Eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MieLo

Re: Eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:57

het ligt eraan hoe duur je stalling is inderdaad, maar je moet ook vooral aan de extra kosten denken zoals hoefsmid, wormenkuren, injecties tegen ziektes etc.

Ik heb gelukkig ouders die alles voor ons betalen, maar hebben wij iets nodig voor het paard, dan zorg ik ook dat ik wat betaal, wel zo eerlijk.

En wat superwoman zegt, als de DA komt, ben je vaak in 1x veel kwijt. en dat vergoed je verzekering helaas niet (volgens mij alleen als je je paard heel goed verzekerd)

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:01

ik betaal 160 aan stalling en dan wordt alles gedaan voer mesten noem maar op ik hoef niks te doen..
en dan heb ik nog een verzekering van 36 euro.. en ja de hoefsmid die van mij kost 25 euro.. en die komt 1x in de 6 weken.. en de workmenkuur daarmee zit ik op een 10tje 1x in de 3 a 4 maanden want hij wordt gezamelijk op stal gedaan.. en ik moet het afkloppen maar in 3 jaar tijd heb ik voor het eerst vorige week de DA erbij gehad omdat hij een wond had.. en verder ja de jaarlijkse entingen ik laat de DA aan huis komen en ik moet hier 19 voor enting en 35 voor een bezoek betalen.. dus op zich valt het mee maarja je kan het zo duur maken als dat je zelf wilt..
maar wat ik met mijn voorgangers wel eens ben.. is dat je wel een spaarrekening moet opbouwen mocht hij indd een keer met koliek komen te liggen dat je dan wel rekeningen kan betalen..
maar ik hoop voor jou dat je "droom" uit kan komen want het is wel helemaal geweldig je eigen paard hebben..
maar als hij maar niks tekort komt...
ik heb liever dat ik een maand geen nieuwe kleren of wat kan halen zolang hij alles maar heeft.. haha maarja dat ben ik :D

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:02

Ik denk dat je met die 250 euro per maand een heel eind moet komen.. Wel zou ik met je ouders afstemmen of ze willen bijspringen wanneer de DA kosten e.d. onverwachts hoogoplopen. Daarnaast zou ik een verzekering overwegen, dan weet je van te voren wat het je gaat kosten en is de kans kleiner op onverwachtte uitgaven.

Wat betreft een bedrag achter de hand, ja dat is handig en ik zou er ook zeker voor gaan sparen maar als er echt wat gebeurd kunnen de kosten extreem hoog oplopen, ik vermoed dat menigeen met eigen paard dat geld niet op de rekening heeft staan.
Toch, wanneer het nodig is zal ook 90% van deze mensen zorgen dat het paard de juiste verzorging krijgt, hiervoor zijn veel oplossingen te bedenken (bijv. betaling in termijnen bij de DA). Omdat je minderjarig bent en nog niet zo heel veel verdiend vind ik het wel belangrijk dat je veel support hebt van je ouders, zodat je zeker weet dat zij je kunnen en zullen steunen als dat nodig is...

Ik heb 2 katten, en had toen ik die katten nam ook geen paar honderd euro achter de hand voor DA kosten, toch kan ik garanderen dat mijn katten alle nodige en zinvolle zorg krijgen die nodig is wanneer er iets met ze gebeurd, zelfs al loopt dat in de duizenden euro's en moet ik er krom voor liggen, leningen voor aangaan etc...

Succes met de keuze, denk er goed over na, overleg goed en schroom niet om hier op welk moment dan ook om hulp te vragen!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:23

ik denk niet dat we ons moeten richten tot wel of niet dat ze een paard kan veroorloven of of dat ze het wel of niet moet doen.
De vraag was hoeveel etc...
ik heb mijn eigen land (koop) en betaal dus geen kosten qua stalling etc. Maar ik heb best nog wel wat kosten. Ik denk dat het net zo duur kan worden als je het wil hebben...
Maar denk ook dat in sommige gebieden de prijzen nou eenmaal hoger liggen dan in andere...

mijn vraag was alleen... hoe bedoel je je stro zelf betalen?
Betekend dat dat je zelf moet uitmesten? Betekend dat ook dat je zelf e stro moet kopen en halen? En hoe zithet met je mest? wie voert dat af en wie betaald die kosten?
Stro alos vloerbedekking... mag je ook een andere vloerbedekking kiezen? want wat als je gekochte paard zich er een koliek aan eet? Hoe zit het met de hooi, wie betaald dat en hoevaak word dit gevoerd?
Hoevaak krijgt je paard krachtvoer en wat voor krachtvoer krijgen ze? Heb je daar keuze in?

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:04

Ik kom ook even in dit topic :o

Ik ben mij namelijk ook aan het orienteren wat de kosten zijn qua onderhoud.
Wat mij opvalt is dat de prijzen van hooi en/of kuil behoorlijk verschillen volgens bokt en colega's :Y) .
2,50 las ik net voor 1 baal, is dat omdat je een grote hoeveelheid haalt cq laat brengen ?
Het goedkoopste wat ik in mijn omgeving nu heb gevonden is €3.- per baal ( hooi klein ) en €30.- voor kuil, maar dan moet je het zelf halen.
Bij een lokale boer betaal ik €5.- voor een baal hooi en €35.- voor kuil.
Een colega van mij is €800.- aan hooi en stro per 8 maanden kwijt voor 5 paarden ( heeft opslag capiciteit )
Nou gaat het mij om prijs qualiteit, dus ik hoef niet het goedkoopste.
En dan komt de vraag hoeveel geef je je paard. Voeren doe je ook met je ogen, maar wat zijn jullie nou kwijt per maand aan hooi?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:14