Help, probleem met paardje!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Re: Help, probleem met paardje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 15:53

Update::

heb vandaag geoefend met de prof die ik heb laten komen.

Hij is gewoon hyper :) Hebben hem een half uurtje goed gelongeerd (was lang geleden voor Ax, maar hij was flink!), en heb daarna gereden. Was héél braaf, weer zoals toen ik hem net had!

Misschien ligt het ook een beetje aan het eten, hij krijgt zo van dat voorverpakte hooi, dat wat vochtig lijkt, en slobber. Maar ik zou het raar vinden, voor hij van mij was liep hij koersen mee, dus denk dat hij daar krachtiger voer kreeg.

Het gebijt heb ik nagevraagt bij de vorige eigenaar, daar is hij een tijdje geleden al mee begonnen schijnt. Dus afleren.

Heb heel de week niet moeten werken, dus veel bij Axje gezeten, veel los laten lopen in de piste. Ging niet omhoog, trapte niet naar me. Ik denk dat hij gewoon wil spelen, want telkens als ik hem van de wei of piste ga halen (ook toenn hij trapte e.d.) kwam hij altijd wel netjes naar me toe wanneer hij terug naar binnen moest. Staat dus blijkbaar gewoon een beetje hyper.

Nu ik dus weet dat hij gelongeerd kan worden zonder ongelukken, gaat hij vanaf nu altijd eerst even aan de longe, zodat hij zijn energie kwijt kan zonder dat ik er op zit.

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:00

Goed dat je er een prof bij hebt gehaald. Bij twijfel toch ook nog even een DA alles na laten kijken, kan geen kwaad..
Ik denk inderdaad dat je paard gewoon erg veel energie heeft, en gewoon nog flink opgevoed moet worden..
Rij, longeer, wandel etc. veel met hem. Ben consequent!! en zorg dat je de hulp van de prof nog een tijdje aanhoud..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 19:56

Diaan schreef:
Goed dat je er een prof bij hebt gehaald. Bij twijfel toch ook nog even een DA alles na laten kijken, kan geen kwaad..
Ik denk inderdaad dat je paard gewoon erg veel energie heeft, en gewoon nog flink opgevoed moet worden..
Rij, longeer, wandel etc. veel met hem. Ben consequent!! en zorg dat je de hulp van de prof nog een tijdje aanhoud..

Idd, hij heeft gezegt van kijk hij is eigelijk wel heel braaf.. Ik durfde niet goed alleen (hoe zou dat komen), omdat het voor hem lang geleden was. Hij kwam helemaal niet naar binnen ofzo, was echt flink, niet naar binnen gekomen ofzo. Na een half uur was ie wel dood op, maar hij heeft daarna dus niet lopen klieren bij het uitstappen :D
Dus gaan we hem volgende keer eem kwartiertje longeren, en dan nog wat rijden. Had zelfs geen sporen nodig vandaag :D

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:32

Ik zou vooral veeeel grondwerken met dit paard en dan niet alleen longeren als grondwerk. Met grondwerk bedoel ik bv de seven games van parelli. Allemaal spelletjes om leiderschap over je paard te krijgen. Verder zou ik toch ook eens naar het voer kijken als hij zoveel energie heeft.
Succes ermee!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 06:51

manueeltje82 schreef:
Ik zou vooral veeeel grondwerken met dit paard en dan niet alleen longeren als grondwerk. Met grondwerk bedoel ik bv de seven games van parelli. Allemaal spelletjes om leiderschap over je paard te krijgen. Verder zou ik toch ook eens naar het voer kijken als hij zoveel energie heeft.
Succes ermee!

Dat van dat voer, zeggen veel mensen. Maar hij komt van de baan.. Dus heeft hij normaal gezien daar toch krachtiger voer gehad? Mn priveleraar zegt dat hij gewoon lekker fris staat, als hij aan de longe heeft gelopen, is hij daarna veel kalmer, en luistert hij ook veel beter.

chareleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:49

meestal is het zo dat als paarden zo doen dat ze ergens pijn hebben;) maar ik weet het verder ook nie is wel moeilijk zeg! je kunt hem ook naar zo'n africhtingstal doen dat die hem onderhand nemen ;)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:11

chareleke schreef:
meestal is het zo dat als paarden zo doen dat ze ergens pijn hebben;) maar ik weet het verder ook nie is wel moeilijk zeg! je kunt hem ook naar zo'n africhtingstal doen dat die hem onderhand nemen ;)

Hij is duidelijk gewoon hyper :D Eens hij aan de longe heeft kunnen uitrazen, is hij zo mak als een lammetje :D

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:26

is mss een vervelend antwoord maar ik had als 1ste paard nooit zoon jong dier genomen mijn 1ste pony was 19 jarige a pony waar ik super veel op heb geleerd!

toen ik overing van een d pony naar een paard heb ik een 8 of 9 jarige merrie gekocht iets minder groen maar toch leuk om te rijden en veel op te leren!!!

ik rij nu ondertussen 15 jaar paard en heb nu sinds april een jaarling gekocht die ik onderand zelf ge opleren!

met jonge paarden moet je veel geduld hebben dat zeker en niet 100 keer maar ooit 200 keer hetzelfde doen en dan kan het nog zijn dat hij het de 201 ste keer weer niet doet ;)

wat zijn ze toch onvoorspelbaar maar oh zo lief!!

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:27

VinAx schreef:
chareleke schreef:

Hij is duidelijk gewoon hyper :D Eens hij aan de longe heeft kunnen uitrazen, is hij zo mak als een lammetje :D

idd ik longeer die 4 jarige die hier staat ALTIJD voor het rijden

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:28

dodyg schreef:
is mss een vervelend antwoord maar ik had als 1ste paard nooit zoon jong dier genomen mijn 1ste pony was 19 jarige a pony waar ik super veel op heb geleerd!

toen ik overing van een d pony naar een paard heb ik een 8 of 9 jarige merrie gekocht iets minder groen maar toch leuk om te rijden en veel op te leren!!!

ik rij nu ondertussen 15 jaar paard en heb nu sinds april een jaarling gekocht die ik onderand zelf ge opleren!

met jonge paarden moet je veel geduld hebben dat zeker en niet 100 keer maar ooit 200 keer hetzelfde doen en dan kan het nog zijn dat hij het de 201 ste keer weer niet doet ;)

Hij heeft al zo veel bijgeleerd :D Nu ja, afgeleerd eigenlijk :P
Hij trapt niet meer, gaat niet meer omhoog :D
Nu dat bijten nog xD

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:33

jaa zeker je moet veel geduld hebben met die kerels!!

heb al vaak met men handen in het haar gezeten hier o dat ie vanalles uithaald

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:34

als mijn paarden hier op stal bijten die jaarling deed da in begin ook tikje op zijn neus en nu doet ie dat nie meer

alleen in de billen van de smid maar daar heeft ze ok zoon schrik van

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:38

dodyg schreef:
als mijn paarden hier op stal bijten die jaarling deed da in begin ook tikje op zijn neus en nu doet ie dat nie meer

alleen in de billen van de smid maar daar heeft ze ok zoon schrik van

Ja heb het even nagevraagd bij zn vorige eigenaar, hij was er nog niet zo lang geleden mee begonnen :)
Nu ja, valt nog te corrigeren, hopelijk :D

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:43

jah mijne kreeg dat ook in een keer billen bijten en schoenen vond ie zo geweldig . tot ik een keer goede schoenen aanhad en hij weer een poging deed ik heb hem keer geschopt en nu bijt hij niet meer. een corrigerende tik kan geen kwaad je moet hem natuurlijk niet ko slaan :p

maar mijne is er nu vanaf en heeft er niks beter op gevonden om nu het hout van zijn staldeur onderhande te nemen hij vreet alles op

maar dat krijgen we der ook wel weer vanaf

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 10:53

dodyg schreef:
jah mijne kreeg dat ook in een keer billen bijten en schoenen vond ie zo geweldig . tot ik een keer goede schoenen aanhad en hij weer een poging deed ik heb hem keer geschopt en nu bijt hij niet meer. een corrigerende tik kan geen kwaad je moet hem natuurlijk niet ko slaan :p

maar mijne is er nu vanaf en heeft er niks beter op gevonden om nu het hout van zijn staldeur onderhande te nemen hij vreet alles op

maar dat krijgen we der ook wel weer vanaf

Mijne heeft dernet mn stiefpa nog een flinke knauw in zn zij gegeven xD
Toen kreeg ie wel een klap. Was daarna heeeeeeeeel braaf :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:05

dodyg schreef:

Van jonge pony's kun je ook super veel leren hoor.
Dit is ook weer een leerervaring voor de ts, ze heeft goed leren longeren.
Je weet de ervaring toch ook niet?
Misschien heeft ze al vaker op jonge paarden gereden. ;)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:08

XxFristixX schreef:
dodyg schreef:

Van jonge pony's kun je ook super veel leren hoor.
Dit is ook weer een leerervaring voor de ts, ze heeft goed leren longeren.
Je weet de ervaring toch ook niet?
Misschien heeft ze al vaker op jonge paarden gereden. ;)

Nu weet ik eindelijk dat je met TS mij bedoeld :D
Hmm ja, heb eens 2x op een 4jarige gereden :P En een aantal keren op een 3jarige :)
Mn ouders hebben Ax voor me gekocht, ik wist van niets, en zij wouden me een lekker fris paardje geven :) Ik heb gebrek aan zelfvertrouwen, maar zij vinden dat ik na 10jaar rijden wel wat kan :D Mn mama heeft net nog filmpjes van ons gemaakt :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:15

Ts= Topic starter ;)

Filmpjes uploaden *\o/*

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:20

XxFristixX schreef:
Ts= Topic starter ;)

Filmpjes uploaden *\o/*

Ok doe ik, ik zal je al de link even geven van zaterdag :D

http://www.youtube.com/watch?v=jfMoc0A2bZs

is wel een kort, maar er zat net een wesp achter mn vriendin aan, en toen durfde ze niet meer filmen :D Ik upload direct die van vandaag hoor :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:22

Op het filmpje gaat het wel goed toch?
Een super leuk paardje! :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:26

XxFristixX schreef:
Op het filmpje gaat het wel goed toch?
Een super leuk paardje! :)

Idd, en het was al heeeeel lang geleden voor hem dat hij nog eens gelongeerd werd :D
Hij heeft natuurlijk wel even gebokt en gegalopeerd (zo schattig, hij is een draver), en 1x langs de foute kant van de longe gelopen, maar dat deed hij vandaag dus niet :D
2x gebokt, 1 kleintje (bij aanspringen in galop) en 1x schrok hij ergens van. Hij schrikt vrij snel :D

Hij is idd heel leuk :D Als hij zijn best doet :D Maar dat doet hij tegenwoordig vrijwel altijd :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:28

Gelukkig :)
Gewoon zo door gaan, en dan heb je binnenkort een super rijpaardje :D

xSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:29

Het is inderdaad een probleem,
Of je haalt er zo'n paardenverluisteraar bij ? :o

Of je neemt zoiemand die helpt zijn vertrouwen te winnen,
en die je leert hoe je met dat bijten enzo om moet gaan.

Veeel success !

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:30

xSenna schreef:
Het is inderdaad een probleem,
Of je haalt er zo'n paardenverluisteraar bij ? :o

Of je neemt zoiemand die helpt zijn vertrouwen te winnen,
en die je leert hoe je met dat bijten enzo om moet gaan.

Veeel success !

Een paardenverluisteraar? :')

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:30

hij doet het toch super goed joh

niks om je zorgen over te make komt allemaal in orde