Rijden jullie met BP?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Rijden jullie met BP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:29

Toen mijn vorige pony net beleerd was, had ik altijd een bp om.

Bij mn paard van nu heb ik hem nooit om gehad.

Maar meestal dus bij een net beleerd paard, of met een cross. Verder nooit.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:33

Ik stap niet meer op mijn paard zonder BP. Niet omdat ik hem niet vertrouw maar gewoon voor de zekerheid. Het blijft een paard natuurlijk. Als er iets mocht gebeuren en ik breek bv. mijn rug, scheep ik mijn vriend op met de maandlasten van ons huis. Bovendien merk ik niet eens meer dat ik er een aanheb tijdens het rijden.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:40

ik draag hem niet
en wil er ook geen een
als je ziet hoe sommige er mee rijden vind ik dat niet prettig
hij lijkt me ook totaal niet lekker zitten
als ik val dan val ik mijn schuld, ik weet hoe het paard is en als ik er toch op ga en ik val mijn schuld..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:42

Ik vertrouw mijn paard 200 procent maar met crossles is het ding verplicht dus heb ik hem om. Paar crosslessen gehad, gingen hardstikke goed totdat paard echt een megasprong nam en ik al in de lucht gelanceerd werd en ongeveer 3,5-4 meter lager terecht kwam...op mijn rug! Dank toch op mijn blote knietjes dat ik t ding omhad want ik durf niet te gokken hoe het anders afgelopen had! Mijn cap was namelijk gespleten.....

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:45

ik rij nooit met bodyprotector, heb er 2 keer mee gereden met de cross in Ermelo tijden een instructieweek, maar verder niet. Ook niet op de moeilijke paarden of jonge beesten. Vind het niet fijn, als je klappen op moet vangen na bijvoorbeeld een rare sprong of een bok o.i.d. vind ik het zelfs erg onprettig. Zonder bp kan je de klap beter opvangen vind ik zelf.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:45

Ik droeg BP met springen en crossen.. Verder niet;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:38

Grappig om te lezen. Er dragen in nl meer mensen een bp dan ik dacht, blijkbaar.
Hier in zweden is het iig een zeer veel gebruikt item. Niet alleen bij wedstrijden en heftige trainingen of paarden, maar gewoon op eigen paard tijdens bosrit ed. Moet zeggen dat je de cap hier ook meer ziet. Als hier iemand zonder cap rijdt, wordt ie niet voor vol aangezien.

Op zich geen verkeerde ontwikkeling, want je bent zelf ook eerder geneigd om bescherming te gebruiken als het volledig ingeburgerd en normaal wordt gevonden.
Heb zelf ook een keer een stuk van de ruggenwervel afgebroken toen mijn paard slipte en viel in een rengalop
(heeft dus niet altijd te maken met al of niet goed kunnen rijden en al of niet braaf paard)

Overweeg nu ook een bp voor buitenritten, gewoon omdat ik altijd bang ben dat er nog een keer iets aan mijn rug komt.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:41

Ik heb sinds kort een BP aangeschaft, na mijn rug gebroken te hebben bij een val van mijn paard.
TS, je hoeft je zeker niet te schamen voor een BP hoor! Het is puur veiligheid, is niks stoms aan. En de mening van anderen is minder waardevol dan je eigen veiligheid!
Reacties als 'ik heb geen BP nodig, want ik heb genoeg ervaring' vind ik persoonlijk een beetje raar. Hoe goed je ook kan rijden, je kan er altijd een keer afvallen. Vaak heb je juist als goede ruiter moeilijkere paarden te rijden, waardoor de kans misschien zelfs groter is er een keer lelijk vanaf te vallen. Het is natuurlijk eigen keuze voor iedereen om al dan niet een BP te dragen, maar zo komt het een beetje over dat je een BP zou dragen omdat je niet goed genoeg kan rijden, wat in mijn ogen onzin is ;)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:48

Maar even een vraag. Heb weinig verstand van bp's. Beschermt het nou echt je hele rug? Want ik kan me ook voorstellen dat het zo nu en dan juist niet goed is. Je rug wordt helemaal vast gehouden door je bp. Mijn arts raadde me juist om om niet met een bp te gaan lopen/ rijden. Dit omdat ik mijn rug dan juist in een bepaalde houding liet staan. Mijn rug moest opzich zelf functioneren en niet met behulp van steun.

Evi01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:53

ik rijdt met bodyprotector omdat ik spring(niet dat mijn paard wild is ofso) en omdat ik een (over)bezorgde moeder heb! zelf geeft het ook wel een veiliger gevoel, het is wennen maar hij vormt zich uiteindelijk naar jou lichaam.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:58

ik heb nog nooit een pb aangehad, en ben dat ook niet direct van plan...
een bp geeft je ook een vals gevoel van veiligheid...

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:59

nooit.
om verschillende redenen maar de grootste is dat ik dan een hele dag met zon ding om zou moeten lopen voor alle paarden en zo lekker zit ie nou ook weer niet.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:00

Nooit. Ik spring ook niet, maar dan zal ik het sneller aandoen dan bij dressuur. In het bos heb ik het ook niet. Ik heb er niet eens 1 :P En ik vind het niet heel beroerd zitten eigenlijk :n

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:03

Sannnn schreef:
Maar even een vraag. Heb weinig verstand van bp's. Beschermt het nou echt je hele rug? Want ik kan me ook voorstellen dat het zo nu en dan juist niet goed is. Je rug wordt helemaal vast gehouden door je bp. Mijn arts raadde me juist om om niet met een bp te gaan lopen/ rijden. Dit omdat ik mijn rug dan juist in een bepaalde houding liet staan. Mijn rug moest opzich zelf functioneren en niet met behulp van steun.

Beschermt niet je rugwervels. Ik zit nu met een gebroken rug thuis en ben dus op zoek naar een BP maar voor mijn rug hoef ik het niet te doen, ze beschermen namelijk niet je rugwervels..maar goed, het zou ongtwijfeld de val iets breken hoop ik..

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:07

merel90 schreef:
Ik heb sinds kort een BP aangeschaft, na mijn rug gebroken te hebben bij een val van mijn paard.
TS, je hoeft je zeker niet te schamen voor een BP hoor! Het is puur veiligheid, is niks stoms aan. En de mening van anderen is minder waardevol dan je eigen veiligheid!
Reacties als 'ik heb geen BP nodig, want ik heb genoeg ervaring' vind ik persoonlijk een beetje raar. Hoe goed je ook kan rijden, je kan er altijd een keer afvallen. Vaak heb je juist als goede ruiter moeilijkere paarden te rijden, waardoor de kans misschien zelfs groter is er een keer lelijk vanaf te vallen. Het is natuurlijk eigen keuze voor iedereen om al dan niet een BP te dragen, maar zo komt het een beetje over dat je een BP zou dragen omdat je niet goed genoeg kan rijden, wat in mijn ogen onzin is ;)

ja je hebt gelijk
veilig heid is 10000x belangrijker dan wat anderen vinden
Dankje

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:05

ik gebruik het nooit en heb het ook niet. Ik denk als ik bijvoorbeeld een jong redelijk heet paard zou beleren ht wel zou aanschaffen voor de safety. Mijn paard was bijvoorbeeld een eitje om zadelmak te maken. Maar, dat zijn ze niet allemaal. En dan vindt ik het denk ik toch wel een beetje een veiliger gevoel. Maar ik zal voorlopig toch alleen mijn eigen rijden, tenminste heb niks anders in de planning staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:05

BP beschermt wel degelijk je hele rug, maar niet in de zin dat het steun geeft. Maar als je valt, verdeelt het de klap over een veel groter oppervlak.

JL, als je er nog nooit een hebt aan gehad, kun je niet oordelen over een vals gevoel van veiligheid. Ik draag de mijne altijd met crossen, en ben er al een aantal keer erg blij mee geweest.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:49

in de handleiding van bijvoorbeeld de hows race safe, staat heel duidelijk dat hij niet de rugwervels beschermt. Ik was een beetje teleurgesteld toen ik dat las, want ik wil er juist een omdat ik nu mijn rug gebroken heb en dat liever niet nog een keer doe.. maar ik kan me niet voorstellen dat het niet in ieder geval de klap verdeeld en de kans toch wel iets kleiner is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:52

het kan nooit een breuk helemaal voorkomen, maar ik weet uit ervaring dat het een hoop scheelt. Ben twee keer echt gelanceerd op een sprong (1 * in de landing, 1 * in de afzet) en plat op mijn rug gevallen. Beide keren wel beurs, en allerlei blokkades maar geen kneuzingen of breuken. Twee maatjes van het paard rijden overkwam hetzelfde en braken een rugwervel.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:55

Ik spring en cross met een bp. Mijn ouders, maar ook ik, vinden dit toch wat veiliger :j Iedereen mag erover denken wat hij of zij wilt, maar je moet voor jezelf bedenken wat je veilig(er) vind. En niet aan de hand van wat bokkers posten. Ditzelfde verhaal geld natuurlijk ook voor een cap (maar daar zijn al genoeg topics over ;) )

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:04

ik draag sinds een paar maanden een bp omdat ik mijn haflinger ging inrijden.
na een paar keer met een bp gereden te hebben kun je mij niet meer zien rijden zonder bp.
het is wel altijd mega warm onder die bp maar beter dat dan iets te breken.
ik ben laatst een keer van mijn merrie af gevallen en was blij dat ik um om had.
ik doe hem nooit meer af tijdens het rijden.
ik zie het nu net als een gordel in een auto.
vorheen vond ik een bp ook onzin maar als je er eenmaal aan gewent bent valt het best mee.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:11

Mijn cap heeft mijn leven al een keer gered....dus zonder cap zie je mij nooit!!

BP vind ik een ander verhaal. Ik heb iemand een keer van zijn paard zien vallen, met PB, tijdens een dressuurles. Die viel deels op haar arm en zij heeft haar bovenarm toen gebroken. Is een nare breuk! Ik heb het idee dat dit deels de schuld was van de BP. Volgens mij is het ding ontworpen voor het belanden in de hindernis of op een stronk in het bos ofzo!.

Tijdens springen en crossen waarschijnlijk onmisbaar maar voor de dressuur misschien meer een obstakel bij het vrij mee bewegen met je paard. Mijn mening...wil niemand voor het hoofd stoten! ;)

Lucifer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:12

Ik heb mijn bp altijd om als ik ga springen. Niet dat ik er ooit afgevallen ben bij mijn pony maar het geeft mij gewoon een veiliger idee. Ik heb gewoon een simpele bp van Harry's Horse, op het begin zat hij vrij rot maar hij is nu goed gevormd en ik heb er helemaal geen last van tijdens het rijden (het is alleen wel een beetje warm)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:14

bij het beleren van een paard draag ik me bp maar verder eigelijk niet.

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:14

Tijdens de dressuurproef mag je idd ook met bodyprotector rijden :j

Ik heb hem alleen aan als ik weer op een jonge groene pony ga..