Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
TamiBambi schreef:Wij rijden altijd met een audi a4 en een 1,5 paards trailer, de technische gegevens weet ik nu dus niet precies, maar zou dit mogen of niet?

LecyTinker schreef:je moet kijken naar je ledig laadvermogen. Dit staat op de papieren van je aanhangwagen ( trailer, caravan, etc)
Op je auto papieren staat een toegestaan trekvermogen. Dit is het maximale gewicht dat je auto mag trekken ongeacht je rijbewijs.
Het ligt er ook aan uit welk jaar je auto komt, het is niet zo dat alle auto's van hetzelfde merk en type hetzelfde mogen trekken.
Dus je moet kijken naar wat je auto mag trekken en wat je trailer als totaal+lading weegt.
Dus ga niet kijken wat je paard weegt, maar wat je trailer maximaal mag laden plus het gewicht van je trailer.
Dit totaal is dus was je moet trekken. En dan heb je nog geremd en ongeremd...
Het is ook niet zo dat als je trailer+laadvermogen en het gewicht van je auto onder de 3500 kg weegt dat je er dan met een b rijbewijs mee mag rijden. er zijn heel erg veel regeltjes.
Ik woon in belgie en heb een oefenbewijs om met een auto-trailer combinatie te rijden. Want geloof me, je kan kant je boord gaan doen, maar als er iets mis gaat, geloof me, verzekeringen vinden het foutje en dan zijn alle kosten en problemen voor jou.
Dus zorg dat je auto zeker meer mag trekken dan je trailer+ ledig laadvermogen... dit verschilt van trailer tot trailer. Je moet gewoon op de papieren kijken van de trailer die je op het oog hebt. Want je kan dus een bepaald iets in je hoofd hebben, maar als de trailer dus zwaarder is dan mag je dus minder laden. Dit kan dus bijvoorbeeld het geval zijn van een gerenoveerde trailer...
Let dus op deze dingen...
gewicht trailer + ledig Laadvermogen = minder dan trekgewicht van auto!
LecyTinker schreef:dus zelfs al je trailer leeg zou zijn, maar op papier met inhoud meer zou wegen dan je auto mag trekken ben je strafbaar!!!

ikke schreef:LecyTinker schreef:je moet kijken naar je ledig laadvermogen. Dit staat op de papieren van je aanhangwagen ( trailer, caravan, etc)
Op je auto papieren staat een toegestaan trekvermogen. Dit is het maximale gewicht dat je auto mag trekken ongeacht je rijbewijs.
Het ligt er ook aan uit welk jaar je auto komt, het is niet zo dat alle auto's van hetzelfde merk en type hetzelfde mogen trekken.
Dus je moet kijken naar wat je auto mag trekken en wat je trailer als totaal+lading weegt.
Dus ga niet kijken wat je paard weegt, maar wat je trailer maximaal mag laden plus het gewicht van je trailer.
Dit totaal is dus was je moet trekken. En dan heb je nog geremd en ongeremd...
Het is ook niet zo dat als je trailer+laadvermogen en het gewicht van je auto onder de 3500 kg weegt dat je er dan met een b rijbewijs mee mag rijden. er zijn heel erg veel regeltjes.
Ik woon in belgie en heb een oefenbewijs om met een auto-trailer combinatie te rijden. Want geloof me, je kan kant je boord gaan doen, maar als er iets mis gaat, geloof me, verzekeringen vinden het foutje en dan zijn alle kosten en problemen voor jou.
Dus zorg dat je auto zeker meer mag trekken dan je trailer+ ledig laadvermogen... dit verschilt van trailer tot trailer. Je moet gewoon op de papieren kijken van de trailer die je op het oog hebt. Want je kan dus een bepaald iets in je hoofd hebben, maar als de trailer dus zwaarder is dan mag je dus minder laden. Dit kan dus bijvoorbeeld het geval zijn van een gerenoveerde trailer...
Let dus op deze dingen...
gewicht trailer + ledig Laadvermogen = minder dan trekgewicht van auto!
Daar gaan we weer. De volgende die weer eens last heeft van klokken en klepels.
Dit verhaal klopt, zolang de chauffeur B-rijbewijs heeft. Zodra er B-E rijbewijs in het spel is, kun je bovenstaand verhaal overboord zetten!
Lees eerst even de FAQ alhier, voordat je dit soort verwarrende halve waarheden verkondigd!LecyTinker schreef:dus zelfs al je trailer leeg zou zijn, maar op papier met inhoud meer zou wegen dan je auto mag trekken ben je strafbaar!!!
Dat ligt dus aan je rijbewijs. Lees de FAQ voor de juiste uitleg. Wat daar staat klopt, iedereen die iets anders beweerd, l*lt uit z'n nek.
Citaat:De regels
De regels zijn als volgt:
B-rijbewijs
Maximaal toegestane massa (MTM) trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg
In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaar optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500. Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.
Een aanhanger met een MTM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.
BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!
Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!
Voorbeelden zijn te vinden op de website van het CBR.
Kogeldruk
Kogeldruk: de kogeldruk van de trailer moet lager zijn dan de toegestane druk op de kogel (zie typeplaatje trekhaak). De kogeldruk van paardentrailers ligt vrijwel altijd tussen 75 - 100kg. Let hierop, bij controles wordt ook gekeken naar de kogeldruk. Bij twijfel gaat de weegschaal eronder en bij overschrijding van de toegestane kogeldruk is het einde reis en een flinke boete. Daarnaast geldt ook hier dat de verzekering erg moeilijk kan doen en in het slechtse geval de kosten van de schade bij de bestuurder komt claimen!
Puissance schreef:Jullie verwijzen me allemaal wel heel mooi naar de FAQ (waarmee jullie de wiki bedoelen? waar kan ik die andere zogenaamde FAQ vinden?), maar de wiki heb ik al bekeken vóór ik een topic opende.

Citaat:Maten en gewichten
Lengte 4.660 mm
Breedte 1.760 mm
Hoogte 1.400 mm
Wielbasis -
Spoorbreedte voor -
Spoorbreedte achter -
Ledig gewicht 1.333 kg
Laadvermogen -
Max. toelaatbare massa -
Min. bagageruimte 445 l
Max. bagageruimte -