Dilemma.. Overname friese hengst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Re: Dilemma.. Overname friese hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 11:16

Zoals jullie hier misschien tussen de regels door leest gaat het me op dit moment alleen even om mijn shet.
Die houd me constant bezig.
Mijn vriend zegt ook van in januari heb je de moeilijkste beslissing van je leven gemaakt om je fjord uit zijn lijden te verlossen. Die kon ook gewoon niet meer. Hij was ongelukkig doordat hij gewoon wist dat hij ziek was. Als ik bij hem was bloeide hij helemaal op. Maar hij kon gewoon niet dat doen wat hij wou. Hij kon niet meespelen met de andere paarden . En dan is het niet meer paardwaardig.

Nu met mijn shet is het eigenlijk het zelfde. Hij kan nog met coole dagen een sprintje trekken van de ene kant van de bak naar de andere kant, maar meer ook niet. Dus hij kan gewoon niet meespelen met de andere paarden. En daar zal hij ook niet gelukkiger van worden..

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:25

heb je niemand in de buurt, die je kent, en die misschien een leuke gezelsschap pony nodig heeft ?
zo kun je je shet nog altijd opzoeken :)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:35

Wellicht is dat ook niet echt een oplossing, het blijft het feit dat de shet niet happy is...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:41

Volgens mij zegt de TS het zelf al een pagina terug, ze is er al uit. Ik vind het dapper dat je je besluit hebt genomen en ook al komt het nu vlak op het inslapen van je vorige paard, als je merkt dat je shetje alleen nog maar instinctmatig gaat rennen en niet omdat hij er echt lol in heeft en verder pijn heeft en benauwd is....tja....wie zijn wij dan om te zeggen dat je je moet blijven vastklampen. Tot slot heb je hem wel mooie jaren gegeven, bij een ander was hij misschien wel veel eerder gaan hemelen.
Sterkte!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:52

Ik snap je dilemma en denk dat je er eigenlijk zelf al uit bent. Het komt nu idd in een stroomversnelling door de situatie met de Fries, maar los daarvan heeft je shetje niet echt het leukste leven meer. Laat ik het zo zeggen (moeilijk want ik ken je pony niet en ik wil zeker niet onaardig overkomen), maar een dier dat niet zonder pijnstillers kan leven en zelfs met pijnstillers nog last heeft, heeft het gewoon erg zwaar. Paardwaardig is het eigenlijk al een poosje niet meer als ik je verhaal zo lees. En dat je je schuldig voelt, omdat het nu door de situatie allemaal sneller gaat kan ik me ook heel goed voorstellen, maar aan de andere kant moet het misschien wel zo zijn. Want hoe lang laat je zo'n ziekelijk beestje anders nog doormodderen? Tot ie echt niet meer overeind kan oid? Als dat gebeurt heb je waarschijnlijk juist het gevoel dat je de knoop eerder had moeten doorhakken...
Wat je ook besluit, veel sterkte ermee.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:27

Zo denk ik er ook over kimmie1974. En ik heb de beslissing van mijn fjord genomen en zal die nu ook voor mijn shet gaan maken.
Maar ik moet wel zeggen dat ik het er enorm moeilijk mee heb.

2 paarden die ik 14 jaar heb gehad allebei in 6 maanden tijd in moeten laten slapen is toch eigenlijk wel iets te veel om te verwerken..

Maar ik wil beslist niet dat mijn dieren moeten lijden omdat ik egoistisch zou zijn. omdat ik ze niet kan missen..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:38

Ik hamer nog even door op die hoefbevangenheid. Begrijp ik nu goed dat dit nu in principe het grootste probleem is buiten de astma en zijn opgelopen trauma? Want hoefbevangenheid kan perfect genezen mits je de juiste leefomstandigheden voor hem creëert. Ik wil best wel wat mogelijkheden aandragen en eventueel via PB? Misschien kunnen we samen tot een oplossing komen en krijg jij hopelijk weer een beter gevoel over het geheel.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:45

yinnar het gaat niet alleen omde bevangenheid.
Ik kijk naar het geheel plaatje. En dat plaatje is dat ik een zieke ongelukkige pony zie met pijn.
Pijn aan zijn voeten, pijn aan zijn spieren, pijn in zijn hart en een moeizaam leven door ademnood..

Ik waardeer je bezorgheid en je enthousiastme om te helpen.
Maar hij zal gewoon nooit beter worden.
14 jaar lang heb ik mijn uiterste best gedaan om hem zo'n prettig mogelijk leven te bied. Maar nu houd het gewoon op.

Het is gewoon triest te zien dat hij graag mee wil spelen met zijn vriendjes maar hij dat gewoon niet meer kan.
Ja even een sprintje trekken, maar niet meer spelen zoals hij dat altijd deed en nog zou willen. En dat ligt niet zozeer aan zijn bevangenheid, maar wel door de astma die met dit benauwde weer ook erg opspeelt..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:02

Tja, dat klopt. Ik hoopte je te kunnen helpen want ik ga namelijk net als jij ook tot het gaatje als het mijn dieren aangaat. En hoefbebevangenheid kan gewoon genezen in elke gradatie mits je het op de juiste manier aanpakt. De pijn in de spieren zal ook snel verdwijnen als hij niet meer zo verkrampt hoeft te lopen. Een pony die hoefbevangen is kan je zien maar of hij pijn in zijn hart heeft zou ik niet durven zeggen want dat weet je niet. Ik begreep dat hij prima kon leven met zijn astma dankzij de medicatie die hij krijgt. Je spreekt daar zelfs over in je profiel. En zoveel warme dagen als nu en twee weken geleden hebben we hier niet in NL.

Maar oké, je begreep al dat het goed was bedoeld van mijn kant.

Je hebt je keuze al gemaakt begrijp ik en wilt gewoon bevestiging van de mensen hier dat die keuze juist is.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:32

Dat ik dit topic opende wist ik nog niet wat de beste keuze was.
Maar na veel denken en veel kijken ben ik tot deze beslissing gekomen. Beslist niet omdat het de makkelijkste beslissing is.
Want dat is het absoluut niet.

Pijn in zijn hart is inderdaad moeilijk te pijlen. Maar als ik naar hem kijk als hij me niet ziet, dan zie ik doffe ogen en een hangend kopje. Terwijl zijn oogjes er anders diep en glazend uitzagen.

Wat betreft de medicatie voor zijn astma, dat gaat goed zolang hij zich niet inspant, hij word gewoon ouder en krijgt er ook steeds meer last van, vooral nu in de zomer. Alles is stoffiger en de lucht is benauwder en bedomt.
Piepen doet hij dag en nacht, maar niet dat hele zware ademen wat hij zonder medicatie wel doet.

Ja misschien is het ook wel zo dat ik extra bevestiging zoek over of ik de juiste beslissing maak. Al is dat voor jullie erg moeilijk te bepalen via een beeldscherm. Ik zal daar dus ook niet mijn beslissing van af laten hangen.
Ik wil gewoon de beste keuze maken voor mijn shet en door het op te schrijven is het toch makkelijker op een rijtje te zetten..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:32

Yinnar schreef:
Je hebt je keuze al gemaakt begrijp ik en wilt gewoon bevestiging van de mensen hier dat die keuze juist is.

Dat was ook mijn gedachte toen ik dit topic aan het doorlezen was. Als ik jouw berichten lees, beschrijf je vooral waarom inslapen een terechte keuze is. De gegevens tips bieden geen openingen of mogelijkheden.
Helaas bevestigen of deze keuze wel of niet goed is, gaat niet via de computer. Alleen jij kent de volledige situatie.
Heel veel sterkte! Het is erg zuur dat je in korte tijd weer zo'n beslissing moet maken :(:) .

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:54

maar is hij ( de shet) nooit zo slecht geweest als nu?
want je zegt dat hij eerst altijd glanste, en vrolijk was en nu niet meer.
is dat door het warme weer ,neem aan dat er meer warme zomers zijn geweest.

ik zou heel goed nadenken, je hebt hem 14 haar door de mediche molen gehaald en nu wil je stoppen voor die fries?
je zult een eerlijke keuze moeten maken, succes ermee.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:02

Nee mijn shet was vroeger niet zo erg als nu.
Anders had hij alleen zijn astma. Dat werd ieder jaar in de zomer erger door de benauwde lucht en de warmte. Vooral zo'n dag als vandaag staat hij te pompen.

Een paar maanden geleden kwam de bevangenheid er bij.
Dan kom je voor extra zorgen te staan. Nu moeten zijn hoeven door een smid behandeld worden, wat gewoon niet gaat.

Ook speelde hij anders nog met mijn fjord. Die paste zich aan aan de beperkingen van mijn shet. Ze speelden vooral op hun plek zonder al te veel krachtinspanningen, en ook verdedigde mijn fjord mijn shet op het moment dat hij het zelf door zijn gezondheid niet kon.

De keuze voor inslapen zou toch wel komen binnen het jaar. Alleen komt het nu allemaal even in een stroomversnelling door de komst van de fries.

Zoals ik al eerder schreef, was er afgelopen weken al vaker gesproken over het beeindigen van het leven van mijn shet.
Dat was allemaal al voor dat mijn moeder belde over de fries.

Het is zielig te zien hoe het diertje hijgend en strompelend door het leven gaat op dit moment.
Het zou voor zijn voeten al schelen als het herft was en het veel regende waardoor de grond zacht werd. Maar met deze temperaturen en miezerbuien af en toe is de grond net beton.

Er lopen hier op bokt diverse topics over "wanneer besluit je dat het genoeg is"
Dit is nu net zo'n geval. Beter zal hij nooit meer worden. Het zou alleen maar rekken worden, met pijnstilling en een leven op een kale wei met een pluk hooi. Nooit kan hij mee een stuk wandelen of fietsen, en ook het mennen gaat niet(wat hij geweldig vond ook al was het maar 5 minuutjes stappen) daar word het diertje dus niet gelukkiger van.

Het liefst zou ik nog jaren doortobben met het diertje, gewoon omdat ik hem niet kan missen.
Maar dat is gewoon niet eerlijk..

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:16

Je hebt je keuze al gemaakt. En twijfels zal je altijd houden welke keuze je ook maakt. En spijt zal je ook altijd krijgen, dat hoort er waarschijnlijk gewoon bij. Maar ook dat slijt, je weet dat je met je hart een goede beslissing hebt genomen en de bijbehordende actie gaat ondernemen. Dan is het toch goed? Veel sterkte met de komende tijd. En daarna veel plezier met je Fries.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:14

Sterkte, kies een fijne mooie dag uit, maak hem gelukkig en gerust dat hij nu niet meer hoeft te vechten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:22

Inderdaad kun je het beter voor zijn dan dat het dier dalijk nog zieker word, en dan pas uit zijn lijden word verlost.

Bronchites op zich kan een dier oud mee worden, evenals hoefbevangenheid, een shetlander kan daar goed overheen groeien, zeker met een goede smid erbij.

Maar als het diertje echt lijd volgens jou, dan zou ik het niet al te lang meer rekken.

En valt het ziek zijn wel mee, dan zou ik een klein stalletje bijbouwen, al is het maar een afdakje met 2 zijkanten, dat is al meer dan genoeg voor een shet. Dan kan de fries in de andere stal?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:27

Ik heb ook het gevoel dat je steun zoekt in je keuze om hem in te laten slapen. Tips die je krijgt, spreek je allemaal tegen, dus heeft het niet zoveel zin die te geven.

Ik wens je veel sterkte.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:51

Helaas zit ik een een beetje in een soortgelijke situatie,

Mijn paard is bijna 25 jr en chronisch ziek, hij heeft artrose/nierstenen/maandblinheid en is dampig, klinkt als bijna teveel om een paard nog een lekker leven te kunnen bieden.
Mijn andere paardje een jonge haflinger is kern gezond, ik wil haar om verschillende redenen heel graag in pension zetten, mede door mijn reuma is het iedere een hele opgave om buiten mijn 40 urige werkweek om deze 2 paarden volledig (moeder voert ze overdag) te verzorgen en de 5 stallen en erf schoon te maken (de andere 3 stallen zijn schuilhokken voor de 5 shets van mn moeder).
Er zijn nog meer redenen die mij ertoe zetten om mijn haflinger in pension te zetten, maar die doen er niet toe en zijn prive dus laat ik maar even terzijde.

Mijn oudere paard kan ik niet meer verhuizen vanwege zijn gezondheid, dat zou teveel stres met zich meebrengen en hij ziet erg slecht dus wennen aan een nieuwe onbekende omgeving is haast dierenmishandeling vind ik.
Ik zit dus niet zozeer met het dillema vanwege een ander paard maar meer met mn gezondheid en mijn oudere paard.
Na veel wikken en wegen en slapeloze nachten heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt..........ik kan kiezen uit 2 opties:
1- Ik laat mijn oudere chronische zieke paard inslapen zodat ik meer lucht krijg en minder last heb van vermoeidheid en pijn vanwege het vele schoonmaakwerk ook financieel krijg ik dan meer lucht omdat hij dure behandelingen en medicatie krijgt.
2- ik laat hem niet inslapen en laat het zoals het nu is en wacht op het moment dat voor hem echt de pap op is, de afgelopen jaren hebben 2 keer op het punt gestaan om hem in te laten slapen vanwege zijn gezondheid.

Heb voor de 2e optie gekozen, ik heb hem nu bijna 15 jr en hij heeft vooral in de zomer nog veel goede periodes, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem naar mijn idee dan tevroeg in te laten slapen omdat mij dit beter uitkomt.
Ik zet mezelf de komende tijd nog even op de 2e plaats, ik heb als het goed is nog jarennnn te gaan....hij niet.

Ik ken jou shetje en overwegingen natuurlijk niet zo goed en daarnaast speelt bij hem zn algehele gemoedstoestand ook een grote rol als ik het goed begrijp, hij mist zijn oude maatje en er lijkt geen vervanger te zijn die deze leegte op kan vullen, dat kan ontzettend deprimerend zijn voor een paard.
Ik weet niet zo goed wat ik jou situatie zou doen omdat ik het shetje niet ken......maar als het een zielih hoopje pony is die zichzelf iedere dag opnieuw de dag door moet slepen of veel pijn heeft denk ik dat ik hem toch in zou laten slapen of een ander plekje zou zoeken waar hij het misschien meer naar zn zin heeft.
Maar dat zijn dingen die alleen jij kunt inschatten denk ik........veel succes!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:24

Ik lees in je onderschrift dat je hem inmiddels in hebt laten slapen..Sterkte ermee.
Wat een aangrijpend verhaal, ben er helemaal stil van... |( :(:)

edit: als het die shet is tenminste, anders, mijn excuses |o

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:33

Sokje_6 schreef:
Ik lees in je onderschrift dat je hem inmiddels in hebt laten slapen..Sterkte ermee.
Wat een aangrijpend verhaal, ben er helemaal stil van... |( :(:)

edit: als het die shet is tenminste, anders, mijn excuses |o

Ostar is op 07-01-2009 ingeslapen. Dit topic is van 15-07-2009 dus je zit er een beetje naast wat het onderschrift en de betreffende shet betreft.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:48

Oeps |o :x _-:(

Sorry!!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:11

Even update.

Ik heb vanochtend mijn shet in laten slapen. Diertje was helemaal op.

Zondag ben ik de hengst wezen halen, en voor mijn shet hebben we toch nog een stalletje neergezet. Maar gister had hij het zo benauwd en liep hij erg moeizaam.
Dus gelijk de dierenarts gebeld en die kon helaas pas vandaag.

Vanochtend mijn shet kalmeringspastma gegeven, maar voordat het ingewerkt was kwam de dierenarts al.
Ik verwachte een heel drama, maar hij heeft nieteens zijn hoofd opgetild voor de prik. Hij lag met zijn oren naar voor en heeft nog een zacht briesje laten horen. Daarna kreeg hij de laatste spuit en binnen een paar minuten stopte zijn hart met slaan.
Nu is hij samen met zijn grote vriend ostar. Het is goed zo.
Het doet pijn, maar als mijn shet er vrede mee heeft moet ik dat ook hebben..

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:18

sterkte met het verlies van je shet.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:27

czarina schreef:
Het doet pijn, maar als mijn shet er vrede mee heeft moet ik dat ook hebben..

Dat zul je echter nooit weten. Je hebt gehandeld naar wat jou het beste leek.
Veel sterkte komende tijd!

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:39

Heel veel sterkte.....