krijg paard niet mee uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:49

daffie1986 schreef:
Doe eens wat evoos zegt maar dan begin je bijvoorbeeld met 5 passen richting hek en laat je hem weer los. Breidt het op deze manier uit en haal hem eventueel wat vaker uit het land bv. 1x om de poetsen, 1x om te eten, 1x om te wandelen, 1x om te longeren en 1x om te rijden(rijden en longeren hoeven natuurlijk niet op dezelfde dag maar wissel het eens af en haal hem niet alleen uit het land als je hem moet HEBBEN(hem aan het werk zetten dus). Sucses en laat je even weten hoe het afgelopen is?

Mee eens.
Ik vind dat je in dit soort situaties genoegen moet nemen met een paar passen.
Ik ga ook mee, door het via het principe 'druk' te doen.
Geen pijn!, alleen druk.
Geen zweep, geen hengstenketting.
Druk blijven geven tot hij een stap zet, dan meteen de druk weghalen en belonen alsof jullie eerste zijn geworden in een wedstrijd.
Dit nog een aantal keer doen maar uiteindelijk stoppen zonder dat je hem uit het land haalt (tenzij hij na de eerste keer meteen meeloopt).
Je kunt na elke gezette pas een snoepje geven, je kunt ook een snoepje geven als je je doel hebt bereikt.
Ik geef altijd een snoepje en prijs hem de hemel in na het gewenste gedrag en een hele hand vol snoepjes als we stoppen met de oefening.
Dit helpt goed.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:59

appel123 schreef:
Ik geef maar 1 snoepje en dat is genoeg :-)

En dan vraag ik mij af wat nu het probleem is.....
1 snoepje en het paard loopt netjes mee.

Waarom dan met zwepen, touwhalsters, longeerlijnen en andere dingen gaan werken als 1 snoepje genoeg is om hem mee te krijgen?

Het paardje kent je net 2 weken, het duurt gewoon even om een band met een dier op te bouwen.
Ik heb mijn paard 5 jaar en die komt ook niet altijd hinnikend aandraven zodra ze mij ziet. Dat ligt geheel aan haar bui of ze wel of geen zin heeft om te komen.
Als dat je doel is, vind ik dat dat een beetje onwerkelijk is... Niet ieder paard doet dat.

Doe niet moeilijk, geef hem gewoon dat ene snoepje en dan komt de rest vanzelf.
Op een gegeven moment heb je misschien dat snoepje niet eens meer nodig.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:03

Met een zweep werken is ook via het principe 'druk' werken. rondjes draaien bij de achterhand is ook een vorm van druk uitoefenen en als het paard doorloopt haal je die druk meteen weg. Mits je de zweep gebruikt als verlengstuk van je arm, niet als middel om je paard bang te maken, er zijn alleen veel mensen die dat niet begrijpen. Die denken bij het woord zweep: daar wordt ie bang van! Nou dat ligt dan aan de manier waarop jij met je paarden omgaat. (dit is geen kritiek hoor! Het is alleen een feit)
Ik heb alleen het idee dat dit effectiever is dan druk uitoefenen enkel op het halster, want in de eerste instantie zal het paard zich daartegen verzetten en dan is hij echt wel sterker...
Verder ben ik geen fan van het werken met snoepjes omdat zoals er al gezegd werd het paard snel het snoepje pakte en zich dan meteen omdraaide...

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:52

Sabbientje schreef:
Het paardje kent je net 2 weken, het duurt gewoon even om een band met een dier op te bouwen.
Ik heb mijn paard 5 jaar en die komt ook niet altijd hinnikend aandraven zodra ze mij ziet. Dat ligt geheel aan haar bui of ze wel of geen zin heeft om te komen.
Als dat je doel is, vind ik dat dat een beetje onwerkelijk is... Niet ieder paard doet dat.

Klopt, heb ik ook. In het begin altijd een snoepje mee in de wei, en nu kan ik haar gewoon pakken zonder snoepje; ze komt altijd naar me toe en loopt braaf mee (Tenzei ze echt shagrijnig is). Het duurt geowon een tijdje voor er een band is opgebouwd. Bij mij duurde het ook een maand voordat ze in de gaten had dat ik en mijn vriend toch echt haar nieuwe baasjes waren.

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:48

ik zou hem het snoepje laten zien en pas geven wanneer je bent waar je wil zijn en zo stilletjes afbouwen. ( dan wortel, hooi,gras, een klopje in de nek,...)