hoe kom ik van die dazen af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:21

Dat ze op beweging afkomen klopt ook wel iid, want als ik buiten ga rijden met een overdreven ingespoten paard dan komen de dazen wel, maar ze steken niet meer. Ze gaan als ze bijna op het paard zijn weer weg waarschijnlijk omdat ze dan die geur ruiken. Maar aan de andere kant, op mij komen ze nooit af.... en ik beweeg ook hoor :+

joyce B

Re: hoe kom ik van die dazen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:32

hmm, ik wordt rustig lek gestoken door de dazen.
Alleen een sterke muggenspray met DEET werkt afdoende om niet gestoken te worden...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:34

Ik heb heel veel vliegensprayzooi geprobeerd, en ik heb er eentje die geweldig werkt! Zal morgen even kijken naar het merk. Maar let er wel op, dan heb je er zelf alleen maar meer last van als die beesten niet op je paard gaan zitten, dus ik heb dan altijd zelf ook een soort vliegenspray voor mezelf :P
Of een vliegendeken, dat werkt bij mij heel goed!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:38

Het is afschuwelijk die dazen :( Bij ons lopen ze 's avonds en 's nachts buiten en overdag op stal.
Dat is de énige oplossing hier !!

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:40

Wat vreemd ik word echt nooit gestoken door die beesten (GOD ZEI DANK) 1x zat er 1 op me arm en toen freakte ik hem echt ! Ik vind het zulke gore beesten

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:47

Hier in friesland is het echt een verschrikkelijk jaar met die beesten. Ik had een vliegendeken maar die is net overleden. Mevrouw ging rollen en toen erin staan voordat ik hem weer goed kon leggen.

Voor op wedstrijd heb ik een hele goede ¨spray nodig, eentje die echt werkt! Dus als iemand een aanrader weet?!. Want volgens mij is mijn pony echt het pispaaltje tussen de andere paarden.

En graag een tip voor een vliegendeken die dus helemaal perfect blijft zitten, ook bij rollen en hij moet ook een hals hebben!

als iemand me hierover wat info zou kunnen geven zou ik daar heeeeel blij mee zijn!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:54

Op bloed beluste vrouwtjesdazen komen af op geuren, warmte en beweging om prooien te vinden. Dazen kunnen hun prooi moeilijker vinden als gebruik wordt gemaakt van sprays of smeersels met een geurbarricade. Een zogenaamde dazenval lokt de dazen naar een val waar ze niet meer uit kunnen komen waarna ze sterven. De val zelf is te vergelijken met een wespenval, maar een dazenval bestaat daarnaast uit een grote, vrijhangende plastic bol met daarboven een omgekeerd trechtervormig net. De bol is vergelijkbaar met een skippy-bal maar zwart van kleur zodat de bol warmer is dan de omgeving. Doordat de bol vrijhangt beweegt deze een beetje, waardoor het achterwerk van een paard wordt geïmiteerd. De dazen zoeken op de bol tevergeefs naar bloed en als ze opvliegen komen ze in het net terecht en uiteindelijk in de val. De insecten moeten regelmatig worden afgevangen. Doordat de val specifiek voor de daas ontwikkeld is, heeft de val weinig bijvangst.

bron: wikipedia