Mag je 2e proef wel starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Re: Mag je 2e proef wel starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:17

Fijn dat je van de KNHS een goed antwoord hebt gekregen. Nu is alles helemaal duidelijk! :)

Michelle124

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:32

wake_up schreef:
Huh, maar eerst zei iemand op bokt, dat ze na de halve eerste proef ofzo vrijwillig had afgegroet, en dat ze de tweede proef toen niet meer mocht starten.. :+

volgens mij mag dat ook niet. Ik heb een keer gehoord dat je na afmelden (ook vrijwillig) je 2e proef niet meer mag rijden. maar weet het eigenlijk niet helemaal zeker.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:51

Lezen is ook een kunst, Michelle124.
Zoals je in de reactie van Marije kunt lezen heeft de KNHS aangegeven dat het gewoon toegestaan is.

Zelf heb ik die ervaring ook al gehad. 1e proef afgegroet, 2e proef wel gereden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:20

Dus als je de eerste proef wordt uitgesloten door kreupelheid ( geen verliespunten), mag je de 2e proef gewoon starten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:21

Ik denk dat kreupelheid een bijzondere vorm van uitsluiting is, TeeGee, waarbij dat dan weer niet geldt.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:22

Want ik heb laatst iemand uitgesloten om die reden en die persoon startte even later wel de 2e proef. Nu werd ze daar ook uitgesloten maar ik kon het dus ook nergens vinden in de reglementen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:25

Misschien de knhs eens wijzen op dit topic dan :D

Ik dacht dat bij uitsluiting door een jury wegens kreupelheid of bijvoorbeeld niet deugende optuiging, de combinatie verder niet meer mocht starten.
Maar ja eigenwijs als ze zijn, proberen ze het bij de tweede jury toch nogmaals...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:28

In principe moet je als ruiter de ring te voet verlaten als je wordt uitgesloten in geval van uitgesproken kreupelheid:
Disciplinereglement Dressuur schreef:
Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van
de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing
is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met
het paard de ring te voet te verlaten.

Lijkt me dat je dan geen tweede proef meer mag starten.
Ik denk dat ik in zo'n geval zelf even zou overleggen met de andere jury (als die tenminste redelijkerwijs in de buurt zit). In elk geval zou ik heel duidelijk tegen de combinatie zeggen, dat het paard dusdanig kreupel is dat hij/zij af moet stijgen en te voet de ring moet verlaten en dat een tweede proef starten geen zin meer heeft.

@ crossmonster: bij niet deugende optuiging moet je de combinatie de kans geven dit te herstellen. Kan dat niet, dan volgt uitsluiting en dan lijkt me dat je dat ook niet voor een tweede proef op orde kunt hebben (of er moet zo veel tijd tussen eerste en tweede proef zitten, dat je in het strodorp even een nieuw bit/neusriem/what ever kunt gaan kopen.
Dan kan dat natuurlijk weer wel.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:44

Dus ik had mijn 2e proef wel mogen starten.. wat ontzettend balen! maar ja, nu niets meer aan te doen..

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:50

Sandra_v_B schreef:
Dus ik had mijn 2e proef wel mogen starten.. wat ontzettend balen! maar ja, nu niets meer aan te doen..

Gewoon je startgeld terug gaan eisen San :D

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:48

Marije_jiplover schreef:
Lijkt me dat je dan geen tweede proef meer mag starten.
Ik denk dat ik in zo'n geval zelf even zou overleggen met de andere jury (als die tenminste redelijkerwijs in de buurt zit). In elk geval zou ik heel duidelijk tegen de combinatie zeggen, dat het paard dusdanig kreupel is dat hij/zij af moet stijgen en te voet de ring moet verlaten en dat een tweede proef starten geen zin meer heeft.

@ crossmonster: bij niet deugende optuiging moet je de combinatie de kans geven dit te herstellen. Kan dat niet, dan volgt uitsluiting en dan lijkt me dat je dat ook niet voor een tweede proef op orde kunt hebben (of er moet zo veel tijd tussen eerste en tweede proef zitten, dat je in het strodorp even een nieuw bit/neusriem/what ever kunt gaan kopen.
Dan kan dat natuurlijk weer wel.

Lijkt me dat je (als je niet zo heel slim bent tenminste) de tweede proef gewoon mag starten! De ruiter bepaalt dat niet jij als jury! Als de "domme"ruiter in dat geval toch start zal de tweede jury de combinatie ook uitsluiten, maar voor hetzelfde geld ziet de tweede jury het helemaal niet! Als je een slimme ruiter bent begrijp je zelf ook wel dat je de tweede proef niet hoeft te starten. Maar goed wie weet verstapt je paard zich enorm in de eerste proef en na 10 minuten stappen op het voorterrein is de kreupelheid helemaal verdwenen, dan mag je gewoon de tweede baan betreden.

Mbt deuglijk harnachement: het is nog steeds uitsluiting dus geen diskwalificatie. Alleen bij diskwalificatie mag je verder niet starten! Dus zie je een mogelijkheid bv lenen van iemand anders of nog snel aanschaffen dan kan je de tweede proef starten.
mbt geen verliespunten als je vrijwillig de baan verlaat: Het kwam in het verleden voor dat iemand die veel wp had in een klasse meerdere malen de baan verliet (afgroeten) om zo maar verliespunten te krijgen en de kampioenschappen te kunnen rijden in een lagere klasse... Als je dus zelf vrijwillig de hoed afneemt krijg je geen verliespunten meer. De tweede proef mag je gewoon starten, het is nl geen uitsluiting of diskwalificatie is het VRIJWILLIG beeindigen. (hmmm blijft dit duidelijk zo???) en de punten tellen gewoon mee.

Sandra_v_B schreef:
Toen ik de 2e proef binnen wilde rijden hoorde ik van de ringmeester dat dat niet mocht. Ik ben het voor de zekerheid nog bij de jury gaan vragen maar mag echt niet. Mocht de ringmeester/jury niet doorhebben dat je de 1e proef af hebt gegroet kun je de 2e proef dus wel binnenrijden, maar je (eventuele) winstpunt wordt dan niet meegenomen. Officieel kun je er ook een berisping voor krijgen; het staat in het reglement en dat behoor je te kennen ( wat er bij mij dus ook aan ontbrak :o ). het enige dat je in zo'n geval nog kan doen is vragen aan de 2e jury of je de proef HC mag rijden. Ligt een beetje aan het schema en aan de persoon of ze dat goedkeuren...

Hele slechte beslissing dus van ringmeester/jury!! Jij kunt in ieder geval geen berisping krijgen! De jury die dit heeft gezegd tegen jou wel! Ik zou er werk van maken! :7 Hij/zij kent nl zelf de reglementen niet! pfff rare beslissing hoor!

Andalusians

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:57

De 2e proef mag je dan niet starten, toen ik heb geschreven bij een jury was dit ook het geval. Het paard vondt de ring blijkbaar eng en durfde niet tussen de bordjes te lopen. De ruiter heeft de 1e proef niet kunnen rijden en mocht toen ook de 2e niet, want dan zouden die punten niet meetellen voor knhs.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:00

als je afmeldt voor je aan de eerste proef begonnen bent, dus als je onderdeel 1 niet gehad hebt, mag je je 2e proef niet starten. Als ja afmeldt in de eerste proef nadat je onderdeel 1 gereden hebt van die proef, mag je je 2e proef wel rijden.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 03:52

Andalusians schreef:
De 2e proef mag je dan niet starten, toen ik heb geschreven bij een jury was dit ook het geval. Het paard vondt de ring blijkbaar eng en durfde niet tussen de bordjes te lopen. De ruiter heeft de 1e proef niet kunnen rijden en mocht toen ook de 2e niet, want dan zouden die punten niet meetellen voor knhs.

EVEN LEZEN ANDALUSIANS EERDER IS NAMELIJK OOK AL GEMELD DAT DE KNHS OOK ZEGT DAT HET WEL MAG!!!

btw ik ken de reglementen wel hoor.... :)

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:03

Marije_jiplover schreef:
Het antwoord van de KNHS was dat wanneer je tijdens de eerste proef vrijwillig opgeeft, je voor de betreffende proef wordt uitgesloten, met dienverstanden dat je geen verliespunten krijgt. Uitsluiting betekent dat je wel een eventuele tweede proef mag rijden op dezelfde wedstrijd. Enige uitzondering is dat wanneer de tweede proef vervolg is van de eerste, zoals bijv. op een kampioenschap het geval kan zijn.

Kortom, volgens de KNHS mag het gewoon.

...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:28

oversized schreef:
Marije_jiplover schreef:
Het antwoord van de KNHS was dat wanneer je tijdens de eerste proef vrijwillig opgeeft, je voor de betreffende proef wordt uitgesloten, met dienverstanden dat je geen verliespunten krijgt. Uitsluiting betekent dat je wel een eventuele tweede proef mag rijden op dezelfde wedstrijd. Enige uitzondering is dat wanneer de tweede proef vervolg is van de eerste, zoals bijv. op een kampioenschap het geval kan zijn.

Kortom, volgens de KNHS mag het gewoon.

...

Uit het stukje van Andalusians begrijp ik dat de bewuste starter de 1e proef niet heeft kunnen rijden, dus voor het 1ste onderdeel verreden werd. Dan gaat bovenstaande dus niet op en lijkt het mij logisch dat de de tweede proef dus niet gereden mag worden.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:26

Zo lees ik het niet. De eerste proef kon ze hem niet tussen de bordjes houden, maar heeft de proef niet uit kunnen rijden... dus is er gereden vlgs mij... Maar goed ik kan het niet goed begrepen hebben. In dat geval Y;(

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:31

Ik heb 2 maanden geleden ook afgegroet in mijn eerste proef en mocht de tweede proef toen WEL starten. Heb ik alleen niet gedaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:29

Je moet inderdaad wel je eerste proef begonnen zijn. Anders is er ook geen sprake van vrijwillig beëindigen van de proef, maar van niet starten. En zonder een eerste proef gestart te zijn, mag je niet je tweede proef starten, aangezien je niet alleen je tweede proef mag starten.

Deejaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:24

mag wel hoor