Huidig verzorgpaard delen met eigenaar, contract?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:11

Ik zie dat de TS 14 is... dat maakt het ook een stuk moeilijker..
Je zou er inderdaad voor kunnen werken, maar je zou nooit de kosten zelf kunnen bekostingen.. je bent altijd afhankelijk van andere, maar toch zou ik proberen om dit paard alleen te houden..
Of niet.. als het niet gaat,dan gaat het niet, hoe jammer ook. Zo heb ik ook mijn vorige vz paard moeten laten staan.. doet erg veel pijn.

Maar als optie.. Is het geen mogelijkheid, dat de eigenaar van het paard het paard 'gratis' aan jou geeft?
Dan alsnog zijn de maandelijkse kosten hoog, maar het scheelt toch paar duizend euro, plus dat eigenaar, waarschijnlijk, weet dat haar paardje het goed bij jou krijgt.

Een paard delen met 3 personen zou ik nooit doen, zeker niet als een paard 3 eigenaren krijgt.. 3 verzorgers is vaak al vragen om problemen!

annemiek1989

Re: Huidig verzorgpaard delen met eigenaar, contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:24

het lijkt mij ook geen goed plan, hoe doe je het later dan? het kan ook allemaal anders lopen dan dat je in eerste instantie had gedacht. Misschien heb je later wel andere prioriteiten, krijg je het druk met studie of wil je eigenlijk een ander paard (waar je missch meer mee kan)
Ook ik hoor eigenlijk alleen maar negatieve verhalen, ook over alleen leasen..
Moeilijke situatie voor je ts (en voor de eigenaar) succes met de beslissing!

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 09:16

Ik ben inmiddels 15.
Over ruzies maak ik mij geen grote zorgen, ik heb mijn beste vriendin al sinds groep 3 en we hebben nooit ruzie gehad!
Nancy ken ik ook al 3 jaar, en heb meerdere paarden van haar gereden, we zitten goed op 1 lijn.

Gratis is voor Nancy geen optie, om verschillende redenen.
Ik zie zelf na een nachtje je slapen al beter de negatieve kanten, maar een echte oplossing voor de situatie heb ik nog niet voor ogen.
Bedankt allemaal voor jullie meningen en tips!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:27

uhhhhhhh,ik had ook nooit ruzie met mijn vader....... :+
tot we een ernstige meningsverschil kregen.
compromie was niet mogelijk,pony is verkocht.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:34

PP > TAO

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:39

@ eigenaar van de pony: verkoop je de pony ook ivm een geldkwestie? zo niet is het dan inderdaad geen optie om hem voor een symbolisch bedrag te 'verkopen '.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:40

kan je hem niet gewoon gaan leasen zonder dat je voor de helft eigenaar wordt?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:42

Ik zou toch oppassen.
Wat nu als de eigenaar er alsnog andere op laat rijden op "haar"
Wat nu als er toch wrijvingen komen als er spullen vermist zijn/het paard een dag niet lekker loopt enz.

De dingen die jij nu al tegenkomt, wie zegt dat ze verdwijnen?

Misschien dat je overeen kunt komen dat je haar in 2 delen mag betalen. Maar ik zou als je haar koopt, het wel helemaal doen. Ook met vriendinnen, er kan altijd iets gebeuren waardoor er ruzie ontstaat of een meningsverschil. En het hoeft nog niet eens echt iemands schuld te zijn!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:03

Hoe meer mensen, hoe meer vreugd? In de paardenwereld gaat dat helaas niet op. Helaas zijn de goede relaties tussen eigenaren, mede-eigenaren, bijrijders, verzorgers op één hand te tellen -- lees maar 's op bokt waar dit soort problemen maar al te vaak besproken worden.

Een overeenkomst opstellen is zeker geen garantie voor een probleemloze relatie en er zijn hoe dan ook héél veel dingen die vastgelegd moeten worden! Wie heeft eindverantwoordelijkheid, wie draait op voor de kosten bij ziekte en ongevallen, wie neemt de beslissingen? Dat zal toch allemaal geregeld moeten worden, want als twee mensen het niet met elkaar eens zijn, hoe dan als er dan nog een derde persoon bij komt? En wie van de drie personen neemt beslissingen als één van hen nog een vierde, vijfde of zesde persoon op het paard wil laten rijden? Jantje vindt Pietje niet geschikt, Pietje wil Keesje niet in de buurt.. schei uit zeg, de pony wordt uiteindelijk de dupe.
In een eerdere post schreef je al dat de huidige eigenaar het niet breed heeft - dan zal een dure operatie ( denk bv aan koliek) niet iets zijn waar je 'zomaar' overheen kunt stappen. En stel dat je pony tijdens een buitenritje een verkeerde stap zet en het resultaat is een ernstige peesblessure waardoor het dier maandenlang moet herstellen. Zegt de oorspronkelijke eigenaar dan niet "had je maar voorzichtiger moeten rijden" - ik betaal niks mee? Je kunt wel denken dat je goede vriendjes met iemand bent maar dit zijn toch situaties die kunnen gebeuren. En die in het ergste geval voor de rechter eindigen met een heleboel kosten op de koop toe.

Ik hoop dat je ouders verstandig zijn want de constructie die jij voorstelt is een gedroomd recept voor drama. Als de eigenaresse geen tijd/geld heeft om het paard aan te houden, dan moet ze 'm gewoon verkopen. Een speciale band met het paard? Onzin - dat hebben we allemaal en als het éne paard uit beeld verdwijnt, komt er wel weer een ander waarmee je net zó'n plezierige band mee kunt opbouwen. Dat is de volwassen werkelijkheid. Dus... of je koopt het paard zelf met alle consequenties van dien, of je neemt afscheid en zoekt een ander verzorgpaard.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:04

Wat een moeilijke situatie zeg!

Samen eigenaar zijn lijkt mij geen verstandige keuze, zoals veel mensen in dit topic al aangeven. Als het puntje bij paaltje komt, kan je toch heel anders tegen dingen aankijken en dan is ineens niet duidelijk meer wie de uiteindelijke eindbeslissing heeft. (Bijv. beslissingen over smid, harnachement en les. Maar ook grotere problemen als medische beslissingen en bijvoorbeeld een verhuizing van één van de eigenaren).

Als ik het bericht van de eigenaresse lees, lijkt het voornamelijk een tijd probleem te zijn. Dan is het misschien inderdaad een optie om aan leasen te denken. Dus de eigenaresse blijft eigenaar én eindverantwoordelijk en jij betaald een redelijk deel van de kosten.

Toch lijkt ook dat me een moeilijke positie voor jou. Als de eigenaresse ineens zelf weer tijd heeft of tóch besluit te verkopen dan sta jij met lege handen. Bovendien is er natuurlijk een heel onaangename machtspositie. Als de eigenaresse je ineens voor het blok zet dat je meer moet betalen of toch liever op een andere stal gaat staan dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om dan te stoppen en op zoek gaan naar een ander paard en zomaar je emotionele band (en al het werk dat je erin hebt gestopt) aan de kant te zetten. En bestaat dus het risico dat je 'steeds een beetje meer' gaat doen en gaat betalen. Toch dat dure beslag mee betalen omdat de eigenaresse dat nodig vindt, toch op die dure stal gaan staan omdat zij dat toch wat veiliger vindt, toch 50 euro extra voor dat nieuwe hoofdstel dat jij misschien niet uitgezocht had. Dan kan je nog zo'n goed contact hebben, maar ja als het alternatief is dat je je pony niet meer kan zien... (Natuurlijk dit zijn worst case scenario's, ik ga er vanuit dat het niet zo zal lopen, maar ja, je weet nooit hoe het loopt.)

Kortom, het is een moeilijke beslissing. Ik hoop dat je er uit zult komen en vindt het in ieder geval ontzettend leuk dat je ouders positief achter het voorstel staan. Ik zou ze altijd adviseren het paard zelf te kopen omdat dat de minste problemen oplevert. Maar ja, dat is makkelijk praten, daar moet je natuurlijk wel de financiele middelen voor hebben...

Heel veel succes, ik vind het in ieder geval wel voor de eigenaresse pleiten dat ze probeert om een oplossing te zoeken waarbij jullie allebei jullie maatje geen gedag hoeven te zeggen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:20

ik heb zelf ook een paard, maar geen haar op mijn hoofd dat ik er aan zou denken om ooit mijn paard voor de helft te verkopen aan een ander.. Ik zal de zaak eens belichten uit de hoek van de eerste eigenaar:

- Ineens heb je 2 meiden die eisen kunnen stellen
- Als je je paard voor de helft verkoopt, kunnen ze ieder moment het paard meenemen op vakantie, je kunt geen nee zeggen
- De ander kan beslissen zomaar iemand op het paard te laten rijden
- De ander kan ineens beslissen dat het paard naar een duurdere stalling moet
- Als er een ongeluk gebeurd en het paard sloopt iets, of veroorzaakt persoonlijk letsel, wie gaat er dan verantwoordelijk voor zijn??

En dan hebben we het er nog niet over als er een ander zadel moet komen, spullen verrot gaan, het paard door toedoen van een ander ineens kreupel staat enz..

Ik zou het persoonlijk echt niet kunnen!! Dan maar een betalende bijrijdster, je blijft altijd de uiteindelijke eigenaar..

En wie gaat het papier thuis houden? Gaan jullie het paard op jullie 3 namen zetten?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:14

Jullie zeggen idd allelei dingen die echt waar zijn, ik vind het dan ook echt een moeilijke situatie...
Een ruzie zit idd in een klein hoekje, das is natuurlijk waar.
Natuurlijk koop ik haar het liefst helemaal, maar daar is eigenlijk simpelweg het geld nu niet voor.
Een goedkoper paard van bjv. 1500 ipv 2000 zit er dan eerder in dan Jule!

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:17

Leasen is geen optie meer voor de eigenaares, om privéredenen (geldzaken).
Het is nu dus alles of niets, helaas.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:03

Je bedoelt dat het ook niet meer mogelijk is om haar samen te houden? Je moet haar dus helemaal kopen of je hebt helemaal niets?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:06

Nee, leasen is niet meer mogelijk.
Dus nu is het half kopen, helemaal kopen of haar laten gaan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:15

Zeg gedag tegen je liefste Jule en koop een ander, goedkoper paard, dat helemaal voor jou is.
Het klinkt hard, maar delen is gewoon ELLENDE. Niets meer en niets minder.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:18

Een kennis van mij heeft drie jaar geleden samen met iemand anders een paard gekocht. Ze hebben een aantal paarden bekeken en toen ze het eens waren, samen het paard met alle benodigdheden die erbij zaten gekocht. Ze hebben een contract opgesteld waar echt alles in beschreven stond. Wie op welke dagen reed, of er ook andere mensen op mochten rijden, zelfs wie wanneer het zadel en hoofdstel onderhield. Ze hebben een potje waarin ze elke maand een vast bedrag stoppen waaruit de wormenkuur, hoefsmid en allerlei benodigdheden betaald worden. Wil iemand graag een leuk dekje kopen oid dan betalen ze dit zelf omdat dat niet echt noodzakelijk is.
Nou blijkt mijn kennis net iets beter te kunnen rijden dan de andere eigenaar. Dat is nooit een probleem geweest, totdat de andere eigenaar het paard meenam naar het bos en het daar niet onder controle had. Paard is aan de kletter gegaan, gelukkig is het goed afgelopen maar dat had ook anders kunnen zijn. In het ergste geval zou er zelfs geen paard meer kunnen zijn.
Contractueel kun je een hoop ondervangen, maar niet alles.
Ook emotioneel zitten er haken en ogen aan. De eerste eigenaar moet het paardje los kunnen laten. Ook al lijkt dat zo, dan zouden er nog bij haar kleine irritaties kunnen ontstaan omdat ze eigenlijk deze situatie niet wil. Zeg niet dat het zo is, maar zou wel kunnen. Als die irritaties gaan oplopen kunnen er ook vervelende situaties ontstaan.
Vind het heel moeilijk want ik begrijp dat je dit paardje graag zou willen. Denk ook aan de toekomst, pas je er over een paar jaartjes ook op? Ik meen gelezen te hebben dat hij nog geen 1.40 hoog is en jij bent nog in de groei. Misschien verstandig om dit toch voorbij te laten gaan, door te sparen en later nog eens verder te kijken.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:44

Half kopen is nu net als leasen ook geen optie meer!
Ik zit nu echt met m'n handen in het haar...
Zal ik haar laten gaan en verder kijken?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:51

je moet doen wat jou gevoel zegt..dat kunnen wij niet voor jou beslissen..
hoe kan het trouwens dat half kopen ook ineens geen zin meer heb?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 17:06

De kosten lopen te hoog op, naast het paard snapje?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:13

Voor jou of voor haar?
Mijn mening is: laten gaan en later op je gemak naar een paard kijken dat ook bij je past. Maar ja, vanaf een afstandje is het makkelijk praten.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:14

Kost die pony meer dan 1500, 2000 euro?? Omdat je zegt dat een paard in die prijsklasse dan nog eerder een optie is dan haar voledig kopen? Dan zou ik daar ook nog maar eens over om tafel gaan want dat is in mijn optiek een droomprijs voor deze pony. Even ter vergelijking: ik heb mijn eigen papierloze haflinger ruin (die nu bijna 150 is) als onbeleerde drie jarig voor 875 euro gekocht. Een kennis van mij heeft een haflinger merrie met papier en lopend op M niveau gekocht in de prijsklasse van 1500-2500 euro.... Haflingers zijn niet zo heel duur en kruisingen zouden theoretisch nog goedkoper moeten zijn (al gaat dat niet altijd op) en in deze crisis tijd krijg je echt niet de wereld voor zo'n pony (al helemaal niet met dit maatje). Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:15

ik zou het zelf never nooit doen, of het moet zn goed paard zijn dat je wel een idioot moet zijn om te weigeren
maar behalve dat, ga ik mijn paard niet delen
ik wordt nu al panisch als ik er aan denk dat er later ooit iemand anders op mijn paard zit

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 17:18

Ze wil zakken tot 1750 ik ben ook een beetje verder aan het kijken omdat ik er nog maar net op pas!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:25

Wat kan de pony allemaal en hoe is haar karakter en hoe oud is ze? Voor die prijs kan je genoeg leuks kopen. Nu heb je met deze pony natuurlijk een band en dat maakt het lastiger maar pas ook op dat de eigenaar daar geen misbruik van maakt door jou een (te) hoge prijs te laten betalen...