pony wil hoofdstel niet in..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_iza_

Re: pony wil hoofdstel niet in..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:47

Op de manege waar ik reed zijn er veel paarden die dit (vooral bij beginners) doen. Toen ik net begon reed ik vaak op een pony die het ook iedere keer deed. Had ik steeds hulp nodig omdat ik er echt niet bij kon. Kwam er een gevorderde ruiter helpen, deed de pony netjes haar hoofd omlaag. Toen ik zelf ook wat meer ervaring kreeg en een paar keer niet op had gegeven (duurde inderdaad soms wel een half uur) deed ze het bij mij ook niet meer

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:12

Mijn paard had voor de gewoonte om het bit netjes aan te nemen maar bij het uitdoen zijn hoofd ophoog te gooien waardoor dat bit steeds tegen zijn tanden aankwam.
Op een gegeven moment nam hij het bit dus niet meer aan en deed ook zijn hoofd omhoog als ik het in wilde doen.
Ik heb het hoofdstel helemaal omgedaan en pas als laatste het bit.
Eerst begonnen met bit alleen tussen de lippen te drukken en er meteen weer weg halen en dan een snoepje.
Hij had dit vrij snel door en deed zijn mond zelf al open.
Bit helemaal in zijn mond maar er ook meteen weer uit, en snoepje.
Je kunt het in 1 'sessie' leren, als je er maar voor zorgt dat jij eerder bent dan hij.
Je moet hem zeg maar, steeds weer verrassen.
Het nadeel nu is dat je met een manege paard te maken hebt en jij dus niet alle rust kan nemen die ik kon nemen.
(Mijn paard was toen der tijd 2 en kreeg pas 2 jaar later officieel een bit in :) )

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:10

Doet hij het ook niet als je je vinger in ze'n mond stopt waar geen tanden zitten?