Krijg mijn paard al 2 dagen niet uit de wei! SPOEDJE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:08

Nou ik vind dat toch een heel inventieve oplossing Barvrouweke ( en dat voor een penny ;) )

*denkt nog aan een laatste wanhopige poging tot vangen, bel een westernmanege en vraag hun beste lassowerper...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:17

Whinnylando schreef:
Nou ik vind dat toch een heel inventieve oplossing Barvrouweke ( en dat voor een penny ;) )

*denkt nog aan een laatste wanhopige poging tot vangen, bel een westernmanege en vraag hun beste lassowerper...

Weet je wat het ergste is, ik gebruikte ook vaak alle halsters en touwen die bij het hek lagen, als ik geen longeerlijn bij me had. legde alles wel weer netjes terug uiteraard. Kwam ook welleens tot de conclusie als ik de beruchte pony gevangen had, dat mijn halster in het midden van mijn touwcreatie zat :Y)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 17:17

Whinnylando schreef:

:D Zit wel een westernstal verderop in de straat bedenk ik mij net. Doen alleen niet aan koevangen helaas.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 17:34

Krijg net een berichtje dat ze nu op stal staat! Stalhoudster is het gelukt. Pff gelukkig.
Nu maar hopen dat ik ze morgenochtend weer er af krijg voor de smid want ze gaan meestal vrij vroeg weer naar buiten maar dan met halster om dus dan ze het wellicht makkelijker gaan. Hoop ik :=

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:37

ik zou der even lekker op stal laten staan tot de smit geweest is.

Horse_

Re: Krijg mijn paard al 2 dagen niet uit de wei! SPOEDJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 17:46

Denk dat dat niet gaat omdat alle paarden vroeg naar buiten gaan en de smid pas om 10 uur komt. Breekt ze de tent af. Denk er nog ff over na want weet wel dat dat wel zo handig zou zijn.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:47

Hoi,
mijn paard heeft vaak ook zo'n bui...
Hij rent hard weg en wil dat ik achter hem aan kom en gaat me ook nog eens uitdagen.
Ik negeer hem dan en kijk hem niet aan.
Misschien helpt dat ook wel bij jou?
Gewoon in de wei blijven staan en niks doen, mijn paard komt dan vanzelf naar me toe als hij er genoeg van heeft :P

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:51

kan je hem dan niet in de paddock of iets anders kleins zetten?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 17:53

Morgenochtend bedoel je? Ja dat zal misschien wel kunnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:56

Horse_ schreef:
Denk dat dat niet gaat omdat alle paarden vroeg naar buiten gaan en de smid pas om 10 uur komt. Breekt ze de tent af. Denk er nog ff over na want weet wel dat dat wel zo handig zou zijn.

Zorgen dat je er bent voordat ze naar buiten gaan en even lekker met paard aan de slag. Dan ziet ze in elk geval niet alle paarden langs haar box lopen terwijl zij binnen moet blijven. Kan heel goed zijn dat ze als de onrust weg is ze met een handje brokjes in de voerbak niet zo veel problemen maakt van het binnen staan. De paniek komt vaak van het zien vertrekken van de rest van de kudde.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 17:59

Heb even stalhoudster sms gestuurd of ze ze binnen wil houden of in de paddock. Die grenst namelijk aan de wei daar had ik nog niet aan gedacht daar is ze wel rustig denk ik. En ga er vroeg heen smid komt om 10 uur pas morgenochtend. Kan ik ze inderdaad even bezig proberen te houden. Thank's voor de tips.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 03-07-09 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:59

Ik ken er ook zo 1 die heul hard wegrent als ik kom. Erachter aan lopen heeft bij deze geen nut want ze rent weg, gaat rustig eten en tegen de tijd dat ik gearriveerd ben rent ze weer weg en gaat een stuk verder op eten..
Met biks lokken heeft het gevolg dat alle paarden achter me aan lopen, behalve de goeie..
Ik ben de gouden tip nog niet tegen gekomen helaas. Wegjagen wil ik niet want ze is al erg wantrouwend, en wei kleiner maken is helaas ook geen optie, daar is de wei te groot voor..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:02

Ladygiroc schreef:
Ik ken er ook zo 1 die heul hard wegrent als ik kom. Erachter aan lopen heeft bij deze geen nut want ze rent weg, gaat rustig eten en tegen de tijd dat ik gearriveerd ben rent ze weer weg en gaat een stuk verder op eten..
Met biks lokken heeft het gevolg dat alle paarden achter me aan lopen, behalve de goeie..
Ik ben de gouden tip nog niet tegen gekomen helaas. Wegjagen wil ik niet want ze is al erg wantrouwend, en wei kleiner maken is helaas ook geen optie, daar is de wei te groot voor..

Ha ha precies mijn merrie dus. Boeit haar echt niet dat ik achter haar aan loop en met die biks hetzelfde :Y)
Wei kleiner maken zou bij mij wel kunnen. Staan tegenwoordig op een formaat van denk ik een bak (schat 20x40) met zijn 3en.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:05

zo das ideaal, zo'n 'kleine' wei. Bij ons is het een stuk groter..

Heb ze vorig jaar vaak vervloekt hoor toen ik er achter aan liep..Dacht dat het er aan lag ik dat ik nog geen band met de pony zou hebben..en dat ze me niet kende..maar nu steekt ze weer d'r middelvinger op..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:14

Nou in 1e instantie vond ik die kleine wei niet zo leuk. :o Ze hadden een heel groot stuk met bruggetje en dan weer een lap met sloten enzo. Maar op zich in dit geval wel een voordeel. De mijne is op zich ook wel vet zat (beweegt nu wellicht wel iets minder maar dat weet ik niet zeker) dus minder gras is denk ik wel goed en met vangen misschien ook wel beter. Hoop dat ze nu na vandaag gewoon weer normaal doet eigenlijk :+ We gaan het zien en anders ga ik wel wat anders verzinnen voor mijn pubertje.

Ha ha dat vervloeken ken ik wel. Had ik gister de 1e dag al. Denk je pvd ondankbaar kreng maar ja weet gelukkig wel dan weer dat ze niet zo denken. Ze heeft wel lol ermee met dat wegrennen. Volgens mij denkt ze zoiets van he baasje leuk lekker spelen of zo van ik vind het hier wel best op het land. Kon je maar in die koppies kijken he om te weten wat er in ze omgaat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:18

Allemaal mooi natuurlijk die tijdelijk eoplossingen en voor een 'spoedsituatie' ook best geschikt. Maar het lijkt mij toch handig om er achter te komen waar het nou precies vandaan komt. Zo houd je natuurlijk problemen met je paard ophalen. Ik noem het exores geen vangen want ik heb wel gemerkt dat je als je met die gedachte naar het land gaat een hele andere houding hebt tegenover het paard en dat merken ze natuurlijk. Het zijn meesters in lichaamstaal. ;)

Kan het zijn dat in de periodes dat je paard niet te halen is jij anders in je vel zit? Ik merk dit zelf heel erg bij een van mijn paarden. Als ik minder goed in mijn vel zit dan keert hij zich van me af en loopt inderdaad elke keer net ver genoeg weg. Ik moet dan echt even tot mezelf komen en me beseffen wat er met mij aan de hand is op dat moment. Meestal ben ik me er namelijk helemaal niet van bewust dat het eigenlijk niet lekker gaat. Maar mijn houding laat aan het paard al zien dat het wel zo is. Ze zeggen ook niet voor niets dat het paard een spiegel is van de mens waarmee het om gaat.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:20

Appels, of iets wat haar héél nieuwsgierig maakt, zomaar in je eentje ergens gaan zitten ritselen, komt ze misschien wel kijken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:26

Malenka schreef:
Allemaal mooi natuurlijk die tijdelijk eoplossingen en voor een 'spoedsituatie' ook best geschikt. Maar het lijkt mij toch handig om er achter te komen waar het nou precies vandaan komt. Zo houd je natuurlijk problemen met je paard ophalen. Ik noem het exores geen vangen want ik heb wel gemerkt dat je als je met die gedachte naar het land gaat een hele andere houding hebt tegenover het paard en dat merken ze natuurlijk. Het zijn meesters in lichaamstaal. ;)

Kan het zijn dat in de periodes dat je paard niet te halen is jij anders in je vel zit? Ik merk dit zelf heel erg bij een van mijn paarden. Als ik minder goed in mijn vel zit dan keert hij zich van me af en loopt inderdaad elke keer net ver genoeg weg. Ik moet dan echt even tot mezelf komen en me beseffen wat er met mij aan de hand is op dat moment. Meestal ben ik me er namelijk helemaal niet van bewust dat het eigenlijk niet lekker gaat. Maar mijn houding laat aan het paard al zien dat het wel zo is. Ze zeggen ook niet voor niets dat het paard een spiegel is van de mens waarmee het om gaat.

Wat is exores?

Normaal hoefde ik ze ook eigenlijk niet te vangen. Voorheen kwam ze zelfs naar mij toe in de wei. Zit momenteel niet echt lekker in mijn vel probeer dat niet naar haar uit te laten stralen maar wellicht merkt ze het toch. Word snel ongeduldig daarom zou ik ze eigenlijk lekker rust willen geven 24/7 op het land maar ja nu dus die smid.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:36

Ehm... exores moet expres zijn. Typfoutje dus.
Het kan heel erg goed zijn dat het daar door komt hoor. Was dit in de vorige periode dat ze niet wou komen ook het geval?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:42

Mmm even denken. Dit geintje van wegrennen heeft ze alleen 1 keer gedaan aan het begin van de weideperiode. Weet niet goed meer hoe ik die dag in mijn vel zat. Was wel dat ze voor het eerst dag en nacht naar buiten ging de dag ervoor. Dacht dus dat het daar aan lag.

Nu stond ze al een weer sinds een week of zo dag en nacht na tijdens die regen de nachten op stal gestaan te hebben. Dus had ik al zoiets van mmm dat is het dus waarschijnlijk niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:45

Het kan natuurlijk best eens een keer zo zijn dat het echt om het buiten lopen gaat. Maar als het een paar dagen aan houd is het toch wel echt iets anders.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:52

Ja ik hoop het ook dat het na vandaag wel weer gewoon lukt. Had eigenlijk verwacht dat het gister ook eenmalig was. Maar nee.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:54

Als die van mij wel eens geen zin heeft ga ik gewoon met de andere paarden knuffelen totdat ze naar me toe komt, nu geeft die van mij snel op ;) dus duurt het nooit zo lang...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 18:59

Had ik ook gedaan vandaag maar ze keek wel jaloers maar komen ho maar.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:13

Ik heb ook zo een peerd die niet komt als ik in een minder humeur ben.

Blijven lachen en ontspannen ;) Je paard doet dit niet expres om je tot last te zijn. Ga je ook de wei eens in zonder dat je je paard moet pakken?

Als ik hem toch nodig heb en ik ben in een niet al te beste stemming dan probeer ik extra te letten op mijn en zijn lichaamstaal. Kijkt ie naar me, met oren naar voor kan ik naderen, draait of kijkt hij weg met de oren naar achteren een paar passen terug. Wat bij mij ook helpt is hem niet strak aankijken. Dat vindt hij bedreigend :) Arm vooruit om te laten snuffen en wat aaien, wijken voor druk, .. aaien met het touw, over de nek leggen en weer weggaan. En altijd een stukkje verder.

NOOIT halster of halstertouw achter de rug wegsteken. Geloof me, ze weten het, en als je paard wat bang van aard is gaat ie denken : wat voor ding heeft die nou vast en dan is hij weg hoor.