http://www.be-hippy.nl/paard/rollkur%202.pdf
Dit zo snel ff gevonden, en beide onderzoeken spreken elkaar al tegen

Morgen eens uitgebreid bestuderen, maar voor wie zich verveelt: enjoy
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Heino schreef:Dit zo snel ff gevonden, en beide onderzoeken spreken elkaar al tegen
Morgen eens uitgebreid bestuderen, maar voor wie zich verveelt: enjoy
Voor zo ver ik nu ben ( nog niet heel erg ver) spreken ze elkaar weliswaar soms tegen maar het ene onderzoek is wel een voortborduren op dat andere onderzoek, ik denk dus toch wel dat er meer bekend en onderzocht gaat ( is) worden hierover. BraveSpots schreef:Ik vind het een beetje raar dat je verwacht van 'gewone' forummensen dat ze alles min of meer wetenschappelijk kunnen onderbouwen. Forums zijn toch net gemaakt om je persoonlijke mening (respectvol) te kunnen delen, niet om elkaar te bombarderen met wetenschappelijke onderzoeken om zo je gelijk te halen.
EstherHegt schreef:Zo is het ook zeker niet bedoeld jammer dat het zo bij je over komt. Het is juist wel leuk om kennis te delen en soms is dat dan met wetenschappelijk onderzoek.
. Ik snap je punt wel hoor, dat er soms onwaarheden worden rondvertelt, en dat dat steekt als jij wél de 'echte' waarheid weet. Maar ik vrees dat je dan niet meer kan doen dan je punten uiteenzetten en hopen dat ze er wat van opsteken. Verwachten dat mensen zichzelf gaan educeren met wetenschappelijk onderzoek voor ze iets schrijven hier is denk ik een vrij onhaalbaar kwestie.
? BraveSpots schreef:Maar je topic is toch bedoelt om je te verbazen over alle (niet-wetenschappelijke) onzin dat mensen soms uitslaan.
EstherHegt schreef:Ik vraag me af hoe men dingen controleert met name als het bijv om gezondheid gaat.

BraveSpots schreef:Ik vind het een beetje raar dat je verwacht van 'gewone' forummensen dat ze alles min of meer wetenschappelijk kunnen onderbouwen. Forums zijn toch net gemaakt om je persoonlijke mening (respectvol) te kunnen delen, niet om elkaar te bombarderen met wetenschappelijke onderzoeken om zo je gelijk te halen.
Het gaat er hier om dat veel mensen een mening als een (evt zelfs "wetenschappelijk onderbouwd") feit voorstellen 

goeroe schreef:Misschien kunnen we het weer in de goede richting sturen als EstherHegt aangeeft wat ze met dit topic precies wilde bespreken?
De kernvraag was eigenlijk gewoon hoe kom je aan betrouwbare informatie, hoe controleer je de informatie of dat klopt. Daar uit voort kwam bijv wetenschappelijk onderzoek en dan komt natuurlijk ook de vraag wat is goed wetenschappelijk onderzoek? ponyzotje schreef:Het blijft daarom interessant om ook náást de wetenschappelijke kennis om te discussiëren - zolang je je mening en ervaring maar niet als een algemene waarheid voorstelt.
Cassidy schreef:Een persoonlijke mening - zoals, de paarden staan er minder apathisch bij - werd door de TS wel degelijk als niet wetenschappelijk weggewuifd. Het "meten is weten" gaat niet altijd op. En dan valt de persoonlijke conclusie dat de paarden vrolijker zijn al snel onder de noemer "ik vind".
. Ik weet niet eens meer waar het over ging, maar het was waarschijnlijk iets wat allang algemeen aanvaard is en het valt mij op dat juist dingen die zo gewoon zijn tegenwoordig maar bestreden en bediscussieerd moeten worden. Dat komt misschien door een soort doorgeschoten zorgdrang die heerst in paardenland. Het lijkt wel of mijn tegenwoordig gelijk naar een veearts rent als het rijden even niet lekker gaat en direct om een fysiotherapeut, osteopaat, zadelmaker en wichelroedeloper geroepen wordt als het even kan. In de meeste gevallen zou een goede instructeur (en secuur een aankoopkeuring laten doen) al genoeg oplossing moeten kunnen bieden, maar dan dient het probleem 'tijd' zich aan, want het duurt wel eens even een tijdje voor dat je al ruiter van je ene naar je volgende zwakke punt gereden bent. Let wel, soms is een veearts the place to be, maar vaker is het zaak om beter te gaan rijden en tijd te nemen voor alles. Om maar even een voorbeeld mee te nemen. BraveSpots schreef:EstherHegt schreef:Ik vraag me af hoe men dingen controleert met name als het bijv om gezondheid gaat.
Eerlijk gezegd denk ik gewoon niet. Als het echt belangrijk is zal men wel luisteren dierenarts, en voor de rest vrees ik gewoon dat men de waarheid aanneemt wat het meeste in omloop is. Niet alleen op forums, maar ook gewoon op stal enzo.