Wanneer ervaren genoeg om op buitenrit te mogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:30

Verzorging (toen ik het deed nog militaire stijl :P ), en een theorie-onderdeel over paarden in het algemeen (vol oubollige foute informatie helaas) waren (zijn?) deel van het ruiterbewijs in België
Laatst bijgewerkt door Ruga op 31-07-09 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:31

je kan vanaf les 1 naar buitenrit...maar gewoon iemnad erlangs laten fietsen..die kan altijd ingrijpen als dta nodig is.... zelfs ik neem wel eens iemand mee op de fiets, terwijl ik toch ewleen heel gevorderde ruiter ben..maar ik neem een fietser mee voor de gezelligheid.. Soieso ALTIJD een telefoon menemen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:34

miss_simone schreef:
je kan vanaf les 1 naar buitenrit...maar gewoon iemnad erlangs laten fietsen..die kan altijd ingrijpen als dta nodig is....

...of onder de vrachtauto geduwd worden bij een zijstapje van het paard.
Een fietser kan NIETS uitrichten want is zelf bestuurder van een hoogst instabiel en kwetsbaar voertuig.

Verder moet de fietser vaak op het fietspad en mag de ruiter daar niet komen.

Wat wel zou kunnen/mogen is een bestuurder te voet en de ´ruiter´ als passagier.
Dat doe ik heel veel. Gebruik ik zowel voor het beleren van het paard als van de ruiter.

hc

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:38

miss_simone schreef:
je kan vanaf les 1 naar buitenrit...maar gewoon iemnad erlangs laten fietsen..die kan altijd ingrijpen als dta nodig is.... zelfs ik neem wel eens iemand mee op de fiets, terwijl ik toch ewleen heel gevorderde ruiter ben..maar ik neem een fietser mee voor de gezelligheid.. Soieso ALTIJD een telefoon menemen!

Hahahahahahahaha, ik zie het al voor me dat het paard aan de kletter gaat...
'Gelukkig' was er een fietser in de buurt! :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:43

Bandida schreef:
vol oubollige foute informatie helaas

...is ook een probleem bij de info vanuit de sector zelf in NL.
Het geeft aanleiding tot onbegrip bij op zich erg goed bedoelende ruiters. Zoéken ze informantie, léren ze dat goed en dan worden ze op het verkeerde been de weg op gestuurd 8)7

Het is van cruciaal belang dat bij voorlichting duidelijk onderscheidt gemaakt wordt tussen:
- de eisen van het wegenverkeersreglement
- gedrags´regels´ vanuit de betreffende organisatie
- opvattingen over hoe het zou moeten vanuit de betreffende stroming

De toets voor motorfietsen gaat ook niet in op de wenselijkheid van verschillende rijstijlen in de bocht en voor een autorijbewijs hoef je niet te weten wat een diesel is.
Je moet de verkeersregels kennen en het voertuig beheersen.

De rest is geneuzel.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:44

Nadir schreef:
Hahahahahahahaha, ik zie het al voor me dat het paard aan de kletter gaat...
'Gelukkig' was er een fietser in de buurt! :')

Die hangt er nat van het angszweet met rokende bandjes achter, waardoor het paard nóg harder rent voor die gevaarlijke achtervolger uit :D

Serieus, terug naar de ts, dat is echt een serieus probleem. Wie is wanneer voldoende veilig om in de openbare ruimte te rijden.

hc

Nadir

Re: Wanneer ervaren genoeg om op buitenrit te mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:52

Wat je aangeeft is helemaal waar HC. :j
Het boek van zowel het ruiterbewijs als het menbewijs staat vol met geneuzel over paardenrassen, soorten voer en tuig maar vrij weinig over verkeersregels.

Ik ben sowieso wel voorstander van een verplicht ruiterbewijs. Dan wordt je gewoon veel bewuster van de risico's en de omgang met andere weggebruikers.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:57

100% zekerheid heb je natuurlijk nooit want het is en blijft een levend wezen (vlúchtdier zelfs) waar je mee de openbare ruimte betreedt, dus risico's neem je altijd i.m.o.

Dat deze risico's geminimaliseerd moeten worden ben ik helemaal voor, want dat er hier gesteld word dat je na 1 les buiten kan gaan rijden vind ik echt kolder. Onverantwoord voor zowel ruiter als paard.

Laat er maar een gedegen theorie en praktijk examen komen waarin bewezen kan worden dat ruiter (en paard?) capabel zijn om zich in de openbare ruimte te begeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:09

Yeyo schreef:
(vlúchtdier zelfs)

Nee.
Vluchtdieren bestaan niet.
Schrik is een reflex, vluchten is gedrag :)*
Paarden gaan niet als reflex in vlucht, daartoe besluíten ze wel of niet na de eerste schrik en het de taak van de ruiter om:
1. de schrikreactie te conditioneren tot een minimum
2. het besluit tot niet-vlucht te doen nemen

Mijn hengst is nogal een mannetjesputter en heeft een alternatief voor fligt, namelijk fight. Daar gaat hij eerder toe over. Dit maakt het geen vechtdier :D
Ook is het mijn taak als bestuurder om hem te doen besluiten dan níet te doen. Niet te vluchten, niet te vechten, maar op mijn leiding te vertrouwen.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 31-07-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:10

Het risico neem je inderdaad wel altijd Yeyo.
Alleen ben je je daar denk ik niet zo bewust van als je nog een beginnende ruiter bent die nog niet op buitenrit is geweest.

Na 1 paardrijles naar buiten gaan is inderdaad onzin en ook nog eens levensgevaarlijk!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:17

Huertecilla schreef:
Yeyo schreef:
(vlúchtdier zelfs)

Nee.
Vluchtdieren bestaan niet.
Schrik is een reflex, vluchten is gedrag :)*
Paarden gaan niet als reflex in vlucht, daartoe besluíten ze wel of niet na de eerste schrik en het de taak van de ruiter om:
1. de schrikreactie te conditioneren tot een minimum
2. het besluit tot niet-vlucht te doen nemen

hc

Zo leer je nog eens wat :+
Ik dacht dat paarden van nature vluchtdieren waren....

Nadir, daar heb je helemaal gelijk in ja.
10 jaar geleden heb ik ook een ongeluk gehad met een paard op de openbare weg, paard aan de kletter, niet aangesingeld omdat ie meteen al begon te rennen, dus halverwege een drukke weg zakt het zadel omlaag op de buik en had ik geen houvast meer....
Echt een godswonder dat ik alleen een hersenschudding had en die knol helemaal niets, we hadden in de sloot kunnen belanden of aangereden kunnen worden.

Nu ik ouder en wijzer ben, merk ik idd dat ik me veel meer bewust ben van de risico's die paardrijden over het algemeen met zich meebrengt, deels door ervaring, deels ook door "ouderdom" :+.
Maar ik vind het wel belangrijk dat ongeacht leeftijd of ervaring, ruiters ervan bewust gemaakt moeten worden dat het niet alleen ff leuk een rondje door de wijk/het bos/over de hei etc. etc. is, maar dat het echt wel de nodige ervaring en kundigheid vereist.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:21

Yeyo schreef:
Laat er maar een gedegen theorie en praktijk examen komen waarin bewezen kan worden dat ruiter (en paard?) capabel zijn om zich in de openbare ruimte te begeven.

Er is al een paar jaar een convenant tussen een paar paardenorganisaties en CBR.
Het wondelijke is dat er nog níets uitgekoemen is terwijl dat supersimpel zou moeten zijn.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat men er niet uitkomt doordat de paardensector aan de ene kant onzin wil en aan de andere kant de harde kriteria te ´schadelijk´ voor de bedrijfsvoering vindt.

Zo is vanuit verkeersveiligheidsoogpunt een mimimum leftijd van 18 niets raars. Tenslotte is een paard een complexer en zwaarder verantwoordelijkheid dan een motorfiets.
Kan je eventueel nog bij toevoegen vanaf 16 onder begeleiding van een bevoegd instructeur per junior ruiter.
Onder de 16 de ´ruiter´ niet als bestuurder dus alleen met bestuurder te voet bv..
Dat is voor de sector volstrekt onverteerbaar.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:22

Yeyo schreef:
Ik dacht dat paarden van nature vluchtdieren waren....

Gelukkig foutief.
Als paarden vlucht- (of vecht)dieren zouden zijn, zouden ze een gevaar op de weg zijn en daar verboden moeten worden.

hc

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:24

Tenzij ze dus op jouw leiding vertrouwen, wat je net zelf stelt, toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:30

Yeyo schreef:
Tenzij ze dus op jouw leiding vertrouwen, wat je net zelf stelt, toch?

Lees mijn post nog eens.

Doordat paarden kunnen besluiten wel/niet te vluchten/vechten maar op de leiding van de ruiter te vertrouwen zíjn het geen ´vluchtdieren´ maar dieren met reflexen en gedrag.
Na de schrikreflex komt het gedrag. Dat gedrag is bij een verkeerszeker paard vertrouwen in de ruiter stellen.
Een paard wat dit niet doet hoort niet in de openbare ruimte.

hc

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:38

Duidelijk, en helemaal mee eens!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:39

Yeyo schreef:
Duidelijk, en helemaal mee eens!

...dan nu nog de eisen voor een rijbewijs ;)

hc

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:42

Nou kennis van de verkeersregels lijkt me een pré, ik heb geen flauw idee wat de regels voor een ruiter zijn.

En zowiezo een praktijkexamen waarin aangetoond kan worden dat ruiter én paard geschikt zijn om zich in de openbare ruimte te begeven.
Iets in de trent van een schrikparcours?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:49

Even een andere insteek.

Zo lang alles goed gaat, gaat er niets fout en kan iedereen buiten rijden.

De kern echter is dat poep gebeurt.
Onvoorziene gebeurtenissen zijn een zekerheid. Het wát is onzeker, het dát is een gegeven.
Elke bestuurder hoort de kennis, kunde en vaardigheid te hebben diens voertuig voldoende te beheersen ook in deze situaties.

Naar ringdressuur vertaald is dat een toeschouwer die een paraplu opsteekt, publiek wat luid klapt, een vlaggenmast die omvalt een lamp die springt, een helicopter die achter de tribune een noodgeval op moet pikken etc.
Een schrikreflex is dan normaal, daaruit voorvloeiende flight-or-fight niet. Dát is nu juist een belangrijk criterium van goed ruiterschap.

De vraag van de ts wordt dan:
Wat zijn de criteria die je kan toetsen of een ruiter voldoende kennis/kunde/vaardigheid heeft om een/diens paard veilig te kunnen besturen in de openbare ruimte waar onzekere voorvallen een gegeven zijn?

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:55

Yeyo schreef:
Nou kennis van de verkeersregels lijkt me een pré, ik heb geen flauw idee wat de regels voor een ruiter zijn.

Gelijk aan het algemene verkeersreglement met slechts een paar specifieke bepalingen.
Mbt wat een bestuurder is, de plaats op de rijbaan/ruiterpad, de wit/rode verlichting en er is nog een bepaling over gebruik van de mobiele telefoon.
Je behoort als ruiter ook te weten hoe om te gaan met colones en alle algemene verkeersborden te kennen. Idem voorrangsregels etc.

De toets is verder inderdaad theorie en praktijk. Bij motorfietsen zijn ook een aantal bijzondere verrichtingen opgenomen.
Ik kan me voorstellen dat dit (zoals jij noemt een schrikparcours) bij paarden na theorie een uitgebreidere fase is die een go-nogo is voor de praktijktoets in de openbare ruimte.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:22

En haal je zo'n bewijs dan als ruiter, of als combinatie, of per paard? Ik heb het hier liggen, gescheurd en vergeeld, maar ik heb hier maar één paard waarmee ik nu meteen op verantwoorde wijze door centrum Namen kan rijden. De twee andere zijn daar nog niet aan toe.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:17

Huertecilla schreef:
Wanneer ben je daan klaar voor? Wanneer je daar geen groter risico vormt dan andere bestuurders.

Dit is de belangrijkste vraag denk ik idd, maar hoe kan je zoiets nu in hemelsnaam beoordelen? Het verschilt idd zo ontzettend per combinatie of ze veilig de weg op kunnen of niet. Maar paardgebonden ruiterbewijzen lijkt me ook weer niet praktisch, want dan kan je niet in een andere plaats een buitenrit met een paard van daar maken.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:19

Ja of elk paard op zich examen laten doen wat buiten komt?

Dan dan moet de ruiter examen doen en het paard een proef doen oid?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:56

Bandida schreef:
En haal je zo'n bewijs dan als ruiter, of als combinatie, of per paard?

Als combinatie lijkt mij realistisch. Jij geeft al aan waarom.
Lijkt mij wel logisch dat je voor elk meerpaard een verkorte toets kan laten zien, bv. alleen het schrikparcours want jouw theoriekennis en eggie-vaardigheid zijn al getoetst.
Het gaat alleen nog om de bombestendigheid van dat paard met jou.

Dat geeft gelijk aan waarom de bedrijfssector dwars ligt.
Die wil graag met een dozijn willekeurige tienjarigen met twee begeleiders, waarvan er één 18 is en geen van beiden bevoegd begeleider zijn, op pad kunnen.
Ook werkt het remmend op de omloopsnelheid van paarden = omzetvermindering.

Voor de páárden is het alleen maar winst. Verhuur en veel verkassen zijn strijdig met hun welzijnsbelang.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:06

Heino schreef:
want dan kan je niet in een andere plaats een buitenrit met een paard van daar maken.

..en dat is alleen maar _/-\o_ toch?!

In geval van een crisissituatie zal een vreemd paard niet zo snel vertrouwen in een vreemde hebben :)*

Ook zal een vreemd paard zéker als een ongeleid projectiel van 500 kilo door de openbare ruimte naar huis crossen als de gelegenheidsruiter eraf kukelt.
Dat is een situatie welke niet acceptabel is en waar de ruiterij op zich al hoognodig aandacht aan moet schenken. Er zijn maar een páár ongelukkige incidenten die de voorpagina van de Telegraaf halen voor nodig om de publieke opinie om een paardrijverbod te doen joelen.
Paard één kruist een moeder met twee kinderen achterin de Panda, paard twee dendert net niet langs een kinderwagen en de ruiterij mag uitleggen dat een paard géén vluchtdier is, maar dat er ´alleen maar´ een opvoedingsprobleem is....

hc