Koopovereenkomst veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:09

mo_van_dijk schreef:
Keuren doen de meeste DA's vanaf 2 jaar. Je kan hem wel natuurlijk even losgooien en zien hoe hij loopt, stand van de benen etc.

Hihi, ik denk dat we elkaar niet helemaal snappen :=

Jij zei dat DA's niet komen om te keuren, maar ze komen wel om te kijken naar de gezondheid. Je kan zien of een veulen mooi loopt, maar later als ze volwassen zijn is alles in die lichaampjes veranderd en dus ook de stand van de benen. ;) Iedere DA die je opbelt zal zeggen dat ze wel kunnen 'keuren' op hart, longen etc. maar niet op stand en of het veulen later mooie gangen krijgt.

Vandaar mijn reactie ;)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:23

Royen schreef:
Stand van benen kun je niet zeggen, dit is een baby die nog in de groei zit en alles kan nog veranderen! Maar een DA kan gewoon keuren op gezondheid hoor ;)

Bepaalde dingen veranderen niet in beenstanden van veulens. Toontredend of franse stand bv blijven bestaan, of het nu een veulen is of een ouder paard. En er zijn nog meerdere afwijkingen aan beenstanden, denk aan hazenhak waarmee een paard later niet eens in aanmerking komt voor een predicaat bij een stamboekkeuring.

Er hoeft niet persee een dierenarts aan te pas te komen, maar misschien een kennis die veel paarden verstand heeft. Een veulen heeft een grote aaibaarheids factor en je bent zo verkocht.
zag al dat er gesproken werd over dat het veulen de oortjes nog niet naar achter had gedaan, maar dat zijn geen kriteria om over te gaan tot koop. Je moet bedenken wat je met het veulen wil als het een paard is geworden van drie jaar oud. Als je alleen rondjes in het bos wil hobbelen stel je andere eisen dan dat je graag wil dat het een sportpaard is waarmee je wil knallen in de ring.

De opfok van veulen naar paard kost omde nabij 3.000 euro, hou daar ook rekening mee.

Maar omdat het hier gaat over een koopovereenkomst neem ik aan dat de koop al is geloten.
Een koopovereenkomst kan heel eenvoudig zijn, gegevens van beide partijen en de afspraken noteren. Allebei tekenen en in tweevoud.
Normaal is dat de fokker van het veulen aansprakelijk en verantwoordelijk is tot de dag van afleveren.
Misschien op die dag nog een onafhankelijk iemand erbij halen om te bekijken of het veulen daadwerkelijk gezond wordt afgeleverd.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:32

Nee, dat snap ik toch. daar ging het niet om. Natuurlijk zie je het als de beenstand niet goed is. maar als een goed gezond veulen nu geen duidelijk zichtbare afwijkingen vertoont kan niemand zeggen wat er later uit komt. hooguit naar de ouders kijken en hopen.

En zoals je kunt lezen in het begintopic is er nog niets besloten tot koop van het veulen, TS wilde gewoon weten wat het inhield en hoe dat werkt (ik weet niet hoe het er nu mee voorstaat?).

izzy1985

Re: Koopovereenkomst veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 07:32

Ik ga 30 juli nogmaals langs bij de eigenaar en het veulen. En karakter vind ik net zo belangrijk als de bouw/gebruik van veulen later. En dit is een chique veulen. (het gaat om een NL-trekpaard en geloof me ik ben heel kritisch geweest :D) Er is ook iemand meegegaan die er veel verstand van had. Dus dat zit wel goed.