paard bijt en schopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:22

zo'n dominant gedrag vind ik raar als hij in de kudde juist onderaan stond....zou eerder denken dat hij daar de baas en dus nu denkt dat hij dat ook is.
als het echt puur agressie is kun je volgens mij alleen proberen hem echt te breken (dan kan op vriendelijkere en minder vriendelijke manieren)en onderdanig te maken of spuitje.... maar zo gaat het niet...

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:37

ja precies dat lijkt mij dus ook.. maar het is echt zo dat ie in de wei juist onderdanig is. En als je hem tekeer ziet gaan zou je echt niet denken dat hij bang is of iets, lijkt echt agressie..

Met spuitje bedoel je toch niet in laten slapen? dat gaat namelijk echt niet gebeuren! ;)

Ja ik dacht ik doe hem wel ff in de bak en dan jaag ik hem wel ff op.. maar hij komt gewoon op je afrennen, ik had de longeerzweep vast maar dat maakt echty niets uit, de meeste paarden blijven dan wel uit de buurt maar deze niet.. we zijn er gewoon bang van. Ook als je gewon langs de box loopt rend ie naar de opening zeg maar, waar die z,n hoofd door kan doen, en probeert ie te bijten, en hij bijt ook gewoon echt hard

quarterH

Re: paard bijt en schopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:43

en wat doe je dan als ie bijt?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:56

Als dit paard te koop staat of je geeft hem weg hou ik me aanbevolen, ik denk namelijk dat de bekende klik tussen jouw en je paard niet bestaat. Kunt me een privebericht sturen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:57

JeroenK schreef:
ja precies dat lijkt mij dus ook.. maar het is echt zo dat ie in de wei juist onderdanig is. En als je hem tekeer ziet gaan zou je echt niet denken dat hij bang is of iets, lijkt echt agressie..

Met spuitje bedoel je toch niet in laten slapen? dat gaat namelijk echt niet gebeuren! ;)

Ja ik dacht ik doe hem wel ff in de bak en dan jaag ik hem wel ff op.. maar hij komt gewoon op je afrennen, ik had de longeerzweep vast maar dat maakt echty niets uit, de meeste paarden blijven dan wel uit de buurt maar deze niet.. we zijn er gewoon bang van. Ook als je gewon langs de box loopt rend ie naar de opening zeg maar, waar die z,n hoofd door kan doen, en probeert ie te bijten, en hij bijt ook gewoon echt hard

Ja, met opjagen en met het geweld dat jij beschrijft kom je vast een heel eind qua vertrouwen in en meewerken met de mens. Djiez. Ik denk toch stiekum dat je in de eerste drie jaar iets niet helemaal goed hebt aangepakt :=

Weet je wat, hang er gewoon een stang in :Y) Dat is toch jouw oplossing, Jeroen?

Hoefrasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:18

Probeer er eerst voor te zorgen dat het paard naar je toe wilt komen, door vertrouwen te winnen en miss iets extra aandacht te geven. Desnoods zonder enige aanraking, ga praten, pak er een stoel bij, etc.. (ook maar een voorbeeld ;) ) Als het paard geen dominantie uitstraalt in de kudde, waarom dan niet bij jou proberen als je toch een soort van angst op hem overbrengt.. Verhef je stem ook niet te veel, rustig tegen hem praten en met een lieve stem.
Ps. liefde gaat zeker bij paarden door de maag :+ ik zeg natuurlijk niet dat je voor alles en elke keer op hetzelfde moment een snoepje oid moet geven. Maar als beloning kan het wel werken en zal hij op een gegeven moment wat liever naar je toe komen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:47

Je begint met: Wij hebben een 4 jarige ruin van het land geplukt om te beleren...
En je hebt hem ook al een hoofdstel ingedaan? ;(
Een beetje jammer...

Ik zou een paard niet even van een land plukken om hem te beleren... En zeker nog geen hoofdstel in doen als je het halster niet eens om krijgt!!!
Je moet eerst de basis op een rijtje hebben met je paard, het paard moet jou leren vertrouwen en een leider in je zien... Schoppen en bijten naar je is uit den boze!!!

Mijn advies is:
- Gooi hem los met een oudere ruin, en jaag ze dan op, de ervaring brengt dat je paard deze ruin volgt die weet hoe het moet... Ik gebruik liever een koetsierszweep, niet om het paard mee te slaan!!!, maar het heeft net wat meer (hoe negatiever jij benaderd hoe negatiever het paard wordt)... Doe dit een paar weken, en gooi hem vervolgens alleen los (waarschijnlijk begrijpt hij dan wat de bedoeling is)... Leg bv een cavaletti neer, oranje pionnetjes, gooi een vuilniszak in de bak laat hem onderzoeken... Roep je paard bij je en heb geduld totdat hij komt!!! Beloon hem met wat lekkers en je stem... En na het losgooien met het paard een paar rondjes door de bak stappen... Werk dan ook aan HO en kom...
- Wanneer hij iets lelijks doet straf hem binnen 3 seconden, en dan is het ook weer klaar (niet door blijven mopperen), maar ga weer positief verder... Misschien een optie om als je met hem aan de hand loopt een hengstenketting onder de kin te bevestigen wanneer hij iets lelijks doet kan je daar een ophouding mee maken... Wees hiermee consequent en draag die ketting zelfs als je hem van het ene punt naar het andere wil verplaatsen, zo heb je altijd wat om handen...
- Ik zou het halster niet in de stal omlaten... Ga in de opening van de stal staan, roep je paard bij je, wanneer die komt geef je hem een snoepje en beloon je hem met je stem... Deur weer dicht dat is stap 1... Herhaal dit een paar keer... Volgende stap... Hij komt nu naar je toe dat hoef je niet meer te belonen met snoep gebruik hiervoor je stem, en begin met het halster om doen... Heb vooral geduld wordt niet boos... En belonen als hij het doet!!!

Het is wat moeilijker uit te leggen over de pc maar hoop dat het idee duidelijk overkomt...

Wanneer deze knopjes er opzitten dan is het tijd om te gaan longeren... Dit zou ik niet meteen met bitje doen, want als hij schrikt krijgt hij meteen een oplawaaier in ze mond... Ik doe het met kaptoom, maar iedereen heeft zijn eigen dingen...
Laten wennen aan hoofdstel, bit, aansingelen, zadel, beugels... Vind ik persoonlijk een latere zorg...

Nu maar eerst dat schoppen en bijten eruit krijgen, dat je hem met poetsen aan 2 lijnen zet vind ik veilig voor jezelf, met paniekhaak zodat hij je niet kan bijten of slaan... Ga lekker poetsen leer hem ervan genieten, zit aan zijn lijf van voor naar achter, geef hem dat vertrouwen dat het goed is...
Als het niet lukt zou ik ook een deskundige erbij halen... Of verkopen aan iemand die er meer ervaring in heeft...

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:55

[quote="Alves"]Je begint met: Wij hebben een 4 jarige ruin van het land geplukt om te beleren...
En je hebt hem ook al een hoofdstel ingedaan? ;(
Een beetje jammer...
Ik zou een paard niet even van een land plukken om hem te beleren... En zeker nog geen hoofdstel in doen als je het halster niet eens om krijgt!!!
Je moet eerst de basis op een rijtje hebben met je paard, het paard moet jou leren vertrouwen en een leider in je zien... Schoppen en bijten naar je is uit den boze!!!

Hallo Jeroen,
Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande. En meerdere reacties die ik hier lees.
Je plukt niet zomaar een 4 jarige uit de wei.
Ook ondanks jou uitspaak (wat me zeker niet aan staat) van het paard kost toch niet zo veel.
Van iemand die een handelsstal heeft snap ik het meer, maar in een ander tropic van je of het goed doet om een paard waar je vanaf wilt aan iemand te verkopen waar je geen goed gevoel bij hebt. (spreek elkaar wat tegen).
Ieder paard heeft een karakter en deze waarschijnlijk meer, en uit het op een andere manier als andere paarden.
Zeker als je zegt het paard heeft van veulen af aan bij me stal gestaan, is er daar iets zeker niet goed gegaan.
En het gedrag van je paard is zeker niet goed te praten!
Maar uiteindelijk ben ik van mening heeft iemand (een mens) iets goed verkeerd gedaan hij word niet zo gemaakt en geboren.
En neem aan dat hij naar de hoefsmid is geweest, ontwormt erz? Heb je daar nooit iets in gemerkt in die 4 jaar?
Want volgens mij zou je dan niet tot 4 jaar hebben gewacht.

En in de profiel zeg je: Wij hebben een handelstal, maar rijden ook paarden in voor andere mensen en corrigeren ook.
Daarom ging ik met andere mee of dit een grapje was?
En zeker als ik lees dat je vader de zaak eerst had of ook altijd met paarden bezig is geweest en jij ermee bent opgegroeid.
En waarom ik je stalnaam vraag? Ik ken je naam nu alleen als JeroenK (ik ken meerdere Jeroennen). Dus daar heb ik niks aan.
Aangezien ik je aanpak, zeker van wat ik lees in meerdere reacties van je afkeur. (in andere tropics)
Zal ik een evt paard wat gecorrigeerd moet worden (wat ik zeer zeker niet heb) zeker niet bij jou neer zetten.

Iedereen gaat op zijn eigen manier met paarden om, en is ieder zijn eigen recht. (25% van bokt staat vol van tropic's waar bijna iedereen van snapt dit gaat een keertje fout. En gaat het fout dan pas vragen ze om hulp)
Maar met tijd, vertrouwen en respect bereik je het meeste, wat je (naar mijn mening niet voor dit paard hebt)
En zeker iemand met een handelsstal en andere mensen ook helpt met hun paarden had ik dit niet verwacht.

Maar ga met bijna iedereen mee, (ondanks het een paard is wat niet veel waard is)
Zoek professionele hulp.
Voordat er ergere ongelukken gebeuren als alleen materiële schade. Wat dat gun ik niemand!
En je het paard uiteindelijk een enkeltje naar de slacht kunt brengen.

Groetjes Kim
ps sorry voor het hele verhaal maar moest het even kwijt. :o

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:29

Ga met je paard aan de leadrope werken, zorg dat jullie vertrouwen in elkaar krijgen en dat hij respect voor je krijgt. Paard klinkt aardig gefrustreerd en de manier waarop jullie met hem omgaan zorgt alleen maar voor herhaling en niet voor verrandering. Zet het paard veel buiten en geef hem veel positive aandacht.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:43

Overgens vind ik het een btje vreemd dat je een traingsstal hebt en de basis van het beleren over wil slaan. Er een bit ingooien en erop gaan zitten is misschien wel stap 20.
Ga een cursus natural horsemanship volgen, leer je paarden begrijpen. Ik snap heus wel dat dit paard een moeilijk karacter heeft, maar (bijna) alles heeft een reden.
Mijn paard is ook een draak en als ik hem te negatief behandel of te veel van hem vraag in 1 keer draait hij ook door.
Daarnaast je bent een vent, je laat het kaas toch niet van je brood eten! Paard ziet al aan heel jouw uitstraling dat je in je broek poept en er geen zin in hebt, dan kan je niet verwachten dat hij dat wel heeft....

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:53

Probeer inderdaad een band me je paard op te bouwen, wie weet het je wat aan de tips die hierboven zijn gegeven..

Maar dat van het land halen en dan beleren, dat gebeurt zovaak!
Wij doen dat ook.. gewoon rustig aan hoofdstel laten wennen zorgt alleen maar voor vertrouwen in elkaar. Ik ben nu zelf ook met 1tje bezig te beleren.. kende ook helemaal niks, heeft alleen maar in een schuur gestaan en een jaar op het land.. kende helemaal niets en vind alles eng. Daar ben ik nu ook al mee bezig, hoofdstel op, zadel op.. leren longeren.. aan enge dingen leren wennen.. Hoe meer je er mee bezig bent hoe sneller ze je gaan vertrouwen.. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:55

jeroen............ en ik krijg vast heel bokt over me heen.........

maar hemellief breng dat dier naar de slager............. afmaken die handel......

wat heb je eraan? helemaal niks...........

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:00

Als er verder niets met dat paard gedaan is en hij net als andere paarden "gewoon' op het land gestaan heeft en verder niet ... en er is geen enkele reden voor dat gedrag ... dan zou ik er niet echt heil in zien. Wat als je hem beleerd krijgt ... wil je hem dan verkopen? En hoe moet de advertentie er dan uitzien? Braaf paard zoekt nieuw baasje? Dat is toch niet verantwoord!

Als er geen duidelijke reden is voor het gedrag, dan zou ik er heel erg aan gaan twijfelen of dat paard niet gewoon een steekje los heeft en of dat wel verantwoord is.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:02

Tja wij pakken paarden altijd van het land als ze oud genoeg zijn en beleren ze dan. Nooit problemen mee gehad.

Alves@
Het probleem is niet dat hij niet bij me komt, het probleem is meer op de manier waarop. Hij vliegt gewoon naar je toe als ie los in de stal is, met oren in de nek. Ja.. dan ben ik met m,n snoepje nergens want die ziet ie niet eens.. Nu die vast staat kun je hem gewoon pakken en bijt ie wel maar dan kan hij tenminste niet op je af rennen en omdraaien om te bijten. Wij hebben trouwens echt wel jarenlange ervaring met paarden, maar zo een nog nooit gezien.. Zo agressief.. er is niks geks mee gebeurt in die 4 jaar. Hoefsmid, tandarts dierenarts.. t was allemaal geen probleem. Sinds dat ie weer op stal staat is het helemaal mis.. terwijl hij met dezelfde paarden staat als in het land..
Hij heeft vandaag de hele dag buiten gelopen met z,n maatjes, maar zo gauw je de waterbak wou vullen rende hij op je af.. dus snel maar weer onder de draad door gegaan.. :P

Verkopen doe ik hem niet, en slacht al helemaal niet. Geen enkel paard van mij gaat om zijn gedrag naar de slager!

Hij gaat waarschijnlijk een tijdje bij m,n pa staan, wie weet kan hij er iets mee maar hij schrok er ook wel van toen ie hem zag.. Dierenarts stelde voor hem te verdoven en dan wat te laten wennen aan wat dingen maargoed ik denk niet dat we daar wat mee opschieten, dus dat heb ik niet laten doen.

Hij loopt overigens nog steeds buiten, want niemand die hem op wil halen.. :P Straks maar een draadje spannen dat ie zelf z,n stal in kan lopen..

Kiwiko> Dat gebeurt echt niet.. dat vind ik hélemaal niks.

Hannahfroukje@ dit paard word met dit gedrag natuurlijk neit verkocht. Hij zou ook niet via een advertentie worden verkocht, eerder naar iemand die ik ken en die zijn geschiedenis weet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:03

precies hannafrouk............

wat wil je je op je hals halen............

en voor wat ik weet van Jeroen........ is het gewoonweg een capabele man genoeg.........

weg met dat paard........

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:03

Het antwoord dat je op bokt krijgt is; vertrouwen opbouwen, grondwerken, vriendjes worden, heel veel respect en de tijd nemen. Tja soms is dat soort geneuzel niet voldoende.

Ik zou enige tijd serieus streng doch rechtvaardig optreden. Hele duidelijke grenzen stellen, en geen centimeter daarover heen, want dan kan 'ie een schop voor z'n hol krijgen. Goed gedrag natuurlijk belonen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:05

maar wat wil je er dan mee :D :D :D

alternatief is ALTIJD een eind hout mee......... ALTIJD op je hoede zijn en ALTIJD voorbereid zijn op ...........

IK wil dat niet in een paard, behalve als het dier echt internationale kwaliteiten heeft..........

maar voor de huistuinenkeukenpaarden gaat dat echt niet op :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:06

misschien is Jeroen toch nog net effe niet capabel genoeg :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:08

Ik zou echt uitkijken met zo'n paard. Want als een paard dit gedrag vertoont is het meer een moordwapen dan een paard. Zo'n paard kan met 1 ruk je slokdarm openleggen.

Ik zou er echt niet mee verder gaan, sorry. Ik zeg niet dat ik het niet zielig zou vinden, maar stel dat er een kind verkeerd voor de voeten van dat paard komt en dat paard pakt zo'n kind. Daar komen gewoon echt ongelukken van als dat paard zo is als jij omschrijft.

Ik zou echt nooit een paard "zomaar" naar de slager brengen maar als het een moordmachine wordt, ja, dan wel.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:09

Ja ik zie absoluut geen reden voor zijn gedrag. Maar het moet toch ergens vandaan komen?

Hij is wel vaker van een jaar land naar stal gegaan, nou toen was er niks aan de hand. En nu ineens is het ene heel probleem. Eerst had ie dit ook helemaal niet op het land. Er konden trouwens geen mensen bij dat land komen en het werd goed in de gaten gehouden dus ik denk niet dat er op het land iets gebeurt is..

kiwiko@

Nee daar heb je wel gelijk in... Maar... er moet toch een reden voor zijn?! Ik doe niets anders met hem dan met de andere paarden, en daar mankeerd helemaal niets aan. (vind het dus een beetje kortzichtig van bokt om meteen te zeggen dat ik geen ervaring heb dan..)

Hij heeft inderdaad niet echt super kwaliteiten.. :P En hij is ruin.. als t nou een merrie met een goed papier was.. maar dat ook niet..

Ja.. t is even wachten of z,n gedrag toevallig helemaal omslaat..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:10

KiWiKo schreef:

maar hemellief breng dat dier naar de slager............. afmaken die handel......

dat zou ik pas doen als 20 man (en vrouw )er geen raad mee weet....
Kiwiko....lees je eigen onderschrift eens

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:10

als dit paard niet binnen 3 dagen ander gedrag had getoond .............. dan breng ik zo een dier zelf weg..............

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:12

gelukkig voor dit paard ben ik z,n eigenaar.. haha en nu krijg ik heel bokt over me heen..

Nee we gaan gewoon proberen wat er nog te proberen valt.. wie weet doet een jaartje land hem nog goed, als er niets anders op zit, en dat ie daarna wat bijgetrokken is.. Hoewel dit paard zal ik in elk geval nooit meer 100 % vertrouwen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:12

geerke schreef:
KiWiKo schreef:

ik leef mijn eigen onderschrift :)

maar dat neemt niet weg dat ik mijn eigen grenzen van het toelaatbare heb :)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:13

geerke schreef:
KiWiKo schreef:

Zo, dus hij meot van hier naar daar gesleept worden?? Nee nee dat lijkt me helemaal niks..