Een 8 op verzorging... Hoe vasthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:10

Ik heb beide pony's altijd keurig gewassen op wedstrijd, en voor 1 krijg ik nog maar verzorgingspunten. Ik vind gewoon dat je pony/paard en de rest er gewoon verzorgd uit moet zien. Het verzorgingscijfer vind ik eigenlijk een beetje onzin, maarja daar gaat het hier niet over.

Bij ons wisselt het ook per jury (En soms ook nog weleens per proef bij dezelfde jury :+ ) . Maar ik heb ook weleens als enige van de wedstrijd een 9 gehad. Had eigenlijk niet meer gedaan dan de manen en staart gewassen en wat geborstelt, maarja Wolder heeft zo'n bos dan lijkt het meteen alsof je er heel wat uren werk aan hebt gehad..

Vudress

Re: Een 8 op verzorging... Hoe vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:27

Ik vind dat het cijfer voor de verzorging heel ver door te trekken is, zo kun je de verzorging van de hoeven en de algehele conditie best wel zwaar mee laten tellen.
Ongevlochten voorplukken, zwarte handschoenen, ongepoetste laarzen, sporen die verkeerd omzitten en klapperend tuig vind ik echt not done. Toch zijn er volgens mij weinig juryleden die er wat mee doen en uiteindelijk vind iedereen van zichzelf dat de verzorging voor elkaar is.
Toch snap ik juryleden die geen 8 of 9 willen geven voor de verzorging best wel goed. Er zijn altijd mensen die dat extra puntje juist daar moeten pakken en dat heeft met het rijden natuurlijk weinig te maken.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 23:28

Knot zat met 24 klipjes vast :j zat gewoon netjes - ondanks de 34 graden :D De singel op de foto is inderdaad aan de korte kant, dat is er wel anders dan tegenwoordig.

Ik zal toch maar eens een scheerapparaat aanschaffen, al ben ik wat huiverig voor mok bij 4 x wit en hoort het niet bij een Groninger.

Toch denk ik dat het inderdaad willekeurig is of je een 7 of 8 krijgt, afhankelijk van de standaard van de betreffende jury.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:49

Vudress schreef:
zwarte handschoenen,

Waarom zouden zwarte handschoenen voor een lager punt zorgen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:53

Zwarte handschoenen zijn gewoon toegestaan, dus ik zie ook niet in waarom dat voor een lager punt zou moeten zorgen.
Dan kun je roze of beige of grijze jasjes ook wel een punt lager gaan geven, omdat je dat wellicht zelf niet mooi vindt, maar het is toegestaan en als het dus verder netjes in orde is, geen losse knopen, geen vlekken, hoort de kleur van het betreffende kledingstuk niet mee te tellen.

Dat je daardoor wellicht extra op de handhouding wil letten, omdat je vermoed dat degene die met zwarte handschoenen rijdt de handen niet netjes stil houdt, ok. Maar als je dan een niet stille handhouding waarneemt, moet je dat niet in het punt voor de verzoring laten mee tellen, maar bij houding en zit en het effect van de hulpen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:02

ik denk ook gewoon net als de rest standaard een 7 of een 8.

maar ff een andere vraag ik weet niet of fdat mag maar,
al zou ik met mijn haflinger wedstrijd gaan rijden(ik zeg niet dat ik dat ga doen hoor:)) maar hoe zit dat bij haflinger moeten die ook knoten in en opgeschoren sokken enz...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:20

De meeste Hafjes die ik ken behouden gewoon hun blonde haardos en worden dmv een hengstenvlecht of ingenieus ander vlechtwerk voorgesteld.

Het verschil is alleen dat een jury bij een Haf, Fries, Fjord of Tinker meteen ziet dat het om zo`n type paard gaat :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:28

Als ik dit zo lees ben ik zo blij dat ik nooit geen ambitie heb om dressuur te gaan rijden :+
Handschoenen verplicht? En dan raar vinden dat de meeste mensen paardrijden een kaksport vinden :')

Tja TS dressuur is een jurysport en de één geeft een 7 de ander een 8.
Persoonlijk vind ik dat het om de rijprestatie gaat en niet om hoe mooi het paard en ruiter eruit zien.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:32

IndianLady schreef:
Als ik dit zo lees ben ik zo blij dat ik nooit geen ambitie heb om dressuur te gaan rijden :+
Handschoenen verplicht? En dan raar vinden dat de meeste mensen paardrijden een kaksport vinden :')

Hoewel de nieuwe kledingvoorschriften anders doen vermoeden, heeft dit te maken met het streven naar uniformiteit. En hoewel dat in onze maatschappij doorgaans een negatieve connotatie heeft, is het vanuit het 'gelijke monniken, gelijke kappen'-principe wel heel goed verdedigbaar.

Daarbij kan de jury in witte handschoenen gestoken handen goed volgen in de beweging (of in het ontbreken daarvan ;) ) en controleren. Een tegenwerkende hand wordt zo eerder bespeurd, maar een vriendelijke hand ook.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:33

Uums schreef:
IndianLady schreef:

Daarbij kan de jury in witte handschoenen gestoken handen goed volgen in de beweging (of in het ontbreken daarvan ;) ) en controleren. Een tegenwerkende hand wordt zo eerder bespeurd, maar een vriendelijke hand ook.

Klinkt eigenlijk wel logisch zoals jij het zegt :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:38

Olivierlover schreef:

al zou ik met mijn haflinger wedstrijd gaan rijden(ik zeg niet dat ik dat ga doen hoor:)) maar hoe zit dat bij haflinger moeten die ook knoten in en opgeschoren sokken enz...

Ben scheren we wel op , en manen en staart wassen we en hangen los :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:45

Uums schreef:
Ik zal toch maar eens een scheerapparaat aanschaffen, al ben ik wat huiverig voor mok bij 4 x wit en hoort het niet bij een Groninger.

Toch denk ik dat het inderdaad willekeurig is of je een 7 of 8 krijgt, afhankelijk van de standaard van de betreffende jury.

Ik zou die sokken er dus lekker aan laten zitten. Ik scheer ook geen oren uit, en knip geen snorharen. Een paard is een paard hoor, het is wel goed. Als ik op wedstrijd gaan, gaan er knotjes in, hij is mooi gepoets en afhankelijk van de locatie en het weer was ik zijn ene witte voetje (als het veel geregent heeft of ik weet dat ik op een stoffige locatie kom met zwart zand ga ik dat ook écht niet doen).
Babyolie kan trouwens best link zijn in de zomer, kunnen ze flink hun neus van verbranden.
Ik krijg geen punten meer voor de verzorging, maar toen ik dat nog wel deed kreeg ik meestal gewoon een 8 of een 7, die de jury inderdaad meestal standaard geeft.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:47

Bij mij wisselt het ook altijd dan heb ik een 7 en dan heb ik een 8.
Voor de wedstrijd was ik de manen en staart en de voetjes en dan gaat er nog olie op de hoeven.

Maar even offtopic:
Mag je met hoefijzers starten in de B?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:47

Heb even aan de jury de zondag jouw ring jureerde gevraagd of ze even toelichting wil geven. Dus hoop dat ze even een reactie geeft. Ik had overigens ook 2 keer een 7 zondag in het L1.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:53

Ik ben het met Fleurtje100 eens. Ik zou de sokken ook laten zitten. Bij mijn paard knip ik ze wel, maar als je het liever niet wil doen, moet je het gewoon niet doen. Oren uitscheren doe ik ook niet, ik knip alleen de uitstekende pluk eraf. De snorharen laat ik ook zitten, dat zijn tastharen en het is niet eerlijk tegenover het paard om deze haren te verwijderen. Je moet je paard in z'n waarde presenteren vind ik.

De meeste jury's geven gewoon een standaard cijfer voor verzorging en dat is vaak een 7 of 8 en soms een 9. Daar moet je niet wakker om liggen hoor Uums ;)

@ Marjoleiin: Natuurlijk mag je met hoefijzers starten, alleen ik zou wel stoten er in doen als je op gras moet starten ivm glijden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:58

Het is echt niet iets waarvan ik wakker lig :)) Maar het kon zijn dat ik iets over het hoofd zag. Die singel bijvoorbeeld :)* Op den duur rijd je zo lang in hetzelfde klofje dat je niet kritisch naar het geheel kijkt, vandaar.

Overigens heb ik met beide jury`s na de proef even gesproken en ik vond ze heel vriendelijk :D En dat met die temperaturen +:)+

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:01

Helma_Amber schreef:
Ik ben het met Fleurtje100 eens. Ik zou de sokken ook laten zitten. Bij mijn paard knip ik ze wel, maar als je het liever niet wil doen, moet je het gewoon niet doen. Oren uitscheren doe ik ook niet, ik knip alleen de uitstekende pluk eraf. De snorharen laat ik ook zitten, dat zijn tastharen en het is niet eerlijk tegenover het paard om deze haren te verwijderen. Je moet je paard in z'n waarde presenteren vind ik.

De meeste jury's geven gewoon een standaard cijfer voor verzorging en dat is vaak een 7 of 8 en soms een 9. Daar moet je niet wakker om liggen hoor Uums ;)

@ Marjoleiin: Natuurlijk mag je met hoefijzers starten, alleen ik zou wel stoten er in doen als je op gras moet starten ivm glijden.

Haha oke dankje! ;)
ik dacht al van strax moet ik voor de wedstrijd de hoefijzers eronder weg halen en na de wedstrijd de weer onder en omdat ik nooit
iemand heb zien rijden in de B met hoefijzers!

Nu weer ontopic:
Ik knip de snorharen niet en ik knip wel bij de oren de uitstekende haren weg!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:28

Sjonniej schreef:
Vudress schreef:
zwarte handschoenen,

Waarom zouden zwarte handschoenen voor een lager punt zorgen?

Ik weet dat ze toegestaan zijn, maar ik vind het notdone om bovengenoemde redenen. Volgens mij is een ingevlochten voorpluk ook niet verplicht maar dat vind ik ook notdone.

We willen allemaal die 8 op de verzorging, laten we er dan ook voor zorgen dat de verzorging op en top is!

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:20

Ja dat ligt echt heel erg aan de jury!
Ik krijg heel vaak een 6, ik was mijn fjord altijd heel erg goed, en ze glimt ook altijd mooi!
Dus ik snap die punten soms ook niet helemaal hoor ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:53

Ik heb even in je profiel gespiekt, maar ik kan de 6 ook niet verklaren. Je ziet vaak Fjorden op wedstrijd met hangende of niet recht geknipte manenkammen, maar die van jouw ziet er tiptop uit.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 12:58

Met het paard van m`n ouders kreeg ik afgelopen voorjaar ook een 6 op verzorging, met als toelichting 'paard is veel te vet' >;)
Hij stond toen echt op een anorex-dieet en was slanker dan nu, maar `t is gewoon een flinke jongen. Met hem hoop ik daarom nog wat puntjes te scoren, dan zijn we van dat verzorgingscijfer af ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:13

Heb ik ook een keer gehad met de mijne in het L1. Kreeg ook een 6 omdat hij veel te dik was. Nou is die van mij ook een stevige jongeman en wordt hij al rond als hij alleen nog maar naar eten kijkt. Op dat moment was het winter en hij was hij lekker dun voor zijn doen, dus ik vond het maar apart.
Het is gewoon een stevig type paard net als die van jou, dat is het ouderwetse type, maar dat snappen sommige jury's niet helemaal.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:07

Het is ook zo dat sommige jury's bijv. heel erg letten op het paard; of je de sokjes hebt bijgeknipt, er geen haren uit de oren steken etc. Terwijl andere juryleden weer veel meer kijken naar het totaalplaatje. Daar kan het verschil ook nog wel eens in zitten.

even offtopic: Wat heb je een prachtig paard!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:19

ff complimentje: super mooie witte sokken heb jij zeg!

toen ik nog op mijn welsh a'tje reed was ik de dag voor de wedstrijd altijd super aan het schrobben en boenen zodat ik ze ook mooi wit had, meestal lukt dat wel maar soms zit er die volgende dag dan net zo'n veeg op die je er niet afkrijgt :D

miijn nieuwe d pony vind al dat water niet zo leuk en heeft meestal wel schone voetjus dus dat doen we maar niet ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:58

Yvank_ schreef:
Olivierlover schreef:

Ben scheren we wel op , en manen en staart wassen we en hangen los :)

is het niet zonde om z'n mooie grote sokken af te scheren dat is toch juist echt haflinger dat is toch een typische kenmerk?