pony schopt naar andere pony's.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:24

Mijn bijrijdpaard doet dit ook.
Maar dit doet zij alleen omdat zij in de wei nog wat rangordeprobleempjes heeft,
dus vandaar dat ze het af en toe op haar weidegenootjes heeft voorzien als die langsrijden.

Ik kan het duidelijk zien aankomen, dan doet ze haar hoofd een beetje omhoog,
en uiteraard gaan de oren in de nek.
Vaak gaat ze dan ook wat langzamer lopen, ze is dan helemaal voorbereid op een aanval.
Zodra ik die tekenen zie verschijnen, vraag ik wat meer aandacht van haar door haar wat sneller door te laten lopen,
desnoods draaf ik aan.
Mocht het toch op het punt komen dat ze haar kont naar het paard toedraait,
krijgt ze van mij een 'nee' en een tikkie op d'r billen.
Meestal krijgt ze die boodschap heel duidelijk door. Ze is gevoelig voor de zweep,
dus gelukkig hoef ik haar geen mep te geven, maar gewoon eventjes aan te tikken.
;)

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:06

ik heb nog nooit ene paard gehad wat mij uberhaupt durfde te schoppen.
En als ze wel die neiging hadden ging ik altijd groot staan en net doen of ik heel overheersend ben. En zeggen: Ik DENK het NIET he!! als je dat een beetje hard en boos zegt dan zal een paard snel genoeg weten dattie niets moet doen.

Ik had ook ene pony bij mij op de vmbo school. Die schopte iedereen het weiland uit. Hij kwam naar mij toe en ik keek hem aan; ik zeg: Ik DENK niet dat jij me het weiland uit schopt anders laat ik je alle hoeken zien! Ik maakte me altijd groot als hij toch zijn kont wou keren. en kwam boos achter hem aan.
Nou dat vond hij dus niet zoi leuk!
Hij leerde het bij mij snel af, en de leraar durfde er zelf niet eens bij in, ik moest hem sindsdien telkens pakken want niemand anders durfde het.

Gewoon niet laten merken dat je bang bent! En als ene pony of paard naar sje schopt moet je JUIST heel boos worden en gewoon een schop terug geven. En als hij lief is beloon jehem natuurlijk uitbundig.
Klinkt echt heel cru maar zo leer je het heel snel af, want je laat gewoon merken dat je je niet op de kop laat zitten. Anders word je paard dominant en gaat hij de baas spelen ocver jouw.

Veel grondwerk met de pony doen helpt ook.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:43

Gothika schreef:
En als ze wel die neiging hadden ging ik altijd groot staan en net doen of ik heel overheersend ben. En zeggen: Ik DENK het NIET he!! als je dat een beetje hard en boos zegt dan zal een paard snel genoeg weten dattie niets moet doen.

Ik had ook ene pony bij mij op de vmbo school. Die schopte iedereen het weiland uit. Hij kwam naar mij toe en ik keek hem aan; ik zeg: Ik DENK niet dat jij me het weiland uit schopt anders laat ik je alle hoeken zien! Ik maakte me altijd groot als hij toch zijn kont wou keren. en kwam boos achter hem aan.
Hij leerde het bij mij snel af, en de leraar durfde er zelf niet eens bij in, ik moest hem sindsdien telkens pakken want niemand anders durfde het.

Gewoon niet laten merken dat je bang bent! En als ene pony of paard naar sje schopt moet je JUIST heel boos worden en gewoon een schop terug geven. En als hij lief is beloon jehem natuurlijk uitbundig.
Klinkt echt heel cru maar zo leer je het heel snel af, want je laat gewoon merken dat je je niet op de kop laat zitten. Anders word je paard dominant en gaat hij de baas spelen ocver jouw.

Het gaat er hier om dat de pony onder het rijden andere pony's mept ;)

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:09

Gothika schreef:

mijn pony schopt geen mensen hoor. zo erg is het ook weer niet

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:35

Hoe gaat het nu?

Evelien14

Re: pony schopt naar andere pony's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:50

nou eigenlijk heb ik nu een paar weken geen les meet IVM vakantie. maar als ik thuis rijd rijd ik alleen. dus veel last heb ik niet

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:52

Je zou dan mooi wat grondwerk kunnen gaan doen deze tijd en ik denk dat het wel verstandig is om zo nu en dan even met een paar anderen te rijden, dan went ze er ook wat aan.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:00

idd zoals al meerdere keren is gezegd, aan t werk zetten, hou de aandacht bij jezelf.
met de zweep het probleem oplossen heeft geen zin, waarschijnlijk heeft ze gewoon wat ruimte nodig als ze haar aandacht niet bij jou heeft en dat moet geaccepteert worden door jou en de rest.
strikje in de staart en tja, ik dnek dat t kletsen en beugel aan beugel rijden dan helaas voor jou niet opgaat.. voorlopig tenminste.
waarschijnlijk als je haar een tijdje langer hebt en je weet haar netjes te rijden en alle knopjes te vinden dan zal dit wel minder worden.
probeer t gewoon te negeren en zodra je opstapt de aandacht bij jou te houden, veel wendingen rijden, veel overgangen rijden en het neerwaarts dat komt ook heus wel. als je hem nog niet zolang hebt en je bent zelf nog niet heel erg ervaren dan moet je het gewoon een beetje tijd geven.
vraag aan je instructie hoe je haar nageeflijk kan rijden maar waarschijnlijk als jij er lekker ontspannen opzit en haar aandacht vast weet te houden dan komt die nageeflijkheid echt wel.

heel veel succes en geniet van je nieuwe paard!!

butash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:40

echt weg gaan gaat bijna niet.
je hebt 2 soorten schoppende pony's
1. pony's die naar andere paarden/poiny's schoppen om te laten weten dat ze niet dichter in de buurt moeten komen.
dit is meestal een teken van macht uitoefenen. en laten zien wie de baas is.
deze paarden zijn meestal dominant.

2. pony's die schoppen: omdat ze bang zijn.
ze voelen zich erg onzeken(meeestal in een nieuwe omgeving). of (van nature bang/angstig).
ze schoppen naar andere pony's , zo laten ze weten dat de andere dieren niet dichterbij moeten komen.
zelfs als een pony wat verder weg is kunnen ze schoppen./ zo komen de andere paarden niet in de buurt en hebben ze ook geen kans om jouw pony te treiteren.

wat ik van jou heb gehoord: is dat je pony alleen niet naar 1 andere pony trapt.
dat zal dan wel zijn maatje zijn, waar hij zich veilig bij voelt.

xx.heb je hier misschien iets aan?
succes!

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:33

butash schreef:
echt weg gaan gaat bijna niet.
je hebt 2 soorten schoppende pony's
1. pony's die naar andere paarden/poiny's schoppen om te laten weten dat ze niet dichter in de buurt moeten komen.
dit is meestal een teken van macht uitoefenen. en laten zien wie de baas is.
deze paarden zijn meestal dominant.

2. pony's die schoppen: omdat ze bang zijn.
ze voelen zich erg onzeken(meeestal in een nieuwe omgeving). of (van nature bang/angstig).
ze schoppen naar andere pony's , zo laten ze weten dat de andere dieren niet dichterbij moeten komen.
zelfs als een pony wat verder weg is kunnen ze schoppen./ zo komen de andere paarden niet in de buurt en hebben ze ook geen kans om jouw pony te treiteren.

wat ik van jou heb gehoord: is dat je pony alleen niet naar 1 andere pony trapt.
dat zal dan wel zijn maatje zijn, waar hij zich veilig bij voelt.

xx.heb je hier misschien iets aan?
succes!

naast 1 pony kan ik gewoon lopen. ja ik weet niet waarom. misschien gewooon ze maatje ja. maar een pony die ook van mij is en bij haar in het land staat. ze doet nu niet veel. maar je kan ze bijvoorbeeld niet makkelijk met de hoofden bij elkaar doen.
ja hier heb ik wel wat aan. weet alleen niet wat ik er nu mee kan doen

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:44

Mijn pony is gaan trappen vanaf het moment dat er iemand achter mij reed, en vond dat wij niet snel genoeg waren, en mijn pony met zijn zweep een mep op haar billen gaf. Toen heeft ze achteruit gemept en het paard getatoeërd, op z'n been. (stond een hoefafdruk...) En daarna heeft er geen enkel paard meer normaal achter haar kunnen lopen, alleen onze andere pony's waar ze mee op de wei loopt, daar kan ze goed mee overweg. Maar wat ik me dus ook afvraag trapt ze gemeen of trapt ze omdat ze bang is?