Dressuurzadel op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: Dressuurzadel op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:56

ik ken ook wel iemand die in het Z dressuur rijd met een springzadel.
waarom ook niet.

je kan prima dressuur rijden met een springzadel, maar niet springen op een dressuurzadel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:00

Dat zal ook vast lukken :')

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:26

moonprayer schreef:
ik ken ook wel iemand die in het Z dressuur rijd met een springzadel.
waarom ook niet.

je kan prima dressuur rijden met een springzadel, maar niet springen op een dressuurzadel

dat kan zeker wel :D :))
ik heb een stubben met een redelijk vlakke zit,nou springt best lekker hoor *D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:36

ik sprong vroeger bij de pony's nog wel wat hobbeltjes mee, met mijn dressuur wintec zadel.
maar hij hoefde maar een vreemde beweging te maken en je hebt nergens houvast en met een veelzijdigheids kentour die ik nu heb ineens wel

ik geloof zelf niet dat je echt een goed parcour rond kan springen met dressuurzadel :P
dat wil ik zien hihi :)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:19

Op het moment rij ik in de M2 met springzadel. :=
Noodoplossing omdat mijn dressuurzadel niet meer pastte en de nieuwe in bestelling is.
Maar moet kunnen hoor, afgelopen wedstrijd 204 punten en een 8 voor houding en zit. _O-

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:33

Het mooie van een dressuurzadel is dat je je benen goed lang kunt maken.
Dit hoort op een ongedwongen manier te gebeuren.
Een zadel met een dwingende zit is funest voor de paardenrug.

Zadels met wrongen van 10 cm dik zijn waardeloos voor je eigen houding omdat je eigen onafhankelijke zit naar zijn grootje gaat.

Je zou eigenlijk moeten leren rijden en zitten op een pannenkoekzadel.
Pas dan kun je zeggen ja ik kan rijden.

Mensen die een dressuurzadel hebben waar je benen vastliggen en je zit geheel opgesloten is.. die kunnen IMO niet zitten...

Maar om wer even ontopic te komen, het is hier in nl niet verplicht. Maar het word wel gewaardeerd om een dressuurzadel te gebruiken.
Bij een vzh zadel kun je je benen nooit lang genoeg maken zoals bij een dress zadel.
Dit omdat je anders met je laarzen achter de zweetbladen blijft hangen.
Bij mensen met korte benen komt dit probleem minder voor, maar voor het oog ziet het er ook vreemd uit als het been netjes ligt en daarvoor nog een hele kniewrong ligt te flapperen ;)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:36

Ook met korte benen is die korte beugellengte niet charmant hoor. En langere beugels werkt niet omdat je been op een springzadel dan niet meer aansluit bij het kniestuk.
Afbeelding

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:50

Nee zeker niet charmant, maar met korte benen kun je wel de beugels wat langer doen zonder last te krijgen van de korte zweetbladen.
ruiter op de foto hierboven kan de beugels makkelijk 2 gaten langer doen, nu zitten de knieen bijna boven de zweetbladen uit.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:48

ik zit eigelijk niet tegen mijn kniewrongen doordat ik mijn stijgbeugels op dressuurmaat heb en ik met een springzadel rij.
is waarschijnlijk geen zicht, maar het zit wel aangenamer.
Als ik kort zit heb 'k makkelijk de neiging om naar voren 'te duiken' behalve als ik spring, omdat ik dan echt naar achter moet zitten.
't zit tussen m'n 2 oren denk 'k :D

esther_lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:36

je mag zelf gewoon weten op wat voor zadel je rijd dressuur of veelzijdig
zie er zelf soms ook wel is op een springzadel

maar een dressuurzadel rijd veeeeeeeeeeel lekkerder haha

Michelle124

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:28

er is geen niveau waar het dressuurzadel verplicht is geloof ik. En vanaf de M zie ik toch wel steeds meer dressuurzadels, al zijn ze er ook al in het B en L. Zie in het B eigenlijk allebei wel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:34

Idd zoals Pharagirlke zei is het in Belgie verplicht vanaf niveau dus Z2 nl.

Verder is het hebben van een onafhankelijke zit meer dan enkel je zit. Het is eigenlijk de volledige coordinatie die bedoeld wordt vanop je paard.
Ik rijd zelf zadels met aardig wat wrong (devaucoux, wow en bates innova) toch kan ik perfect mijn zit behouden en zeggen dat ik een onafhankelijke zit heb.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:41

maakt niet zoveel uit hoor, tis maar wat je fijner / mooier of wat dan ook vind :)

ik heb in de Z1 met vzh zadel gereden, nu met ander paard met dressuurzadel in de B/L1 , maakt niets uit dus :)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:35

Artikel 144 - Harnachement
1. Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Op internationale
wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht.
Het zadel moet
voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik
van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:42

CS daar heb ik op mijn pony VZ zadel dus wel last van :') Dat het zweetblad achter mijn laars blijft hangen :') Echt irritant.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:17

Ze kunnen een dressuurzadel volgens mij niet verplichten. Ook niet in de Nationale rubrieken volgens mij, dit weet ik echter niet zeker.
Ik rijd zelf eigenlijk altijd met dressuurzadel, voor mij zit dit een stuk fijner en ik spring toch niet.
Hier in mijn omgeving zie je dat paardenruiters voornamelijk met een dressuurzadel starten en dat pony's meestal veelzijdigheidszadels hebben. Meestal rijden ponyruiters vaak nog beide disciplines en hebben volwassenen al definitief hun keus gemaakt of gewoon meerdere zadels ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:21

Als het in het regelement staat is het verplicht. :)

Reddish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 01:17

Ik vind het altijd wel fijn om dressuur met een dressuurzadel te rijden en te springen met een springzadel. Waarom? Omdat het daarvoor gemaakt is. Ik geloof dat een dressuurzadel zeker je houding verbeterd. Echter kan je gemakkelijk met een spring/vzh zadel een poosje doorrijden in de dressuur.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 01:25

Ik reed bij de pony's in het Z2 zelfs nog met een vhz zadel. Nooit commentaar erop gehad ofzo. Was een speciaal op maat gemaakt zadel voor die pony, en het zat heerlijk! Dus ik had weinig trek in een nieuw zadel aan te schaffen, er was nl niks mis met het andere.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:43

In de B bij de pony's rijden ze hoofdzakelijk op veelzijdigheidszadels (ook omdat de ruiters niet zeker weten of ze door willen in de dressuur). Dit is bij de pony's vaak tot het Z2. Het is aan jezelf of je een dressuurzadel aanschaft. Het is in ieder geval bij de pony's niet verplicht (tenzij je internationaal gaat rijden dan meen ik van wel).

En bij de paarden van het B t/m het Z2 is het niet verplicht (daarboven weet ik het niet meer :P ). Er zijn bij de paarden meerdere ruiters die kiezen voor een dressuurzadel vooral omdat ze al weten dat ze alleen dressuur willen rijden of het zijn proffesionele dressuurruiters.