Ontmoeting met begrazingsdier, geeft buitenrit extra plezier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grazers moeten blijven

Ja, alleen maar leuk
82 (76%)
Ja, maar alleen achter een hek
17 (15%)
Nee, heb er geen profijt van
2 (1%)
Maakt mij niet uit
6 (5%)

Totaal aantal stemmen: 107

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:18

Wij zijn pas bij de Veluwezoom op vakantie geweest en hebben daar ook dwars door de kuddes hooglanders en loslopende ijslanders gereden. Paard geeft er niks om, was alleen wat verbaasd dat er paarden los liepen in het bos en dacht waarschijnlijk waarom zij wel en ik niet. Ik ben het wel met de stelling eens, het geeft een extra dimensie aan je buitenrit. Wat ik alleen niet snap van Natuurmonumenten is dat je op het pad moet blijven, maar ook de kuddes niet mag doorkruisen. Dan heb je wel een uitdaging want bij ons liepen/stonden/lagen de kuddes standaard op en langs het ruiterpad. We zijn dus dwars door de kuddes heen gereden (in stap natuurlijk) en dat ging prima.

Tijdens onze vakantie hoorden we dat er een groepje van 4 ruiters afgestapt waren omdat hun paarden de Schotse hooglanders spannend vonden, dat was dus niet zo slim want 2 paarden hebben zich losgerukt en zijn op eigen houtje verder gegaan. Voor hun was de ontmoeting met de hooglanders dus niet zo'n plezierige. De paarden hebben ze overigens onbeschadigd weer te pakken kunnen krijgen. Ben ik toch wel blij dat ons paard niet op of om kijkt als hij koeien/schapen of wat dan ook tegenkomt onderweg. Ik zou trouwens zelf wel blijven zitten in zo'n geval, erop heb je altijd meer te vertellen dan ernaast.

Lenneke_

Re: Ontmoeting met begrazingsdier, geeft buitenrit extra plezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:39

Van mij moeten ze blijven. Waar ik rij heb je een gebied met koeien (en paarden) en een gebied zonder. De hei in het gebied met de koeien is veel mooier, de andere hei staat vol met gras.

Ik heb nooit last van die beesten, m'n paard is er aan gewend en die koeien en paarden zijn ook gewend aan paarden en mensen. Hengsten en stieren lopen er geloof ik niet bij.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 08:20

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:26

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze te voet op of de fiets een stuk enger vind dan te paard. Moest gisteren dwars door een kudde heen en er was nu eens geen uitwijkmogelijkheid. Vind die hoorns dan toch behoorlijk eng. Zeker ook omdat er ook kalfjes bijliepen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:37

van mij mogen ze ook blijven
al staan ze midden op het ruiterpad ik rij er gewoon dwars door heen ;) maw geen last er van
en die beesten zijn gewoon te handig voor het onderhoud in bepaalde gebieden

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:38

Stieren los op de hei, daar ben ik niet zo van gechameerd. Als ze verkeerd willen, dan drukken ze je zonder pardon dood. Er wordt nergens gewaarschuwd dat je niet midden door een kudde moet lopen.
Dat vind ik onacceptabel. Hoeveel stadse mensen, denken agh, ik kan er wel tussendoor, anders
liepen ze er niet?! Als je (per ongeluk) tussen koe en kalf inkomt, kan dat heel erg fout aflopen.

Ik ben er daarom voorstander van om vee met jong in een afgeloten gebied te laten lopen.
Guste of 1 jarigen mogen van mij gerust lopen waar mensen ook komen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:44

Bij de gebieden die ik ken met koeien staan bij alle hekken borden dat je minimaal 15 meter (dacht ik, weet het niet zeker) afstand moet houden van de dieren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:46

Barvrouwke daar hoef je geen stadse voor te zijn hoor ;)
ik ben ook geen stadse maar ik banjer er ook gewoon tussen door (ik houd de dieren wel in de gaten) als je gewoon rustig er tussen door loopt en niet als een wilde er dingen doet die de "leider" van de kudde kan iriteren gebeurt er ook niets
ik ben ook al een keer rustig sjokkend tussen moeder en kalf door gekomen
klaf bleef rustig liggen en moeder keek rustig toe op 1,5 meter afstand

ik denk dat het probleem wat jij op noemt het beste kan worden opgelost met voorlichting ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:51

Tja, ik weet heus wel dat je afstand moet houden, maar dat gaat nogal lastig als ze midden op de verharde weg staan en jij kunt met je fietsje alleen daarover heen (met zandwal aan beide kanten van de weg). Ik heb 5 minuten staan wachten tot ze opzij gingen, maar het enige wat ze deden was stilstaan en herkauwen. Ik loop/fiets daar toch niet graag doorheen en nee, ik kom niet uit de stad en heb meer dan voldoende ervaring met koeien.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:06

Prachtig, altijd leuk om grazers en wild tegen te komen.
Wel met een boogje erom heen, door een kudde heen rijden is niet aan te raden. Het zijn tenslotte ook beesten, en die kunnen altijd schrikken, kan ook van elkaar of een wesp zijn.
Probeer altijd eerst de dieren even goed te bekijken, wat doen ze, waar zijn ze mee bezig (met elkaar, met eten, met slapen, met iets dat ze in de verte zien waardoor ze jou nog niet opgemerkt hebben?).
Als een rijpaard bang is, is daar wat aan te doen. Laat m wennen aan loslopende paarden (ga eens in een bak of wei rijden waar paarden los lopen) en koeien (snuffelen over het hek, misschien mag je ook door een wei met koeien lopen als training). Blijf zelf rustig. Het zijn maar koeien... die eten gras, geen paarden.

Grazers zijn vaak ook echt nodig om het natuurgebied zo te houden als dat het is. Want over 10, 20, 50 of 100 jaar willen we ook nog mooie natuur hebben. Dus nuttig zijn ze zeker.
Bij vrijwel alle begrazingsgebieden staan bordjes dat je afstand moet houden, niet aaien, niet voeren, hond aan de lijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:43

opala schreef:
Gelukkig denkt de meerderheid van de lezers van het NHD er ook zo over: Geen kwaad woord!!! 8-)

Ik vraag me af wat ´het slachtoffer´ eigenlijk dééd dat hij aan de pold verwond kon worden toen het dier met de kop schudde en waarom het met die kop schudde...
Je moet er ook gewoon áf blijven.

Even terzijde: ´natuurgebied´ is uiteraard wel een drogreden. Gedomesticeerde koeien met een ruig uiterlijk in een strak beheerd park met inheemse begroeïing is gewoon mooi recreatiegebied. Niet meer niet minder.
Zie het als een kinderboerderij voor volwassenen: zowat de enige kontaktmogelijkheid voor iets soort van natuurlijks ook al wordt dat op zich met zorg gecultiveerd.

hc

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:47

@hc: Een natuurgebied is in mijn ogen heel iets anders dan een recreatiegebied. Maar voor sommige mensen is het bijna hetzelfde.
Mensen moeten er rekening mee houden dat de koeien in natuurgebieden met (of zonder) ruig uiterlijk die in het natuurgebied geboren zijn, nooit een stal hebben gezien, en niet gewend zijn door mensen aangeraakt te worden. Dus ze kunnen schrikken van dingen die jouw paard of de koeien van een boer heel normaal vinden. Beetje begrip voor die dieren en hun gedrag.

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:51

ik vind het juist wel wat hebben..
een echt stukje natuur! juist mooi om te zien dat ze nog zo vrij kunnen leven :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:57

Huertecilla schreef:
Ik vraag me af wat ´het slachtoffer´ eigenlijk dééd dat hij aan de pold verwond kon worden toen het dier met de kop schudde en waarom het met die kop schudde...
Je moet er ook gewoon áf blijven.

Even terzijde: ´natuurgebied´ is uiteraard wel een drogreden. Gedomesticeerde koeien met een ruig uiterlijk in een strak beheerd park met inheemse begroeïing is gewoon mooi recreatiegebied. Niet meer niet minder.
Zie het als een kinderboerderij voor volwassenen: zowat de enige kontaktmogelijkheid voor iets soort van natuurlijks ook al wordt dat op zich met zorg gecultiveerd.

hc

Zou mij niks verbazen als die koetje stond te aaien, koetje jeuk, mens auw.
Zal ook niet de eerste keer zijn dat een vader het leuk vindt om zoontje van 3 op de kop van de stier te zetten voor een foto.
Inderdaad kinderboerderij voor volwassenen, alleen het afblijven is blijkbaar erg moeilijk. Sommige mensen zijn tegewoordig en erg naief, vreselijk eigenwijs en hebben dan nog het lef om het dier de schuld te geven als zij de regels overtreden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:00

Naar ik heb horen zeggen werden een aantal stieren territoriaal.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:06

Ja, territoriaal naar andere stieren. Mensen zien ze niet als een concurrent normaliter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:13

Hier in Zwitserland geen Hooglanders, maar wel overal koeien. Vind het wel gezellig zo, en als ze te brutaal worden stuur je je paard er op af, dan zijn ze zo weg, ook de stieren en runderen. Ik rijd hier veel over gemeenteweiden waar iedereen zn vee en paarden op mag zetten dus het is heel normaal dat je opeens in een kudde nieuwsgierige twenters staat. Maargoed ik woon niet in Nederland, maar vind dat een beetje dierenleven wel in het landschap past.
edit: typfoutje

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:44

Lara_Silver schreef:
Hier in Zwitserland geen Hooglanders, maar wel overal koeien. Vind het wel gezellig zo, en als ze te brutaal worden stuur je je paard er op af, dan zijn ze zo weg, ook de stieren en runderen.

Hier spaans vechtvee. Kun je beter niet uitdagen :D
Staan gróóóte waarschuwingsborden en terecht. Passeren is geen probleem mits je geen aanstoot (letterlijk) geeft. Dit is aan het vechtvee ter beoordeling :D
Toch is het geen probleem zelfs met déze stieren dus Hooglanders :? Respecteer hun persoonlijke ruimte gewoon = klaar. Kruuist die ruimte jouw route, dan mote je er omheen of wachten tot ze die ruimte vrij maken.

hc

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:48

Daarbij vind ik het toch echt wel een verschil dat in Zwitserland en Spanje iets meer ruimte is dan in de Kennemerduinen. Er zijn hier niet zoveel mogelijkheden om ze te ontwijken. En er lopen er niet een paar, maar enkele tientallen. Ik kom enkele malen per week in het duin, op verschillende plaatsen en kom ze altijd tegen. Zeker te paard/fiets heb je weinig tot geen mogelijkheden om een andere route te nemen en de bossen hier zijn niet makkelijk toegankelijk van het pad af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:58

Kaka schreef:
Daarbij vind ik het toch echt wel een verschil dat in Zwitserland en Spanje iets meer ruimte is dan in de Kennemerduinen.

Daarom loopt daar ook geen vechtvee, zelfs geen normaal vee, maar XXX-mak vee :)*

Citaat:
Er zijn hier niet zoveel mogelijkheden om ze te ontwijken. En er lopen er niet een paar, maar enkele tientallen. Ik kom enkele malen per week in het duin, op verschillende plaatsen en kom ze altijd tegen. Zeker te paard/fiets heb je weinig tot geen mogelijkheden om een andere route te nemen en de bossen hier zijn niet makkelijk toegankelijk van het pad af.

Dan wácht je :)*

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:03

Het blijft groot vee en het blijft een heel druk gebied, waar heel erg veel recreanten gebruik van maken. Je kunt van honderden fietsers die dolgraag naar het strand willen niet verwachten dat ze wachten op een kudde koeien. En ja, ook op drukke dagen willen de koeien nog wel eens op de verharde wegen staan.

Ik blijf ambivalent staan t.o. het uitbreiden van de begrazingsgebieden over de paden heen. Waarom niet de beestjes achter een hek houden, desnoods over paden heen. Paden kunnen best tijdelijk afgesloten zijn totdat de beestjes naar een ander gebied verplaatst worden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:13

Huertecilla schreef:
Lara_Silver schreef:
Hier in Zwitserland geen Hooglanders, maar wel overal koeien. Vind het wel gezellig zo, en als ze te brutaal worden stuur je je paard er op af, dan zijn ze zo weg, ook de stieren en runderen.

Hier spaans vechtvee. Kun je beter niet uitdagen :D
Staan gróóóte waarschuwingsborden en terecht. Passeren is geen probleem mits je geen aanstoot (letterlijk) geeft. Dit is aan het vechtvee ter beoordeling :D
Toch is het geen probleem zelfs met déze stieren dus Hooglanders :? Respecteer hun persoonlijke ruimte gewoon = klaar. Kruuist die ruimte jouw route, dan mote je er omheen of wachten tot ze die ruimte vrij maken.

hc

Een zwitserse melkkoe is geen spaans vechtvee. Is heel wat anders, die laten zich prima wegsturen. En als zij op de weg staan (niet alleen in de weg, maar ook op de weg) reken maar erop dat ik niet ga wachten tot ze eraf gaan, diegenen die passeren in een auto trouwens ook niet. Als je hier wacht op vee kan je een uur wachten, dat doen toeristen namelijk altijd en daarbij blijven ze gewoon op de weg staan. Als links een steile wand is van 4 meter en het rechts steil naar beneden gaat reken er maar op dat zij uit de weg gaan en niet ik, zij hebben nog 7 HA en ik een vaste route. (hoewel ik met mijn pony zowel naar links als naar rechts zou kunnen gaan heb ik daar nog geen zin in en in een auto is het onmogelijk) Er staan hier alleen borden die waarschuwen voor koeien met kalveren, das een ander verhaal, die krijgen wel respect van mij. Het ligt dus maar aan de situatie en soort beest dat er staat. Hooglanders lijken kwa karakter (uitzonderingen daargelaten) op het Galloway-rund, dat zijn rustige types.
Maar ontopic @ Kaka: dat is goed begrijpbaar, het zou toch te gek zijn als jij een omweg moet zoeken omdat er zo een beest toevallig niet wil bewegen. Vind wel dat als ze weten dat er problemen zijn (agressieve dieren) dat ze een oplossing moeten zoeken vanuit de bezoeker van het natuurgebied, desnoods plaatsen ze hekken en scheiden ze de twee partijen (dier en bezoeker) af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:20

Kaka schreef:
Waarom niet de beestjes achter een hek houden, desnoods over paden heen.

Omdat ´men´ graag nog énige grond wil hebben om het ´natuur´ te kunnen noemen :D

Alles omheind en afgezette paden maakt er helmáál vee in ruig beplante weides van.
Dat is wat ik al eerder opmerkte; dat grazers in ´natuur´gebied eigenlijk een kinderboerderij voor volwassenen in een strak beheerde heemtuin is :)*

De basisvraag is wat voor park de NL-er wil.
Persoonlijk lijkt het me een erg groot goed als NL-ers nog érgens respect voor een soort van natuurlijke wereld moeten hebben.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:22

Lara_Silver schreef:
het zou toch te gek zijn als jij een omweg moet zoeken omdat er zo een beest toevallig niet wil bewegen.

Waarom?

We hebben het over ´natuur´gebied!!!

hc

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:27

Huertecilla schreef:
Lara_Silver schreef:
het zou toch te gek zijn als jij een omweg moet zoeken omdat er zo een beest toevallig niet wil bewegen.

Waarom?

We hebben het over ´natuur´gebied!!!

hc

Omdat die dieren optimaal gebruik kunnen maken van het gebied, zij kunnen wel gaan daar waar ruiters zich niet wagen met hun paarden. Ruiters zijn ook nog gebonden aan eventuele paden in dit gebied. En als er geen mogelijkheid tot uitwijken is en jij door wil dan maken die dieren baan. Niet ieder paard is gewend aan ruig terrein/dichtbegroeid bos etc., de runderen wel, voila.