mijn pony schraapt met zijn tanden langs tralies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:35

Grote kans dat je pony het op z'n vorige stal ook deed. Een 'slechte gewoonte' dus, ooit ontstaan... en nu een gewoonte. Dat is niet zo eenvoudig af te leren.

Maar de overgang naar een nieuwe stal (bij jullie) biedt een goede kans om daar vanaf te komen.
In de nieuwe situatie kan hij gemakkelijker nieuw (gewenst) gedrag ontwikkelen.
Dus als ik jou was, zou ik nu in deze overgangsperiode extra proberen om het gedrag te stoppen (= veranderen).
Cribox is een hulpmiddel: het kan helpen om je pony duidelijk te maken dat het tandenraspen |o in de nieuwe situatie geen wenselijk gedrag is. Een handig iemand kan ook wat dwarsbalken op een veilige manier aanbrengen, zodat je pony niet zo gemakkelijk bij de tralies kan. (als tijdelijk hulpmiddel om gedrag af te leren)

Dat steeds wisselen van 'stalgenoot' lijkt me niet wenselijk.
In een nieuwe situatie moeten de paarden opnieuw de rangorde bepalen. Het liefst als ze samen in een wei lopen. Dan kun je ook zien welke paarden goed met elkaar op kunnen schieten. (het is vaak - ontstaan als - een uiting van ongenoegen/dreiging)
Dus een vaste situatie is rustiger voor je pony. (dus vaste buren... bij voorkeur de pony waar hij mee kan opschieten)
Wat betreft dat gras: als gras tegen een stroomdraad aankomt, dan wordt de stroom naar de grond geleid, en dan hebben shetten er helemaal geen respect voor. :Y)
Dus maaien doe je om het stroomapparaat beter te laten werken.
Als je vakantie hebt, kun je dat natuurlijk ook zelf doen (een goede manier om ook de pony's te observeren *D )

Je zou met gedragstraining ook nog aan de slag kunnen... maar dat is best moeilijk, en moet je wel goed weten waar je mee bezig bent (het juiste gedrag op de seconde nauwkeurig belonen met aandacht)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:05

wat de stroom betreft: wanneer het gras zo lang is dat het tegen de stroomdraad aanstaat, dan "lekt" de stroom weg de grond in. er wordt dan uiteindelijk minder stroom doorgegeven via de draad/lint.
je hoort op die plek dan ook vaak het tikken van de stroom.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:11

Mijn 18 jarige merrie doet dit ook soms als ze op stal staat. Ik heb zelf
het idee dat het een kwestie van aandacht is of zo. In de zomermaanden
staat ze 24/7 buiten en in de wintermaanden overdag in de paddock en
's-nachts op stal, ik heb niet het idee dat het uit verveling is of zo, meer
een soort van gewoonte :)

Als mensen vragen waarom ze dat doet zeg ik meestal dat ze haar tanden aan
het slijpen is zodat ze nog harder kan bijten :D (merrie is een schat en doet
geen vlieg kwaad ;) )

nikki_fries

Re: mijn pony schraapt met zijn tanden langs tralies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:57

Mijn verzorgings pony ook...
Ik zou ook niet weten hoe ze hier vanaf moet komen..
maar succes ermee!!