paard uitgegleden in de wei wat doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

Re: paard uitgegleden in de wei wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 20:17

@crossmonster,ik weet het zekers hoor,dit is echt anders als hij op de wasplaats staat op rust,sta ik in de bak op rust,eerder echt nooit gedaan,mij valt het echt op dat het hem nog niet lekker zit..zeg maar

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:13

kiddes schreef:
@helina0611 de mijnde doet het dus nou nog dat knakken zal dat door de stijfheid nog komen?omdat je zei dat de jouwe dat ook gedaan heeft...

ik had geinformeerd bij de veearst en die zei dat het knakken door knopen in de spieren komt(stijfheid), en dat het door beweging en warmte het over zou gaan. volgends DA geen controle nodig omdat ze at en gewoon rond scharrelde :)

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:16

kiddes schreef:
@crossmonster,ik weet het zekers hoor,dit is echt anders als hij op de wasplaats staat op rust,sta ik in de bak op rust,eerder echt nooit gedaan,mij valt het echt op dat het hem nog niet lekker zit..zeg maar

als je denkt dat hij wel echt spierpijn heeft zou ik veel bewegen, liever 3 keer kort dan 1 keer intensief. probeer de spieren warm te krijgen door bewegen.

wat doe je als je zelf spierpijn hebt...? warme douche, bewegen, masseren etc.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:31

Op rust staan (met de hakken tegen elkaar) kan wijzen op bekken/rug problemen!
Ook als paarden (in ruststand) hun benen verder onder de massa zetten kan dat duiden op bekken/rug problemen
Spierproblemen gaan in tegenstelling wat hier gezegt word niet vanzelf over!!
knopen/verklevingen verdwijnen niet zo maar ,die kun je wegmasseren door stevig en diep op de spier in te werken
Ga eens met je paard naar een goede paardendierenarts die ook de wervelkolom na kan kijken (bv Rodinde, Schepers, Teun sterk)
Als er niets aan de hand blijkt te zijn, zou ik het paard eens na laten kijken door iemand van www.happy-athlete.nl
spierproblemen worden vaak volkomen over het hoofd gezien met alle gevolgen van dien!!
niets voor niets loopt meer de helft van de paarden op wedstrijden kreupel of onregelmatig in de wendingen als gevolg van spier en andere problemen (door trauma's in het verleden)
blijkbaar weten veel mensen niet dat deze vrij makkelijk en snel op te lossen zijn!

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:16

had de da weer gebeld,moest het nog aan kijken,en hoefde me geen zorgen te maken zij hij,het komt inderdaad door de stijfheid in de spieren dat knakken,hij dooet het ook in de kont enz,moest het er voorzichtig uitrijden,enz maa rik ga denk ik toch even langs een kraker met hem,baat niet schaadt niet,,die kunnen de boel ook weer losmaken enzo en evne kijken of weer iets op de plaats gezet moet worden..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:46

Het er voorzichtig uitrijden...wat een slecht advies! :\
In dit geval zou ik naar een Manueel gaan die ook Dierenarts is om dingen uit te sluiten

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:07

unamie schreef:
Op rust staan (met de hakken tegen elkaar) kan wijzen op bekken/rug problemen!
Ook als paarden (in ruststand) hun benen verder onder de massa zetten kan dat duiden op bekken/rug problemen
Spierproblemen gaan in tegenstelling wat hier gezegt word niet vanzelf over!!
knopen/verklevingen verdwijnen niet zo maar ,die kun je wegmasseren door stevig en diep op de spier in te werken
Ga eens met je paard naar een goede paardendierenarts die ook de wervelkolom na kan kijken (bv Rodinde, Schepers, Teun sterk)
Als er niets aan de hand blijkt te zijn, zou ik het paard eens na laten kijken door iemand van http://www.happy-athlete.nl
spierproblemen worden vaak volkomen over het hoofd gezien met alle gevolgen van dien!!
niets voor niets loopt meer de helft van de paarden op wedstrijden kreupel of onregelmatig in de wendingen als gevolg van spier en andere problemen (door trauma's in het verleden)
blijkbaar weten veel mensen niet dat deze vrij makkelijk en snel op te lossen zijn!

spierproblemen gaan niet vanzelf over logies, maar wel door massage, spieren verwarmen, en in beweging blijven.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:11

unamie schreef:
Het er voorzichtig uitrijden...wat een slecht advies! :\
In dit geval zou ik naar een Manueel gaan die ook Dierenarts is om dingen uit te sluiten

hoeft niet perse, hij weet welk paard het is en kent het paard. ik vind het antwoord van de DA helemaal zo gek nog niet.

je kunt ook een fysiotherapeut laten komen, deze gaan voornl over de spieren en spiergroepen. en die kan je antwoorden geven over de spieren en kan je adviseren over je paard z'n rug te laten recht zetten (chiropractor)

gr Franca

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 13:09

Zo aankomende donderdag ga ik ermee naar harry hoevers toe,een manueel therapeut ook goeie ervaringen mee,ben benieuwd wat hij doet en zegt..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:15

Dat lijkt me een heel goed idee!
Veel DA's zullen je niet meteen doorverwijzen naar een man. therapeuth. Een paard hoeft ook echt niet kreupel te lopen als er rug of ondere problemen zijn. Tegen de tijd dat het dier daardoor kreupel gaat lopen zijn de problemen niet te overzien.
Na een flinke glijerd zou ik altijd meteen naar de therapeuth gaan, zelfs als ze niks lijken te mankeren.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:49

Hij is inmiddels behandeld,en weer helemaal nagekeken en gekraakt,en wel op 8 plekken,hij zakte door de rug heen toen hij eropdrukte ,had het weer recht gezet,dus moet nu rustig aan weer beginnen met rijden

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:51

houd er wel rekening mee dat er nog een ontsteking kan komen (tot maanden na de val)
mijn paard was uitgegleden toen die de bak uit rende en 2 maanden erna haalde ik zn deken eraf en zat er een grote pus plek , wat later een ontsteking werd. is goed te behandelen op zalf maar let dus op gevoelige plekjes.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:26

Wat goed dat je naar een Manueel bent gegaan
op 8 plekken problemen zelfs
je bent dus niet voor niks geweest
Succes en beterschap met je paard!

kerrebroeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:43

ik zou ook willen reageren maar ik heb geen paard maar ik ben wel een liefhebber

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:37

toch een goede beslissing genomen, suc6 met je paardje

kerrebroeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:35

auw pijnelijk voor het paard hoe gaat het er nu mee kraakt het gewricht nog?

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:28

met het paard gaat het nou goed,loopt weer normaal zakt niet meer door de kont,en knakken hoor je nog af en toe in stap,maar kon geen kwaad doen vele paarden,en hij heeft er geen last van gelukkig..

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:21

Als het weiland slecht is, kun je je pony misschien beter opstal zetten. (of een stuk afsluiten waar het niet zo blubberig is).Dat voorkomt glijpartijen :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:24

hoe belachelijk ook, maar ik zou wel een DA laten nakijken. vaak merk je in het begin na de val niets, buiten de stijfheid mss enkele dagen erna.

Maar paarden zijn doorbijters hoor en vaak lopen ze gewoon door bij een verreking, waardoor er ontstekingen kunnen ontstaan die dan andere blessures in de hand kunnen werken.