Buren klagen over de paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:51

Klopt, maar mijn ervaring (12 jaar milieuambtenaar) dat daar zelden aan kan worden voldaan. Zeker niet in het buitengebied! ;)
De nachtnorm is absoluut geen 60 db. Meestal is die 35 of 40 dba ( op de woning van derden)
Laatst bijgewerkt door Nanda op 09-07-09 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:52

chelletju schreef:
hier hetzelfde liedje hebben een vrijstaande woning met in de tuin. ong. 4m van het huis de stallen en daarachter de bak. dan hebben we naast de stallen tegen de kant van de buren onze mestkar staan. dat mens loopt altijd te zeuren. ja ook mijn paarden hebben wel eens ruzie of hebben honger;). en dan de mestkar ik mest 2keer in de week (nu elke dag wegens overstap van stro naar vlas) dus mijn vader leegde de mestkar 1x in de week. en dan liep ze te klagen dat het stonk. nou geloof me na 4 jaar ruik je het niet meer hoor!!! en dan komt de politie weer is voorbij als wij een feestje hebben en de muziek staat aan (na 10u smorgens gaat de muziek aan en voor 10u savonds is die weer uit) ook dan loopt ze te zeuren maar ze mag wel midden in de nacht als zij een feestje heeft (lees:bijna ieder weekeind) onder mijn slaapkamerraam gaan staan kakelen. sorry hoor mensen.... je hebt gedaan wat je kon doen verder gewoon lak aan hebben

hoezo ruik je na 4 jaar de mest niet meer??? jij misschien niet maar je buren wel!!!

suuzepuus

Re: Buren klagen over de paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:52

hoe bedoel je nanda?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:54

Hoe bedoel ik wat?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:56

je hebt m al bijgewekt.... ik snapte je opmerking niet! nu wel!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:56

joyfordogs schreef:
tja, overlast is een lastig iets, ik woon zelf ook in het buitengebied, je hoord hier vanalles, als je tenminste het wil horen.
Zelf heb ik 5 honden, 2 ervan kunnen nog wel eens aardig blaffen, zelf blijk ik hier de meeste hinder van te hebben, mijn buren zeggen, ja ze blaffen geloof ik wel eens, maar tja, onze kinderen maken ook geluid als ze spelen, idd die hoor ik ook wel eens.
Je kunt je idd aan vanalles storen, aan de buren als die rond 1 uur snachts thuiskomen? Tja, als ik wakker ben hoor ik dat, de geiten die snachts herrie maken, tja, ook daar kun je je aan storen.
Zo zonde dat de buren zich aan je paarden storen. Maar idd, als je zelf je eigen ergens aan irriteerd heb je weinig nodig om goed geërgerd te zijn.

Inderdaad, helemaal mee eens. Als je wil kan je je overal aan storen. Van de kat van de buren tot aan de kinderen van iemand anders en de meerdere auto's voor de deur, en ga zo maar door. Je kan de juridische kant op gaan (kijken naar vergunningen, wat mag wel en wat mag niet). Maar dit verbeterd vaak niet de verhoudingen. Met elkaar in gesprek gaan, moet je ook niet te vaak doen; heeft ook weinig zin. Zij ergeren zich en een praatje is goed maar als het niet helpt, houd het op. Ik zou toch kijken naar wat je eigen mogelijkheden zijn om de geluidsoverlast te verminderen. Jij woont daar niet maar je vader wel en voor hem is dit natuurlijk niet fijn. Accepteer dat zij waarschijnlijk ook wat zeuren maar onderneem toch meer, zoals het verplaatsen van de container of een andere oplossing.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:00

Volgens deze tabel is 30/ 40 db erg wenig
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=10054#23

En staat er bij laden en lossen hetvolgende:
Citaat:
23. Wat is het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer?
In dit besluit staan onder meer richtwaarden voor het toegestane niveau van geluidspieken op de gevels van woningen bij het laden en lossen. Bij de gevels mag niet meer lawaai te horen zijn dan het besluit toestaat. De maximale geluidsniveau's zijn:
avond (19.00 - 23.00 uur): 65 dB(A)
nacht (23.00 - 07.00 uur: 60 dB(A)

Deze 'piekvoorschriften' gelden tot 1 december 2007. Dit omdat tot nu toe onvoldoende technische mogelijkheden zijn om de hoge piekgeluiden te voorkomen. De piekvoorschriften en de subsidieregeling moeten het mogelijk maken dat in december 2007 wel aan de eisen wordt voldaan.

Wel is dit tot 2007
en toen ik er zelf wat mee te maken had was dat ook van voor die tijd.
Dus of nu dezelfde normen nog gelden weet ik eerlijkheidshalve ook niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:18

een container kan flink doorklinken

mijn appaloosa stond ook in een container deze was met hout en daarop rubber bekleed,maar toch hoorde ze haar binnen in het woonhuis
en de stal staat achter een grote stenen schuur een stuk tuin en dan het woonhuis,en toch werden ze wakker s`nachts van het getrap.

een houten stal dreunt niet zo door als een ijzeren en ik geloof zweker dat wanneer jij s`nachts wakker word van het getrap van de paarden van de buren dat je daar niet vrolijk van word!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:41

Veel verschillende meningen zeg! Dat is best grappig om te lezen :)

Ik was in der veronderstelling dat je voor een contrainer geen vergunning nodig hebt omdat die verplaatsbaar is. Op het terrein staan meerdere gebouwen, of voor de stal een vergunning is weet ik eerlijk gezegd niet zeker. Sowieso is er bij lange na geen 50% van het terrein bebouwd dus onder die grens blijven we zeker wel. Ik had ook al eerder gehoord dat je 30m2 vrij mag bouwen, de stal is 30m2. Ik zal daarover toch nog eens contact opnemen met de gemeente.

Welke vergunning de buren hebben weet ik niet, ze zeiden alleen dat ze er een vergunning voor hebben. Ze hebben, net als mijn vader, een boomkwekerij. Tja, wij maken ons helemaal niet druk om die vrachtwagens, vinden het alleen flauw dat ze er zo op reageren als dat aangehaald wordt.

Het is trouwens niet mogelijk de stal verder weg van hun huizen te plaatsen omdat het tuinpad te smal is om hem nog verder naar achteren te krijgen. Er staan al heel veel bomen en struiken tussen de stal en de huizen.

Ik denk dat eerst maar eens contact op ga nemen met de gemeente, hoe het nu precies zit met vergunningen, en dan eventueel kijk wat de mogelijkheden zijn om de stal beter te isoleren.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:36

vorame schreef:
Volgens deze tabel is 30/ 40 db erg wenig
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=10054#23

En staat er bij laden en lossen hetvolgende:
Citaat:
23. Wat is het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer?
In dit besluit staan onder meer richtwaarden voor het toegestane niveau van geluidspieken op de gevels van woningen bij het laden en lossen. Bij de gevels mag niet meer lawaai te horen zijn dan het besluit toestaat. De maximale geluidsniveau's zijn:
avond (19.00 - 23.00 uur): 65 dB(A)
nacht (23.00 - 07.00 uur: 60 dB(A)

Deze 'piekvoorschriften' gelden tot 1 december 2007. Dit omdat tot nu toe onvoldoende technische mogelijkheden zijn om de hoge piekgeluiden te voorkomen. De piekvoorschriften en de subsidieregeling moeten het mogelijk maken dat in december 2007 wel aan de eisen wordt voldaan.

Wel is dit tot 2007
en toen ik er zelf wat mee te maken had was dat ook van voor die tijd.
Dus of nu dezelfde normen nog gelden weet ik eerlijkheidshalve ook niet.

Wij hebben het over verschillende normen:

Ik had het over de gemiddelde geluidsbelasting en jij hebt het over de piekbelasting ;)
Wat betreft de Piekbelasting heb je gelijk.
Let wel: We hebben het hier niet over een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer,. De Wet milieubeheer is hier niet van toepassing ( zover ik dat uit het verhaal kan lezen.
Het Besluit Detail bestaat niet meer. We hebben nu het Activiteitenbesluit. ;)

* edit* lees net dat ze een boomkwekerij hebben. Dan zal het Besluit Landbouw wel van toepassing zijn.!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:36

VSW-->TAO

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:46

als het geklaag de laatste twee jaar is gekomen sinds de container er staat kan ik me er wat bij voorstellen. Containers maken namelijk heel veel herrie.

Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een "echte" stal, als ze hier tegen staan te trappen maakt dat een ander geluid, minder schel en hard. Dat zou nl ook wel eens de klacht kunnen zijn, het trappen duurt niet zo lang maar klinkt zo luid dat zij op slag wakker zijn.

En voor containers heb je net zoveel vergunningen nodig als een vaste stal, dat ze verplaatsbaar zijn wil niet alles zeggen, er zitten nl geen wielen onder en dan nog. Ik ken een geval dat zelfs een bouwkeet als ongewenst werd gezien en verwijderd moest worden omdat het een illegaal bouwwerk zou zijn.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:43

De container is eigenlijk een illegaal bouwwerk en ik ben bang dat als je er over begint dat deze weg zal moeten.
Je zal iig niet de eerste zijn.

De buren hebben zeker een hinderwetvergunning, deze hebben wij nl ook als bedrijf zijnde.

Is er geen schuur oid vrij bij je ouders waar je de paarden kunt stallen?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:07

Nanda schreef:
Wij hebben het over verschillende normen:

Ik had het over de gemiddelde geluidsbelasting en jij hebt het over de piekbelasting ;)
Wat betreft de Piekbelasting heb je gelijk.
Let wel: We hebben het hier niet over een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer,. De Wet milieubeheer is hier niet van toepassing ( zover ik dat uit het verhaal kan lezen.
Het Besluit Detail bestaat niet meer. We hebben nu het Activiteitenbesluit. ;)

* edit* lees net dat ze een boomkwekerij hebben. Dan zal het Besluit Landbouw wel van toepassing zijn.!

http://www.st-ab.nl/wettennr05/0613-035 ... beheer.htm

Ook dan heb ik het idee dat ze 40 meter verderop weinig overlast veroorzaken.

En hoe ik deze op moet vatten?
zijn de in de periode tussen 19.00 uur en 06.00 uur opgenomen piekniveaus niet van toepassing op het laden en lossen ten behoeve van de afvoer van tuinbouwprodukten door middel van groepsvervoer, voorzover dat ten hoogste een keer in de genoemde periode plaatsvindt;

Ik krijg het idee dat de TS dat dus niet als tegenargument aan kan voeren.
Dat helaas de buurman in zijn recht staat als het hier om een illegale stalling gaat.

Als tip zou ik met de buurman om tafel gaan zitten.
Vertellen welke maatregelen je al genomen hebt en hem vragen of hij nog iedeeën heeft om verdere overlast te beperken.
Stel je goed willend op, ook dat hij dat weet.
Dus niet zelf een hoop gaan doen en hij denkt dat je toch niets gedaan hebt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:53

Bedankt weer! :) Morgen zal ik eens contact opnemen met de gemeente om daarover in ieder geval wat wijzer te worden.

Ik was sowieso niet van plan om het geluid van de vrachtwagens als tegenargument te gebruiken. Het is meer dat ik het typerend vind dat ze daarop zo reageren.

De buurman is al op de hoogte van wat we er al aan gedaan hebben...
Er is geen andere ruimte vrij waar de paarden in kunnen, bovendien hebben de containers best wat geld gekost, ze zijn ook helemaal met hardhout betimmerd. Zou wel heel erg zonde van het geld zijn om ze vervolgens niet meer te gebruiken.

Ingevdh ik heb ook wel overwogen om "echte" stallen te nemen voordat ik de containers kocht, maar bewust hier voor gekozen. Bovendien zijn 2 buitenstallen + opslagruimte erg kostbaar, dat red je echt niet met een paar duizend euro :n

Ik ben me er van bewust dat er in containers meer geluid ontstaat dan in een houten stal, maar het huis van mijn vader staat er een stuk dichter bij, en hij heeft er bijna nooit last van terwijl hij altijd met het raam open slaapt... De overige 3 personen in huis hebben er ook geen last van.

Erg lastig!!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 07:06

Vorame, Jij bent scherp! :D

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:00

Ik vind niet dat ze zeuren, containers zijn echt klank-kasten. En echt elke ochtend vroeg gedreun horen is gewoon heel vervelend.

Het lijkt mij een goed idee om ze uit te nodigen voor een bakje koffie. Leg uit wat je er al aan gedaan hebt qua isolatie, laat het ze eventueel zien. Ook al kan jij verder niets verder doen, ze weten dan in ieder geval dat je ze serieus neemt en je best doet om het probleem te minimaliseren. Dat lijkt me wel zo goed voor de buren relatie.

Twee suggesties nog:
* Als je aan de buitenkant van de container een wal zand of aarde legt (een soort walletje tegen de wand aan, alsof je de container een stukje inbouwd) zou dat helpen met het doorklinken?

* Je zou kunnen kijken of het helpt om de paarden hun avondhooi laat s'avonds in een fijnmazig hooinet te geven zodat ze 'sochtends nog wat over hebben en het gestamp niet of later begint?

Perev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:36

Nouja zeg, als de buren er zo'n last van hebben hadden ze dat huis maar nooit daar moeten kopen.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:12

Waarom maakk er geen open schuilstal van? Dan kunnen de paarden in- en uit lopen en hebben ze geen ruzie meer en het gestamp om 6 uur 's morgens houdt op.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:40

goed plan, hopelijk ook uitvoerbaar,
hier staan ze altijd in een open stal, kunnen zelf kiezen, zo word er minder snel herrie gemaakt, wellicht een simpele oplossing waarbij iedereen blij is, incl de paarden!!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 17:53

Ik denk inderdaad dat de stallen ook in de nacht open laten een goede optie zou kunnen zijn. Ik ben al aan het zoeken naar rubbermatten voor op de uitloop zodat ze haar hoeven niet kapot loopt. Ze gaat dan namelijk staan schrapen en heen en weer draaien. Dus als iemand toevallig nog weet waar ze (betaalbare) rubberen matten verkopen??

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:02

vorame schreef:
Als tip zou ik met de buurman om tafel gaan zitten.
Vertellen welke maatregelen je al genomen hebt en hem vragen of hij nog iedeeën heeft om verdere overlast te beperken.
Stel je goed willend op, ook dat hij dat weet.
Dus niet zelf een hoop gaan doen en hij denkt dat je toch niets gedaan hebt.

Helemaal mee eens. Ik kan van hieraf natuurlijk niet beoordelen of de buren 'terecht' klagen. en inderdaad, een container kan een hoop herrie maken. Ervan uitgaande dat er niet sowieso al vanalles schort aan de relatie met de buren, lijkt het me niet verstandig om meteen met een 'tegenklacht' over de vrachtwagens te komen. Het is verstandiger je buren serieus te nemen. Geef hun het gevoel dat ze gehoord worden en sta open voor suggesties van hun kant. Als je hen laat meedenken, levert dat meer begrip en welwillendheid op dan wanneer je als reactie terug gaat klagen.
En wie weet, wat voor creatieve ideeen je buren nog hebben!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:09

Nog contact met de gemeente opgenomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:20

Kan je niet een geluidmeting (laten) doen?
Bijvoorbeeld dat iemand in de container gaat staan en met een hamer keihard tegen de wand aan slaat (als zijnde de paarden) en iemand anders bij het huis van de buren meet hoeveel geluid er daadwerkelijk is?
Dan is het gelijk duidelijk of er teveel geluid wordt gemaakt, of dat de buren wat overdrijven.

Nog een idee:
Zou je het dak (evt wanden) niet af kunnen dekken met graszoden oid? Of aan de zijkant een wal aarde tegen de container aan leggen?
Dan absorbeer je denk ik een groot deel van het geluid.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:40

annastasia schreef:
De buren hebben zeker een hinderwetvergunning, deze hebben wij nl ook als bedrijf zijnde.

De Hinderwet bestaat al sinds 1993 niet meer :+
Sinds 1993 hebben we de Wet milieubeheer. ;)