne is met zulke dingen nou eenmaal een trage leerling die snel blokkeert. Op andere gebieden gaat hij dan weer erg snel!
Op deze manier kost het wat tijd en geduld, maar ik weet dat ik hiermee wel bereik dat hij de rest van zn leven niet meer bang is voor spuitbussen! En ik dus in alle rust daarmee bezig kan. Als ik het niet op zijn tempo doe, zal zn angst nooit helemaal verdwijnen en dat is tenslotte je doel!

Neemt niet weg dat mijn ervaring zelf ook is dat gewoon overdonderen, zelf rustig erbij blijven en stug doorspuiten voor veel paarden goed werkt. Ze merken dat er niks engs gebeurd en voor velen is dat genoeg om er niet meer bang voor te zijn. Maar dan moet je dus wel een paard hebben wat openstaat voor die conclusie!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:35

Inderdaad, het ligt aan het paard. En het is dan weer de taak van de eigenaar/verzorger om er achter te komen wat werkt. Een paard dat je overdondert en wat uiterlijk kalm is maar innerlijk behoorlijk onder de indruk is van het nieuwe dat er gebeurt (zoals de mijne) zal bij een volgende enge gebeurtenis alleen nog maar banger worden en als je pech hebt komt alle angst er op een gegeven moment bij iets heel onbenulligs uit. Nog even afgezien van dat je graag wil dat je paard jou genoeg vertrouwt om samen met jou dingen op te lossen. Maar goed, zo werkt dat bij mijn konijn, is bij ieder paard inderdaad weer anders.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:49

Wij hebben ook het 'probleem dat ts beschrijft'. We oefenen rustig door. Op de eerste pagina is het sprayen voor het voeren geopperd dat ga ik ook proberen.

Maar als voorlopig hulpmiddel; een deoroller!!! Je doet de vloeistof erin en rollen maar!!! Weg spuitfles!!!

Ik weet dat het beter is om het te genezen maar in deze tijd moet mijn paardje toch een beetje vlieg en daasvrij het land op kunnen. We trainen ondertussen wel gewoon door met de enge spray!

Rowan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:11

nou die van mij heeft er ook last van,ik heb hem nu 8 jaar en hij is zelf nu 19 , en kan er niet aan wennen hoor! Ik gebruik nu gewoon een spons.. en dat werkt prima.. ga mijn paardje niet de zenuwen in werken met een spraybus! Ook al is het voor zijn eigen bestwil . ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:31

Sommige paarden leer je het imo nooit. Alle andere paarden spuit ik zo in, maar 1 van mijn merries (een Lancet, zou het dat zijn) gaat volledig over de zeik. Die stopt niet met draaien en weglopen..... Moet je een paard dan breken om in te kunnen spuiten? Dat gaat mij veel te ver. Daar komt bij, dat je het betreffende paard niet breekt, dat doet ze jou. Hebben ze met opscheren wel gemerkt.... Ik spuit het gewoon op mijn handen of een doek en smeer haar in. Ze vertrouwt me dan ook volkomen, want ik kan zo met de spuitbus in de wei zonder touwtje of halster haar inkliederen. Een compromis met een paard kan ook waardevol zijn. O ja, ze is 9, we hebben haar vanaf een half jaar, veel met haar gedaan en dat is altijd een drama geweest.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:36

:D Radio knoerthard werkt ook prima. En elke keer met insprayen de radio ietsje zachter, dan went ie er langzaam aan.

Desensibiliseren op klompjes :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:33

Marion71 schreef:
Sommige paarden leer je het imo nooit. Alle andere paarden spuit ik zo in, maar 1 van mijn merries (een Lancet, zou het dat zijn) gaat volledig over de zeik. Die stopt niet met draaien en weglopen..... Moet je een paard dan breken om in te kunnen spuiten? Dat gaat mij veel te ver. Daar komt bij, dat je het betreffende paard niet breekt, dat doet ze jou. Hebben ze met opscheren wel gemerkt.... Ik spuit het gewoon op mijn handen of een doek en smeer haar in. Ze vertrouwt me dan ook volkomen, want ik kan zo met de spuitbus in de wei zonder touwtje of halster haar inkliederen. Een compromis met een paard kan ook waardevol zijn. O ja, ze is 9, we hebben haar vanaf een half jaar, veel met haar gedaan en dat is altijd een drama geweest.

Nee dan moet je een paard zeker niet 'breken'. Ik vind dat je dat sowieso nooit moet doen... Desensibiliseren is een heel ander verhaal! En als het dan op die manier prima lukt, waarom dan niet? Uiteraard zullen er altijd uitzonderingen zijn maar dat zijn er maar heeeeel weinig als je er de tijd voor neemt en je verdiept in de methodes.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:29

Precies, Zwerte. Van het betreffende paard heb ik geleerd dat een paard net als een mens een individu is. Heel veel hebben we haar kunnen leren, maar een spuitbus of een sprayfles absoluut niet. Het gaat haar niet alleen om het geluid, maar juist ook om het gevoel op haar huid. Natuurlijk ben ik het met je eens voor wat betreft het breken. Jammer genoeg gebeurt het alleen nog veel te vaak.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:04

Marion71 schreef:
Precies, Zwerte. Van het betreffende paard heb ik geleerd dat een paard net als een mens een individu is. Heel veel hebben we haar kunnen leren, maar een spuitbus of een sprayfles absoluut niet. Het gaat haar niet alleen om het geluid, maar juist ook om het gevoel op haar huid. Natuurlijk ben ik het met je eens voor wat betreft het breken. Jammer genoeg gebeurt het alleen nog veel te vaak.

Maar dan kun jij je paard ook niet afspuiten?

Een paard dat in de angst blijft daar kun je niet mee verder.
Maar die zijn er veel minder dan waar het baasje in de angst blijft :D
Het is 99 van de 100 keer de onzekerheid van het baasje, die andere ene zal het waarschijnlijk niet snel leren.

Terwijl af kunnen spuiten of in kunnen spuiten toch wel eens heel erg van belang kan zijn als er medisch eens iets is.

Jaren terug nog een voorbeeld.
Paard wat niet af te spuiten was en niet in te spuiten.
Iedereen op stal wist dat want ze maakte je af zeiden ze.
Met binnenzetten gebeurd er een ongeluk en dat paard schuift op haar zij over de beton.
Geen diepe wonden, maar wel veel vel eraf.
Helemaal vies natuurlijk.
Dus ik neem dat paard mee naar de spuitplaats en ik zie wel.
Nee leuk vond ze het niet,maar ontstoken wonden is ook niet leuk.
En hoe langer ik bezig was, hoe braver ze werd.
Ze merkte dat ik niet reageerde op haar rare reacties en merkte ook dat ze niet opgegeten werd.
Toen inspuiten met ontsmetting.
Ook daar weer eerst erg boos en angstig zijn, maar ook dat werd minder en minder.
Ik heb haar eigenlijk volkomen genegeerd als ze maf deed.
Vriendelijk tegen haar gepraat als ze normaal deed.

En zo gaat het vaker.
Haar baasje was eigenlijk helemaal niet een softie, maar blijkbaar in afspuiten wel.
En op dit moment moet je wel of je moet ze helemaal sederen door de DA.
Als dat te voorkomen is toch liever.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:06

@Vorame: ik kan mijn paard prima afspuiten. Dat gevoel is ook heel anders. Volgens mij is dat ook eigenlijk alle paarden te leren, het is net zoiets als regen. Aanvankelijk verzetten ze zich er tegen, maar als je gewoon doorgaat accepteren ze het vanzelf.
Ik kan alles met haar, behalve dus inspuiten met een spuitbus of sprayfles. Ik heb daarin veel geprobeerd, maar dat blijft een drama. Ja, tuurlijk als ik haar met een onbreekbaar halster vast knoop aan de stal, dan zou het best lukken, Dat zou ik dan ook moeten blijven doen. Dat is het mij niet waard en zo ga ik niet met mijn paarden om. En dus heb ik het geaccepteerd.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:09

Marion71 schreef:
@Vorame: ik kan mijn paard prima afspuiten. Dat gevoel is ook heel anders. Volgens mij is dat ook eigenlijk alle paarden te leren, het is net zoiets als regen. Aanvankelijk verzetten ze zich er tegen, maar als je gewoon doorgaat accepteren ze het vanzelf.
Ik kan alles met haar, behalve dus inspuiten met een spuitbus of sprayfles. Ik heb daarin veel geprobeerd, maar dat blijft een drama. Ja, tuurlijk als ik haar met een onbreekbaar halster vast knoop aan de stal, dan zou het best lukken, Dat zou ik dan ook moeten blijven doen. Dat is het mij niet waard en zo ga ik niet met mijn paarden om. En dus heb ik het geaccepteerd.

Zo zijn er ook mensen die beweren dat afspuiten niet gaat.
Waar ligt het verschil in wat wel en niet gaat?

Een onbreekbaar halster gaat mij ook te ver.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:42

Vorame ik hoef jou als paardenmens denk ik niet te vertellen dat je heel goed het verschil kunt zien tussen keer op keer oprechte angst of onervarenheid, dominantie, etc. Bij dit paard is het oprechte angst en ze flipt uit angst. Ik geloof best dat bijv. een Emiel Voest, Monty Robberts en noem alle grootheden maar op dit paard zouden kunnen leren dat inspuiten niet eng is. Maar ik ben niet zo'n grootheid en velen met mij. Daarbij komt dat ik de belangrijkheid van inspuiten niet groot genoeg vind om alles op alles te zetten om het toch te kunnen.
Het betreffende paard kon als jong dier door een echt traumatische ervaring ook nooit achter door de smid worden bekapt. Voor ging prima, maar achter was een ramp. Ze schopte zo ongelovelijk hard dat gereedschap en smid door de schuur vlogen. Alles geprobeerd, touw losjes om been en waterslang (beide om te wennen aan aanraking),praam, sedalin, noem maar op. Het veranderde niks. De smid hield ook van z'n leven en ik gaf hem groot gelijk. Er restte mij niks anders dan haar op een paardenkliniek versuft met Domosedan én methadon te laten bekappen (doe je niet voor de lol, duur grapje). Volgens de da kon ze niet zwaarder worden versuft, dan wordt het narcose. En zelfs dan verzette ze zich nog. Het verschil tussen oprechte angst en onervarenheid/dwarsheid, volgens da en hoefsmid. Elke keer een beetje minder versuft met als uiteindelijk resultaat dat ze nu gewoon door een geduldige smid kan worden gedaan, zowel bekappen als beslaan. Om nou zo ver te gaan om in te kunnen sprayen? Haar angst is oprecht en wellicht geldt dat ook voor het paard van ts (we dwalen een beetje af van het probleem van ts :o ). Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, toch?
Overigens ben ik het wel met je eens hoor. Het ligt vaker aan de baasjes dan aan de paarden. Door rust, zekerheid en leiding (ik ben altijd de baas) bereik je altijd je doel, alleen soms (heel soms) moet je ze bijstellen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:03

Natuurlijk zijn er uitzonderingen net als die van jou.
En misschien die van TS.
Maar ik denk dat je op een forum niet uit moet gaan van de uitzondering, maar van het algemene.
Want je ziet gewoon te vaak dat problemen niet bij het paard liggen, maar daar te graag gelegt worden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:11

Vorame en ik zijn het eens. Ik ben benieuwd naar hoe het met ts en haar paard gaat, want de laatste posts gingen tussen ons. TS heb je wat aan onze discussie en hoe gaat het bij jou?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:05

Pony van 28 die ik altijd heb verzorgd, was ook als de dood van alles wat spuit...
Ik heb heel lang dazenspray op een oude borstel gespoten en dan geborsteld, zodat ze toch wat van dat spul op had.. Al was het minder effectief.
Op den duur was ik dit zat en toen overviel ik haar een beetje. Ik ging heel veel tegen haar praten en spoot dan opeens de spray op.. Vaak ging dat goed, soms raakte ze ook in paniek maar gelukkig was ze ook wel weer zo gekalmeerd. :)

Vassilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:00

Op een sponsje/doekje sprayen is echt een geniale oplossing!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:04

Anne_GTI schreef:
:D Radio knoerthard werkt ook prima. En elke keer met insprayen de radio ietsje zachter, dan went ie er langzaam aan.

Desensibiliseren op klompjes :+

Haha ik maakt altijd een heel hard PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST geluid en dan ga ik sprayen en dan na 20 seconden pssst zeggen, kon ik gewoon verder met sprayen :)